قرار است در این مرکز پرسنل ضدتروریزم آمریکا از آژانس‌هایی چون CIA، NSA و FBI در کنار نیروهای اطلاعاتی از شرکای خارجی آمریکا چون بریتانیا، فرانسه، عراق و اردن در آن استقرار یابند و اطلاعات خود را به اشتراک بگذارند.

سرویس جهان مشرق - آمریکا در حال آماده سازی یک جنگ چند-نسلی و بین المللی علیه تروریزم است. فرمانده نیروهای عملیات ویژه آمریکا در حال ایجاد یک «مرکز کنترل»nerve Center ضدتروریزم جدید در مکانی نامعلوم در غرب آسیا برای مقابله با داعش، القاعده و سایر گروه‌های تروریستی است.

به گزارش روزنامه آمریکایی «The Daily Beast»مرکز فرماندهی مشترک عملیات‌های ویژه، نیروی ضربت اصلی ضدتروریست آمریکا، در حال توسعه دادن مرکز کنترل جدیدی برای عملیات‌های ضدتروریستی در منطقه غرب آسیاست که پرسنل ضدتروریزم آمریکا از آژانس هایی چون CIA، NSA و FBI در کنار نیروهای اطلاعاتی از شرکای خارجی آمریکا چون بریتانیا، فرانسه، عراق و اردن در آن استقرار می یابند و اطلاعات خود را به اشتراک می گذارند.

دولت اوباما قصد دارد که یک مرکز دایمی جمع آوری، اشتراک ‌گذاری و هدایت عملیات‌ در منطقه ای نامعلوم از غرب آسیا ایجاد کند. این مساله را دو مقام دولتی آمریکا، که به دلیل مجاز نبودن به انتشار عمومی اطلاعات کاری خود خواستند که ناشناس بمانند، در گفتگو با خبرنگار روزنامه دیلی بیست مطرح کردند. یکی از این دو مقام به این روزنامه گفت: " این پروژه از قبل در جریان بود. ما فقط در حال گسترش آن هستیم."

ستاد فرماندهی مشترک عملیات‌های ویژه JSOC حاضر به هیچ اظهارنظری درباره این خبر نیست، و پنتاگون هم اعلام کرده که در حال حاضر نظری نمی دهد.

JSOC تا به این جا مدعی است که بیش از سه دوجین طراح عملیات های خارجی داعش را در میدان های نبرد سوریه و عراق کشته یا دستگیر کرده است، از جمله نیروهای کلیدی عملیاتی که مسوول حملات مرگبار در اروپا و مناطق دیگر دنیا بوده اند.

وزیر دفاع آمریکا، اشتون کارتر، تایید کرده که تلاش جدید در جریان است که هم فضای کاری را برای ساختارهای موجود اطلاعاتی امریکا را در منطقه گسترش دهد و هم با اشتراک گذاری اطلاعات با شرکای امریکا، از منظری جهانی به موضوع مبارزه با تروریزم پرداخته شود.

«مرکز کنترل» جدید برای جاسوسان آمریکایی در غرب آسیا 

یک مقام دولتی به دیلی بیست گفت: " این یک چارچوب(پلتفرم) برای اشتراک گذاری اطلاعات است. آدم‌ها(نیروهای اطلاعاتی) باید به این مرکز بیایند. نکته اصلی، جمع کردن آن ها در یک مرکز است."

این «مرکز کنترل» جاسوسی، در واقع شبیه مراکز «ادغام»(fusion) اطلاعات است که زمانی ژنرال استنلی مک‌کریستال برای مبارزه با القاعده در عراق ایجاد کرده بود. مک کریستال از 2003 تا 2006 فرمانده ستاد عملیات‌های ویژه آمریکا بود. او در کتاب خاطرات سال 2013 خود با عنوان «سهم من از وظیفه»، درباره اولین مراکز ادغام اطلاعات که در آن تحلیل‌گران آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا DIA و تحلیل گران «مرکز ملی اطلاعات مکانیgeospatial» در کنار هم کار می کردند، چنین توضیح می دهد: " ما به آژانس‌های اطلاعاتی اجازه دادیم که عملیات‌های ما را(که پیش تر از آن بی اطلاع بودند) دنبال کنند و به نحو گسترده و بدون پیش شرط، اطلاعات جمع آوری شده و تحلیل‌های انجام گرفته خود را بین آن‌ها توزیع می کردیم."

«مرکز کنترل» جدید برای جاسوسان آمریکایی در غرب آسیا 
ژنرال بازنشسته، استنلی مک کریستال

چارچوب اشتراک گذاری اطلاعات را «کارگروه مشترک بین-سازمانی» JSOC در آرلینگتون ویرجینیا تعیین می کند. شرح اقدامات جدید JSOC برای گسترش این مرکز کنترل مشترک، اولین بار به تاریخ 25 نوامبر در روزنامه واشینگتن پست منتشر شد.

اشتون کارتر نفوذ و اختیارات فرمانده JSOC  را گسترش داده و او را به عنان رابط میان پنتاگون و کارگروه مشترک بین سازمانی جهت انجام نظارت‌ها و انتقال توصیه ها تعیین کرده است. این توصیه ها شامل مواردی چون انجام عملیات مراقبتی بیشتر در یک منطقه خاص یا پیشنهاد حمله به یک رهبر یا شبکه تروریستی می شود.

به گفته مقام دولتی که با خبرنگار دیلی بیست صحبت کرده، ژنرال تونی تامس(فرمانده عملیات‌های ویژه) مستقیما و بدون هیچ فیلتری با وزیر دفاع در ارتباط است. او می تواند نظر و توصیه شخصی خود را درباره روش مواجهه با مسایل، با وزیر دفاع مطرح کند. این مسایل می تواند از هدف قرار دادن یک سوژه مهم تا فعال کردن مجریان محلی قانون در بنگلادش برای دستگیری یک مظنون را در بر بگیرد.

«مرکز کنترل» جدید برای جاسوسان آمریکایی در غرب آسیا 
ژنرال تونی تامس، فرمانده عملیات های ویژه

این مقام توضیح داد که وقتی JSOC یک عملیات ضربت را انجام می دهد، این کار به درخواست فرمانده نظامی منطقه- مثلا ژنرال جوزف ووتل در منطقه تحت پوشش ستاد مرکزی(سنتکام)- و همچنان با کسب اجازه از سفیر آمریکا در کشور مورد نظر انجام خواهد گرفت.

مقام دومی که در این باره صحبت کرد، در تکمیل توضیحات منبع اول گفت: این یک نوع تسهیل ارتباطات است، نه توسعه اختیارات JSOC. زنجیره معمول برای کسب مجوز برای انجام عملیات ویژه به جای خود باقی است. آن ها همچنان باید همان مجوزها را برای انجام ماموریت‌ها کسب کنند."

او می افزاید: " ولی آن‌ها می توانند نگاهی فرامنطقه ای به موضوعات داشته باشند و با حذف مراحل غیرضروری می توانند کارآمدتر و موثرتر عمل کنند و سریع تر مسایل را فیصله دهند."

به واقع، با کاستن از زمان‌های لازم برای کسب مجوزها، از طریق ایجاد این مراکز مشترک کنترل، قرار است عملیات‌های جمع ‌آوری اطلاعات یا حملات پهپادی با سرعت بیشتری انجام بگیرد.

در چریان چانه‌زنی‌های JSOC با شرکایش در دولت آمریکا(سازمان‌ها و نهادهای نظامی و اطلاعاتی) زمان بسیار زیادی صرف شده تا به آن ها اطمینان داده شود که همه اطلاعات حساس قرار نیست با شرکای خارجی آمریکا به اشتراک گذاشته شود، بلکه فقط اطلاعاتی که به دولت‌های دیگر در شناسایی، ردگیری و در صورت نیاز دستگیری یا کشتن تروریست‌ها در خاک آن کشورها کمک می کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
    0 0
    این چه وضعیتیه.... آیا ما هم بیکار میمونیم؟؟؟
  • ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
    0 0
    احتمالا این مرکز برای کمک به القاعده و مبارزه با جبهه مقاومت باشد چون آمریکا حتی تو روز روشن به داعش کمک میکند.
  • ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
    0 0
    این مرکز کنترل زیر بیابان های مصر با پیشرفته ترین و مدرنترین تجهیزاتی که بشر تا حالا نظیر آن را ندیده ایجاد خواهد شد. مطمئن باشید...
  • صبا ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
    0 0
    آرتش آمریکا آنچنان که خودشان در فیلم های هالیوودی تبلیغ می کنند، باور کردنی نیستند. نمونه بارز آن کشور افغانستان است که بعد از 12 سال از حضور آمریکاییها هر روز ناامن تر می شود . آمریکایی ها فقط نظاره گرند. در عراق هم که وضع این آقایان کاملا معلوم است. گریه تفنگداران آمریکایی هم در خلیج فارس در مقابل دلاور مردان سپاه را هم که همه مشاهده فرمودند. البته ما دشمن را کوچک و ضعیف نمی انگاریم ولی همانند تبلیغ فیلم های هالیوودی هم با ور نمی کنیم.
  • اردوغان ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۱
    0 0
    خدایی اردوغان ه حرف تاریخی زد و گفت دنیا از ۵ بزرگتر است یعنی در این دنیا چرا بایستی در اخر ۵ تا مملکت سرنوشت دنیا را تعین بکنند مگر این یکی کشورها هویج هستند
  • ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۱
    0 0
    هدفشون: حذف فیزیکی مهره های سوخته از بین بردن مهره هایی که کامل جواب ده نیستن و جایگزینی این ها سرکوب شورش های درون سازمان های تروریستی ، نظیر عملیات کشتار تا آخرین نفر شورش داخل داعش که انجام دادن حملات موضعی علیه ارتش سوریه و عراق تحت نام حملات اشتباهی !!!! برا روحیه دادن به حرامزاده ها و فشار گذاشتن مقاومت یک تهدید بزرگ برای شاهزاده های ناراضی آل سعود که یکهو شاید بلایی سرشون اومد !!! فشار به حکومت های بحرین ، قطر ، امارات و عربستان ترور مقامات سیاسی و لشکری یمن ، سوریه و عراق و ... البته بعیده که جرات حمله به سربازان ایرانی خارج از مرز را بخودشون بدن چون از قدرت سخت ایران در صورت لزوم آگاه هستن و اینکه دست ایران برای انجام هزار کار مختلف چقدر باز است . این ها خودشون یک سازمان تروریستی دولتی با ریشه حذف فیزیکی ساختن ، بودن عراق فقط در حد اسم خواهد بود و هدفش مشروعیت بخشیه این یک تلس .
  • احمد ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۱
    0 0
    حتما رییسش هم جک باور میذارن...خخخخخ فکر کردن این امریکایی ها سریال 24 هستش که یه مشت ادعای هالیوودی بود و بعد خودشون هم باور میکنن بهش...مثل قضیه ملانصرالدین که اومد مردم رو سرکار بذاره گفت مردم دارن نذری میدن و وقتی دید که همه رفتن سر صف خودشم رفت سر صف وایساد فکر کرد واقعا خبریه و نذری میدن...خخخ
  • ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۱
    0 0
    اردوغان احمق ترین آدمیه که تاریخ بشریت به خودش دیده، اردوغان احمق گول همین 5 کشور رو خورد. شما هم که یه پانترک مزدور و بی ارزش بیش نیستی که بزودی مثل دوستانی داعشیت هلاک خواهی شد.
  • ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۱
    0 0
    احتمال زیاد این پایگاه در ترکیه که مزدور و نوکر بی چون و چرای آمریکاس ساخته میشه نزدیک اینجرلیک. به نظر من باید ترکیه رو به خاطر این نوع رفتارها به شدت تنبیه کنیم. تورهای جنسی ترکیه که تعطیل بشه 2 روزه ترکیه سقوط می کنه
  • ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۱
    0 0
    آ ماده کردن نیروهای مسلح مخفی برای کودتا در سوریه و خروج سفیانی بزودی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس