نزاع اخیر میان شبه نظامیان کرد مورد حمایت آمریکا و دولت سوریه نشان می‌دهد که داعش هدف اصلی آمریکا نیست و این کشور به دنبال «نیروهای میدانی نیابتی» در سوریه است تا پروژه بزرگ‌تر خود را به پیش ببرد.

سرویس جهان مشرق -  گزارش های حکایت از درگیری مسلحانه سنگین میان شبه نظامیان کرد و نیروهای دولت سوریه دارد که تمرکز این درگیری ها در شرق سوریه و در شهر «حسکه» است. گویا نیروهای سوری در آستانه عقب نشینی کامل از منطقه هستند.

آیا تحرکات کردها در شرق سوریه، مقدمه مناقشه آتی با ایران است؟ 

هجوم نیروهای کرد با پشتیبانی هوایی آمریکا و حضور نیروهای عملیات ویژه آمریکا انجام می گیرد. استفاده ارتش سوریه از قدرت هوایی برای کنترل روند پیش‌رونده مناقشه، ظاهرا تحت تاثیر ایجاد یک «منطقه پرواز ممنوع اعلام نشده» توسط آمریکایی ها در شرق سوریه، محدود شده است.

رویترز در گزارشی با عنوان «کردهای سوریه نبرد با دولت را بردند، ترکیه علیه آن ها بسیج شده است» نوشت:

" نیروهای کرد سوریه تقریبا به طور کامل کنترل حسکه را به دست گرفته اند، در حالی که روز سه شنبه نبرد یک هفته ای دو طرف با آتش بس، موقتا پایان یافت. با مستحکم تر شدن موضع کردها در شمال شرق سوریه، ترکیه به تلاش های خود برای متوقف کردن نفوذ ان ها شدت بخشیده است."

آیا تحرکات کردها در شرق سوریه، مقدمه مناقشه آتی با ایران است؟ 

شبه نظامیان کرد YPG، که بخش مهمی از کارزار ضدداعش به رهبری آمریکا را تشکیل می دهند، همین حالا هم کنترل بخش هایی قابل توجه از شمال سوریه را در دست دارند که از زمان شروع جنگ داخلی سوریه در 2011 از نوعی خودمختاری برخوردار شده است."

تحلیل گران همدل با عملکرد کردها، به ویژه نقش آن ها در نبرد با خلافت خودخوانده دولت اسلامی، این تحولات را گامی مثبت در جهت تشکیل یک «کردستان» بزرگ و مستقل می بینند.

آیا تحرکات کردها در شرق سوریه، مقدمه مناقشه آتی با ایران است؟ 
نیروهای ویژه آمریکا در شرق سوریه

اما واقعیات میدانی حاکی از آینده ای محتمل تر از تصویر کنونی و ناخوشایندتر است.

نسخه کردی اسراییل

مقاله واشینگتن پست با عنوان «درون نیروهای مبارز کرد: سربازان میدانی نیابتی آمریکا در جنگ علیه دولت اسلامی» مدعی شده است:

آیا تحرکات کردها در شرق سوریه، مقدمه مناقشه آتی با ایران است؟ 

" گرچه نیروهای آمریکایی در نواحی تحت کنترل کردها حاضر به مصاحبه نشدند، اما همه جا شواهد حضور آن ها و تمرکز بر موصل دیده می شود. ایالات متحده هم در عراق و هم در سوریه به دنبال نیروهای زمینی نیابتی است تا با دولت اسلامی بجنگند. این سیاستی است که توفیقات اخیر را در بازپس گیری شهر الرمادی توسط نیروهای عراقی رقم زده است. اما موصل، یکی از بزرگ ترین ودیعه هایی که به دست دولت اسلامی افتاده، آزمون بزرگی هم برای نیروهای عراقی و هم کردها خواهد بود. مقامات آمریکایی می گویند شاید ماه ها طول بکشد که نیروهای محلی آموزش و تجهیزات لازم را برای پیشروی به سوی مواضع مستحکم شبه نظامیان داعش در این شهر دریافت کنند."

آیا تحرکات کردها در شرق سوریه، مقدمه مناقشه آتی با ایران است؟ 

اما در پرتو نزاع اخیر میان شبه نظامیان کرد مورد حمایت آمریکا و دولت سوریه آشکار شده است که دولت اسلامی هدف اصلی آمریکا نیست. آمریکا در واقع به دنبال «نیروهای میدانی نیابتی» در سوریه بوده است، لیکن بسیار قبل تر از تبدیل داعش به یک برَند ژئوپلیتیکی در منطقه و با هدف سرنگونی دولت سوریه، نه پاکسازی سوریه از تروریست هایی که خود ایالات متحده در وهله نخست، ورود آن ها را به صحنه نبرد میسر کرد.

در همین پس زمینه است که می توان دید که کردها مورد استفاده قرار می گیرند تا اول سوریه نابود شود، بعد جناح های مختلف آن ها علیه یکدیگر و علیه کشورهایی که در آن ها حضور دارند تحریک گردند تا در نهایت کردها وضعیت یک «شبه دولت» همیشه وابسته را پیدا کنند که به عنوان یک اهرم فشار توسط واشینگتن، لندن و بروکسل مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

آیا تحرکات کردها در شرق سوریه، مقدمه مناقشه آتی با ایران است؟ 

نیروهای کردی که اجازه دادند در جهت منافع غربی ها مورد استفاده قرار گیرند، در کنار افراط گرایان جهادی چون القاعده در انشقاق و ویرانی عراق نقش داشتند و اکنون از آن ها علیه سوریه استفاده می شود و به زودی رو به سوی ایران هم می کنند.

گزارش موسسه «استراتفور» با عنوان «کردهای ایران دوباره به سلاح روی می آورند»، از هم اکنون چشم اندازی اولیه از آن چه که قرار است در آینده ای نزدیک مناقشه ای وسیع تر با ایران باشد، ترسیم می کند، آینده نزدیکی که اهداف و منافع آمریکا در شرق سوریه محقق شود و توسعه یابد. استفاده آمریکایی ها از کردها، مصداق امروزی سیاست امپریالیستیِ دیرین «تفرقه بیانداز و حکومت کن» است. آن چه کردها «گمان می کنند» برایش می جنگند، در واقع ربطی به انگیزه های اصلی پشت‌ پرده تسلیح، تعلیم و سازماندهی آن ها توسط غربی ها ندارد. محتمل ترین سناریو- اگر اکثریت نیروهای مسلح کرد همین رویه را حفظ کنند- این است که ان ها برای تجزیه و نابودی سوریه و ایجاد یک آشوب دیرپا مورد استفاده قرار گیرند، آشوبی که دامن خود آن ها را هم خواهد گرفت.

آیا تحرکات کردها در شرق سوریه، مقدمه مناقشه آتی با ایران است؟ 
نیروهای خارجی که در کنار شبه نظامیان کرد «واحدهای حفاظت خلق» حضور دارند

این سناریو ضرورتا منجر به اتکای سنگین کردها به پشتیبانی خارجی برای بقاء در آشوب پیش گفته خواهد شد که هدف غایی آن ایجاد یک نسخه کردی از اسراییل است- دولتی ساختگی و نابالغ که تا همیشه متکی به حمایت غربی هاست و توسط رژیم دست نشانده فاسد و غیرمنتخب اداره می شود. این آینده یک جنگ دایمی با ترکیه، باقی مانده‌ی سوریه، عراق و منازعه فزاینده با ایران است که نه برآمده از آرزوها و منافع اصیل مردم کرد، که ناشی از آمال ایدئولوژیک تحمیل شده از سوی غربی ها برای تضعیف قدرت ایران و اعاده هژمونی آن ها بر کل منطقه است.

داستان کردها هنوزکاملا تمام نشده است

علی رغم تاریک بودن چشم انداز اقدام کردها در ابزارشدن برای منافع غربی ها، که هدف آن ایجاد آشوبی است که گریبان خود کردها را هرگز رها نخواهد کرد- چنین چشم اندازی هنوز کاملا ناگزیر نیست.

روسیه و ایران هنوز نفوذ چشمگیری در میان جناح های کردی منطقه دارند و می توانند به تعدیل خسارات ناشی از برنامه آمریکا برای تجزیه سوریه از طریق نیروهای نیابتی کرد، کمک کنند. در حالی که این امر شاید مستلزم دادن پاره ای از امتیازات از سوی دولت سوریه برای حدی از خودگردانی در مناطق کردنشین این کشور باشد، اما در نهایت می تواند موجب خاتمه یافتن یا دست کم تعدیل مناقشه چندین ساله ای باشد که غرب آسیا و شمال آفریقا را عمیقا تحت الشعاع خود قرار داده است. به علاوه، در صورتی که سوریه و متحدانش بتوانند در عرصه میدانی تغییر ناگهانی چشمگیری ایجاد کنند و تحرکات جدید ترکیه هم حقیقتا برآمده از فاصله گیری ان از نفوذ ناتو باشد، می توان به پایان یافتن یا حداقل تعدیل عملیات آمریکا در شرق سوریه و منزوی شدن نیروهای کرد تحت حمایت آمریکا و در نتیجه سوق یافتن آن ها به مذاکره امید داشت.

در حالی که این احتمالات وجود دارند، تلاش های عظیم دیپلماتیک، سیاسی، اقتصادی و نظامی هم برای بازگرداندن نیروهای کرد تحت حمایت آمریکا به واقعیت مورد نیاز است.

منبع: New Eastern Outlook

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 82
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 63
  • علی ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    0 8
    نیروهای ارتش آزاد کردستان سوریه، ypg، ypj، pkk، آسایش و ... همه تروریستند!!! همه آنها نوکران آمریکا هستند. باید فکری شود وگرنه آسیب های آن بر محور مقاومت طولانی مدت خواهد بود.
  • ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    15 0
    من همیشه گفتم تئورسین های اینجوری که برای مشرق قلم میزنن و باید یه جایی قایم کنید که یه وقت روسیه و امریکا اینا رو ندزدن.این قلم قلم یه ترک ایرانی که فقط علیه کردها ست.و متاسفانه پر از کینه و نفرت.در نهایت اگر حرف های نویسنده راست باشه ایران باید در کنار کردیتان قرار بگیر نا مقابلش تا از خطراتش در امان باشه
  • ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    31 0
    کل دنیا تروریستن فقط شما خوبید.
  • یک انسان ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    0 22
    من نمیدونم ترک ها چرا باید علیه شما کاری کنند اونا که تا جایی که من میدونم هیچ وقت دست به اسلحه نبردن!!! سر نبریدن .نا امنی به وجو نیاوردندتا یه چیزی به مذاق شما خوش نمی اد فکر میکنید اونی که نوشته ترکه خیای ساده لوحانه هست به نظرم برادرانه به شما کرد ها میگم که این مشکلات و بدبینی هایی که به شما هست و با ان دست و پنجه نرم میکنید فقط به خاطر زیاده خواهی های شماست و گذشته ی کمی غبار الود و سیاه شماست برای اینکه قانع نیستید دارید جاها یی رو که مال شما نیست با زور و اشوب غصب میکنید غافل از این که خدا داره میبینه که به ناحق دارید زمین غصب میکنید یادتون باشه ( زیاده خواهی کار دست انسان میدهد ) اگر خوب فکر کنید میبینید که بهتره در جهت سیاست های ایران حرکت کنید نه امریکای حیله گر
  • رضا ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    47 0
    سرکوب کوردها خوبە ?سالهاست اسد بە اونا ظلم میکنە چرا تا حالا چیزی نگفتین ،چرا ازشون دفاعی نکردین حالا ۆە بە یه قدرتی رسیدن کە جامعە جهانی هم از اونا دفاع میکنە شدن تروڕیست ،آیا سرزمین کشور دیگری رو اشغال کردن،ایا بی گناهی رو کشتن ،دارن از حق خودشون دفاع میکنن حالا ممکنە این دفاع ازخودبە مذاق بعضی ها خوش نیاد ،خوب نیاد
  • ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    16 4
    مرگ بر پژاک،پ ک ک،پ ی د،کومله،دمکرات و هر چی تروریست متوهمه!چه خیانت ها و نامردی ها که نکردن!آلت دست آمریکا و اسرائیل برای خیانت به کشورها و بد نام کردن کردهای شریف بوده و هستند.
  • یه کرد ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    15 0
    این نظر برای من که یه کردم خیلی سنگینه شما همه کردها رو خطاب قرار دادین من در منطقه ای زندگی می کنم که بالا دستی ما ترکن وتا دلتان بخواهد برخلاف قوانین کشوری با ما رفتار میشه من نمی خوام مصداق بیارم ولی اگه قرار باشه ما برای هم دلیل بیاریم هزاران دلیل برای دشمنی هست و فقط یک دلیل می تونه ما رو متحد نگه داره واون اینه که ما در یک ایران متحد هر چند با ناملایمات بعضی از آدمهاییکه غرض شخصی دارند مشکل داشته باشیم ولی خیلی خیلی از اینکه زیر یوغ یک سلطه گری مثل آمریکا باشیم بهتره یک ایران 80 میلیونی خیلی امن تر و قوی تر از چندین کشور کوچیک هست که دائم با هم در جنگ و نزاع باشند و به کشورهایی مثل آمریکا وابسته باشند دوست عزیز هر چند از فرد یا افرادی کینه ای به دل داشته باشیم سعی کنیم با ادبیاتی دوستانه همدیگر را خطاب کنیم به امید ایرانی سر بلند تر
  • ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    0 0
    چی فکر میکردیم چی شد
  • علی ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    0 4
    اقدامی که در شمال سوریه توسط آمر یکا درشرف تکوین است و درحال ایجاد خط حایل پرواز ممنوع است جز اجرای نقشه اسرائیل برای ایجاد خاورمیانه بزرگ نیست حضور اسرائیل در اقلیم کردستان عراق و رفتارجدید آمریکا در حمایت کردها در شمال سوریه با هدف ایجاد یک منطقه خودمختارکردی برای ایجاد مزاحمت دایمی برای سوریه سپس افزایش این دامنه نطفه غیر مشروع در اراضی کشورترکیه و درنهایت درگیر کردن ایران در این مناقشه برای تحلیل بردن توان عناصر مقاومت ونیروهای و امکانات سرزمینی کشورهای مسلمان منطقه در راستای منافع امپریالیستی آمریکا، ناتو، ودر کل ایجاد ساختاری برای مصون بخشیدن به حاکمیت نامشروع اسرائیل بر ای سیطره بیشتر بر دنیای اسلام جهت حفظ منافع غرب به سرکردگی آمریکاست..،لذا کردها باید به هوش باشند که اجزایی از کشورهای ایران، ترکیه وعراق هستند و نبایست تحت سیاستهای آمریکا ودیگران واقع شوند چون بازنده نهایی بعلت شرایط منطقه وقوع یافته تحت سیطره بوده وامکان هیچ گریزگاه برای نفس کشیدن در صورت بازی کردن در پازل غرب وآمریکا ندارند.
  • مهدی از قم ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    0 0
    ناشناس جان شما هم یه اسفندی برای خودت دود کن.عزیزم طرح خاور میانه جدید رو بخوان بعد حساب کار میاد دستت که کردها دارند این نقشه رو مو به مو اجرا میکنند
  • کورد ضد داعش ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    43 0
    یه مثال بیار از اون جاهایی که کردها غصب کردن؟ از این گذشته منظور از ترک ، فاشیستهای ترکیه که نژاد پرست هستش نه برادرای آذری خودمون- این نژاد پرستها هر کاری که تونستن در کشتار کردها در ترکیه انجام دادن شهر های کردنشین ترکیه شده مثل سوریه -اینکه برای حفاظت از خود و ناموس و خانواده با داعش جنگیدن ومناطق رو از لوث این کثافت ها پاک کردن اونم بدون کمک دولت مرکزی اسمش زیاده خواهیه؟ الان کردها با برادر بزرگتر داعش مبارزه میکنن و علیه توحش و تجاوز اون به سوریه اونم در سکوت دولت مرکزی اسمش زیاده خواهیه؟ شما هرچی کرد می بینید سریع میگید پژاکی و.... مشرق خواهشا منتشر کن تا بعضیا شیر فهم بشن
  • ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    28 0
    ترکها چرا بای با کردها دشمن باشند؟چون نژادپرست هستند و به خاطر این بیماری ملیونها نفر از ملتهای همسایه را قتل عام کرده اند.بنیانگذار سربری در خاورمیانه بوده و هستند،کسانی که با توطعه یهود از آسیای میانه به آناتولی مهاجرت داده شدند برای از بین بردن امپراتوری روم شرقی..جالبه همین ها ادعای مسلمان بودن را دارند و همیشه با سواستفاده از نام اسلام چه در داخل و چه در خارج نژادپرستی خود را توجیه کرده اند.
  • araz ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    0 9
    متاسفم برات. کارنامه ترک ها در دفاع از کشور مشخصه کارنامه شما هم مشخصه.
  • یاشار ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    0 20
    یه گروه تروریستی نام ببرید که ترک تبار باشند و در ایران فعالیت کنند؟(100 نمره) اصلا یه گروه تروریستی ترک تبار نام ببرید تو دنیا؟(1000 نمره) حالا 10 گروه تروریستی کرد نام ببرید؟ ( نمره ندارد)
  • ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    12 0
    ایران بایستی رابطه اش رو با کردهای سوری گسترش بده همانطور که با کردهای عراق این کارو کرد و به توفیقاتی دست یافت کردهای سوریه اعلام کردن که از هر کشوری که قصد کمک وحمایت داشته باشد استقبال می کند خب چرا ما نباشیم تا بعدش نگیم افتاد دست غربی ها
  • بابا پنجعلی ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    0 10
    مرگ بر پ ک ک
  • ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    40 0
    که کردها سر می برند و اقایان عثمانی هیچ فقط یک نمونه ش یکی از شهر های ارمنستان رو شخم زده بودند شما توهین به تمام کردها می کنی چرا کردهایی که پای ایران ایستادند و خود را ایرانی می دانند را به چوب خارجی ها می زنی شما که رگ گردن برای اردوغان کلفت شده اگه کمی به فکر فرو بری می بینی حکومت ترکیه دوام نداره چون بر ضد مردمش قدم برداشته
  • ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    0 3
    لعنت به این تروریست های اسرائیلی آمریکایی
  • ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    0 2
    هم پیمانی گروههای نزدیک به ایدئولوژی پ ک ک موقتی است زیر این گروههای چپ از مخالفان جهان تک قطبی هستند که ایالات متحده دنبال آن است.
  • تبریزلی ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    0 4
    این کردهای تروریست زیاده خواه بزودی چنان نابود خواهند شد که نخواهند فهمید از کدوم طرف خوردند اینا دو روز بی صاحب شدند همه جارو به آتش کشیدند
  • ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    0 0
    متن و تحلیل نویسنده خیلی مستند و نگرانیهاش هم به نظرم بجا بود. به مذاقت خوش نیومده دلیل نمی شه توهین کنی و تهمت و افترا بزنی. من موندم توهم این قشر تا کجا پیش رفته که فرمایش می کنن ایران بزرگ بیاد کنار یه سری گروهک تروریستی قرار بگیره در غیر اینصورت از خطرات کردا در امان نخواهد موند. توهم هم که می زنید یه نگا به قد و قواره تون بکنید در همون حد توهم بزنید نه بیشتر.
  • ناشناس ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    45 0
    والا کردهای سوریه هیچ تحرکی نکردند بیچاره ها . اگر هم تحرکی بوده در راستای حمایت از جان و مال و موجودیت و خاکشان بوده است در مقابل نیروهای مهاجم . این شما هستید مدتیه که به اینها گیر دادید وهی می خواهید از اونها لولو خور خوره بسازید و یه سری هم بیان اینجا چرندیات بگن و عقده گشایی کنند . این حرفها و رویکرد شما و پا منقلیهایتان دخالت اشکار در امور دیگر مردمان و ملتهای منطقه تلقی میشود . مدتیه که بدجوری به این کردهای سوریه گیر دادید . مگر اینها انسان نیستند ؟؟ مگر اینها حق اعمال اراده خودشونو در میان دشمنانیکه دور تا دور محاصرشان کرده اند ندارند ؟؟ چهارساله یک تنه با داعش مبارزه میکنند . تا وقتیکه اینطور بود مشکلی نبود ولی حالا نباید سر به تنشون باشه و هرجور که دلتون خواست باهاشون رفتار کنید ؟؟ اینکه نمیشه . دست بردارید از دخالت کردن در امور دیگران .
  • ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    0 0
    تا بحال فکر کردین چرا چندین ایالت با هم متحد میشن و ایالات متحده آمریکا رو تشکیل میدن و اونوقت تو خاورمیانه همه با توپ و تفنگ خواسته هاشونو مطالبه میکنن؟؟...
  • اکبر از تبریز ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    0 2
    تروریست های وحشی کرد عددی نیستند که برای ایران بزرگ خطر ایجاد کنند.ایران فعلا داره مدارا میکنه و الی خیلی زود باد این ترورریست های تجزیه طلب رو خالی میکنه.من نمی دونم سازمان اطلاعات و پلیس فتا چرا در مقابل یه همچین بی هویت هایی که مستقیمن ایران رو به حملات نظامی تهدید میکنه کاری نمیکنن.در آخرم موقع آوردن اسم تورک دهنتو آب بکش.!! مشرق خواهشا بچاپ
  • ناشناس ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    10 0
    هرکسی و هرملتی و هر اتنیکی خودش در قالب و جلد خودش هست و بنابراین تنها خودش هست که منافع و خیر و صلاح خودش را تشخیص میدهد . و همچنین حرکت بسوی خواسته هایش حق مسلمش هست پس لطفا شما برای دیگران تعیین تکلیف نکنید که چکار کنند و چکار نکنند . شما چکاره هستی که برای دیگران خط مشی تعیین میکنی . ضمنا شما اگر از خدا میترسیدی همنجا اینهمه توهین و افترا به کردها نمیبستی که همه اش دروغ هست . شمال سوریه هم نه به شما و نه به هیچ دولت دیگری ربط ندارد . که نگران غصبش هستید . بگذریم از اینکه هیچکدام از این ادعاهایتان یکهزارم درصد حقیقت ندارد . اول ادم به کارنامه خودش نگاه کند تا اینکه بازرس دیگران شود . ضمنا قرار نیست همه به میل شما باشند .
  • ناشناس ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    24 0
    قرار نیست همه به میل و مرام شما باشند .
  • ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    19 0
    ترکی؟
  • اکبر از تبریز ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    0 2
    آمریکا با ایجاد داعش و با فرافکنی اینگونه وانمود کرده که داعش خطر اصلی کشورهای منطقه هست در حالی که داعش فقط روی قضیه هستش و این اتفاقات خیلی پیچیدس و آمریکا بد جور روشون کار کرده.هدف اصلی ایجاد داعش در امان ماندن تروریست های وحشی ی پ گ و کرد های تجزیه طلب سوریه هستش تا با کردها آمریکا به اهدافش برسه.ایرانم نیروهای سپاه رو برای مقابله با داعش فرستاده غافل از اینکه دشمن اصلی و خطرناک همین کردهای تروریست سوری هستش..در این ارتباط فقط تورکیه خوب مطلب رو گرفته و خوب داره نفله میکنه تروریست های وحشی کرد رو تو سوریه.دمشون گرم ^___^
  • ناشناس ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    0 0
    والا شما با این محور مقاو متتون با همه کار دارید و به نوعی با همه درگیرید الاخود اسراییل
  • ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    0 0
    الله را چه دیدی شاید شرایط ی جوری شد همه ی کردستان دوباره با ایران یکپارچه شد . مکرو و مکرالله و الله خیر الماکرین
  • ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    0 0
    مردک حرف دهنتو بفهم.
  • ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    17 0
    فعلا که همه دارن تحرک میکنن به جز کردها. چرا توی این موقعیت به تحرکات ارتش آزاد و جبهه النصره در حلب و حماه و جرابلس و ... اشاره نمیکنید. کردها و ارتش سوریه که آتش بس کردن.
  • ali ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    0 0
    جالب این روزنامه ها از زبان همه حرف میزنند شما از کجا میدونید کردها مخالف این کارن اینجوری فقط ب آمریکا قدرت جهانی باج میدن ن به حکومت های بدبخت تر از خودشون
  • ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    26 0
    کاربر : یک انسان قتل و عام یک ونیم میلیون ارمنی قتل و عام یک میلیون یونانی قتل و عام صدهزار کورد و ممانعت از حرف زدن با زبان خودشان و پوشیدن لباس خود حتی در خانه های خودشان حمایت از داعش و جبهه النصره و .. اینا رو کی انجام داده ؟
  • ناشناس ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    10 0
    شما نه که خیلی خوبییین......!!!!!!!!!!!!!!!
  • ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    بازیچه آمریکا میشن ... تلفات از کردها سود از امریکا
  • ترک ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    من شک میکنم که شما کرد بوده باشید کردها خیلی غیور هستند ودر مقابل حملات وهجوم بیگانه ها خیل تاوان دادند انها در مرزهای کشورمان خیلی زحمت میکشند اما عده ای جه ترک چه کرد وچه فارس مثل هیتلر نزاد پرستند ارزش انسان به زبان ونزاد نیست به شخصیت و ایمان و پایبندی به دینش میباشد اسلام مرز ندارد یک مسلمان چه سنی ویا چه شیعه اگر در قطب شمال هم باشد ان برادر ماست ووطن او وطن ماست شما اشاره به کینه نموده اید دل مسلمان چای کینه نیست واگر دلی کینه داشته باشد پس صاحبدل نه سنی هست ونه شیعه تمام کفار دست به دست هم داده اند که مارا با فرقه گرایی به جان هم بیندازند
  • ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    مجید دلبندم چشم بسته غیب نگو ،به نظر من اگر هر انسانی بیان تو خونش و بگن انچه که ما میگیم باید انجام بدی، دیر یا زود عکس العمل نشان بده ...و ان گذشته سیاه و غبارالود به خودی خود به وجود نیومده...
  • رضا ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 2
    پ ک ک و متحدانش تروریست هستن
  • علی ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    ازبرادرها خواهش میشود به جای شعله ورکردن اختلافات به انها پایان دهید.من خودم ترکم وازاساس ضد ترکیه به خاطر زیاده خواهی وپدید اورنده تمام منازعات درمنطقه هستم درسته که امریکا واسرائیل وعربستان وانگلیس کل تروریسم جهانی رو پدید اوردن ولی این ترکیه هست که به خاطر زیاده خواهیش ومنفعت طلبی به جاده ترانزیت تروریست ها تبدیل شده.حرف بنده این است تمام اقوام ایران بزرگ کرد وترک و بلوچ و گیلکی وفارس وعرب و.....باهم یکی ویکرنگ هستند البته مواردی هم از داخل این اقوام بزرگ پیدا میشود که این اصل را به خاطر سرمایه گزاری شدید غربی ها واسرائیل وعربستان نادیده ونقض امنیت می کنند ودراین شرایط که دشمنان برای نابودی توجه کنید نابودی ایران بزرگ از شرق وغرب فتنه وولواهایی به پا می کنند تا بتوانند ازدل همین اشوب ها وتناقضات که بیشتر افراد ساده لوح ویا منفعت طلب هستند کشورمان را دچار اشوب ونزاع با یکدیگر می اندازند وسرانجام کار جایی پیش می رود که دیگر ایران ویران گشته واصل وگذشته تک تک ایرانیان به باد رفته است.برادران اصیل کرد ایرانی که از اولین اقوام ایران بزرگ هستند وداعیه دار وطن پرستی مسلما هیچ وقت نمی خواهند ونخواهند گزاشت یک وجب از این خاک مقدس را بیگانگان اشغال کنند ومسلما دور تا دور ایران بزرگ قبرستانی برای متجاوزان واشغالگران خواهد گشت انشاالله
  • توحید ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    اقای ناشناس من یه ترکم خداییش خیلی بی انسافیه این حرفا. نه این امارو تایید میکنم نه تکذیب اما ما مسلمانیم همگی میدونیم با اینکه اسلام مال عرب هاست اما ترک ها بیشتر از هر کسی عامل نفوذ اسلام در دنیاست توی جنگ بین یونانی ها و ارمنی با نفوذ اسلام طبیعی از هر طرفی انسان های زیادی کشته میشن ببین کدوم جنگ هارو ترک ها شروع کردن که باعث کشته شده اون همه انسان بشه؟ اگه هم کشته شدن برای دفا از خاک و وطن خود بوده است . مثال این کشتن ها که شما میفرمایین الانم داره اتفاق میوفته بعد چندین صد سال خواهند گفت ترک ها کرد هارو قتل عام کردن اما واقعیتی که امروز میبینیمیم غیر از اینه . کجای دنیا کدوم نزاد ها مثل شما ها ادعای خاک میکنن؟؟ شما مگه خاک داشتین ؟شما مگه دولت داشتین؟؟ چطورر ادعای خاک میکنین؟؟ شما یه زبان درست حسابی ندارین زبنتون فارسی یکم تغییر یافته است چطور ادعا میکینین خاک داشتین؟امروز تروریست ها پکک و پزاک و پی ج و هزار تا کوفت دیگه که امنیت کشور های منطقه رو به چالش کشوندن حقشون نیست نابود بشن؟. متاسفم برا برخی از شما ها گه با کشتن مردم و سربازی که باید از وطنش دفاع کنه خواهان خاک هستین.
  • 0000 ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    34 0
    میدونم حرف های منو چاپ نمیکنید اما بهتر بدونید شماها دشمن کردها هستین اسرائیل دوم ما نیستیم ما کوردها از نوادگان صلاح الدین ایوبی هستیم همون شیر مردی که بیت المقدس رو آزاد کرد . چرا ترکیه دست نوکری بطرف اسرائیل دراز کرد رو تو مطالبت جا گذاشتی؟؟؟؟؟؟؟ خطاب به اون هموطن که گفت تاریخ کردها تیره و تاریک برو ببین عزیز خان موکریانی کی بوده و برای ناموس شما ترک ها چطوری جلوی شوروی و عثمانی ایستدگی کرده. هیچ حزب کردی خواهان جدایی از ایران نبوده و نیست برین اساس نامه حزب های کردستان رو بخونید . من خودم مخالف هرگونه درگیری بین کردها با ایران هستم و اگر جنگی هم بشه طرف ایران هستم اما شماها کاری میکنید که انگار کردها دشمن ایران بوده و هستن ایران سرزمین کردها هم است براش شهید دادیم
  • 0000 ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    8 0
    نه اینکه ترکیه نوکر اسرائیل نیست چند روز پیش دست نوکری دراز کرد پیش اسرائیل . کردها اگه نوکر دولت مردها بودن الان کشور داشتن
  • ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    دولت ترکیه
  • محمد ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    نمی دونم چرا بعضیا منفی دادند. حرفشون درسته. روی صحبت های ایشون ارتش آزاد و حرکتهای سکولار کردی شمال سوریه است. مطمئنا بحث اصلا‌ربطی به نژادپرستی ندارد. عملا دوشا دوش آمریکایی ها میجنگند. ندیدید چه بلایی سر‌ حسکه آوردند؟
  • ناشناس ۰۲:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    کردها فریب آمریکا را خوردند.هنگامیکه اسد دست از حمایت فلسطین بردارد و ایراییل را به رسمیت بشناسد آنگاه کرده را بدست اسد خواهد سپرد.در عراق هم پس از جنگ اول لیج فارس همین کار را کرد.کردهای سوریه گروه کوچک و متفرقی از نظر جغرافیایی هستند و میان سوریه و ترکیه منگنه خواهند شد
  • ناشناس ۰۲:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    کردهای کومله و دموکرات کم جنایت نکردند.آنها نوکر صدام بودند.حالا پژاک هم اضافه شد
  • یک ایرانی وطن پرست ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    اولا دوستان شما چتونه خوب تفرقه از اینجا شروع میشه دوما هیچوقت یه کشور خیالی بوجود نمیاد چون قدرت های منطقه نمیذارن(ایران ترکیه نه نژادی از لحاظ کشور میگم) اصلا همین کردستان عراق رو دقت کنین اگه ایران گذاشت اینا کاری بکنن تهش با یذره بلف برای دم تکون دادن ساکت میشن یه عده پانترک و پانکرد میان اینجا گرو کشی
  • علی ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    با سلام و احترام به همه دوستان عزیز و محترم جنگ و جدایی برای هیچ یک از اقوام سودی نداره جز اینکه در نهایت امر باعث بوجود اومدن نزاع دائمی و ایجاد کشورهای کوچک و ضعیف و وابسته تو منطقه میشه در صورتی که میشه با صلح و دوستی در کنارهم با خوشی زندگی کنیم چرا بدنبال جنگ و برادر کشی باشیم؟؟؟ ما دینمون اسلامه دین رافت و صلح ،چرا نمیتونیم مثل کشورهای متمدن با وجود اختلاف دین،مذهب،زبان و حتی رنگ پوست با صلح و برابری کنار هم باشیم.به امید روزی که بتونیم انسان باشیم با هر سلیقه و نظر و دینی که داریم
  • ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    سال قبل سایتها بدون اینکه لحظه ای فکر کنند با کپی پیست کردن اخبار شروع کردن به ساختن بت از زنان کرد نظامی. دشمن خیلی خوب کارش رو بلد بود به جای مردان، زنان کرد را مطرح میکرد که با داعش می جنگن تا تحسین هر مخاطبی را به همراه داشته باشد و وقتی که طرحواره ذهنی مثبت از این افراد در ذهنها نقش بست نقشه شوم امریکایی با کمک کردهای معارض انجام شد.
  • ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    از نظراتی که مطالعه کردم شرمسار شدم که ایرانی هستم ایران مال خودتان ای پانترکها
  • ناشناس ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    الان این خبر در مورد کردهای سوریه بود . من نمیدونم چه ارتباطی داره ایهمه ترک ایرانی ریختند اینجا فضولی و اظهار نظر میکنند . اصلا به شما چه ربطی داره ؟؟؟ همیشه اماده فضولی کردن ترکها هستید .
  • ناشناس ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    البته فراموش نکنید دشمنی بعضی از ایرانیها و ترکهای ایرانی با کردها اگر بیشتر از ترکهای ترکیه نباشه کمتر نیست . تاریخ صفویها رو مطالعه کنید که کردها ناچار شدند از ترکهای عثمانی در مقابل صفویها کمک بخواهند .
  • ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    پاسخ به سوالات یاشار: اصلا یه گروه تروریستی ترک تبار نام ببرید تو دنیا؟(1000 نمره) پاسخ: دهها گروه تروریستی که در سوریه در حال جنگ هستند همه ترک تبار هستند. مثال: نورالدین زنگی، لواء سلطان مراد، فرقه ساحلی دوم، گردان ترکمان‌های سوری، گردان سلطان سلیم، ترکستان شرقی و ....
  • کرماشان گلاره شیران ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    من سعی میکنم کنترل شده جواب بدم و مثل دوستان !! از واژه های وحشی و ... که سراسر توهین هست استفاده نکنم چونکه حتم دارم مشرق بر خلاف دوستان !!! منتشر نمیکنه.هرچند مطمین نیستم مشرق همین رو هم چاپ کنه اما در پاسخ به آقایان araz و اکبر از تبریز بله.کارنامه ها مشخص مشخص که کی توی بازی پخش زنده با اعراب پرچم جمهوری آذربایجان ورزشگاه میبره مشخصه که کی پلاکاری با مضمون ما ایرانی نیستیم ورزشگاه میبره مشخصه که کی در مقابل همون حریف عرب تو بازی پخش زنده در ورزشگاه شعار خلیج ع.ر.ب.ی مجعول سر میده اونوقت همون شخص میاد برای ما سخنرانی میکنه آقای عزیز ، 3 تا از 4 استان مستقیم درگیر در جنگ کرد نشین بودند (کردستان-ایلام و کرمانشاه . اگر آذربایجان غربی رو هم حساب کنیم مناطق مرزی اش اکثرا کرد نشین هستند) صدام به قول خودش در موج اصلی حمله اش اومده بود 48 تا 72 ساعته تهران رو تصرف کنه.با تمام تجهیزات و یکباره حمله کرد . اگر مردمان کرد بومی نبودند تا موج اولیه حمله رو با « دستان خالی » دفع کنند حتی فرصت به بسیج عمومی هم نمیرسید که شما از اونور دنیا بیای اینجا و به ما فخر بفروشی (هرچند حتم دارم شخص ایشان اصلا رنگ جبهه رو به چشم ندیده باشد) در انتها ، آقای عزیز اشکال نداره . بیا دق دلیت رو در فضای مجازی خالی کن :) بله مشرق جان اگر کامنت سراسر توهین اون اقا رو منتشر میکنی این رو هم منتشر کن
  • ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    همانطور که در بلبشوی عراق اقلیم فرصت طلبانه مانند قارچ سمی ظاهر شد اکنون نیز این فرصت طلبان در سوریه دارن از فرصت استفاده یا بهتر بگم سو استفاده میکنند یادمون نرفته که این فرصت طلبان در ایران نیز در زمان جنگ تحمیلی چه کردند و اگه زورشون میرسید چه ها که نمیکردند
  • اکبر از تبریز ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    نیاز نیست تورک رو بد نام نشون بدی...آدم عاقل می بینه از کی بهش زیان میرسه...مرگ بر پ ک ک مرگ بر پژاک مرگ بر گروه های توحش تجزیه طلب...
  • اکبر از تبریز ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    ههههه لااااااااااایک
  • ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    نژاد پرستی و ضد کرد بودن
  • ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    اتفاقا مطلبو نگرفتی این وسط داعش با ترکیه و هواداران اونا وحشی و آدمکشن نه کردها
  • ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    بعضیا خودشونو زدن به اوج نفهمی یک همچین رژیم جنایتکاری وجود داره که در طول حیات ننگینش پر است از این نسل کشی ها اونوقت به قومیتی که در مقابل داعش ایستادگی کرده که اتفاقا داعش دست پرورده همین رژیمه، موضع گیری کرده و بد وبیراه میگن
  • ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    از مغولستان اومدی چی میگی کردها خاک نداشتن پان طورک
  • ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    این فعالیت کردها در سوریه به مذاق داعش و داعش پروران خوش نمیاد و نخواهد آمد
  • ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    12:55 عالی بود قابل توجه سینه چاکان ترکیه- ضدکردها و در کل ضد ایرانی ها
  • ناشناس ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    این مغلطه اییکه شما امریکا رو مثال میزنید برای این قضیه بنده چندبار مفصلا توضیح دادم ولی چاپ نمیشه
  • ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    کردها در بدنه ی ایران هستن این همه تاریخ ماد و ساسانی وغیره تو این سرزمین بوده چشمت رو بستی و اینا رو نمیبینی میای میگی کردها تاریخ حکومت و خاک نداشتن این اوج بیسوادیت رو در تاریخ نشون میده
  • morteza ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    موافقیییییییییییییییییییییییییییییم.....
  • تورک ایران ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    متاسفانه در طول جنگ تحمیلی با حمله به پاسگاه هامون جوانامون رو شهید می کردن یک نمونه تو پاسگاه جلدیان سال 64 بعد از اینکه ما پاسگاه و تحویل شیرازیا و قمی ها دادیم یک ماه پس از ان کل پاسگاه سرشونو بریده بودن این یک واقعیت هست از اکرادی که از بیرون خط میگرفتن. زنده باد اسلام نصر من الله و فتح الغریب.
  • ایرانی ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    بابا ولشون کن این گرگ نماها رو. اینها میخوان ما رو عصبی کنن. بذار به هارای هارای گفتنشون ادامه بدن.
  • ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    نفهم زبون کردی همون فارسیه با کمی تغییرات؟ الحق که بیسوادی
  • سارا ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    اتفاقا مطلبو اشتباه گرفتی میخاد سرما رو به کردها گرم کنه که داعش بیاد اینوری اگه تاکتیک ایران اشتباه بود الان من و تو اینجا نبودیم داشتیم با داعشیا بمب بازی میکردیم:)) پس تاکتیک ایران درست بوده
  • ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    مشرق تو اختلاف افکنی از آمریکا پیشی گرفتی لعنت خدا بر تفرقه افکنان علی الخصوص مشرقیان
  • ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    بعد یک هو پژاک و ...بریزه سر مردم ما رو ببرن اون وقت چی؟ شما از آگاهی مردم هراس داری جناب پژاکی
  • ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    1 0
    کومله دموکرات خبات سازمان ازادی کردستان بزاک و ... انقدر ایرانی کشتند حال گروه زنگی محمد چه کرده با ایرانیان؟
  • ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 1
    کردی زبون نیست لهجه زاگرسی فارسی هست
  • ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    همین هارای هارای ها در جنگ تحمیلی اینهمه شهید دادند تا مناطقتون و ناموستون دست صدام نیفته ولی نمکدان شکنی در ذاتتونه
  • ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    2 0
    درووووووووووووووووووود به شما شیر مرد کرمانشاه
  • ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    0 0
    خطاب به کرمانشان اولا همه میدونن زمانی که ارتش عراق حمله کرد همان هفته های اول بیشروی سریعی در مناطق غرب ایران داشت و تا رسیدن سربازان گمنام از سایر نقاط ایران که بیشروی ارتش عراق متوقف شد و حتی نفت شهر تا روزهای اخر جنگ در اشغال بود دوما تیب 40 سراب به تنهایی از منطقه سومار شما محافظت میکرد سوما انهایی که برچم جعلی کردستان رو در مغازه هاشون با نقشه ای جعلی نصب میکنند و هتل اتش زده مجسمه های شهدا را در شهرهاشون تخریب میکنند معلومه کیا هستند چهارما زمان جنگ تحمیلی یادمونه کدامها با استخبارات عراق همکاری میکردند و ایرانی میکشتند و حتی از فرصت سواستفاده کرده جنگ قومیتی و باکسازی قومی در اذربایجانغربی براه انداختند که توسط سربازان گمنام محو شدند بنجما معلومه چه کسانی با قاچاق اقتصاد کشور و تولید کننده ایرانی رو شکستند در عصر حاضر قومگرایی معنایی نداره و خوشحالم سایت ظلم ستیز مشرق با گفتن واقعیات عده ای رو عصبی کرده
  • ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    کردها که تو طول تاریخ نه اسمی از کرد بود و نه کردستان ادعای کشور کردستان میکنید.شنا کردها زیاد خواه هستیو و اون خدایی که هم بالاس میبینه که شما ها ناحق هستید خدا نکنه شما به قدرت برسید به والله همه رو با خاک یکسان میکنید.در ضمن تا زمان ظهور آقا مهدی (عج )در کوهی محصور خواهید ماند چون فتنه گر هستید وار آخر زمین رو خدا به بندگان شایسته خواهد داد نه زیاد خواه ووتروریست
  • ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    20 0
    بروبابا ما هم یادومنه بهمون به جرم کردبودن اسلحه ندادید!!
  • ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    آره تو راست میگی وقتی صلاح الدین ایوب رفت و بیت المقدس را آزاد کرد پدران شماها دربرابر پاشاهان خموراست میشدن . بهتر خفه شی . مشرق خیلی بی رحم و مروتی هر نظری بغیر نظر مردها را تایید میکنی.
  • ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    شما مگه کل ایران رو از دست صدام نجات ندادین ؟ مگه فقط شما نبودین که جنگیدین و کل ملت ایران کرد و لر فارس و گیلک فقط نگاه کردن؟مگه فقط شما نیستین که شهید دادین و هیچ کجای ایران دیگه شهید نداده؟پس شما که راکی و جومونگ تشریف داشتین چرا نیومدین نفت شهر رو هم ازاد کنین آهای جماعتی که دم از وفاداری به ایران میزنین و میگید کرد ها ال و بل ، حکومت خودمختار اذربایجان توسط جعفر پیشه وری رو چی دارید که بگین برو جریان اسارت و هلاکت دو بعثی رو یکجا توسط شیر زن کرمانشاهی اون هم فقط با یک تبر رو بخون بعد برا بچه هات تعریف کن وقتی تو که مثلا یک مردی تونستی این کارو بکنی بعد بیا اینجا دم از تیپ فلان و پیشروی در مناطق غربی بزن کی حامی داعش النصره ارتش ازاد و غیره و عامل شهادت هزاران مسلمان و شیعه که خیلیاشونم ایرانین در عراق و سوریه و بی احترامی به مقدسات است مرگ بر رژیم فاشیست ترکیه.رویای تشکیل دوباره عثمانی رو به گور میبرن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس