کد خبر 619306
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۷

یک روزنامه ایتالیایی با انتشار گزارشی از تحرکات کُردها در شمال سوریه و مشارکت آنها در عملیات آزادسازی شهر «منبج» تاکید می‌کند که هدف مبارزان کُرد، رقه است و منبح مقدمه دستیابی به این هدف شمرده می‌شود.

 به گزارش مشرق، پایگاه خبری «سوریا الیوم» گزارشی از روزنامه ایتالیایی «لاستامبا» منشر کرد که در آن ضمن ارزیابی تحولات میدانی جاری در دو شهر سوری «رقه» و «منبج»، نگاه‌ها را به طرح کُردهای سوریه جهت سیطره بر شهر رقه، مرکز استان رقه با کمک نظامیان روسی و آمریکایی جلب و تصریح می‌کند، براساس این اطلاعات نبرد «منبج» مقدمه نبرد و حمله‌ای بزرگ‌تر و گسترده‌تر شمرده می‌شود.

لاستامبا در گزارش خود یادآور شده است، هدف اصلی نهفته در پس نبرد منبج که سه ماه کامل طول کشید، سیطره بر شهر رقه، پایگاه اصلی «داعش» در شمال سوریه است.

این گزارش می‌افزاید: آمریکا کمک‌های بسیاری به شبه نظامیان کُرد در قالب مهمات و تسلیحات نظامی و آموزش عناصر مسلح انجام داد و در این راستا اقدام به ارسال حدود 300 نظامی آمریکایی به شمال سوریه کرد تا بر آموزش و فرماندهی سرکردگان صفوف اول داعش نظارت داشته باشند.

اما موانع نظامی و عوامل سیاسی مانع اعزام این گروه 300 نفره از نیروهای ویژه آمریکا به سوریه در موعد مقرر یعنی اواسط ماه مه گذشته شدند و در این بین نبرد منبج از بُعد نظامی به مثابه پیش زمینه و مقدمات ورود به نبرد رقه و فرصتی برای قطع ارتباط داعش بین دو شهر رقه و «جرابلس» در شمال سوریه محسوب می‌شد.

اما مبارزان کُرد سوری که حدود سه چهارم عناصر گروه موسوم به «نیروهای سوریه دموکراتیک» را تشکیل می‌دادند، به نبرد منبج به عنوان یک آوردگاه‌ مهم سیاسی نگاه می‌کردند که بافت جمعیتی غالبا کُردنشین این شهر به این نیروها اجازه می‌داد، برای سیطره بر آن با داعش وارد جنگ شوند، چون منبج یکی از راهبردی‌ترین کانون‌های تمرکز این گروه در سوریه شمرده می‌شد.

به نوشته این روزنامه ایتالیایی کُردها عزم خود را جزم کردند تا پیش از آغاز عملیات نظامی آزادی رقه، کنترل کامل شهر جرابلس که 20 هزار کُرد را در خود جای داده بود، در دست گیرند.

آمریکایی‌ها اگرچه با این خواسته مبارزان کُرد مخالفت نکردند، اما محقق شدن این خواسته را منوط به اجرای نقشه راه وضع شده توسط واشنگتن کردند که هدف اصلی در آن غلبه بر داعش در سوریه و موصل تا قبل از ماه اکتبر أینده مشخص شده بود.

لاستامبا در بخشی از این گزارش تاکید می‌کند، موانع و چالش‌ها همچنان مناطق کُردنشین شمال سوریه را درگیر خود کرده، موجب می‌شود، کوچکترین تحرک نظامی آنها به ویژه در محور رقه که در تصرف داعش است، با تلفات جانی گسترده و تحمل خسارات سنگین همراه شود.

این روزنامه ایتالیایی می‌افزاید: یکی از مهمترین دلایلی که باعث شد، نیروهای کُرد در قالب نیروهای سوریه دموکراتیک عملیات آزادسازی شهر منبج را به عنوان مقدمه‌ای بر آزادسازی رقه پذیرفته و آن را کلید بزنند، تفاوت تعداد عناصر داعش در این دو شهر بود.

در شهر منبج تنها 1500 داعشی حضور داشتند که تنها توانستند، 73 ساعت در برابر حملات نیروهای سوریه دموکراتیک مقاومت کنند و سپس شهر را به آنها تسلیم کردند، درحالی که در رقه داعش دارای 4 هزار عنصر مسلح است و تلاش دارد، شمار آنها را تا 8 هزار نفر افزایش دهد.

در این راستا، منابع نزدیک به گروه‌های مسلح تصریح کردند: عناصر داعش وارد شهر «قائم»، سومین پایگاه داعش پس از رقه و موصل در مرز سوریه و عراق شدند و منابع آگاه عراقی نیز خاطر نشان کردند: «ابوبکر البغدادی» تلاش می‌کند، در هر دو شهر حضور داشته باشد.

گزارش لاستامبا با زیر ذره بین بردن نقش روسیه در نبرد آزادسازی رقه، تاکید می‌کند، روسیه یکی از مهمترین برگ برنده‌هایش را در عملیات رقه برای آمریکا و فرانسه رو می‌کند و بعد از آنکه طی سه ماه گذشته عملیات نظامی روس‌ها بر شهر حلب متمرکز بود، هم اکنون با تغییر تاکتیک حملات هوایی‌اش علیه رقه را آغاز کرده تا نشان دهد، از اولین و ابتدایی‌ترین تحرکات جهت آزادی رقه حضور تاثیرگذاری دارد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس