تعابیر رسانه‌های شبکه‌های عربی حوزه خلیج فارس به ویژه تلویزیون الجزیره و العربیه در مورد الحشد الشعبی به خوبی نشان می‌دهد این شبکه‌ها عزم خود را برای تخریب چهره نیروهای بسیج مردمی عراق جزم کرده‌اند.

 به گزارش مشرق، «شبه نظامیان شیعه، تحریک به جنگ‌های طایفه‌ای و تهدید و شکنجه اهل سنت» از جمله تعابیری است که برخی شبکه‌های عربی حوزه خلیج فارس به ویژه الجزیره قطر و العربیه عربستان در مورد نیروهای بسیج مردمی عراق معروف به الحشد الشعبی به کار می گیرند تا جایی که به خوبی مشخص است این شبکه ها به دور از پایبندی به اخلاق حرفه ای عزم خود را برای تخریب وجهه این نیروها جزم کرده‌اند.

تکرار موضع الجزیره و العربیه این بار در موصل

سیاستی که شبکه های الجزیره و العربیه در تخریب وجهه الحشد الشعبی در پیش گرفته اند دقیقا تکرار همان سیاستی که پیشتر در جریان عملیات آزادسازی فلوجه بر آن متمرکز شده بودند تا جایی که در آن زمان کمتر روزی بود که در صفحه نخست این دو شبکه، مطلبی در مورد الحشد الشعبی منتشر نشود و البته محور پوشش خبری آنان بر تحریک احساسات مذهبی و شکاف و درگیری طایفه‌ای متمرکز بود.

به عنوان مثال الجزیره و العربیه همواره اخبار خود را به گونه‌ای تنظیم می کردند که با هشدار در مورد  خطر الحشد الشعبی برای عراقی های اهل تسنن همراه بود.

العربیه در آن زمان مطبی با این عنوان منتشر کرد: مردم فلوجه خروج نیروهای الحشد الشعبی از نبرد فلوجه را خواستار هستند.

این شبکه همچنین مقالات و گزارش های متعددی را با عناوین مختلف منتشر کرد از جمله یک گزارش با عنوان « الحشد الشعبی در عراق: شبه نظامیان خارج از قانون».

یا یک گزارش دیگر با این عنوان:« الحشد الشعبی به ارتکاب جنایت جنگی در جریان مقابله با داعش متهم است».

«دهها خانواده از اهالی موصل همچنان از بیم داعش و یا حملات انتقام جویانه احتمالی شبه نظامیان الحشد الشعبی در حال ترک این شهر هستند» این خبر دیگری است که العربیه با آغاز عملیات آزادسازی موصل منتشر کرد.

همچنین نتیجه جستجوی کلید واژه الحشد الشعبی در صفحه الجزیره انبوهی از مطالبی را ارائه می دهد که در زیر نمونه ای از عناوین این مطالب آمده است:

-آیا الحشد الشعبی شبه نظامیان ایرانی هستند یا نیروهای عراقی؟

-کارشناسان هدف از حضور احتمالی الحشد الشعبی در سوریه را اجرای دستور کار طایفه ای منطقه ای می دانند؟

-آیا الحشد الشعبی در عراق به یک دولت در دولت تبدیل شده است؟

-نقض وحشتناک حقوق اهل تسنن عراق به دست الحشد الشعبی.

یک نمونه دیگر اینکه شبکه الجزیره قطر در تاریخ 29 می 2016 در مطلبی در مورد معرفی نیروهای شرکت کننده در عملیات آزادسازی فلوجه نوشت: حیدرالعبادی نخست وزیر عراق در تاریخ 22 می 2016 از آغاز عملیات آزادسازی فلوجه واقع در 50 کیلومتری غرب بغداد خبر داد.

این شبکه سپس فهرستی از نیروهای شرکت کننده در این علمیات را ارائه و در آن ضمن اشاره به نیروهای الحشد الشعبی آن را اینگونه معرفی کرد:

الحشد الشعبی: بیشتر اعضای این گروه نیروهای شیعه و تحت حمایت دولت و نیز ایران هستند و در مبارزه با داعش نقش اساسی ایفا کردند. شبه نظامیان الحشد الشعبی به نقض شدید حقوق بشر و اقدامات گسترده تخریب دارایی های شهروندان اهل تسنن در مناطقی که تحت کنترل در می آورند، متهم هستند به گونه ای که این اقدامات، چگونگی برخورد این شبه نظامیان با هزاران نفر از شهروندان تحت محاصره در داخل فلوجه را نگران کننده کرده  است.

الحشد الشیعی اصطلاح برخی رسانه‌های عربی

در حالی که برخی رسانه های عربی از اصطلاح «الحشد الشیعی» برای الحشد الشعبی استفاده می کنند، کاظم الصیادی نماینده فراکسیون التحالف الوطنی در پارلمان عراق در گفت وگو با شبکه السومریه نیوز گفت: 13 هزار نفر از نیروهای الحشد الشعبی از اهل سنت عراق هستند و از دولت حقوق می گیرند.

یکی دیگر از اقدامات الجزیره و العربیه پوشش سریع آمار کشته شدگان و مجروحان نیروهای الحشد الشعبی حتی به تعداد اندک در جریان عملیات آزادسازی فلوجه بود و با این اقدام تلاش داشتند روحیه تروریست های داعش را بالا ببرند.

مجرم جلوه دادن الحشد الشعبی و هشدار به اهل تسنن عراق

همچنین الجزیره و العربیه در جریان عملیات آزادسازی فلوجه همواره تلاش داشتند الحشد الشعبی را یک گروه مجرم جلوه دهند که عامل کشتار اهالی فلوجه است از همین رو در اخبار خود تاکید می کردند، موشک های نیروهای الحشد الشعبی منجر به مرگ هزاران شهروند بی گناه اهل تسنن می شود.

آنان مسئولان سنی مذهب عراق را به لزوم اتخاذ اقداماتی در این خصوص فرا می خواندند.

به عنوان مثال «انتهاکات الحشد الشعبی المروعة بحق سنة العراق» (موارد وحشتناک نقض آشکار حقوق اهل تسنن عراق به دست الحشد الشعبی)، تیتر یکی از مطالبی است که الجزیره چند روز پس از آغاز عملیات آزادسازی فلوجه در تاریخ 27 می 2016 منتشر کرد و مدعی شد بنابر اعلام سازمان های حقوق بشری داخلی و بین المللی پرونده الحشد الشعبی پر است از موارد نقض آشکار حقوق که تا پاکسازی نژادی در حق اهل تسنن در شهرهایی که از دولت اسلامی باز پس می گیرد، پیش رفته است.

پایبندی الجزیره و العربیه به ذکر نام دولت اسلامی در عراق و شام

نکته دیگری که در پوشش جهت دار و سوال برانگیز اخبار الجزیره و العربیه جلب توجه می کند، اینکه این دو شبکه هرجا نامی از داعش در میان است از آن تحت عنوان دولت اسلامی درعراق و شام یاد می کنند و دلیل این موضع را پایبندی به نام این گروه اعلام کردند حال آنکه به  الحشد الشعبی نام هایی که در بالا به آن اشاره شد از جمله الحشد الشیعی و یا شبه نظامیان شیعه می دهند.

اخراج خبرنگار الجزیره از اقلیم کردستان عراق

حمایت برخی شبکه های عرب زبان حوزه خلیج فارس از داعش دیگر بر کسی پوشیده نیست از جمله اینکه در روزهای نخست ماه گذشته میلادی (اکتبر) مسئولان امنیتی اقلیم کردستان عراق حامد حدید خبرنگار شبکه الجزیره قطرو کارشناس مسائل عراق این شبکه را به دلیل حمایت از داعش در پوشش خبری نبرد آزادسازی موصل اخراج کردند.

وی در گزارش از عملیات موصل به ارتش عراق و نیروهای پیشمرگه و نیروهای بسیج مردمی معروف به الحشد الشعبی توهین کرد.

در آن زمان مسئولان کُرد اعلام کردند که اخراج خبرنگار الجزیره به دلیل اظهارات طایفه ای علیه نیروهای پیشمرگه و نیز ارتش عراق صورت گرفت و این اقدام هیچ گونه رویکرد سیاسی ندارد.

اخراج خبرنگار العربیه از موصل

چند روز پس از اخراج حامد حدید فرماندهی عملیات مشترک موصل دستور اخراج خبرنگار شبکه «العربیه حدث» را از موصل صادر کرد و دلیل این اقدام را پوشش خبری به ضرر عملیات نظامی و اخبار ساختگی و دروغ در مورد موصل اعلام کرد.

نکته قابل توجه اینکه این دو شبکه عربی هیچ واکنشی به اخراج خبرنگاران خود از عراق نشان ندادند و اینگونه وانمود کردند که گویی این اقدام برایشان هیچ اهمیتی ندارد به گونه ای که به نظر می رسد مسئولان این دوشبکه سکوت در این خصوص را بهتر دیدند.

اما اخراج این دو خبرنگار پیام مهمی برای حامیان این شبکه های تلویزیونی دارد از جمله اینکه این شبکه ها چه عراقی و چه غیرعراقی و غیرعرب ابزار گروههای تروریستی مانند القاعده و داعش هستند تا اندیشه های آنان را ترویج کنند.

الجزیره و العربیه بلندگوی گروه‌های تروریستی

در این خصوص بررسی های دقیق و موثقی وجود دارد مبنی بر اینکه شبکه های ماهواره ای به ویژه الجزیره و العربیه بهترین بلندگوی گروههای تروریستی برای فتنه انگیزی در جهان عرب و مسلمان هستند.

برای پی بردن به رویکردهای رسانه ای این شبکه ها دقت و تلاش زیادی لازم نیست به این معنی که فقط در ده درصد از برنامه های شبکه های حامی داعش از رژیم صهیونیستی و جنایت های آن به طور مستقیم و غیر مستقیم صحبت می شود.

سیاست‌های یک بام و دو هوا الجزیره و العربیه به یمن و سوریه نیز رسیده است

در مقابل به عنوان نمونه از انصار الله در یمن که به عنوان گروهی فعالیت دارد که بیانگر خواسته ها و آرزوهای طیف گسترده ای از مردم کشورشان هستند، تحت عنوان شورشی ها یاد می شود در حالی که همین شبکه ها گروههای تروریستی مسلح در سوریه  را مخالفان میانه رو می نامند.

نکته دیگر اینکه این شبکه ها در حالی الحشد الشعبی در عراق را شبه نظامیان طایفه ای می نامند که می دانند اگر این گروه نبود گروه تروریستی داعش به کاخ های کشورهایی که الجزیره و العربیه وابسته به آنان هستند، رسیده بودند.

در طول یک سال و نیم اخیر الجزیره و العربیه از هیچ راهی برای خدشه دار کردن پیرزی های نیروهای ارتش و الحشد الشعبی و پیشمرگه کوتاهی نکردند و هنوز نیز بیشترین توجه خود را روی الحشد الشعبی متمرکز کرده اند.

ایجاد وحشت از الحشد الشعبی رویکرد ثابت الجزیره و العربیه

این دو شبکه پیش از هر نبردی تمام امکانات خود را برای ایجاد ترس و وحشت در بین مردم از الحشد الشعبی به کار می گیرند وبه مردم در مورد مشارکت الحشد الشعبی در نبردها هشدار می دهند که نمونه این رویکردها را پیشتر در نبردهای بیجی، تکریت، الرمادی، فلوجه و موصل شاهد بودیم.

نادیده گرفتن مبارزات و پیروزی‌های الحشد الشعبی در مناطق سنی نشین عراق

در جریان نبردهایی که الحشد الشعبی در آن مشارکت دارد، رسانه های حامی داعش از انتشار مطالبی در مورد اقدامات این گروه دفاع مردمی عراق در غارت و دزدی و بیرون راندن مردم دست برنمی دارند و از آن تحت عنوان یک گروه طایفه ای تحت حمایت ایران یاد می کنند بدون اینکه از پیروزی های آن در بیرون راندن داعش از شهرها و مناطقی که بیشتر جمعیت یا تمام آنان را اهل تسنن تشکیل می دهد، حرفی به میان بیاورند.

هشدار در مورد الحشد الشعبی از عملیات فلوجه تا موصل

امروز نیز این شبکه ها یک لحظه از هشدار در مورد مشارکت الحشد الشعبی در نبرد آزادسازی موصل دست برنمی دارند حال آنکه از خطرات ناشی از حضور نیروهای ترکیه در خاک عراق و نقض حاکمیت آن حرفی نمی زنند و یا از حضور نظامی آمریکا و حضور اطلاعاتی اسرائیل در شمال عراق هیچ اشاره ای نمی کنند.

بی حرمتی شبکه های تلویزیونی عربی فقط به الحشد الشعبی محدود نمی شود بلکه نیروهای ارتش و پیشمرگه نیز از این بی احترامی ها در امان نمانده اند به همین دلیل بود که مسئولان امنیتی کردستان عراق خبرنگار الجزیره را اخراج کردند و فرمانده عملیات مشترک موصل نیز دستور اخراج خبرنگار العربیه را صادر کرد.

نقل قول الجزیره از داعش در تکذیب آزادی فرودگاه تلعفر

پس از پیروزی نیروهای الحشد الشعبی در آزادی فرودگاه تلعفر در غرب موصل، الجزیره مطلبی را با این عنوان منتشر کرد:

دولت اسلامی خبر سقوط فرودگاه تلعفر را تکذیب و تلفات تعدادی از نیروهای ارتش عراق را در استان الانبار تایید کرد.

همچنین خبرنگار الجزیره اعلام کرد، صدها خانواده در تلعفر زیر بمباران هستند، دولت اسلامی در محله های شرقی این شهر مقاومت شدیدی داشته اند.

انتشار تصاویری از فرار و وحشت مردم

نکته دیگر اینکه نگاهی به اخباری که این دو شبکه به ویژه الجزیره در مورد الحشد الشعبی منتشر می کند، نشان می دهد بیشتر این اخبار با تصاویری از مردم عراق در حال ترس و فرار در خیابان هایی که خانه های آن تخریب شده است، نشان داده می شود.

در این میان برملا کرد شیوه های اطلاع رسانی مغرضانه این شبکه ها نه تنها در عراق بلکه در سطح جهان عرب و اسلام به عنوان یک ضرورت مطرح است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس