نظرات طیف وسیعی از اصلاح‌طلبان و حامیان دولت تدبیر نشان می‌دهد تردیدها برای چهارساله شدن روحانی بسیار جدی است و باعث شده است بسیاری از همکاران و یاران رئیس کابینه، نیم‌نگاهی به صندلی ریاست پاستور داشته باشند.

سرویس سیاست مشرق - انتخابات ریاست‌جمهوری 96 در حالی برگزار می‌شود که وضعیت کاندیداهای جناح‌های مختلف شکل روشنی به خود نگرفته است و هنوز هیچ گروهی کاندیدای قطعی خود را اعلام نکرده است، اما در میان دولت و حامیان اصلاح‌طلب و اعتدالیش اختلافات زیادی وجود دارد و کاندیداهای زیادی برای جانشینی روحانی در پاستور مطرح‌شده‌اند که در ادامه اسامی آن‌ها را مرور خواهیم کرد.

چرا روحانی مردد است؟

دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری در سال‌های 72، 80 و 88 نشان می‌دهد که رؤسای جمهور مستقر در انتخابات شرکت کرده و در هر سه مورد نیز موفق بوده‌اند، اما انتخابات سال 96 نکته متمایزی نسبت به سه انتخابات گذشته دارد و آن هم فاصله بسیار کمی است که روحانی در انتخابات 92 داشت و باعث پیروزی وی شد؛ یعنی 7 دهم درصد بیشتر از نصف شرکت‌کنندگان. این پیروزی شکننده و عدم توفیق دولت در گشایش‌های اقتصادی طی سال 92 تاکنون باعث تردید روحانی نسبت به شرکت در انتخابات شده است.

تاجیک درباره یک دوره‌ای یا دو دوره‌ای شدن روحانی می‌گوید: اگر دولت آقای روحانی تمایل دارد دولت چهارساله‌اش به هشت سال ارتقا پیدا کند باید در طول یک سال آینده نمایش کارآمدی و توانمندی از خود بروز بدهد. برای من بسیار عجیب است که برخی افراد چگونه به خود اجازه می‌دهند به صورت علنی عنوان کنند که جریان اصلاحات در انتخابات آینده قرار است از چه کسی حمایت کند.[1]

این نظرات تاجیک نشان می‌دهد که اعتماد زیادی بین اصلاح‌طلبان و اعتدالیون به روحانی وجود ندارد و این احتمال وجود دارد که برخی از طیف‌های اصلاح‌طلب گزینه دیگری را برای ریاست‌جمهوری 1396 معرفی کنند.

بیم و امیدهای انتخابات 96؛ همه اصلاح‌طلبان و  اعتدالیون در صف رقابت با روحانی +عکس 
جهانگیری؛ معاون اولی که سودای ریاست‌جمهوری در سر دارد

85هر چند اعضای جبهه اصلاحات به‌صورت علنی از دولت یازدهم حمایت می‌کنند، اما به نظر می‌رسد به‌صورت جدی به گزینه جایگزین فکر می‌کنند و برخی شخصیت‌های ارشد حزب کارگزاران از «اسحاق جهانگیری» به‌عنوان کاندیدای موردنظر خود در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده نام می‌برند؛ برخی از اعضای این حزب از معاون اول روحانی خواسته‌اند که خود را برای دور بعد انتخابات آماده کند و شنیده‌شده که یکی از شخصیت‌های بلندپایه کارگزاران و از نزدیکان هاشمی رفسنجانی در دیداری با یک شخصیت ارشد دولتی به وی گفته که روحانی ظرفیت رأی آوری ندارد و باید روی گزینه جدید کار کنیم. گفته شده که اصلاح‌طلبان از جهانگیری خواسته‌اند که در سخنرانی‌های خود به‌طور مرتب از فساد در دولت گذشته انتقاد کند و خود را به‌عنوان چهره‌ای ضد فساد معرفی کند.[2]

ظریف؛ کاندیدای برخی از مدرسین حوزه

85محسن غرویان، روحانی حامی دولت روحانی، از جمله افرادی بود که از ظریف درخواست کرد تا در انتخابات ریاست‌جمهوری 96 ثبت‌نام کند. غرویان بدون اشاره به شخص خاصی، این نظر را به برخی از دیگر شخصیت‌ها نیز نسبت داده و گفته است: «برخی از روحانیون قم اعم از مدرسین و علما با محمدجواد ظریف برای کاندیداتوری در دور دوازدهم ریاست‌جمهوری رایزنی کرده‌اند.»[3]

به نظر می‌رسد برجام و مذاکرات با 1+5 به گونه‌ای پیش رفته است که دیپلمات کابینه تدبیر، نیم‌نگاهی هرچند ناچیز به صندلی رئیس داشته باشد.

هاشمی؛ شاگرد اول کابینه یازدهم در مقابل روحانی

وزیر بهداشت دولت یازدهم نیز به سبب اقداماتش در حوزه سلامت که بارها مورد تمجید قرار گرفته است، وارد تحلیل‌ها درباره انتخابات 85ریاست‌جمهوری هم شده است. برخی اقدامات وزیر دولت روحانی چون رفتن بین مردم و عمل رایگان چشم نیازمندان و ... را مقدمه حضورش در انتخابات ریاست‌جمهوری می‌دانند.

قاعدتاً هاشمی با توجه به طرح تحول نظام سلامت، جایگاه ویژه‌ای نزد افکار عمومی دارد.

علی شمخانی؛ نظامی‌ای که به کسوت سیاست درآمد

همه رقبای حامی و اصلاح‌طلب روحانی در سال 96او وزیر دفاع دولت اصلاحات بود که به دلیل نقش قابل ملاحظه‌ای که در طراحی و اجرای سیاست تنش‌زدایی و توسعه روابط با کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس ایفا کرد بالاترین نشان دولتی (مدال عبدالعزیز) را از پادشاه عربستان سعودی دریافت کرد.

شمخانی که از سوی روحانی به سمت دبیر شورای عالی امنیت ملی منصوب شد به‌عنوان یکی از گزینه‌های ریاست‌جمهوری اصلاح‌طلبان نام برده می‌شود. البته او پیش‌ازاین نیز نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بوده است. انتخاباتی که پس از یک دوره ریاست‌جمهوری رئیس دولت اصلاحات برای تعیین رئیس‌جمهور بعدی در 18 خرداد 1380 با حضور 10 نامزد نهایی برگزار شد. شمخانی در آن انتخابات نفر سوم شد.

مسعود پزشکیان و اظهارات جنجالی‌اش

85انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس ثابت کرد که او هم پایگاه رأیی در بین مجلس‌ها دارد و هم به دلیل کارنامه فعالیت‌های سیاسی‌اش توانسته نظر گروه‌های مختلف را نیز جذب کند. او همچنین سابقه نمایندگی در دوره‌های هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی و وزیر پیشین بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دولت هشتم را در کارنامه خود دارد. پزشکیان در نشست علنی مجلس در تاریخ 11 دی 1394 گفته بود از اینکه خدا او را ترک آفریده، شاکر است و هیچ‌کس حق ندارد «زبان و فرهنگ ترک‌ها» را مسخره کند.

پزشکیان که به زبان کردی هم مسلط است، گفته به مهابادی بودن خود نیز افتخار می‌کند لذا می‌تواند رأی قومیت‌ها را هم داشته باشد. در کنار هم قرار گرفتن این پازل‌ها او را به یک کاندیدای بالقوه برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی تبدیل می‌کند.

علی مطهری و آرزو برای ریاست جمهوری

85گمانه‌زنی‌ها درباره کاندیداتوری او از زمان برگزاری نمایشگاه مطبوعات 94 شروع شد. زمانی که یک رسانه اصلاح‌طلب از او پرسید: «اصلاح‌طلبان می‌توانند برای انتخابات آینده ریاست‌جمهوری روی یک کاندیدای فراجناحی توافق کنند؛ بنابراین اگر اصلاح‌طلبان به صورت واحد، از شما برای کاندیداتوری انتخابات ریاست‌جمهوری آینده دعوت کنند، خواهید پذیرفت؟» مطهری نیز در جواب گفت که «هر وقت دعوت کردند، آن موقع روی آن فکر می‌کنم.»

مطهری در انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس نیز توانست با رأی نمایندگان عنوان نایب‌رئیسی دوم را کسب کند.

محمدباقر نوبخت؛ سخنگوی خوش پوش دولتی‌ها

85این روزها حزبش در جریان اصلاحات به خوبی نقش‌آفرینی می‌کند و در این راه توانسته به اهداف و منافعش نیز دست یابد. اعتدال و توسعه در سایه محرومیت احزاب ساختارشکن اصلاحات توانسته جایگاهی برای خود کسب و با روی کار آمدن دولت یازدهم نیز به یک بازیگر اصلی در این جریان تبدیل شود؛ تاجایی که امیدی‌ها از تأثیرگذاری این حزب در موفق نبودن عارف در انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس سخن گفته‌اند. پیش‌بینی می‌شود نوبخت کاندیدای این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری باشد.

محمد نهاوندیان؛ رئیس دفتری که به فکر ریاست‌جمهوری است

85او که تحصیلات حوزوی دارد رابط میان دولت یازدهم با مراجع و علماست و بارها برای ارائه گزارش اقدامات دولت به قم رفته است. نام نهاوندیان در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری 92 نیز مطرح و گفته می‌شد از گزینه‌های مورد حمایت حزب موتلفه است. البته او وارد رقابت‌ها نشد. نهاوندیان رئیس دفتر روحانی است که در این مدت مجوز اقامتش در آمریکا برای او دردسرساز شد و هر چند وقت یک‌بار شایعاتی مبنی بر برکناری وی از این سمت در فضای مجازی می‌چرخید. شاید نهاوندیان هم کاندیدایی دیگر باشد.[6]

سکوت معنادار عارف مقدمه کاندیداتوری انتخابات

85محمد رضا عارف که از انتخابات سال 92 به خاطر مجبور شدن به انصراف از انتخابات، دلخوری‌های جدی دارد، در انتخابات ریاست مجلس دهم مسئله‌دارتر شد، چرا که بنا بر گفته برخی اصلاح‌طلبان، چند وزیر روحانی از ریاست لاریجانی حمایت کردند و سرلیست «امید» را جا گذاشتند. عارف پس‌ازآن از حضور در مهمانی افطار رئیس‌جمهور امتناع کرد و اخیراً هم در جمع انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها به انتقاد علنی از دولت روحانی پرداخت که نوعی اعمال فشار به نیابت از اصلاح‌طلبان محسوب می‌شود. عارف اخیراً هم گفته بود اصلاح‌طلبان باید در انتخابات 96 نامزد خود را داشته باشند.[7]

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که روزنامه آرمان، وابسته به خاندان هاشمی، در ویژهنامه هفتگی خود از آلترناتیوهای احتمالی روحانی پرده برداشت و آن‌ها را معرفی کرد. بر پایه این گزارش این روزنامه سه نفر را به‌عنوان جایگزین‌های روحانی معرفی کرده و آن‌ها را رابط اصلاح‌طلبان با دولت معرفی کرد. این روزنامه از محمدرضا عارف، محمد علی نجفی و اسحاق جهانگیری به‌عنوان جایگزین‌های احتمالی روحانی برای انتخابات 96 نام برد.

این روزنامه اصلاح‌طلب محتمل‌تریــن آلترناتیــو اصلاح‌طلبان بــرای روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری اردیبهشت ماه را عارف دانست و نوشت: «مواضع دو پهلوی این روزهای عارف در قبال دولت و همچنین سکوت معنادار وی در مجلس به این شائبه دامن زده است.»

محمدعلی نجفی؛ مقبول در بدنه اجتماعی اصلاحات

85این روزنامه فرد دیگری که احتمال جایگزینی برای روحانی را دارد «نجفی» دانست و نوشت: «گزینه دیگری که از پتانسیل بالایی برای آلترناتیوسازی برای روحانی برخوردار اســت محمدعلی نجفی سیاستمدار کارکشته‌ای است که در شرایط کنونی در حالت استبداد سیاسی قرار گرفته و در عرصه سیاسی ایران هم حضور دارد و هم ندارد. بدون شک محمدعلی نجفی از پتانسیل بسیاری بالای رأی آوری در بین اصلاح‌طلبان برخوردار است و مورد اقبال بدنه اجتماعــی جریان اصلاحات نیز قرار خواهد گرفت.»[8]

اصلاح‌طلبان در ماه‌های اخیر از تاکتیک‌های جدید عبور در برابر روحانی می‌گویند و می‌نویسند. در اردوگاه اصلاح‌طلبان موضوعاتی مانند ندادن «چک سفید امضا» به روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری 96 یا «ائتلاف مشروط» و «خواستن سهم» فراتر از خرداد 92 در قدرت و اعضای کابینه مطرح است و به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان برای ورود گزینه‌های جدید به انتخابات ریاست‌جمهوری زمینه‌سازی را شروع کرده‌اند.



[1] - http://www.tasnimnews.com/fa/news/1395/04/29/1133961

[2]- yon.ir/8h2K

[3]- http://www.irankhabar.ir/fa/doc/news/69576/

[4] -http://www.entekhab.ir/fa/news/61191/

[5] -http://www.tasnimnews.com/fa/news/1395/04/12/1120355/

[6] -http://www.tasnimnews.com/fa/news/1395/04/12/1120355/

[7] - www.mashreghnews.ir/fa/news/626934/

[8] - www.mashreghnews.ir/fa/news/621584/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 42
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 15
  • اجاره نشین ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 0
    سید حسن بیشترین شانس برای ریست جمهوری داره
  • نیما ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 0
    روحانی شانسی ندارد حتی اگر بوئینگ ها وایرباس های وعده داده شده را به داخل خیابان بیاورد!!!
  • ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 0
    میبینیم
  • ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 0
    من که دیگه به روحانی رای نمیدم. دولتی که نتونه جلو برگزار نشدن یه کنسرت رو بگیره به چه درد میخوره آخه؟؟؟
  • ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 0
    من یک انقلابی مدیر مثل قالیباف رو ترجیح میدم
  • ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 0
    سابقه همه این افراد در کار اجرایی در مقیاس کشور یا بسیار ضعیف است یا بعضی مانند مطهری اصلا ندارند کشور در حال حاضر نیاز به فردی که دارای سابقه کار اجرایی قوی داشته باشد نیاز دارد و البته معیشت و اشتغال و ازدواج جوانان مردم مستضعف و متوسط جامعه برایش ارجحیت داشته باشند نه اشراف و نوکسیه های تازه به دوران رسیده
  • مهدی ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 0
    شما دلتون رو با این تحلیلها خوش کنید. نامزد نهایی و واحد اعتدال و اصلاحات فقط روحانی هست.
  • ۰۳:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 0
    مهم نیست روحانی باشه یا نه مهم اینه هرکس از طرف اصلاح طلبها معرفی بشه رای میاره و این قدرت و اراده مردم را نشون میده و همین کافیه تا شما حساب کار دستتون بیاد البته شماها که از انتخابات مجلس درس عبرت نگرفتید بعید میدونم بازم درس عبرت بشه براتون.
  • جوجه اکبر ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 0
    یعنی همه اینا عطش خدمت دارند و حس احساس تکلیف داره دیونه شون می کنه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • متقاضی مسکن مهر پردیس ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 0
    وعده مامسکن مهری ها انتخابات 96 -یادت نره آقای آخوندی -وای اگر در پس امروز بود فردایی حالا شما بخندید فردا هم ما
  • ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 0
    واماهیچکدام قدرت مقابله با اقبال ودرنتیجه رای بالای مردم به احمدی نژاد رانداند.
  • ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 0
    اقای هاشمی نده باد روحانی پاینده باد اینا همه از اقای روحان قطعا حمایت میکنن
  • احمد ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 0
    مردم مواظب باشید آبی از این تیرو طایفه گرم نمیشه
  • ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 0
    من اگر عارف بیاد بهش رای می دم ... این دولت که هیچ کاری نکرد هیچ که هیچ
  • خسرو گارس چی ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    1 0
    با سلام و احترام 1- هیچیک از اسامی مطرح شده در خبر مذکور برای انتخابات 1396 به جز آقای عارف نمی توانند رای لازم را در برابر آقای روحانی کسب نمایند ......... 2- آقای روحانی رییس جمهور می شود اما ایشان باید اقدامی را در زمان باقی مانده دهد که رای بهتری و بالاتری نسبت به سال 1392 کسب نماید .....در غیر اینصورت حتی رییس جمهور شوند ، رای ضعیف تلقی می شود با تشکر - گار س چی
  • ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 0
    هیچکدام مناسب نیستند
  • ناشناس ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 0
    مطلب تان فقط در جهت تفرقه افکنی است . حالا که برگ قالیباف و احمدی نژاد سوخته و رقیبی در اصولگرایان نمی بینید. به فکر ایجاد تفرقه و کاهش آراء روحانی هستید . ولی کور خوانده اید.
  • آشنا ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 0
    سید ؟؟؟
  • ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 0
    زپرشک ...
  • ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 0
    مشرق ما به روحانی رای ذادیم چون اصلاح طلبه سال 96 هم بهش رای میدیم
  • محمود ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 0
    اگراحمدی نژادوظریف کاندیدابشن آقای روحانی هیچ شاسی نداره
  • رضا ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 0
    زهي خيال باطل. اين تبليغات رو مي كنن تا شما را بذارند سركار. بعدش حتي اگر هم بيان دقيقه 90 انصراف مي دند به نفع روحاني. كه مگر خل شدند از روشي كه نتيجه گرفتن بذارندش كنار. بنابراين اين خوش خيالي ها را بذارين كنار لطفا تا بتونن با واقعيتها مواجه شيد.
  • ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 0
    اشتباهی منفی دادم
  • سر بدار ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 0
    امام راحل ما -رضوان‌الله تعالی علیه- می‌فرمودند رابطه بین یک ملت بپا خواسته برای رهایی از چنگال چپاولگران بین المللی با یک چپاولگر عالمخوارهمیشه به ضرر ملت مظلوم و به نفع چپاولگر است ما این قطع رابطه را به فال نیک می گیریم. 19/1/1359 ملت ایران اگر می خواست صلح آمریکائئ بکند همان اول از امریکاجدا نمی شد و قطع روابط نمی کرد و دستش را از ایران کوتاه نمی کردو جاسوسان آن را بیرون نمی کرد ما نمی توانیم صلحی را بپذیریم که طرح آمریکائئ دارد. شهریور 1362 می خواهی بیدار باشی می خواهی مستقل باشی باید جورش را بکشی! می خواهی ذلیل باشی برو پیوند کن با آمریکا همه این حرفها تمام می شود جنگ هیچ نمی شود. پیوند کن با شوروی باز هم نمیشود 1/1/1364
  • ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 0
    شما ديگه چقدر پرت هستيد. خود روحاني تا حالا ده بار گفته من اصلاح طلب نيستم و اصولگرا هم نيستم.
  • ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 0
    احمدی نژاد بای بای
  • م-ب ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 0
    هیچ کدوم از این ها برای ریاست جمهوری توانایی ندارن (کار اجرایی مرد میدان میخواد)
  • ناشناس ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 0
    احمدی نژاد که عملا عمر سیاسی اش تمام شد رفت پی کارش. بقیه هم که تکلیفشان معلوم است.
  • ناشناس ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 0
    جریان اصلاحات در انتخابات مجلس در کل کشور شکست سختی خورد .
  • ناشناس ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 0
    رئیس جمهور آینده دکتر قالیباف است ان شاءالله .
  • ناشناس ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 0
    اصلاحات یعنی تعلیق و تعطیل و پلمپ و دیگر هیچ !
  • مسعود ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 0
    ظریف !!!!!.
  • ناشناس ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 0
    شکست اصلاحات در سال 96 قطعی است چرا که هیچکدام از گزینه های مذکور بهمراه روحانی رای بالایی ندارند .
  • ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 0
    آقای روحانی رییس جمهور نمی شود
  • ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 0
    ان شاءالله قالیباف
  • ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 0
    قالیباف
  • ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 0
    ان شاءالله
  • ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 0
    عارف از هر 10 کلمه ایکه میاره 9 تاش خاتمی این یعنی ذره ای اراده از خودش نداره
  • Roohollah Zohrevand ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 0
    مگه حسن فریدون رای داره؟
  • اصلاحات ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    0 0
    اینا همیشه بوده . می گذره . به مردم امید بدید از پایگاه نظامی که روحانی برامون توی ایتالیا بالای اسرائیل تاسیس می کنه بگید !
  • اصلاحات ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    0 0
    زوده با هم مباحثه انتخابات بکنیم . ولی مادر اصلی من خاک منه. خانوادم شما هموطنانم هستید . بد و خوب، درد و بلاتون به جون من خدا از عمر من بگیره که شما باشید و خدمت کنید. ولی جساراتا با احترام به همه گی : آقای نجفی با توجه به تحصیلات فوق العاده اش، عقلانیت و ولایت سالاری اش، واین که هیچگاه به خطوط قرمز حتی نزدیک نشد علی رغم اصلاح طلبی ... حقیقتاً گزینه ی بسیار مناسبی برای رقابت دو به دوی آخره لطفا یه مطالعه بکنید سوابق ایشون رو.
  • ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    0 0
    شانسی نداره روحانی. باید بره کنار

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس