وزارت بهداشت در حالی در مورد تبلیغات تلویزیونی کالاهای لاغری و ریزش مو به طور دیرهنگام تذکر داد که وضعیت سلامتی حوزه‌های حساس دیگر هنوز مشخص نیست.

سرویس سیاست مشرق – تغذیه و سلامت جسمی و روانی جامعه از جمله مهمترین مسائل روز است. در اینجا نقش وزارت بهداشت در تنظیم امور برای سلامتی مردم بسیار ارزنده است. وزارت بهداشت هم وظیفه و هم حق دارد در امور بهداشتی ورود به موقع داشته و تذکرات لازم را به دستگاه‌های مختلف بدهد.

در همین رابطه، اخیرا رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو بیان کرده است: « تبلیغات کالاها و ادعاهای درمان ریزش مو یا درمان لاغری که در تلویزیون انجام می‌شود به هیچ عنوان مورد تایید وزارت بهداشت نیست و وزیر بهداشت کتبی در مورد این تبلیغات گمراه کننده به رئیس صدا و سیما تذکر داده است.»[1]

اینکه وزارت بهداشت احساس مسئولیت کرده و در چنین مواردی ورود پیدا می‌کند خرسند کننده است اما باید این انتقاد از وزارت بهداشت صورت گیرد که چرا دیر اقدام به این کار کرده است و از سوی دیگر در موارد دیگر ایچنینی ورود قاطعانه ندارد.

این تبلیغات مدتهای طولانی است که از صدا و سیما پخش می‌شود. شیوه فروش این کالاها که حتی نام آنها نیز برده نمی‌شود به مانند تبلیغات ماهواره‌ای به صورت فروش از طریق پیامک و تحویل به در منزل است و به نظر می‌رسد افراد زیادی تا به امروز اقدام به تهیه این لوازم و کالاها کرده و در حال استفاده آن می‌باشند. از سویی باید این سئوال مطرح شود که چه شده بعد از سالیان سال وزارت بهداشت اقدام به تذکر به رسانه ملی کرده است و در این سال‌ها این تبلیغات‌ها را ندیده است؟!

از سوی دیگر وزارت بهداشت در حالی نسبت به این موضوع به صداوسیما به طور دیرهنگام تذکر داده است که در موارد دیگری مانند روغن پالم با توجه به سخنان رئیس‌جمهور که در مالزی بیان کرد که «مالزیایی‌ها از این روغن استفاده می‌کنند و سلامتی آنان نیز خوب است، برای تبیین ویژگی‌های این روغن از لحاظ سلامتی، ما منتظر سفر هیئتی از طرف مالزی به ایران هستیم.» واکنشی تا به امروز از خود نشان نداده است. [2]

این درحالی است که در دو سال گذشته برخی شرکت‌های لبنی از روغن پالم در محصولات خود استفاده می‌کردند که وزیر بهداشت در موضعی منفی نسبت به این کار گفت: «روغن پالم به دلیل نوع کیفیتی که دارد، برای سلامتی مضر است و تخلفات موجود نشان می‌دهد که به جای چربی طبیعی از بدترین نوع چربی صنعتی استفاده کرده‌اند.»

حال با این سخنان رئیس‌جمهور معلوم نیست که روغن پالم برای بدن مضر است یا نیست و آیا این سخنان رئیس‌جمهور مجوزی شده است تا بازهم شرکت‌های لبنی از روغن پالم استفاده کنند یا خیر. به هر جهت در اینجا آ‌نچه مهم است سلامت مردم و جامعه است که وزارت بهداشت بدون هیچ گونه ملاحظه‌ای بایستی نسبت به آن وظیفه خود را انجام دهد اما متاسفانه دیده می‌شود که این کار نه تنها با کندی انجام می‌پذیرد بلکه با دوگانگی خاصی همراه است که با مسئولیت سنگین وزارت بهداشت همخوانی ندارد.

البته باید این موضوع را نیز اضافه کرد که در حوزه‌های مختلف سلامت و تغذیه مردم ایران، وزارت بهداشت باید موضع خود را به طور شفاف اعلام کند که متاسفانه این مسئله آنچنان که باید انجام نمی‌شود. یکی از این موارد مسئله محصولات تراریخته است که هنوز برای مردم مشخص نیست این محصولات دارای مشکل است یا خیر که به نظر می‌رسد همچون مسئله تذکر به صداوسیما البته با سرعت بیشتری بایستی وزارت بهداشت در این حوزه‌ها وارد شده و نسبت به سلامت مردم بیشتر از خود حساسیت به خرج دهد.



[1] http://www7.irna.ir/fa/News/82281512/

[2] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/641397

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
    0 0
    برا سیاست بازی.
  • علی ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
    0 0
    ای خدا میشه روزی بیاد که جناح ها برای پیشبرد اهداف شخصی یا جناحی و همینطور خصومت به فکر آتو و ضربه زدن به جناح رقیب نباشن؟راست و چپ هر دو برین به جهنم که پدر ملتو درآوردین.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس