«بثینه شعبان» مشاور ارشد رئیس جمهوری سوریه روز یکشنبه ضمن متهم کردن نیروهای ائتلاف آمریکایی به انجام حمله ای از روی عمد به نظامیان سوری، اعلام کرد که دمشق به توافق آتش بس پایبند می ماند.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری فرانسه، وی یادآور شد که بشار اسد رئیس جمهوری سوریه و دولتش معتقد هستند که این حمله با قصد قبلی انجام شده است.

وی گفت: هیچ یک از واقعیت های موجود نشان نمی دهد آنچه روی داد اشتباه یا تصادفی بوده است.

ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا روز گذشته (شنبه) مواضع ارتش سوریه در نزدیکی شهر دیرالزور در شرق این کشور را بمباران کرد که بر اثر آن 90 سرباز سوری کشته شدند.

نیروهای دولتی سوریه از سال گذشته با تروریست های داعش در نزدیکی دیرالزور مقابله کرده اند.

در همین حال شعبان گفت: همه چیز حساب شده بود و داعش از این حمله خبر داشت؛ حتی روسیه به این نتیجه رسید که آمریکا با داعش ساخت و پاخت می کند.

وی افزود: زمانی که داعش (در منطقه مورد تهاجم) پیشروی کرد، حملات متوقف شد.

وی یادآور شد که از زمان آغاز مداخله ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا در سوریه در سال 2014، ما گفته ایم که این حملات علیه داعش نیست و آنها این گروه را هدف قرار نمی دهند.

ارتش سوریه شب گذشته اعلام کرد که حمله به پایگاه های ارتش به داعش امکان داد به مناطق اطراف پایگاه هوایی دیرالزور پیشروی کنند.

ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا ضمن اذعان به هدف قرار دادن ارتش سوریه، چنین وانمود کرد که تصور کرده به موضع داعش در آن منطقه شلیک کرده است.

پیامد این حمله، آسیب به توافق آتش بسی است که با موافقت آمریکا و روسیه در سوریه به اجرا درآمد تا به پایان جنگ داخلی در این کشور کمک کند.

شعبان در عین حال گفت که توافق آتش بس همچنان به قوت خود باقی است.

وی افزود: ما به آتش بس پایبندیم و این توافق تا سرآمدن موعدش دوام می آورد؛ از سویی ممکن است تمدید یا شاید توافق دیگری منعقد شود.

شعبان گفت که دمشق معتقد است حملات روز گذشته احتمالا وجود اختلاف در دولت آمریکا در مورد تعمیق سطح همکاری بین واشنگتن و مسکو را اثبات می کند.

وی افزود: مساله نگران کننده، تاثیر این حملات بر توافق آمریکا - روسیه است و به اعتقاد من، برخی در آمریکا این توافق را نمی خواهند.

مشاور اسد گفت: یک طرف با روس ها موافق است و طرف دیگر این توافق را نمی پذیرد. از این رو، چنین به نظر می رسد که کاخ سفید با این توافق موافق است، در حالی که پنتاگون آن را رد می کند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس