کد خبر 634445
تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۹۵ - ۰۳:۱۲

در حالی که آتش بس شکننده هنوز رسما لغو نشده بود، هدف آمریکا از بمباران پایگاه نظامی ارتش سوریه در دیرالزور چه بود؟ این اهداف از وجود جبهه دوم نبرد با نیروهای نظامی و مردمی سوریه در این کشور خبر می دهد

به گزارش مشرق، آمریکا در یک سال اخیر که به اسم ائتلاف مبارزه با داعش در سوریه حملات خود را شروع کرده است غیرنظامیان زیادی را هدف قرار داده و برای فرار از عواقب آن، این حملات را اشتباهی خوانده است.

در جدیدترین این اقدامات به اصطلاح اشتباهی، نظامیان سوریه که در حال نبرد با تروریست های داعش هستند از سوی آمریکا هدف قرار گرفتند. در حملات هوایی شامگاه شنبه آمریکا به ارتش سوریه 83 ارتشی و نیروی دفاع ملی کشته و 120 نفر مجروح شدند. بعد از حمله آمریکا، عناصر داعش بر گُردان توپخانه و نزدیکی فرودگاه مسلط شدند و جبل الثرده را نیز برای ساعاتی تصرف کردند.

 از حیث نظامی این مسئله به معنای سقوط نظامی فرودگاه بود. البته این پیروزی داعش ساعاتی بیشتر طول نکشید و ارتش سوریه بر اوضاع مسلط شد. پنتاگون نیز با اشتباهی خواندن این حمله اظهار تاسف کرد و مسکو نیز شدیدترین واکنش ها را اعلام داشت.

شهر دیرالزور در شرق سوریه از سال 2014 تحت محاصره تروریست های داعش قرار دارد و در حالیکه تعداد غیرنظامیان این شهر پیش از محاصره دو میلیون نفر بود، اما امروز تعداد آنها به 50 هزار نفر رسیده است که در این شهر محاصره شده و تحت اقدامات جنایتکارانه عناصر تکفیری قرار دارند.

اختلافات بر سر توافق آتش بس

برای درک بهتر این حمله باید نگاهی به توافق آتش بس اخیر بین روسیه و آمریکا داشت. اختلافات روزافزون آمریکا و روسیه بر سر متن توافق آتش بس در سوریه که از شامگاه دوشنبه گذشته اجرایی شد، این پیش بینی را به همراه داشت که اختلافات سبب از بین رفتن آتش بس و بازگشت جنگ و درگیری به جبهه های نبرد در سوریه شود.

ابهامات مربوط به تفاسیر و برداشت های این توافق به صورت واضح در جمعه گذشته خود را نشان داد و در پی آن نشست شورای امنیت که قرار بود در آن تصمیمی درباره این توافق اتخاذ شود، لغو شد. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه علت لغو این نشست را اصرار آمریکا بر عدم اطلاع اعضای شورای امنیت از بندهای این توافق اعلام کرد و از این کشور خواستار شفافیت بیشتر در این زمینه شد.

آمریکا نیز ضمن عدم تکذیب این اتهام، گفت که خواهان افشای بندهای توافق نیست و اعلام کرد که علت این مسئله حفظ سلامت برخی از گروه هایی است که آنان را معارض میانه رو می نامد و از آنان حمایت می‌کند. آمریکا نتوانست به تعهد خود درباره قطع ارتباط گروه های مسلح موسوم به میانه رو با جبهه النصره یا فتح شام عمل کند و این مسئله علت عقب نشینی این کشور است. پوتین نیز آمریکا را متهم کرد که این کشور تمایل دارد قدرت نظامی خود را برای مبارزه با دولت قانونی بشار اسد حفظ کند؛ دولتی که به آتش بس کاملا پایبند بوده است، در حالی که معارضان نیز از آغاز با این توافق موافق نبودند.

این وضعیت سبب شد تا ارتش سوریه شامگاه دوشنبه پایان آتش بس یک هفته ای را اعلام کند و تصریح کرد که گروه های مسلح به هیچیک از بند های توافق آتش بس روسیه و آمریکا برای آتش بس در سوریه  پایبند نبودند.

اهداف حمله به دیرالزور

در حالی که آتش بس شکننده هنوز رسما لغو نشده بود، هدف آمریکا از بمباران پایگاه نظامی ارتش سوریه در دیرالزور چه بود؟ کارشناسان و رسانه های داخلی و خارجی در این مورد به گمانه زنی پرداختند و دلایل و اهداف مختلفی را ذکر کردند. این اهداف به نوعی سیاست های آمریکا در سوریه را افشا می کند. در اینجا سعی می شود مهمترین اهدف آمریکا از این حمله ذکر شود.

1- آمریکا قصد داشت با اشغال شهر دیرالزور توسط داعش این بهانه را به دست آورد که با ادعای آزادسازی این شهر از چنگ داعش به همراه شماری از تروریست های موسوم به «میانه‌رو» و نیروهای کُرد این منطقه را اشغال کرده تا علاوه بر ساخت پایگاه های جدید از منابع نفتی این منطقه استفاده کند.

2- کشورهای غربی و عربی و همچنین رژیم صهیونیستی تمام تلاش خود را می‌کنند تا با ایجاد بحران جدید در مناطق جنوبی و شرقی سوریه تمرکز جبهه مقاومت را در حلب بهم بریزند، چرا که حلب اکنون در محاصره ارتش سوریه قرار دارد و کشورهای حامی تروریست در حال تلاش برای نجات تروریست ها هستند.

3- طبق توافق آتش‌بس، در صورت توقف خشونت در سوریه برای هفت روز، آمریکا و روسیه در روز هشتم می بایست همکاری گسترده‌ای با یکدیگر را آغاز کنند و ارتش آمریکا باید اطلاعات خود در زمینه مواضع داعش و دیگر تروریست‌های سوریه را در اختیار روسیه قرار می داد. درست یک روز مانده به اجرای این مسئله، حمله آمریکا، آتش‌بس را در موقعیتی متزلزل قرار داد و در نهایت زمینه لغو آن را فراهم کرد.

4- طفره رفتن کاخ سفید از انتشار جزئیات توافق آتش‌بس در کنار حمله به ارتش سوریه، ثابت می‌کند که واشنگتن اصلا به توافق های خود «متعهد» نیست. نه تنها مفاد توافق را کاملا اجرا نمی‌کند، بلکه اگر لازم باشد، علیه آن اقدام هم می‌کند. 

5 – نکته دیگر این که حملات آمریکا به مواضع ارتش سوریه در جبل الثرده واقع در دیرالزور با هدف کارشکنی در عملیات نظامی که نیروهای سوریه قصد اجرای آن جهت شکستن محاصره شهر دیرالزور را داشتند، صورت گرفت. همزمان با آغاز عملیات نظامی یگان های سوریه در جنوب شرقی شهر تدمر به منظور زمینه سازی برای بازگشایی جاده مواصلاتی دیرالزور و تدمر، ارتش سوریه در تدارک آغاز عملیات نظامی در شهر دیر الزور با هدف بازگشایی جاده صحرایی، بدون عبور از منطقه السخنه (یکی از مکان های تجمع داعش در حومه حمص) بود. آمادگی های ارتش برای اجرای این عملیات به پایان رسید و ارتش تله الصنوف و پایگاه 137 در دیرالزور را باز پس گرفت، اما طرف آمریکایی این عملیات را متوقف کرد و با حمله به مواضع ارتش سوریه در جبل الثرده واقع در شرق سوریه، آن را به نقطه صفر بازگرداند. 

6- طی روزهای اخیر آمریکایی ها روس ها را به نقض آتش بس و عدم فشار لازم به دولت سوریه برای رساندن کمک های بشردوستانه به حلب متهم می کردند و از آن طرف روس ها هم آمریکایی ها را به ناتوانی در تشخیص درست نیروهای تروریسم خوب و بد متهم کردند و به نوعی مدیریت آن ها را در مبارزه با تروریسم زیر سوال می بردند. آمریکا یک اقدام پیش دستانه کرده است تا بتواند به روس ها نشان بدهند که می تواند در فضای میدانی تغییراتی ایجاد کند و ضربه ای بزند و امتیازی بگیرد، لذا بمباران آن هم در جای مشخصی مانند مرکز نظامی، نمی تواند یک اشتباه محاسباتی باشد. علاوه بر آن، دو طرف آمریکایی و روسیه اکنون به نوعی در حال زورآزمایی در سوریه هستند. آمریکا و روسیه بر اساس توافقی که انجام دادند و مفاد آن اعلام نشده است در حال تلاش هستند تا مرحله اول آتش بس را در سوریه برپا کنند، لذا در عین حال که به دنبال آتش بس هستند به دنبال منافع خود هم هستند.

7- نکته بعدی که مهم است ضربه زدن به ارتش سوریه است. بالاخره آنچه مهم است این که در ماه های اخیر به ویژه بحث های مربوط به پایتخت و حواشی آن و همچنین مساله مهم حلب و باز کردن راه فرار مردم، یک پیروزی مهمی برای ارتش سوریه محسوب می شود، بنابراین آمریکا درصدد با حمله به ارتش سوریه در صدد کاستن از جایگاه آن است، هرچند این حربه معمولا نتیجه عکس می دهد.

آیا حمله اشتباهی بود

آمریکایی‌ها تاکید فراوانی دارند بر این که هم از لحاظ نیرو، هم از لحاظ شناسایی و هم از لحاظ امکانات ماهواره‌ای بی نظیر‌اند و می‌گویند سلاح هایشان دقیق است و امکان اشتباه ندارد، به همین دلیل آن ها می‌دانند چه می‌کنند. اعلام این که اشتباها این بمباران صورت گرفته پاسخ مختصر و کوتاهی است که آمریکائی ها را از پیگیری‌های بیشتر مصون می‌دارد و چون آنها می‌دانند که دولت‌های عراق و سوریه در موضعی نیستند که آمریکایی ها و فرانسوی ها را بتوانند مؤاخذه کنند، به اسم حملات اشتباهی، طرح‌های تکمیل پروژه داعش را پیش می برند.

 بر خلاف ادعای آمریکایی‌ها، غیر ممکن است که این حملات اشتباهی صورت گرفته باشد، زیرا جنگنده‌های آمریکا با استناد به آمارهای دقیق عملیات می‌کنند و ماهواره‌های این کشور شبانه‌روز در حال تصویر برداری است و در نتیجه به هیچ وجه جایی برای اشتباه وجود ندارد و کاری که این کشور کرده است عامدانه و بر اساس نقشه قبلی است. در طول سال‌هایی که داعش در عراق فعالیت کرده است از سال 2013 به بعد هر زمان که نیروهای بسیج مردمی عراق قصد پیشروی و تهاجم به داعش داشته‌اند آمریکایی‌ها مواضع بسیج مردمی عراق را بمب باران می‌کردند و و آن را اشتباهی می خواندند. در منطقه جرف‌الصخر در سال 2013 یک بار نیروهای تیپ حضرت ابالفضل را بمباران کردند و بیش از 300 نفر از نیروهای عراقی کشته شدند. یا بارها مواضع ارتش عراق را بمباران کردند و گفتند اشتباها این کار انجام شده است.

کما اینکه در همان مقاطع هم بارها اشتباها اسلحه و مهمات را برای نیروهای داعشی ارسال کردند و گفتند این ها اشتباها صورت گرفته‌ است!!! از آن سو در خود سوریه هم چندین بار فرانسوی‌ها با این عنوان که می‌خواهند داعش را هدف قرار دهند مناطق مسکونی را بمباران کرده‌ و اعلام کردند این اقدام از روی خطا انجام شده است. این کار را آمریکایی‌ها در سوریه هم انجام داده‌اند. علاوه بر این طی 5 سال گذشته به طور مستمر حمله صهیونیست‌ها را به مواضع ارتش سوریه و مناطق مسکونی شاهد بوده ایم.

وقتی این ها را جمع بندی می‌کنیم متوجه می شویم که آمریکایی ها، فرانسوی ها و صهیونیست ها برای نابودی ارتش و زیر ساخت های سوریه، مکمل پروژه داعش هستند تا سوریه ای باقی نماند و برای بازپس گیری جولان از رژیم صهیونیستی مزاحمتی برای آنها داشته باشد. این الگوی کلی است: سوء استفاده از هر موقعیتی برای گرفتن بیشترین تلفات از نیروهای نظامی و مردم عادی سوریه و تبدیل کردن آن به سرزمین سوخته.

بنابراین در کنار حملات گروه های تروریستی علیه نیروهای نظامی و مردمی سوریه، باید از یک جبهه جنگی متکی بر دولت هایی همچون انگلیس، فرانسه، آمریکا و نیز رژیم غاصب اسرائیل یاد کرد که تمامی سوریه، یعنی تمام هست و نیست سوری ها را به آتش می کشند.

پایگاه بصیرت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مرگ بر آمریکا ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    0 0
    مقاله بسیار پخته و جامعی بود این قبیل اطلاعات و نتیجه گیریها باید روزانه چندین بار از رسانه ها پخش شود تا حداقل مردمی که مخاطب رسانه ها هستند با واقعیت ها آشنا شوند. چرا در رسانه ها اولویت بندی نمی کنند؟ اگر مرزها حذف شوند ما با مردم عراق و سوریه و یمن و لبنان و لیبی و مصر فرقی نداریم همه مسلمانیم وبه یک خدا اعتقاد داریم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس