کد خبر 613688
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۷

استقرار سامانه پیشرفته موشکی آمریکا موسوم به «تاد» در شبه جزیره کره که این روزها نقل محافل مختلف خبری دنیا شده، در حال تیره کردن روابط میان چین و کره جنوبی در عرصه های مختلف سیاسی، اقتصادی و حتی فرهنگی است.

 به گزارش مشرق، از زمانی که خبر مربوط به توافق کره جنوبی و آمریکا در خصوص استقرار این سامانه جهت مقابله با تهدیدهای پیونگ یانگ منتشر شد، علاوه بر اعتراضات گسترده مردمی در کره جنوبی؛ چین، روسیه و کره شمالی نیز به آن واکنش نشان دادند که واکنش چین نسبت به سایرین بیشتر است و با حساسیت های گسترده تری دنبال می شود.

نگرانی چین در خصوص این سامانه از این بابت است که می گوید، به دلیل برد بالای پروازی این موشک ها، خاکش به راحتی در تیرس تاد قرار می گیرد.

چین حتی پیشتر اعلام کرده بود که اصرار سئول بر استقرار این سامانه می تواند به روابط دو کشور لطمه وارد کند و این موضوع امروز شنبه توسط وزیر امور خارجه کره جنوبی نیز اعلام شد و او هشدار داد که روابط کشورش با چین در خصوص استقرار سامانه «تاد» در حال تیره شدن است.

«یون بیونگ سه» که با خبرنگاران گفت وگو می کرد، اظهار داشت که برخی از بخش های همکاری دو کشور در حال تاثیر پذیری از این مساله است.

گزارش ها حاکی است که شماری از شرکت های چینی تبادلات تجاری با کره جنوبی را به بهانه های مختلف کاهش داده و از حضور در نمایشگاه های تجاری آن کشور خودداری کرده اند.

وزیر امور خارجه کره جنوبی تاکید کرد که ما نباید اجازه دهیم به دلیل آرایش این سامانه اوضاع بدتر شود و تحرکاتی خطرناک در روابط دو کشور شکل بگیرد.

این در شرایطی است که چین به شدت تصمیم کره جنوبی و آمریکا برای استقرار این سامانه تا پایان سال 2017 میلادی را محکوم کرده و حتی به نشانه اعتراض، سفیران آمریکا و کره جنوبی را به وزارت امور خارجه احضار کرد.

همزمان گزارش ها حاکی است که موضوع تاد در حال تبدیل شدن به یک مناقشه جدی میان دو کشور در حوزه های هنری است و بتدریج نمایش فیلم های کره ای در چین که بسیار نزد مردم این کشور محبوبیت دارد، کاهش یافته است.

گفته می شود، چین برنامه های هنری و سینمایی کره ای ها را در این کشور محدود کرده و ممنوعیت هایی برای نمایش های هنری برخی از هنرمندان آن کشور در نظر گرفته است.

از سوی دیگر روزنامه «مردم» ارگان حزب حاکم چین به شدت به کره جنوبی در خصوص همکاری با آمریکا در باره تاد هشدار داده و افزوده است، سئول هزینه سنگینی پرداخت خواهد کرد.

در همین حال گزارش می افزاید: ما بزرگترین شریک تجاری کره جنوبی هستیم و این مسائل باید در روابط به طور جدی مد نظر قرار گیرد.

روزنامه تصریح کرده است که کره جنوبی باید در نظر داشته باشد وقتی روابط آمریکا و چین خدشه دار شود و موضوع تاد در میان باشد اولین هدف کره جنوبی خواهد بود.

وزیر امور خارجه کره جنوبی با توجه به اینکه چین در هفته های گذشته چندین برنامه هنری ستاره های کره ای را در آن کشور لغو کرده است، گفت: بهتر است فعلا در این باره نتیجه گیری نکنیم.»

این در حالی است که نشریه «ژاپن تایمز» نیز نوشته است؛ این اقدامات چین دقیقا نشان دهنده عصبانیت این کشور از تصمیم کره جنوبی و آمریکا برای استقرار تاد است.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس