تأکید چین بر لزوم اعلام مخالفت شورای امنیت با استقرار سامانه‌های موشکی آمریکا در شبه‌جزیره کره، مانع تصویب بیانیه این شورا علیه کره شمالی شد.

به گزارش مشرق، اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه بر سر بیانیه‌ای که هدف از آن محکوم کردن آزمایش موشکی اخیر کره شمالی بود، به توافق نرسیدند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، دولت چین اصرار داشت که در این بیانیه با استقرار سامانه‌های موشکی آمریکا در شبه‌جزیره کره هم اعلام مخالفت شود، اما واشنگتن با این مسئله مخالف بوده و همین امر مانع تصویب بیانیه شد. 

کره شمالی چهارشنبه هفته گذشته موشکی را آزمایش کرد که در نزدیکی آب‌های تحت کنترل ژاپن فرود آمد. این اقدام با واکنش منفی توکیو و واشنگتن مواجه شد. 

شورای امنیت همان روز برای بررسی آزمایش موشکی کره شمالی پشت درهای بسته تشکیل جلسه داد. با این حال اصرار چین به اشاره به استقرار سامانه موشکی «تاد» در شبه‌جزیره، موجب شد تا اختلاف نظر تا روز سه‌شنبه ادامه یابد و نهایتا واشنگتن از تصویب بیانیه منصرف شود. 

چین ماه گذشته هم اعلام کرده بود که تصمیم کره جنوبی و آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در این منطقه، غیرسازنده است و تنها به پیچیده‌تر شده اوضاع منجر می‌شود. 

در یک سال گذشته با افزایش تحرکات نظامی آمریکا در شبه جزیره کره، تعداد آزمایش‌های موشکی کره شمالی هم افزایش یافته است. با وجود دو قطعنامه‌ای که شورای امنیت علیه کره شمالی صادر کرده، پیونگ یانگ توقف آزمایش‌های موشکی را به خودداری آمریکا از برگزاری تمرین نظامی مشترک با کره جنوبی منوط کرده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس