کد خبر 603444
تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۴

چین اعلام کرد که به هیچوجه توجیهات کره جنوبی و آمریکا را در باره آرایش سامانه دفاعی موشکی «تاد» در خاک کره نمی پذیرد و به شدت با اجرای این برنامه مخالف است.

به گزارش مشرق، «لو کانگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت که دو کشور محلی به نام «سیونگجو» در 300 کیلومتری جنوبی ترین نقطه سئول پایتخت کره جنوبی را برای استقرار این سامانه در سال آینده میلادی انتخاب کرده اند.

وی افزود که چین با هر تصمیمی مرتبط با استقرار تاد در کره جنوبی و از جمله تعیین محلی برای آرایش آن مخالفت می ورزد.

سخنگوی دولت چین همچنین گفت که ما به طور جدی از آمریکا و کره جنوبی می خواهیم در این برنامه تجدید نظر کرده و هر چه سریعتر گفت وگوها و اقدامات مرتبط با آرایش تاد در کره را متوقف کنند.

«لو کانگ» تاکید کرد که استقرار تاد امنیت کشورهای منطقه از جمله چین را به خطر می اندازد، توازن را در این منطقه برهم می زند و حرکتی بر خلاف صلح و امنیت محسوب می شود.

وزارت دفاع کره جنوبی نیز در دفاع از اجرای این ایده با مشارکت آمریکا امروز در بیانیه ای آورده است که این سامانه می تواند دو سوم از خاک کره جنوبی را از خطر و تهدید موشک های بالستیک کره جنوبی مصون بدارد.

این بیانیه می افزاید: استقرار تاد باعث خواهد شد تا کره جنوبی بتواند از صنایع و بخش های مختلف کشور از جمله سازمان های اقتصادی و مخازن نفتی و پالایشگاه های خود حراست کند.

خبرگزاری شین هوا گزارش کرده است که سامانه تاد با برد 200 کیلومتر برای رهیابی موشک ها می تواند قلمروهایی از چین و روسیه را نیز در برگیرد.

افزون بر این، رادارهای این سامانه می تواند ردیابی موشک ها را تا شعاع 600 تا 800 کیلومتری پوشش دهد و در صورت لزوم این ردیابی با شعاع 2000 کیلومتری قابل وسعت دادن است.

محلی که قرار است تاد در آن مستقر شود تا مرزهای چین در حدود 600 کیلومتر فاصله دارد و چین آن را مخل امنیت خود می داند.

برآوردها نشان می دهد که چنانچه چین در شرق، شمال و شمال شرق آزمایش موشکی انجام دهد از سوی تاد ردیابی خواهد شد و به همین سبب این کشور آن را یک تهدید برای امنیت ملی خود دانسته است.

«پارک گئون هی» رئیس جمهوری کره جنوبی نیز امروز در نشست شورای امنیت ملی گفت که همه باید به مخالفت ها با استقرار «تاد» پایان دهند زیرا این سامانه فقط برای مقابله با موشک های بالستیک کره شمالی مستقر می شود.

موافقت با برنامه استقرار این سامانه موشکی جمعه گذشته پس از پنج ماه مذاکره میان آمریکا و کره جنوبی حاصل شده است.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس