این یکی از طولانی‌ترین مسافت‌ها در طول آزمایش‌های موشکی کره شمالی بوده که پس از چندین شکست در پرتاب موشک‌هایی با بُرد متوسط در ماه‌های اخیر ثبت شد.

سرویس جهان مشرق- دیروز یک موشک میان‌برد از جنوب غرب کره شمالی پرتاب شد و در آب‌های قلمرو اقتصادی انحصاری ژاپن فرود آمد تا نشان‌دهنده اوج تنش سیاسی در منطقه شرق آسیا باشد.
 
 شهروندان کره جنوبی در ایستگاه مرکزی راه‌آهن سئول خبر پرتاب موشکی را می‌شنوند که بُرد آن تمام نقاط سرزمین‌شان را پوشش می‌دهد
 
آسوشیتدپرس نوشت رودونگ توانست (620 مایل) حدود 1000 کیلومتر را بپیماید و در 155 مایلی خاک ژاپن فرود بیاید. منطقه اقتصادی انحصاری هر کشور طبق کنوانسیون حقوق دریاها تا 200 مایل از ساحل امتداد دارد. از 1998 میلادی تا کنون موشک‌های کره شمالی تا این حد به قلمرو ژاپن نزدیک نشده بود.
کارشناسان اقدام پیونگ‌یانگ را پاسخی دیگر به برنامه آمریکا برای استقرار سامانه دفاع موشکی تاد در کره جنوبی تا پایان 2017 میلادی می‌دانند. یک روز پیش‌تر پارک گئون های رئیس‌جمهوری همسایه جنوبی دوباره تأکید کرد علی‌رغم انتقادات از داخل و از سوی چین، برنامه تاد عملیاتی خواهد شد.
 
به گزارش نیویورک‌تایمز، اعتراضات داخلی از سوی نمایندگان حزب مخالف و همچنین کشاورزان حومه سئونگ‌جو صورت گرفت که جدا از روابط سیاسی با پکن، نگران آسیب رادارهای قوی آمریکایی به محصولات خود بودند.
 
این یکی از طولانی‌ترین مسافت‌ها در طول آزمایش‌های موشکی کره شمالی بوده که پس از چندین شکست در پرتاب موشک‌های برد متوسط در ماه‌های اخیر ثبت شد. البته مقامات آمریکایی اعلام کردند همزمان دو پرتاب از سوی پیونگ‌یانگ صورت گرفت که یکی از آنها بلافاصله در هوا منفجر شد.
 
نخست‌وزیر ژاپن در واکنشی فوری به اقدام پیونگ‌یانگ آن را «تهدیدی جدی نسبت به امنیت ژاپن» دانست که «غیرقابل‌چشم‌پوشی» است. رودونگ بُردی معادل 800 مایل دارد که عمده خاک ژاپن را پوشش می‌دهد.
 
ستاد مشترک نیروهای مسلح کره جنوبی نیز بلافاصله اقدام همسایه شمالی را «شدیداً محکوم» کرد و توانایی پیونگ‌یانگ برای هدفگیری همسایگان را تهدیدزا توصیف کرد.
 
هدفگیری منطقه اقتصادی انحصاری ژاپن از سوی کره شمالی
ژاپن به دلیل جزیره‌ای‌بودن از قلمرو اقتصادی گسترده‌ای برخوردار است (به رنگ سفید در نقشه)
کره شمالی مدت‌ها است آزمایش موشک‌های دوربرد خود را متوقف کرده است اما در بیانیه ارتش کره جنوبی آمده که پیونگ‌یانگ ممکن است فناوری نصب کلاهک هسته‌ای بر موشک‌های کوتاه‌برد و میان‌برد را نیز در اختیار دارد. کره جنوبی و ایالات متحده آزمایش‌های فضایی کره جنوبی را نیز پوششی برای تست موشک‌های دوربرد می‌دانند. پیونگ‌یانگ دسامبر 2012 و فوریه سال جاری دو مورد آزمایش فضایی موفق داشته است.
 
از آنجا که توکیو اقدام پیونگ یانگ را  «غیرقابل‌چشم‌‌پوشی» توصیف کرده سات، احتمال واکنش‌های جدی‌تر از سوی ژاپن وجود دارد.
 
 منابع:
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    0 0
    درود بر کره شمالی. اینها کافرند اما در روایت ما خدا شجاعت و شهامت از هر کسی را دوست دارد حتی کاری مثل کشتن یک مار سمی. من نمی دانم این هموطنان ایرانی ما چرا اینطور در تبلیغات غربی ها ذوب شده اند؟ اگر به آنها می گفتند کشوری در دنیا هست که اعتیاد و بیکاری را ریشه کن کرده است. مشکل مسکن را کاملا حل کرده است. خبری از فحشا و دختران فراری نیست. اصلا رباخواری و اختلاس در آن وجود ندارد. مشکل ترافیک را حل کرده. هوایش پاک و بدون آلودگی است. شلبهایش پرستاره است. مردمانش از نظر بدنی قوی هستند و شب را زود می خوابند و صبح زود بیدار می شوند. چاقی و بیماریهای عصر مدرنیته ندارند. اینهمه پولشان را برای واردات یا آرایش یا جراحی زیبایی هدر نمی دهند. استقلال دارند. بهترین ارتش و صنایع نظامی را دارند. اسلحه هایشان را خودشان می سازند و... خدا وکیلی انصاف دهید، اگر یک کشور اروپایی یا آمریکایی چنین مشخصاتی داشت او را نمی پرستیدند؟ جرم کره شمالی این است که در باشگاه غربیها نیست. جرمش این که فهمیده موفقیت یک ملت به ساخت اتومبیل های لوکس نیست و این انسانها هستند که باید پیشرفت کنند نه ماشینها! من حقیقتا هر چه بیشتر در مورد کره شمالی تحقیق می کنم بیشتر حسرت می خورم چرا این الگوی موفق تاریخ بشر اینطور مورد هجمه قرار گرفته است؟ آیا جای شکی هست که رسانه های دنیا را شیطان کنترل می کند که شب را روز و روز را شب جلوه می دهد؟
  • ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    0 0
    آخه سامانه هنوز نصب نشده کدوم قدرت نمایی?? این کره نهایتا 6،7 تا کلاهک اداره اونم اگه درست شلیک بشه و عمرش تموم نشه آمریکا رو هم که نمیتونه بزنه اونوقت حماقت کنه که چی?
  • محسن ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    0 0
    چقدر مسخرست! یه کشور مستقل آزمایش موشکی در آبهای بین المللی انجام میده همه نگران میشن اونوقت شیطانی مثل آمیریکا این همه جنایت انجام داده و میده و همه جارو ملک شخصی خودش میدونه، دولت ها کاری باهاش ندارن!حداقل 200000 نفر از مردم ژاپن رو کشته دولت ژاپن یه ذره غیرت!!!(اما تا بحث ایران و حزب الله و بشاراسد و کره شمالی میاد وسط سیاهی لشکر به صف میشن برای محکوم کردن!) کی این نظم مسخره جهانی به پایان برسه...
  • ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    0 0
    شما دست رو ژاپن یا هر متحد دیگه آمریکا بلند کن ببین آمریکا چه بلایی سرت میاره , آمریکا در زمینه دفاع از رفقاش خیلی جدیه
  • ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    0 0
    خداوکیلی خوب بود برادران وخواهرانی را که مثل شما ازکره شمالی تعریف می کنند دوسال می فرستادند آنجا زندگی کنید واز همانجا با ایمیل دروصف پیشرفتهای کره شمالی وخوشبختی مردمش بیشتر برای ما تعریف می کردید منتها از همانجا نه از اینجا
  • علیرضا ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    0 0
    یه همچین مدینه فاضله ای اونم تو کره شمالی ؟؟؟!!! نه ، آش دهن سوزی نیستند ، اما استقلال طلبی و روحیه مقاومتی شون قابل تحصینه...
  • ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    0 0
    به علیرضا شاید کره شمالی مدینه فاضله نباشد اما در حال حاضر موفقترین و خوشبخت ترین کشور روی زمین است و از همه کشورهای غربی شرایط بهتری دارد/
  • ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    0 0
    چقدر مشرق نیوز بدبخته که کامنتهای مخالف کره شمالی رو هم منتشرنمیکنه خاک برسرتون که نظر هم میهن خودتون رو بخاطر اجنبی(اونم نجس هایی مثل کره شمالی) خفه میکنید
  • ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    0 0
    کره شمالی میلیونها بار پاکتر از آمریکا و نوکرانش است.
  • حسن ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    0 0
    اگه اونا نجس هستند پس تو دیگه چی هستی؟
  • حسن ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    0 0
    من کاری به مذهب و ایمانشان ندارم. ولی کشوری که تونسته باشه با این همه تحریم و تبلیغات منفی روی پای خودش ایستاده باشه و حتی امریکا جرات نمیکنه اقدامی علیه ش انجام بده و فقط مثل همیشه تهدید کلامی کنه و مثل خوک ازش میترسه شرف داره به کشورهایی که حتی ارتششون زیر نظر آمریکاست و هیچ اختیاری از خود ندارن ( مثل ژاپن) . در ضمن کشوری که مردمانش عاشقش باشند کشور خوشبختی است. حتی کوچکترین نارضایتی توی کره شمالی دیده نشده که اگه بود رسانه های غربی گوش فلک رو کر میکردن.
  • ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
    0 0
    می دانی چرا نارضایتی دیده نمی شود؟ چون سران کره شمالی واقعا عاقلند و هر نوع رابطه اینترنتی و نظایر آن با خارج را بشدت کنترل کرده اند. در نتیجه مردم چشمشان به زرق و برق زندگی غربی نمی افتد و مسحور آن نمی شوند. والا مردم همه دنیا عقلشان توی چشمشان است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس