دانلد ترامپ به خبرنگاران گفت که اکنون باید یک برگزیت دیگر در آمریکا رخ بدهد تا مردم یک «نه» قدرتمندانه به نظام حاکم آمریکا بگویند و کشورشان را نجات دهند.

سرویس جهان مشرق - حواشی 4 روز اخیر به واکنش نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نسبت به برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) و تلاش کلینتون جهت استفاده از موقعیت به وجود آمده در اثر برگزیت برای تخریب بیشتر ترامپ گذشت. از طرفی، ترامپ هنوز در ظاهر موضع نرمتری علیه مسلمانان اتخاذ کرده اما شواهد نشان می‌دهد که در باطن و عمل همچنان بر اعتقاد خود نسبت به ممنوعیت ورود مسلمانان به خاک آمریکا پابرجاست.

مواضع ترامپ در قبال برکزیت و فرصت‌جویی کلینتون + فیلم

وارن سلاح تخریبی علیه ترامپ

«الیزابت وارن» که یکی از اصلی‌ترین امیدهای معاون اولی هیلاری کلینتون است، روز گذشته در اوهایو به هیلاری کلینتون پیوست تا در نخستین گام‌های مبارزه انتخاباتی وی علیه ترامپ در شهر سیسیناتی در مورد برابری‌ دستمزد‌ها و اصلاحات وال استریت سخنرانی کنند. این سناتور اهل ماساچوست، دو هفته پیش رسما از کلینتون حمایت کرد و بلافاصله در دم و دستگاه ستاد او قرار گرفت. این در حالی است که کلینتون و وارن سعی دارند تا آرای طرفداران سندرز را که از قضا میانه چندان خوبی با هیلاری ندارند را جذب کنند. افرادی که معتقدند که هیلاری عامل اصلی فسادهای بانکی و مصایب وال استریت بوده است. اما وارن که پیش از این چندین مرتبه هیلاری را به خاطر جریانات وال استریت محکوم کرده بود، در سخنرانی رسمی خود که در حمایت از وی به عمل آورد، علنا او را مبارز در راه رفاه مردم خواند.

نامزدهای ریاست جمهوری


هم‌اکنون تمرکز کلینتون بر ایالت‌هایی است که طبق تجربه همیشگی عادت دارند در ماه نوامبر تکلیف خود را با نامزد مطلوبشان مشخص کنند. اوهایو، یکی از این ایالت‌هاست که هیلاری در این ماه برای سومین مرتبه است که به این ایالت سفر می‌کند در جایی که ترامپ که هنوز حتی رییس جدید ستاد خود را معرفی نکرده، از پس از انتخابات درون‌حزبی در این ایالت، پایش را به آنجا نگذاشته است. اما وارن که بلافاصله با موقعیت‌شناسی، پس از پیروزی نهایی کلینتون در انتخابات درون حزبی پیدایش شد، زمانی از منتقدین وی بود و بعید به نظر می‌رسد که با توجه به نگاه طرفداران هیلاری به وی، بتوان مقام معاون اولی را برای او متصور بود. کما اینکه در نظرسنجی بلومبرگ و در نظرسنجی CNN به ترتیب توانست 35 و 24 درصد نظر طرفداران را به خود جلب نماید.

به نظر می‌رسد که این روزها، حال و احوال چندان مساعدی را نباید برای کلینتون و وارن متصور بود چرا که جشن شادمانی ترامپ در اسکاتلند نشان از فواید برگزیت برای این نامزد جمهوریخواه داشت و خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا اصلا به مذاق اقتصاد تجارت آزاد دموکرات‌ها خوشایند نیست. ترامپ، رای مردم اسکاتلند به باقی ماندن در اتحادیه اروپا را به انتقاد کشید و در عین تبریک به مردم انگلیس برای برگزیت، حرکت مردم اسکاتلند را «فراتر و غیورانه‌تر» خواند واین در حالی است که اکثر مردم اسکاتلند مخالف با ترک اتحادیه اروپا هستند. به هر حال، شدت خشم کلینتون آنقدر از برگزیت زیاد است که این روزها تمرکزش بر محورهای اصلی انتقاد را از دست داده و صرفا بر رفتار ترامپ متمرکز شده است. از آن دست، می‌توان به سخنان اخیر «جنیفر پالمیری» سخنگوی وی اشاره کرد: «او به دنبال غنی‌کردن خودش به شکل مادی و معنوی است و به هیچ چیز و هیچکس اهمیت نمی‌دهد. به همین دلیل است که ما معتقدیم که وی مناسب ریاست جمهوری و فرماندهی کل قوای این کشور نیست».

نامزدهای ریاست جمهوری

توئیت ترامپ مبنی بر حرکت غیورانه مردم اسکاتلند در حالیکه آنها در اصل مخالف ترک اتحادیه اروپا بودند


" تازه به اسکاتلند رسیده‌ام. اینجا شور و هیجانی وجود دارد. اسکاتلندی‌ها کشورشان را نجات دادند. درست مانند ما آمریکایی‌ها که اینگونه خواهیم کرد"


ترامپ: مردم انگلیس و اسکاتلند کشورشان را نجات دادند
ترامپ که ساعاتی پس از رای مثبت به برگزیت در زمین گلف خود در آبردین در محاصره خبرنگاران قرار گرفت، این اتفاق را خوشایند و مایه دلخوشی خود خواند و وقتی از او سوال شد که اگر بطور مثال ایالت تگزاس از آمریکا جدا شود، باز هم چنین موضعی خواهد داشت، به شوخی پاسخ داد: «چنین اتفاقی هرگز در آمریکا رخ نخواهد داد چون تگزاس مرا دوست دارد». اشاره طنزوار ترامپ به محبت مردم تگزاس نسبت به تد کروز در جریان رقابتهای درون‌حزبی بود که ترامپ در آنجا در مقابل کروز به سختی شکست خورد.

نامزدهای ریاست جمهوری


دانلد ترامپ در ادامه سخنانش مردم انگلیس و اسکاتلند -در حالیکه اکثر مردم اسکاتلند رای به ماندن در اتحادیه داده‌اند- را مورد تحسین قرار داد و آنها را ناجی کشورشان خواند. وی، وضعیت فعلی آمریکا را بسیار شبیه به وضعیت فعلی بریتانیا دانست. وی، به خبرنگاران گفت که اکنون باید یک برگزیت دیگر در آمریکا رخ بدهد تا مردم یک «نه» قدرتمندانه به نظام حاکم آمریکا بگویند و کشورشان را نجات دهند. او، اظهار داشت: «من به واقع وقتی‌ می‌بینم که مردم یک کشور، وطن عزیزشان را از یک موقعیت ناخوشایند یا از دست یک حزب خارج می‌کنند، بسیار خرسند می‌شوم و همین اتفاق در کشور من هم در حال شکل‌گیری است». گفتنی است که در سرتاسر بریتانیا 52 درصد به ترک اتحادیه اروپا و 48 درصد به ماندن در این اتحادیه رای داده‌اند؛ این در حالی است که در اسکاتلند، 38 درصد موافق به ترک اتحادیه و 62 درصد موافق به ماندن در آن بودند.

{$sepehr_media_1625938_400_300}

بخشی از سخنان ترامپ و تبریک به مردم اسکاتلند و انگلیس

وقتی از ترامپ پرسیده شد که آیا تبعات و پیامدهای برگزیت بر اقتصاد آمریکا هم اثر خواهد گذاشت، پاسخ داد: «به نظرم نه، چون اقتصاد هر کشوری به دولتمردان آن کشور برمی‌گردد که چقدر هوشمندانه بتوانند آن را مدیریت کنند. وی، در مورد نفس برگزیت و خروج از اتحادیه اروپا اظهار داشت: «به نظرم مردم انگلیس فریاد آزادیخواهی از بند اتحادیه اروپا را سر دادند. تا به کی باید مرزهایشان در عذاب باشد؟ کشورهای اروپایی نظام ارزی مستقل می‌خواهند و در پی استقلال خودشان، دیر یا زود به انگلیس می‌پیوندند». وی، که اجازه ورود یکی از خبرنگاران گاردین به محل کنفرانس خبری خود را نداده بود، در پاسخ به علت آن به خبرنگار دیگری گفت: «او مرد جلف و بی‌شخصیتی است».

{$sepehr_media_1626145_400_300}

«جان هییِری» -یکی از استراتژیست‌های حزب جمهوریخواه- معتقد است که پاسخ نه مردم بریتانیا به اتحادیه اروپا، یعنی نه به جهانی‌سازی و این امر در انتخابات آمریکا به همت دانلد ترامپ که تنها رییس جمهور آمریکا می‌تواند باشد که جهانی‌سازی را زیر پایش بگذارد، رخ خواهد داد. ترامپ در پایان سخنانش با اشاره به این ضرب‌المثل که «سیاست، خانه‌ای بر روی آب است» اظهار داشت: «مردم را نمی‌توان به زور مجبور به انجام کاری کرد. این حکومت است که در پایان باید در مقابل مردم سر خم کند. اوباما با دخالت خود، مردم بریتانیا را بیشتر تحریک کرد».

نامزد پیشتاز جمهوریخواهان همچنین در پیام توئیتری خود آورد: «هیلاری چروکیده تصور می‌کند که می‌تواند با «غلط» خواندن برگزیت، عظمت و تاثیر آن در انتخابات آمریکا را نادیده بگیرد و خود را تنها کسی می‌داند که می‌تواند با انگلیس معامله کند. این زن، سراپا لب و دهان و ادعاست».

مواضع ترامپ در قبال برکزیت و فرصت‌جویی کلینتون + فیلم


تبدیل موضع صریح ترامپ علیه مسلمانان به موضع نامشخص در آستانه برگزیت
دانلد ترامپ که یکی از سرسختانه‌ترین مواضع را علیه مسلمانان مقیم آمریکا طی چندین ماه گذشته از شروع رقابتهای انتخاباتی اتخاذ کرده است، اکنون دارای موضعی نامشخص و خنثی علیه مسلمانان گردیده است. وقتی خبرنگار شبکه خبری CBS از وی که جهت باخبر شدن از نتیجه همه‌پرسی برگزیت در «آبردین» اسکاتلند اقامت داشت پرسید که آیا در صورت تصدی کرسی ریاست جمهوری اجازه ورود مسلمانان انگلیسی و اسکاتلندی به خاک امریکا را می‌دهد، پاسخ داد: «بلی، برایم آزاردهنده نیست». ترامپ که در ماه دسامبر د ر موضعی کاملا جدی و خصمانه، ورود هر گونه مسلمان از هر کشور را اکیدا به امریکا ممنوعه دانسته بود و وعده داده بود که در صورت ورود به کاخ سفید، جلوی ورود مسلمانان به خاک آمریکا را خواهد گرفت، در گفتگوی روز گذشته با لحنی تغییریافته دیلی میل اظهار داشت: «همچنان نسبت به مسلمانان بدبین هستم اما آن دسته از مسلمانان که پس از بررسی بی‌دردسر بودن آنها ثابت شود، مشکلی برای ورود به خاک آمریکا نخواهند داشت».

نامزدهای ریاست جمهوری

در مورد نامشخص بودن موضع دقیق ترامپ باید به این اشاره کرد که «هُوپ هیکس» -سخنگوی وی- و شخص ترامپ بارها به تاکید اظهار داشته‌اند که منظور ترامپ این است که مسلمانان کشورهای تروریست‌پرور حق ورود به آمریکا را نخواهند داشت. اما هر بار که از وی و سخنگویش سوال شده که بالاخره منظور از کشورهای تروریست‌پرور کدام کشورهاست، پاسخ مستقیم و مشخصی ارائه نشده است.


منابع:

https://www.theguardian.com/us-news/2016/jun/25/hillary-clinton-elizabeth-warren-ohio-donald-trump

https://www.theguardian.com/us-news/live/2016/jun/24/donald-trump-brexit-referendum-clinton-sanders

http://www.cbsnews.com/news/donald-trump-muslim-ban-lifted-election-2016/

http://abcnews.go.com/Politics/donald-trump-calls-uk-vote-leave-eu-purely/story?id=40052314

http://indianexpress.com/article/world/world-news/could-brexit-vote-be-a-preview-of-us-presidential-race-2874648/

http://abcnews.go.com/Politics/trump-clinton-clue-brexit/story?id=40126792

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    0 0
    من همش رو حساب میکنم. بروید پیاده شود
  • ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    0 0
    من هم موافق شما هستم سردار و دوستان سردار. فقط برای احتمل حمله به ایران متاسفم
  • ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    0 0
    مرگ بر آمریکا و متحدانش
  • ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    0 0
    داعشی ها و حامیان داعش
  • ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    0 0
    کلینتون رئیس جمهوره تابلوء
  • ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    0 0
    ترامپ بشه 4 سال میخندیما
  • ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    0 0
    هیلاری چروکیده
  • مادربچه هاومعلم مدرسه ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    0 0
    جالبه که مردم انگلیس به دخالت اوبامانه گفتندومردم تهران به دخالت اوبامابله گفتند(انتخابات اسفندگذشته)!!!!!! وهزااارالبته موجب تاسف برای مزدوران داخلی امریکا
  • ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    0 0
    پیروزی ترامپ صدمرتبه بهتر نافع تر از پیروزی این ضعیفه بوگندو هیلاری چ رو وکیده هست //ببینید کی گفتم
  • ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    0 0
    مثل روز روشنه هیلاری را رئیس جمهور می کنند محاله بگذارند ترامپ پیروز شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس