اکنون با اینکه امید چندانی به پیروزی در سندرز در کنوانسیون حق انتخاب نیست و منطقا باید کلینتون را نامزد نهایی دموکرات‌ها دانست، اما نقش سندرز بسیار پر اهمیت شده است. طرفداران این پیرمرد میانه‌رو، می‌توانند سرنوشت انتخابات را به نفع یکی از طرفین تغییر دهند.

گروه بین‌الملل مشرق - در روز گذشته، صحنه انتخابات آمریکا شاهد ترکتازی آغازین «گری جانسون» نامزد لیبرال، اظهارنظرهای جدید ترامپ و کلینتون علیه یکدیگر در مثلث پیچیده این روزهای سه نامزد انتخاباتی آمریکا بوده است. اکنون با اینکه امید چندانی به پیروزی در سندرز در کنوانسیون حق انتخاب نیست و منطقا باید کلینتون را نامزد نهایی دموکرات‌ها دانست، اما نقش سندرز بسیار پر اهمیت شده است. طرفداران این پیرمرد میانه‌رو، می‌توانند سرنوشت انتخابات را به نفع یکی از طرفین تغییر دهند. سندرز، حتی با وجود جلسه اوباما با وی، ضمن اینکه زمزمه‌های دیدار قریب‌الوقوع وی با هیلاری به گوش می‌رسد، "قلبا" و "باطنا" تا این لحظه راضی به حمایت از کلینتون نبوده است. دعوای فعلی ترامپ و کلینتون بر سر آرای طلایی طرفداران سندرز است. در این میان، نامزد لیبرال‌ها هم چشم طمع بسیاری به این آراء دوخته است.

چه کسی مالک آرای طلایی طرفداران سندرز خواهد شد؟


چه کسی آرای طلایی سندرزی را بدست خواهد آورد؟
تاکنون در هیچ یک از انتخابات ریاست جمهوری تاریخ آمریکا، شاهد هرم پیچیده‌ای به این شکل نبودیم. هرمی که سه نامزد فعلی حاضر در صحنه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به وجود آورده‌اند. نکته جالب و طنزوار این است که اکنون مخالفین ترامپ در حزب جمهوریخواه و مخالفین کلینتون در حزب دموکرات، از خود این سوال را می‌پرسند که: «آیا سرانجام می‌توانم خودم را قانع کنم که به نامزد حزب مورد علاقه‌ام رای بدهم؟». این خیلی جالب و عجیب است که دو نامزد پیشتاز دو حزب اصلی آمریکا، برای اولین بار در تاریخ این کشور در بین بسیاری از طرفداران حزب خودشان منفور هستند.

چه کسی مالک آرای طلایی طرفداران سندرز خواهد شد؟


در آغاز این هفته، وقتی مشخص شد که کار سندرز در عرصه انتخابات تمام است، دانلد ترامپ در سخنرانی خود در «باشگاه ملی گلف» خود اینچنین اظهار داشت: «من می‌دانم که طرفداران سندرز دلشکسته و رنجور از تبعیض در قضیه وکلای انتخاباتی (Superdelegates) هستند. آغوش ستاد من به روی آنها همیشه باز است. برنی سندرز، حق داشت که نسبت به معاملات تجاری حماقت‌بار دوران اوباما اعتراض کند. طرفداران سندرز بدانند که من هم از نیاز و درخواست کارگران یقه آبی باخبرم و در مسیر خواسته آنها حرکت می‌کنم».

چه کسی مالک آرای طلایی طرفداران سندرز خواهد شد؟

در سوی دیگر، هیلاری کلینتون هم از پای ننشست و ستاد وی اقدام به ایجاد وبسایتی به نام «جمهوریخواهان مخالف ترامپ» کرد تا تمامی مخالفین جمهوریخواه وی اقدام به امضای طومار الکترونیکی کنند که نشان می‌دهد او را برای ریاست جمهوری آمریکا مناسب نمی‌دانند. کلینتون به شدت تلاش دارد تا از شکاف موجود و شرایط فعلی بهره‌برداری کند. شرایطی که در آن جمهوریخواهان معتدل، سیگنال‌هایی برای حمایت از هیلاری داده‌‌اند و در عین حال، طرفداران سندرز هنوز هیچ سیگنال مثبتی برای متمایل شدن به سمت ترامپ از خود نشان نداده‌اند. نظرسنجی دو روز پیش گاردین نشان می‌دهد که شانس کلینتون برای حمایت شدن از سوی طرفداران سندرز، 6 برابر شانس ترامپ است. اما در مصاحبه‌ای که از سوی خبرنگار گاردین از طرفداران کلینتون به عمل آمده، تعداد چشمگیری از آنها نگرانی خود را متمایل شدن طرفداران سندرز به سمت کلینتون ابراز داشته‌اند. برخی دیگر از طرفداران سندرز هم اعلام کرده‌اند که حاضرند در روز انتخابات سراسری در نوامبر، نام سندرز را با اینکه حضور نخواهد داشت، بر روی برگه رای بنویسند اما هرگز نام کلینتون و ترامپ را نخواهند نوشت.

این در حالی است که خبرها حاکی از دیدار قریب‌الوقوع بین سندرز و هیلاری است. به هر حال، هر چه که باشد به مثابه این ضرب المثل که خودی‌ها اگر گوشت همدیگر را بخورند استخوان همدیگر را دور نمی‌ریزند، سندرز برای منافع و پیروزی حزب دموکرات و راه‌یابی یک هم‌حزبی به کاخ سفید در مقابل جمهوریخواهان هم که شده، دیر یا زود حمایت رسمی خود از کلینتون را اعلام خواهد کرد. آن وقت باید دید که چند درصد از طرفداران وی که علاقه‌ای به کلینتون ندارند، درخواست و دعوت سندرز را اجابت خواهند کرد.


چه کسی مالک آرای طلایی طرفداران سندرز خواهد شد؟


نامزد حزب لیبرال در پی آرای سندرزی و ضد ترامپی

«گری جانسون» نامزد حزب لیبرال در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در گفتگو با شبکه خبری CNN اعلام کرد که بزرگان حزب جمهوریخواه چون «میت رامنی»، «لیندسی گراهام»، و «جب بوش» که اعلام کرده‌اند که به ترامپ رای نمی‌دهند، در انتخابات سراسری ماه نوامبر به وی رای خواهند داد. شاهد این مدعای نامزد حزب لیبرال که از اعتماد بنفس بالایی برای جذب طرفداران حزب جمهوریخواه برخوردار است و خود نیز دارای تمایلات جمهوریخواهانه است، اظهارات دو روز گذشته میت رامنی مبنی بر حمایت وی از «بیل وِلد» رقیب جانسون است. اما جانسون انتظار دارد که به هر حال با توجه به اینکه رامنی به سمت لیبرال‌ها متمایل است، به جای ولد به او رای بدهد.

آخرین حواشی

در حال حاضر، جانسون در نظرسنجی‌ها از 12 درصد حمایت مردمی برخوردار است و امید بسیار دارد که این 12 درصد را به لطف طرفداران جمهوریخواه و دموکرات که مخالف ترامپ و کلینتون هستند، به 15 درصد برساند و مجوز شرکت در انتخابات سراسری را به دست آورد. او، معتقد است که طرفداران سندرز به طرف وی متمایل هستند. او، خود را در یک میدان مشترک با سندرز به لحاظ برخی زمینه‌های اعتقادی می‌بیند: مخالفت با قانونی شدن ماری‌جوآنا، مخالفت با دخالت نظامی آمریکا در سایر کشورها، و مخالفت با سرمایه‌داری رفاقتی. اما جانسون یک وجه تفاوت بین خود و سندرز قائل می‌شود و آن این است که سندرز کمک‌های مالی ذی‌نفوذان نظام سیاسی آمریکا را نمی‌پذیرفت و نمی‌پذیرد و اما وی هر کمک مالی از هر جایی که باشد را بی‌مهابا می‌پذیرد.

جانسون، اعلام کرده که بر روی محافظه‌کاران اجتماعی که اصلا از ترامپ خوششان نمی‌آید، متمرکز می‌شود و از طرف دیگر، زنان را بسیار مهم و مورد دانسته و مورد ارج قرار می‌دهد. او، حق سقط جنین را برای زنان آمریکایی بسیار محترم می‌داند. وی، همچنین معتقد است که ترامپ یک نژادپرست است و هیچ حقی ندارد که یک متولد آمریکا را هر چند که نژاد مکزیکی داشته باشد، یک مکزیکی بخواند. او می‌گوید که در ایالتی فرماندار بود که 48 درصد جمعیت آن لاتین‌تبار و اسپانیولی هستند. این نامزد حزب لیبرال اظهار داشت: «مهاجران غیرقانونی باید به اداره مهاجرت بیایند و ویزای کار بگیرند. من اینگونه می‌خواهم کمکشان کنم».


چه کسی مالک آرای طلایی طرفداران سندرز خواهد شد؟

جانسون در بُعد سیاست خارجه اینگونه ابراز سخن کرد: «من اکیدا با دخالت نظامی آمریکا در دیگر کشورها و بخصوص خاورمیانه مخالفم. همین دخالتها برای ما دردسرساز شده است. در زمان حمله یازده سپتامبر، تعداد اعضای داعش 200 نفر بود. امروز به 4 هزار نفر رسیده است. در رابطه با موضوع مناقشه بین فلسطین و اسراییل هم باید بگویم که به ما چه که بین این دو دخالت کنیم. اسراییل، خودش باید سرنوشت خودش را مشخص کند. آمریکا، نباید در این میان پا بگذارد. اما تهدید اصلی فعلی جهان، به نظر من کره شمالی است. من دست به دست چین با گفتمان این عارضه خطرناک را رفع میکنم. بهترین راه این است که دو کره را آشتی بدهیم و متحد کنیم و نیروهای خودمان را از آنجا انتقال دهیم تا این قدر دچار فرسایش نشویم. اما در مورد برکسیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) باید بگویم که اگر انگلیسی‌ها چنین تصمیمی دارند، حتما بهترین تصمیم است و به نفع ما هم هست. من به تصمیم برادران انگلیسی‌مان -هر چه که باشد- تبریک می‌گویم. من عمل اوباما را نمی‌پسندم. به چه حقی می‌رود و در یک کشور دیگر، به تصمیم‌سازان آنجا می‌گوید که از اتحادیه اروپا خارج نشوند؟».


منابع:

http://www.theguardian.com/us-news/2016/jun/11/libertarian-candidate-gary-johnson-anti-trump-republicans

http://www.theguardian.com/us-news/2016/jun/11/bernie-sanders-voters-trump-clinton-elizabeth-warren

http://www.theguardian.com/us-news/2016/jun/10/sanders-supporters-prefer-clinton-to-trump-exclusive-poll

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
    0 0
    "سندرز میانه رو"؟ شما‌ها حالتون خوبه؟ این بابا چپ افراطیه.
  • حمید رحیمی نژاد ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
    0 0
    چیزی که در آمریکا بهش می گند چپ افراطی در اروپا و آسیا میشه میانه رو ! در آمریکا شاید تحصیل رایگان و بیمه برای همه حرف های افراطی و مارکسیستی باشه ولی در آسیا و اروپا که حق تحصیل رایگان و بهداشت برای همه یک حق طبیعیه خیلی چیز عجیبی نیست
  • ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
    0 0
    مرگ بر آمریکا و متحدانش
  • ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
    0 0
    کلینتون رئیس جمهور تابلوء
  • ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    0 0
    جانسون حتی از برنی سندرز بهتر به نظر میاد چه برای خارج از آمریکا و حتی داخل آمریکا...گزینه مقابلش هم دونالد ترامپ دیوانه!
  • ایرانی ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
    0 0
    امیدواریم خانم دکتر کلینتون برنده انتخابات باشن. زنده باد مدافعین برجام
  • مسیب ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
    0 0
    مدافعان برجام!!!یه دفعه در حد مدافعان حرم بالا برن ؟!همین کلینتون بارها به جنگ با ایران اقرار کرده و میگوید تا خلع سلاح موشکی باید پیش بریم .البته جای تعجب نداره وقتی امام خامنه ای از برجام بعنوان تجربه برای تعامل طلبان با امریکا یاد کرده و میفرماید اگر امریکا برجام را پاره کند ما آن را آتش میزنیم و آنطرف رئیس دولت برجام را در حد آزادی خرمشهر میداند بعد میشود درخت گلابی شما هم زنده باد باید کنی ای کاش این اجنبی پرست ها را میشد به جنگ داعش فرستاد تا بفهمند امریکا داعش را برای نابودی و تجاوز به ایران جمع وجور کرده چه کنیم که کار سخت و پای ولایت ایستادن به عهده انقلابی هاست و غنائم مال غربزده ها و آن وزیری که در دانشگاه افاضه فرمود آمریکا با یک دکمه سیستم دفاعی مارا منهدم میکند و تشویق میشود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس