کد خبر 588300
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۴

واشنگتن پست گزارش داد: انتخاب بین بد و بدتر؛ مصطلح ترین عبارتی است که مردم آمریکا در مورد دو نامزد تقریبا مشخص شده انتخابات ریاست جمهوری این کشور بیان می کنند.

به گزارش مشرق، در این گزارش به قلم ' کارن تومولتی' آمده است:

مهیج ترین دور مقدماتی انتخابات ریاست جمهوری در حافظه تاریخی آمریکا رو به اتمام است و دو حزب اصلی شرکت کننده در انتخابات تقریبا نامزدهایشان را معین کرده اند، اما به جاست اذعان کنیم مردم ما هنوز حیران و سر درگم اند.

هرچقدر به زمان رای گیری مرحله نهایی انتخابات نزدیک می شویم مردم هنوز با 'بله ' گفتن به هریک از دو نامزد مشکل دارند.

مصاحبه ای که با مردم در دهها ایالت در سرتاسر کشور انجام شده است از شهرهای کوچک و بشدت سفید پوست نشین ایالت 'ایندیانا' گرفته تا مناطق سیاه پوست نشین در 'شارلوت' و یا جوامع خلوت در حومه 'ویرجینیا' تا شهرکهای مسلمان نشین در حومه 'لاس وگاس' و 'نیوجرسی' ، رای دهندگان عمدتا از اینکه نمی توانند به یکی از این دو نامزد رای بدهند صحبت می کردند و هیچ امتیاز مثبتی را برای هیچ یک مترتب نمی دانستند.

عبارتی که در این مصاحبه ها بیش از هر جمله دیگری از زبان مردم شنیده می شد، این بود: ' یکی از یکی بدتر'.

این یعنی اینکه 'دونالد ترامپ' نامزد جمهوریخواهان و ' هیلاری کلینتون' نامزد دمکرات ها میزان محبوبیتشان در مقایسه با نامزدهایی که دو حزب از آغاز نظر سنجی ها معرفی کرده بودند به مراتب کمتر و کمتر شده است.

رئیس جمهور شدن ترامپ ؛ این غیر خودی بی پروا که تمام تشکیلات جمهوریخواهان را بیرحمانه ذبح کرده است؛ فقط برای شماری از افرادی که در دور مقدماتی انتخابات به او رای دادند خبر خوشحال کننده ای خواهد بود.

ترامپ از پارسال که خبر نامزدی اش را اعلام کرد تا این هفته به لطف وفور سخنان پرخاشگرانه اش توانسته است در گود رقابت باقی بماند .شاید یک دلیل آن این باشد که او داشت برای هیات انتخاب کننده ای بازی می کرد که جمهوریخواه بودند و در میدانی می دوید که مملو از جمعیت بود .
اما حال که او موفق شده است نام خود را بر بالای برگه رای ببیند؛ اوضاع قدری فرق کرده است.

حتی هواداران ترامپ هم مضطرب اند و می گویند که رفتارهایی که این اواخر از او سر می زد، در شأن یک رئیس جمهور نیست. به خصوص حمله شدیداللحن ترامپ به ' گونزالو کورییل' قاضی آمریکایی مسئول رسیدگی به یک پرونده کلاهبرداری در یک دادگاه مدنی که دانشگاه ترامپ هم درگیر آن است تشویش خاطر این هواداران را مضاعف کرده است.

اما دیدگاههای مردم در مورد کلینتون برعکس است. مردم هرچقدر شخصیت دونالد ترامپ برایشان گنگ و ناشناخته است برعکس تصور می کنند که در مورد کلینتون همه چیز را می دانند و او را خوب می شناسند.

کلینتون هم انتخابات مقدماتی را برده است و از آن روحیه گرفته است.

او درون حزب خود، از رقیبی برده است که توانست همه نکات منفی وضعیت جاری او را به خوبی ترسیم کند و او را تخریب نماید.

در برهه ای که آمریکایی ها خواهان تغییر هستند و از اوضاع جاری خسته شده اند، آیا یک نامزد به غایت خودی که از یک نسل قبل بر صحنه سیاست ملی تکیه زده است این قدرت را دارد که دلسردی ایجاد شده اطراف خود را در هم بکوبد؟ در صدر این موضوعات مساله 'ایمیل' های شخصی کلینتون قرار دارد که مربوط به دورانی است که او وزیر خارجه آمریکا بود. این مسائل به نوبه خود این ابهام را ایجاد کرده که آیا او قابل اعتماد است؟

'تیم اسپندال' یک شهروند دمکرات که برای انتخابات ثبت نام کرده اما هنوز تصمیم نگرتفه است در ماه نوامبر به چه کسی رای خواهد داد می گوید :' این یک نمایش دلقک بازی است'.

از گفت وگوهایی که در سراسر کشور با رای دهندگان انجام گرفته است اینگونه مستفاد می شود که مردم از مسائل شخصی مبتلا به ترامپ و کلینتون عصبانی اند اما این ضعف ها و کاستی ها باعث سلب صلاحیت آنها نیست اما به هر روی آرامش قبل از توفان برای یک مبارزه پرتنش و کریه و نامطبوع پیش روست.

در مرحله جدید از مبارزه انتخاباتی ترامپ و کلینتون، هردو به احتمال قوی مترصد آن خواهند بود که با حملات پرخاشگرانه به یکدیگر نظر موافق هوادارانشان را جلب نمایند ضمن آنکه هریک سعی خواهند کرد با به یقین رساندن شک و گمان رای دهندگان نسبت به کاندیدای دیگر؛ آنها را به سمت خود جلب کنند.

نظرسنجی ها نشان داده است که فقط حدود یک چهارم مردم معتقدند که کشور آمریکا در مسیر صحیح حرکت می کند.

برای اقلیت های قومی به خصوص امسال چندان همانند سال 2008 خوشایند نخواهد بود. 2008 سالی بود که 'باراک اوباما' سناتور سیاه پوست را به مقام اولین رئیس جمهور سیاه پوست آمریکا رساند.

از نظر بسیاری از رنگین پوستان ؛ ترامپ امکان دارد اهداف جدیدی را دنبال کند. پیشنهاد او در مورد دیوار کشیدن در طول مرزهای آمریکا با مکزیک و ممنوعیت موقت ورود مسلمانان به کشور، عاری از خطر نخواهد بود .

نظرسنجی های فعلی نشان داده است که این انتخابات رقابتی سفت و سخت خواهد بود.

ترامپ به عنوان نقطه قوت نامزدی خود ادعا می کند که نامزدی اش باعث شده است تا آمار انتخابات مقدماتی حزب جمهوریخواه از همه لحاظ رکورد شکن باشد. او پیش بینی می کند که می تواند رای دهندگان را به پای صندوقهای رای بکشاند و آراء ایالتهای مختلفی را که به طور معمول خارج از حیطه محافظه کاران بوده است را به سمت این حزب جذب کند.

در مسجد شهر 'ساوت برانزویک' South Brunswick نماز گزاران می گویند که یک حزب مهم سیاسی خود را آماده می کند فردی را برای ریاست جمهوری معرفی کند که مردم را فقط به جرم دین شان موقتا از ورود به داخل خاک آمریکا منع می کند.

'نوران شهاده' 21 ساله فارغ التحصیل دانشگاه راتگرز می گوید: 'هرکسی؛ به جز ترامپ' .

وی شرح می دهد: 'هیلاری کلینتون انتخاب اصلح من نیست اما ما متوجه خطر بزرگی که با آمدن ترامپ متوجه ماست ؛ هستیم'.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس