آنچه در فضای مجازی به عنوان ولنگاری فرهنگی مطرح است، نداشتن سیاست کلان از سوی مدیران و کاربران است.

به گزارش مشرق، "علل ولنگاری فرهنگی در فضای مجازی" موضوع بحث شب گدشته گفتگوی ویژه خبری شبکه دو بود.


حسین امامی کارشناس حوزه ارتباطات در این برنامه گفت: مقام معظم رهبری در سخنرانی هایشان 44 بار از کلمه ولنگاری استفاده کرده اند که شامل ولنگاری اقتصادی و فرهنگی بوده است.

وی افزود: منظور ایشان از ولنگاری فرهنگی عمدتاً غفلت و بی توجهی مدیران فرهنگی کشور است.

این کارشناس حوزه ارتباطات گفت: نیمی از آنچه در فضای مجازی به عنوان ولنگاری فرهنگی مطرح است، عدم سیاست گذاری کلان از سوی مدیران و سیاست گذاران فضای فرهنگی و نیمی دیگر مربوط به کاربران است.

بررسی علل «ولنگاری‌فرهنگی» در گفتگوی ویژه‌خبری
امامی افزود: اشتراک گذاشتن هر گونه شایعه و خبر به عنوان محتوا و مصرف گرایی و افزایش مصرف رسانه ای ازجمله مصداق های ولنگاری فرهنگی در فضای مجازی است.

وی با بیان اینکه نباید همواره از بدی های فضای مجازی سخن بگوییم گفت: این یک واقعیت است که بخشی از زندگی اجتماعی ما در فضای دیگری شکل گرفته است که در آن فاصله جغرافیایی و زمانی حذف شده و همه چیز برای همگان عیان است.

امامی افزود: به اعتقاد من، برخی ناهنجاری ها در نهاد خانواده است که به فضای مجازی منتقل می شود و فضای مجازی به ذات خود هیچ ایرادی ندارد.
این کارشناس حوزه ارتباطات گفت: بر اساس برخی آمارها، فضای مجازی رتبه هفتم را در علت طلاق ها به خود اختصاص داده است و شش مورد دیگر به مشکلات مختلف و تربیت خانوادگی مرتبط است.

وی افزود: معتقدم وظیفه دولت در قبال فضای مجازی فقط حمایت است و نظارت بر استفاده از آن کار خانواده هاس

امامی گفت: سهم فارسی زبانان از کل فضای اینترنت تنها 9 دهم درصد است که بر اساس تأکیدات مقام معظم رهبری باید به 5.6 درصد برسد.

امیرمهرداد خسروی کارشناس مسائل فرهنگی هم در این برنامه گفت: همه باید به این باور برسند که عرصه فرهنگ عرصه فوق العاده تخصصی است و مسئولان و کارگزاران آن باید به معنای واقعی، فرهنگی باشند.

وی افزود: در برخی موارد، کسانی متولی امور فرهنگی کشور هستند که تحلیلهایشان خیلی عمیق نیست و درک درستی از مسائل و مشکلات فرهنگی جامعه ندارند.

خسروی گفت: اگر به عرصه فرهنگ به عنوان محلی برای تأمین زندگی و درآمد نگاه کنیم، هیچ گاه هیچ مشکلی حل نخواهد شد.


این کارشناس مسائل فرهنگی تصریح کرد: تمامی عناصر فرهنگی کشور از صدر تا ذیل باید به این باور برسند که لازم است برای تعمیق فرهنگ ایرانی- اسلامی تلاش کنند و این باور را ابتدا در خود و خانواده هایشان به اجرا بگذارند.

وی گفت: در کشورهای خارج سعی شده است به موازات پیشرفت فناوری ها، راه های استفاده درست از ابزارهای فناوری نیز به مردم نشان داده شود.

خسروی تصریح کرد: ولنگاری فرهنگی در فضای مجازی باعث بروز بحران در بسیاری از خانواده ها شده است.

وی افزود: باید به طور موازی و همزمان علاوه بر کنترل و نظارت، دانش چگونگی استفاده از فضای مجازی را بالا ببریم و حاکمیت هم با زبان منطق و استدلال و مشفقانه جامعه را برای استفاده درست و بهتر از فضای مجازی اغناء کند.
این کارشناس مسائل فرهنگی تصریح کرد: فضای مجازی رها بنیان خانواده ها را تهدید می کند و خانواده ها اگر مرزهای خود را خوب کنترل نکنند دچار بحران می شوند.
خسروی افزود: علت اصلی فروپاشی دهها مورد از خانواده ها، استفاده نادرست از ماهواره و فضای مجازی است.

وی گفت: بیشتر آنچه که در فضای مجازی کشور منتقل و دست به دست می شود کپی و سرگرمی است و معانی معرفتی کمتر تولید و منتقل می شود.

محمد سلطانی فر کارشناس ارتباطات هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: یکی از ضعف های موجود در تولید محتوا در فضای مجازی، حاضر نبودن نخبگان در این فضاست.

وی افزود: به نظر می رسد فضای مجازی فضای مناسبی برای نخبگان نیست و به همین دلیل حجم تولیدات نخبگی در آن کم است و بیشتر مردم عادی هستند که تولید محتوا می کنند و نخبگان از ورود به آن پرهیز دارند.


سلطانی فر گفت: تا چه زمانی می خواهیم فضای مجازی را متهم به ولنگاری فرهنگی کنیم و فضای حقیقی را ناشی از فضای مجازی بدانیم؟

این کارشناس ارتباطات افزود: آنچه در فضای مجازی ولنگاری فرهنگی می دانیم، نمودی از جامعه حقیقی اطراف ماست.

وی تصریح کرد: فضای مجازی به عرصه زندگی ما ورود کرده است و ما نتوانسته ایم آن را قانونمند کنیم.

سلطانی فر افزود: همانگونه که در فضای واقعی ولنگاری است در فضای مجازی هم ولنگاری وجود دارد اما نمی توان فضای مجازی را مقصر نابسامانی های اجتماعی دانست.

وی گفت: ابزار مجازی به ذات خود بد نیستند اما در عین حال محتوای آنها مهم است.

این کارشناس ارتباطات با بیان اینکه فرهنگ را نمی توان اجباری به مردم تحمیل کرد، افزود: برخورد با ابزارهای مجازی، محکوم و نادرست است.
سلطانی فر گفت: در بهترین شرایط تنها می توانیم تغییرات محدودی انجام دهیم و کمک کنیم محتوایی که در فضای مجازی می ریزیم مناسب باشد.

وی افزود: نباید تصور کنیم که می توانیم تغییر دهنده فرهنگ باشیم، در حالی که این مردم هستند که خود فرهنگ را انتخاب و استفاده می کنند.

این کارشناس ارتباطات تصریح کرد: نخبگان و مسئولان فرهنگی باید بار محتوایی فضای مجازی را ارتقاء دهند.

سلطانی فر گفت: باید نخبگان را تشویق کنیم تا در تولید محتوا در فضای مجازی فعال باشند و بستر لازم را برای حضور آنان آماده کنیم.

محمد فروهر کارشناس مسائل فرهنگی هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: فضای مجازی توسط همه نهادها و ارگان ها نادیده گرفته شده و فضای رها شده است.

وی افزود:‌ آمارها و تحقیقات میدانی نشدان می دهد که در فضای مجازی ولنگاری فرهنگی وجود دارد.

این کارشناس مسائل فرهنگی گفت: 70 تا 80 درصد ضعف های فضای مجازی به علت نامناسب بودن زیرساخت هاست.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس