فرهنگ و هنر ايراني-اسلامي به دليل داشته‌هاي متنوع در مناطق و دوره‌هاي گوناگون قابليت فراواني دارد كه اگر با خلاقيت و ايده‌هاي جديد هنرمند همراه و با نگاه و زبان معاصر بيان شود.

هنر ملی در عصر جهانی شدنگروه فرهنگ و هنر مشرق- فرهنگ و هنر از مهمترين مسائلي است كه در عصر ارتباطات يا جهاني شدن مورد توجه قرار گرفته و ديدگاه‌هايي متفاوت از تهديد جهاني شدن براي فرهنگ‌هاي ملي، بومي و محلي و هژموني فرهنگ‌هاي خاص در جهان تا امكان ايفاي نقش فعالانه فرهنگ‌هاي گوناگون را در برمي‌گيرد اما آنچه مي‌تواند فرهنگ‌هاي ملي و بومي را در عصر جهاني شدن پويا و بالنده نگه دارد نه تسليم در برابر فرهنگ‌هاي ديگر و نه ايستادگي و ديواركشي براي ممانعت از ورود جلوه‌ها و آثار ديگر فرهنگ‌هاست - كه البته در عصر ارتباطات محدوديت‌هاي زمان و مكان برداشته شده، ناممكن است- بلكه شناخت پيشينه و داشته‌هاي فرهنگي بومي و به كارگيري آن‌ها در آثار هنري با زبان معاصر و جهاني است.

فرهنگ و هنر ايراني-اسلامي به دليل داشته‌هاي متنوع در مناطق و دوره‌هاي گوناگون قابليت فراواني دارد كه اگر با خلاقيت و ايده‌هاي جديد هنرمند همراه و با نگاه و زبان معاصر بيان شود، جايگاه و نقش هنر ايراني- اسلامي در عصر جهاني شدن تقويت خواهد شد.

تجربه حضور جريان هنر مدرن يا نوگرا در ايران دهه‌ چهل نمونه‌اي است كه گروهي از هنرمندان عناصري از هنرهاي سنتي و فرهنگ بومي را در هنر مدرن قرار دادند و با حفظ عناصر فرهنگي و هنرهاي سنتي ايراني- اسلامي به فرهنگ جهاني هم توجه داشتند. نتيجه اين رويكرد و حركت همان مكتب سقاخانه است كه به هنر مدرن يا نوگرا عناصر و مولفه‌هاي ايراني داد.

امروز كه تحولات در جريان هنر معاصر سريع رخ مي‌دهد و مفهوم در هنر معاصر اهميت دارد، هنر ايران براي حضور موثر بين‌المللي به استفاده از پيشينه فرهنگي و تصويري با رويكرد معاصر نياز دارد و بي‌توجهي به هر‌يك از اين دو مقوله حضور جهاني براي هنر ايران را دچار مشكل خواهد كرد. حفظ و نگهداري از فرهنگ‌هاي بومي و سنتي به شيوه‌ها و سبك‌هاي گذشته يك ضرورت است اما بيان آنها براي انسان معاصر در جهان، رويكرد و نگاه معاصر و جهاني را نياز دارد كه در اين زمينه آثاري را از هنرمندان معاصر كشورمان در سال‌هاي اخير شاهد بوده‌ايم كه مشخصه‌هاي فرهنگ ملي و بومي و رويكرد معاصر را دارند و فرصت‌هايي نيز براي حضور اين آثار در بي‌ينال‌ها و رويدادهاي بين‌المللي فراهم شده است.

به گزارش صبا، با توجه به ظرفيت‌هاي فرهنگ ايراني-اسلامي، خلاقيت‌هاي هنرمندان، با شناخت بيشتر هنرمندان با پيشينه فرهنگي خود و همچنين تحولات هنر معاصر جهان و ايجاد زمينه‌هاي حمايتي مناسب، هنر ايران مي‌تواند با توليد آثاري ايراني با نگاه معاصر و جهاني، نقش فعالانه و پويايي در عصر جهاني شدن داشته باشد.

مجید ملانوروزی

مديركل هنرهاي تجسمي وزارت ارشاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس