در عرصه تئاتر کشور همواره شورای نظارت و ارزشیابی همواره بیش از ارزشیابی وزارت ارشاد فعالیت‌هایی را انجام داده است اما واقعیت این است که مسئله نظارت همواره بیش از ارزشیابی مورد اهمیت بوده است.

ارزشیابی آثار هنری بیش از نظارت اهمیت داردگروه فرهنگ و هنر مشرق- کوروش زارعی بازیگر و کارگردان تئاتر درباره سخنان اخیر مقامی معظم رهبری در رابطه با ولنگاری فرهنگی گفت: رهبر معظم انقلاب در دیدار با نمایندگان و رئیس مجلس شورای اسلامی بخشی از صحبت‌های خودشان را به مسئله فرهنگ اختصاص دادند و از یک ولنگاری در این عرصه ابراز نگرانی کردند. این مسئله از چند جهت قابل بررسی است،‌ بحث توجه به تولید محصولات فرهنگی همواره از فیلترهای مختلفی مورد کنترل قرار می‌گرفته است و همچنان نیز این بخش‌ها در حال فعالیت‌ هستند. در عرصه تئاتر کشور همواره شورای نظارت و ارزشیابی همواره  بیش از ارزشیابی وزارت ارشاد فعالیت‌هایی را انجام داده است اما واقعیت این است که مسئله نظارت همواره بیش از ارزشیابی مورد اهمیت بوده، در حالی که به اعتقاد بنده و بسیاری از هنرمندان اگر مسئله ارزشیابی درست صورت گیرد، مسئله نظارت نیز در مسیر خودش به درستی طی می‌شود.

وی افزود: طی سال‌های گذشته تأکید بر نظارت باعث شده که ارزشیابی آثار کمتر مورد توجه قرار گیرد،‌ ارزشیابی باعث می‌شود ما هم ذائقه مخاطب را در نظر بگیریم و هم ناخودآگاه مسیر خلق آثار را طوری طی کنیم که در شکلی فاخر و حساب شده اثر را به جلو برسانیم. خوشبختانه این روزها با حضور رحمت امینی در شورای نظارت و ارزشیابی مرکز هنرهای نمایشی این نوید می رود که وضعیت بهتری را در عرصه نظارت و ارزشیابی شاهد باشیم.

زارعی ادامه داد: این که رهبر انقلاب به ضرر برخی آثار اشاره کردند، مسئله درستی است،‌ متأسفانه آفتی که یک اثر هنری نامناسب می‌تواند داشته باشد، به آسانی نمی‌توان آن را درست کرد. اگر نگاه کنیم بیشتر تبلیغات اسلام وایران هراسی دشمنان ابتدا از طریق آثار هنریشان صورت گرفته است که تأثیرات مخرب آن را در مردمان کشورهای مختلف شاهدیم. این ضرر اگر در آثار داخلی هم کنترل نشود، می‌تواند آفت‌های بسیاری همراه داشته باشد.

این بازیگر تئاتر خاطرنشان کرد: همان طور که رهبر انقلاب فرمودند اهمیت کالای فرهنگی از کالای مصرفی جسمانی نه تنها کمتر نیست بلکه بیشتر هم هست. واقعاً آن طور که علیه فعالیت عزیزان و مسئولان در عرصه نظارت و ارزشیابی تبلیغات منفی می‌شود،‌ باید بگویم به نسبت دیگر کشورها به ویژه آمریکا و کشورهای غربی، ما بسیار غیر کنترل‌تر شده عمل می‌کنیم.

وی تاکید کرد: دغدغه فرهنگی رهبر انقلاب اسلامی همواره بر همه مشهود بوده است، این بار نیز ایشان در کنار تمام دغدغه‌های ملی که داشتند، فرهنگ را یادآوری کردند و البته این را هم گفتند که سرعت تغییر و پیشرفت در حوزه فرهنگی زمان بر است. هر چند که ایشان خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی فرمودند: «وظیفه ما تولید کالای فرهنگی مفید و جلوگیری از کالای فرهنگی مضر است. بنده در این زمینه احساس یک ولنگاری‌ای می‌کنم باید این را شماها در نظر داشته باشید و اهمیت بدهید»‌ اما متأسفانه شاهد بودیم که افراد کاندیدای برای کمیسیون فرهنگی از بین 13 نیاز این کمیسیون،‌ تنها چهار نفر بودند و این اتفاق نمی‌تواند به نفع فرهنگ و هنر کشورمان باشد.

زارعی ضمن ابراز امیدواری در گفتگو با صبا، بیان داشت: امیدوار هستم که توجه به فرهنگ هنر هم در میان نمایندگان مجلس بیش از این که یک جنس تزیینی باشد، دغدغه‌ای جدی و مهم تلقی شود و از طرف دیگر نهادهای مربوطه در عرصه فرهنگ و هنر نیز وظیفه خود را با دقت بیشتری نسبت به گذشته انجام دهند. یکی از فضاهایی که به اعتقاد من نیازمند ارزشیابی بیشتر تومان با نظارت است تئاتر است و باید با برنامه‌ریزی و اهداف والا به دور از برخورد سلیقه‌ای و بخش برنامه در فضایی گفت و گو محور و تعاملی شرایط مناسب را فراهم کنیم؛ این اقدام صورت نمی‌گیرد مگر با همکاری و تلاش مدیران و هنرمندان در کنار یکدیگر، تئاتر ایران علی رغم برخی نظرهای منفی همواره جزو کم حاشیه ترین هنرها بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس