وضع مدیران فرهنگ در دورۀ هشت ساله اصلاحات و دولت کنونی، شبیه همان پلیس‌های فیلم «هری کثیف» است که به سمت مجرمان گرایش یافته‌اند. وطن‌فروشی و بیگانه‌پرستی و تمسخر دین، رواج فراوان یافته است.

 گروه فرهنگ و هنر مشرق- در آخرین قسمت از برنامه «هفت» که جمعه هفتم خرداد پخش شد، مسعود فراستی در نقد فیلم «دونده زمین» (کمال تبریزی)، واژۀ «دیاثت فرهنگی» را به کار برد، و موجب واکنش‌های بسیاری شد. مخالفان و موافقان در این باره نظر دادند. اما منظور این یادداشت در مورد عملکرد این منتقد چیز دیگری است.

*****

پرسوناژ «هری کثیف»، یکی از بازی‌های به یاد ماندنی کلینت ایستوود است. فیلمی که دان سیگل در سال 1971 ساخت (Dirty Harry). هری کالاهان، پلیس باغیرت اهل سانفرانسیسکو، مأموریت می‌یابد که یک قاتل زنجیره‌ای را به نام عقرب، بیابد. وقتی هری در ثلث پایانی فیلم، بالاخره عقرب را به چنگ می‌آورد او در اداره پلیس از خود اعاده حیثیت کرده متعاقباً آزاد می‌شود. مخاطب در این فیلم درمی‌یابد که فساد پلیس‌های مافوق باعث شده است تا آنها به سمت مجرمان تمایل یابند.


مسعود فراستی کار کثیفی می‌کند دقیقا مثل هریِ کثیف!

وضع مدیران فرهنگ در دوره هشت ساله اصلاحات و دولت کنونی، شبیه همان پلیس‌های فیلم هری کثیف است که به سمت مجرمان گرایش یافته‌اند. وطن‌فروشی و بیگانه‌پرستی و تمسخر دین، رواج فراوان یافته است. و اصولاً همین افراد هستند که ارج و قرب می‌یابند و بر فرش قرمزها قدم می‌گذارند. واقعاً این خودباختگی فرهنگی از کجا ناشی می‌شود؟

رایزن فرهنگی که تنها سابقه سینمایی‌اش، گرفتن چند عکس یادگاری با جمشید مشایخی بوده است چطور به‌ناگهان بر مسند مدیریت سینمایی کشور می‌نشیند؟ این انتخاب به عقل کدام جن رسیده بود؟ اگر حضرت ایشان سینما را نمی‌شناسد آیا با مقوله فرهنگ نیز بیگانه است؟ چگونه می‌شود که جناب ایوبی، شخصاً از کسانی همچون کیارستمی و فرمان‌آرا و سینایی که هیچ نسبتی با سنت‌ها و اسلامیت ما ندارند دعوت کند تا فیلم بسازند؟!

ما اگر با این مدیران یا برخی سینماگران، تفاوت فرهنگی داریم قاعدتاً دربارۀ علاقه به وطن که نباید اختلاف داشته باشیم. اما متأسفانه عده‌ای سینماچی هستند که با خیانت به وطن، کاسبی می‌کنند و علاوه بر آن، ژست روشنفکری هم می‌گیرند. با اینها چه باید کرد؟ دورۀ هشت سالۀ دولت اصلاحات، و ولنگاری فرهنگی جناب مهاجرانی، باعث وقاحت بیشتر این افراد شد تا بعدها همان رسم و آیین را مطالبه کنند. همچون طلحه و زبیر و معاویه که در دوره خلفا به نان و نوایی رسیده بودند و چون در دوره امیرالمؤمنین(ع) پول و مقامی به آنها داده نشد، به جنگ با آن حضرت شتافتند.

مسعود فراستی کار کثیفی می‌کند دقیقا مثل هریِ کثیف!

زمانی که جلال آل‌احمد به دامان اسلام بازگشت، یکی از منتقدان سرسخت روشنفکران شد. او کتاب «در خدمت و خیانت روشنفکران» را نوشت که چهرۀ حقیقی این مدعیان فرهنگ را به‌خوبی نشان می‌داد. از آن پس، وقتی جلال به دیدن تئاتر یا فیلمی می‌رفت، تن کارگردان می‌لرزید که جلال در نقد او، چه خواهد نوشت.  سید مرتضی آوینی جلال را اینگونه توصیف کرده است:

او بمبی بود که در قلب جامعه روشنفکری منفجر شد و آن را از درون از هم پاشید. او خودش پیش از آن، از زمره این جماعت بود و رمز آنکه اینها اکنون پس از پیروزی انقلاب، گوش شنیدن نامش را هم ندارند همین است که آل‌احمد از سرزمین روشنفکران هجرت کرده بود.
(آینه جادو، ج 3، مقالۀ «سینما مخاطب»، نشر ساقی، ص 35).

بعدها خود مرتضی آوینی که سابقاً از همین جماعت روشنفکر بود مجلۀ سوره را به پایگاهی برای نقد صریح روشنفکران تبدیل کرد، مجله‌ای که آن جماعت برای خواندن هر شماره‌اش، لحظه‌شماری می‌کردند. همان کسانی که بعد از شهادت او، ته دلشان غنج ‌رفت و در روزنامه‌هایشان تیتر زدند: جبهه‌ها هنوز هم قربانی می‌گیرد(!)

مسعود فراستی کار کثیفی می‌کند دقیقا مثل هریِ کثیف!

کلوخ‌انداز را پاداش سنگ است


حالا افخمی و فراستی بر همان سبک و نسق، مشق می‌کنند. آنها نیز به مانند آوینی، از کوچه بن‌بست روشنفکری بازگشته‌اند. فراستی گرچه در مجله سوره، معاون آوینی بوده و سلوک او را آموخته است اما بیش از همه، وامدار صراحت جلال است و زبان و قلمش برای خائنان وطن، برنده‌تر از دیگران است. فراستی از هر چه ببرّد، از وطن نخواهد برید.

وقتی پلیس‌های مافوق، به مجرمان گرایش بیابند به افرادی مانند «هری کثیف» نیاز است تا عدالت را به شیوه‌ای همچون خود مجرمان، اجرا کنند. لذا توسل به بند و آیین‌نامه و مادۀ 608 قانون مجازات اسلامی، بهانه‌ای است برای تشفّی دل آنها. وگرنه کیست که نداند جزای خیانت به وطن از مجازات توهین کننده به یک نفر بیشتر است. تازه اگر بتوانند توهین را اثبات کنند که نمی‌توانند.

وقتی آیت‌الله جوادی آملی در ملاقات با دکتر عارف، به‌جای «بی‌غیرتی» از واژۀ «دیاثت» استفاده کرد خیلی‌ها کفرشان گرفت و اعتراض کردند. توضیحات دفتر معظمٌ له نشان داد که این واژه به اشتباه ادا نشده. تیر دقیقاً به هدف نشسته بود. این جماعت نوکیسه نتوانستند برای حضرت آیت‌الله جوادی، مادۀ قانونی و آیه قرآن بخوانند و زیره به کرمان ببرند. اما عقده‌ای را که از ایشان در دل گرفتند بر سر جناب فراستی و برنامه هفت، هوار کردند.

آنچه باعث برافروختگی این جماعت شده این است که آنها سابقاً فیلم‌هایی مثل «طبقه حساس» می‌ساختند که مخاطبانش صد برابر نقدهای ما بود. (بازی با غیرت دینی یا چه کسی روی قبر مریلین مونرو خوابید؟) حالا جنگ، مغلوبه شده است. آنها باز هم بی‌غیرتی‌شان را در «دوندۀ زمین» بروز داده‌اند، با این تفاوت که فیلم در گروه هنروتجربه اکران شده و مخاطبانش بعید است به ده هزار نفر هم برسد. لذا به قانون مجازات اسلامی، متوسل شده‌اند که بتوانند عقرب‌های خائن را تبرئه و هری‌های کثیف را حدّ بزنند. اما غافل از اینکه از قدیم گفته‌اند که «کلوخ‌انداز را پاداش سنگ است».

چند نمونه از فیلم‌های با مصادیق معارض ملی - میهنی ساخته شده‌اند:

برای کامل شدن این پازل، لازم است چند فقره از فیلم‌های خائنانۀ این اجانب وطنی را معرفی کنم:

1ـ کلید/ ابراهیم فروزش (1365)، با فیلمنامۀ عباس کیارستمی که ماجرای حبس دو بچه را در خانه‌شان حکایت می‌کند، خانه‌ای که به نمادی از ایران کنونی تبدیل شده است. (نقد راقم به همراه اعتراف کارگردان: «کلید»هایی که بوی وطن‌فروشی می‌دهد!)

2ـ اجاره‌نشین‌ها/ داریوش مهرجویی (1366). خانه‌ای که نمادی از ایران است در انتها ویران می‌شود.

3ـ مادر/ علی حاتمی (1368). مادر که نمادی از مام وطن است همه نوع فرزند سنتی و مدرن، پس انداخته و مرگ خود را پیشگویی می‌کند و می‌میرد. یک عرب (جمشید هاشم‌پور) نیز از راه می‌رسد و داعیه میراث دارد. او نمادی است از کشور مهاجم عراق که خوب و دوست‌داشتنی تصویر شده است. (نقد مرتضی آوینی را در اینجا بخوانید)

4ـ کلوزآپ/ عباس کیارستمی (1369). فیلمساز به طور غیرواقعی سعی دارد کشورمان را یک حکومت میلیتاریستی نشان دهد. نمایش بی‌حد و اندازه سربازان و نظامیان به فیلم‌های بعدی کیارستمی نیز تسرّی یافته است: زندگی و دیگر هیچ (1370)، زیر درختان زیتون (1373)، طعم گیلاس (1376).


5ـ بانو/ داریوش مهرجویی (1371). این فیلم در دورۀ وزارت خاتمی در وزارت ارشاد توقیف شد. از بیان خیانت‌هایی که در این فیلم رفته است شرم دارم.

6ـ دایره/ جعفر پناهی (1378). این فیلم خائنانه را سیف‌الله داد در زمان دولت اصلاحات، توقیف کرد. مثلی هست که می‌گویند «آش چقدر شور بوده که خان هم فهمید». یک سیاه‌نمایی مطلق که به مذاق جشنواره‌هایی مثل ونیز خوش آمد.

7ـ ما همه خوبیم/ بیژن میرباقری (1383). در خانه‌ای که نمادی از ایران است، همه با هم در جدال هستند ولی وقتی دوربین فیلمبرداری روشن می‌شود همه لبخند می‌زنند که ما خوبیم!!

8ـ صد سال به از این سال‌ها/ سامان مقدم (1386). زنی به نام «ایران» (فاطمه معتمد آریا) نمادی از مام میهن است. او قبل از انقلاب در بندر پهلوی خیلی شاد و شنگول زندگی می‌کرد اما بعد از انقلاب، مغموم و سیاه‌پوش است (نقد راقم: یأس).

9ـ زادبوم/ ابوالحسن داوودی (1387). فیلمی در تمجید ارتش شاهنشاهی که فعلاً در توقیف است.

10ـ یک خانوادۀ محترم/ مسعود بخشی (1391). مشارکت فرانسه و سیمای جمهوری اسلامی، در ساخت فیلمی که توهین آشکار به رزمندگان اسلام است.

11ـ بهمن/ مرتضی فرشباف (1393). سقوط بهمن در این فیلم، تمثیلی از سقوط انقلاب بهمن است، آرزوهایی که قریب چهل سال است این جماعت در دل می‌پرورانند! (مصاحبه راقم با کارگردان: سقوط «بهمن» یا سقوط «انقلاب بهمن»؟!).

12ـ اژدها وارد می‌شود/ مانی حقیقی (1394). ماجرای یک تبعیدی، مأموران ساواک و بیرون آمدن اژدها در سال 1343، به شکل‌گیری نهضت امام خمینی(ره) در سال 1343 اشاره دارد. فیلم در زوایای دیگر مروّج بهائیت است، از جمله در قرائت داستان «ملکوت» نوشته بهرام صادقی که یک بهایی بود.

13ـ یک شهروند کاملاً معمولی/ مجید برزگر (1394). ماجرای پیرمردی که از حدود سی چهل سال پیش (بخوانید: بعد از انقلاب اسلامی) به آلزایمر دچار شده و زندگی عاطل و باطلی را می‌گذراند. فیلمساز حرف اصلی‌اش را در سه دقیقۀ انتهایی می‌زند و همۀ این بطالت‌ها را بر سر حکومت خراب می‌کند. (نقد راقم: سیاست‌زدگی/ یادداشت‌های روز دوم جشنوارۀ فجر).

و همچنین نمونه‌هایی از فیلم‌هایی ضددین و فرقه‌گرا:

1ـ مسافران/ بهرام بیضایی (1370)، در احیای موعود دین بهایی و وعده آمدن او پس از مرگ قطعی.

2ـ نیمه پنهان/ تهمینه میلانی (1380)، در تمجید گروه‌های مارکسیست که در واقع خاطرات خود کارگردان است.

3ـ پریناز/ بهرام بهرامیان (1390)، قصه‌ای نمادین که کودکی عیسی(ع) را در عصر کنونی حکایت کرده و او را نامشروع توصیف می‌کند (با بازی شبنم قلی‌خانی در نقش مادر کودک، حمید فرخ‌نژاد در نقش زکریا، مصطفی زمانی در نقش یوسف). فیلمی که مقرر بود پلی باشد برای رسیدن جناب کارگردان به دامان صهیونیست‌ها که علی‌القاعده دشمن حضرت عیسی(ع) هستند. این فیلم به دلایل دیگری، توقیف شد.

سخن آخر

آقای رفیع پیتز در فیلم ضد ایرانی آرگو که همگان در عداوتش با ایران و ایرانی، متفق القول هستند بازی کرده است، (در نقش کوتاه کنسول ایران در ترکیه). چه اتفاقی افتاد؟ آیا کسی به او متعرّض شد؟

برای جعفر پناهی در جشنواره برلین صندلی خالی می‌گذارند. فیلم تاکسی ساخته او، حتی صدای آدم مسامحه‌کاری چون ایوبی را هم درمی‌آورد تا برای رئیس آن جشنواره، نامه بنویسد. آیا کسی به پناهی چیزی گفت؟!

عباس کیارستمی در اغلب فیلم‌هایی که به جشنواره‌های خارجی می‌فرستد کشورمان را میلیتاریستی جلوه می‌دهد. آیا بجز حاتمی‌کیا، کسی نازک‌تر از گل به او گفت؟ وزیر بهداشت شخصاً به عیادت او رفت و حجت‌الله ایوبی هم «وزارتخانۀ ارشاد اسلامی» را به پای او قربانی کرد.
چطور جناب بیژن میرباقری که فیلم نمادین و خائنانۀ «ما همه خوبیم» را در تمجید از مهاجرت ساخته است سازنده چند تله‌فیلم و سریال تلویزیونی می‌شود؟! و عجیب‌تر از همه، او به دستیاری مجیدی در یونیت دوم فیلم محمد(ص) می‌رسد. مخصوصاً که نقش مهمی نیز در نگارش فیلمنامه داشت. اگر به دنبال مقصران شکست این فیلم می‌گردید از جناب میرباقری غافل نباشید.

دیوید هورویتس، در سال 2006 کتابی منتشر کرد به نام «101 پروفسور خطرناک». او در این کتاب به معرفی 101 استاد دانشگاه می‌پردازد که دولت امریکا را قبول ندارند. سخن او در این کتاب این است که باید این 101 استاد دانشگاه را از امریکا اخراج کرد. چون اینها افکار خود را به بچه‌های معصوم ما (!) انتقال می‌دهند. کسی نیست بپرسد که اگر یک استاد دانشگاه در طول یک سال با یکصد نفر در ارتباط است ده‌ها فیلم هالیوودیِ ضد اسلام یا مسیحیت، بر افکار میلیاردها نفر اثر می‌گذارد و جیب آنها را هم خالی می‌کند.

مسعود فراستی کار کثیفی می‌کند دقیقا مثل هریِ کثیف!


حالا حکایت سرداران عرصۀ فرهنگ ما است که به تازگی از رهبر معظم انقلاب، نشان «ولنگاری فرهنگی» دریافت کرده‌اند. کم نیستند فیلمسازانی مانند بهرام بهرامیان که با ساخت فیلمی چون پریناز، قصد می‌کنند که گرین کارت بگیرند و در آغوش عموسام برای وفاداری به پرچم امریکا سوگند بخورند. اما خیلی کم هستند فیلمسازانی که تصویر پرچم جمهوری اسلامی را در فیلم‌هایشان نشان بدهند.


*****************************

1- رهبر معظم انقلاب در دورۀ سه ساله وزارت مهاجرانی، هیچگاه به نمایشگاه کتاب نرفت و نهایتاً در آذر 1378 انتقاد از او را علن کرد. ایشان در تاریخ 23 اذر 1378 در دیدار اعضای شورای انقلاب فرهنگی دربارۀ عملکرد وزارت ارشاد فرمود:

من از وزارت ارشاد توقّع دارم. البته آقای «مهاجرانی» - ظاهراً - نیستند و خودشان را راحت کردند از اینکه بیایند و حرف‌های ما را بشنوند! به ‌هر حال، فرق نمی‌کند؛ چه ایشان باشند، چه نباشند، من اعتراضم این است - این اعتراض را بارها هم گفته‌ام، الان هم در جمع شما می‌گویم - وزارت ارشاد در این دو سالی که ایشان در رأس این کار هستند، هیچ کار اسلامی به‌عنوان اسلامی ارائه نداد! ... من سؤالم این است که وزارت ارشاد، چند کتاب برای تقویت تفکّر اسلامی به‌وجود آورده، چند تا فیلم برای تقویت مبانی فکری اسلامی و انقلابی ساخته و چند تئاتر مناسب داشته است؟ الان مرتّب در این سالن‌های وابسته به وزارت ارشاد، نمایش و تئاترهایی اجرا می‌شود؛ بعضی‌هایش صد در صد ضدّ دین و ضدّ انقلاب است! کسانی رفتند، دیدند و آمدند به من گزارش دادند. خوب؛ حالا اگر در کنار دو، سه نمونه تئاتر از این گونه نمونه‌ها، پنج شش نمونه هم به ما نشان می‌دادند که ما این تئاتر را به‌وجود آوردیم، یا این فیلم را اجرا کردیم که مبلّغ اسلام است، من هیچ اعتراضی نمی‌کردم. می‌گفتم بالاخره: «خَلَطوا عملاً صالحاً و آخَرَ سَیّئاً، عسی الله أن یَتُوبَ علیهم» (توبه/ 102)! اما این طور نیست؛ هرچه هست، از آن طرف است! این اعتراض من است. من از رفتار وزارت ارشاد، راضی نیستم.

http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=9617



امیر اهوارکی

لازم به ذکر است بکارگیری کثیف نوعی هم وزن کردن استعاری و تمثیلی از دو شخصیت تاریخی است و به معنای ارزش گذاری شخصی نیست. نخست مسعود فراستی منتقد برجسته سینما و دومی پرسوناژ هری کثیف که در متن قصه های دان سیگل شمایلی نوین از پلیس را به نمایش درآورد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 55
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
    1 2
    عالی بود دست مریزاد
  • مسیب ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
    1 2
    مرحبا ان شالله بحق این ماه عزیز این یک سال باقی مانده دولت امید، سپری بشه...
  • یکی ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
    1 2
    عالی بود دمتون گرم..
  • ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
    0 2
    حقیقتا عالی و پرفکت بود. واقعا استفاده بردم. درود بر نویسنده
  • ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
    4 3
    اگر فیلم‌مادر را ان طور دیده ای ذهن مریضی داری ...ً
  • یار غریب ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
    1 2
    کارشان از دیاثت فرهنگ گذشته است! رسما سربازان آش خور صهیونیسم جهانی به حساب می ایند
  • مرتضی ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
    1 2
    بسیار عالی و مفصل...
  • مجید آقا ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
    1 3
    بسم الله الرحمن الرحیم در هر حال چه استعاره چه تمثیل و هر بهانۀ دیگری برای هم وزن کردن آشغالی مثل "کلینت ایستوود" با آقای فراستی و بقیۀماجرا نیاز به دقت بیشتری می بود. من با بخش دوم مقاله هم مشکل دارم و آن اینکه بنده باور ندارم که جماعتی روشنفکر داریم که شبه روشنفکر داریک و اینها فیلمهای بر ضدّ دین و ایران و ایرانی می سازند ، آنچه بنده توی این سی ، چهل سال شاهد آن بوده ام این است که ما عده ای عقب مانده داریم که می خواهند به شهرت و ثروت برسند و شهوترانی کنند و برای نیل به این منظور جنایت پیشگی را سرمش خود قرار داد اند زیرا دانشمند شدن و مخترع شدن عالم و عارف شدن کار هر بی سر و پایی نیست ولی هر آشغالی می تواند عاشق قطام شود و قاتل علی!
  • مجید آقا ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
    0 1
    چه استعاره چه تمثیل و هر بهانۀ دیگری برای هم وزن کردن آشغالی مثل "کلینت ایستوود" با آقای فراستی و بقیۀ ماجرا صحیح نیست. من با بخش دوم مقاله هم مشکل دارم و آن اینکه بنده باور ندارم که جماعتی روشنفکر یا شبه روشنفکر داریم که فیلمهایی بر ضدّ دین و ایران و ایرانی می سازند ، آنچه بنده توی این سی ، چهل سال شاهد آن بوده ام این است که ما عدّه ای عقب مانده داریم که می خواهند به شهرت و ثروت برسند و شهوترانی کنند و برای نیل به این منظور جنایت پیشگی را سرمشق خود قرار داده اند زیرا دانشمند شدن و مخترع شدن یا عالم و عارف شدن کار هر بی سر و پایی نیست ولی هر آشغالی می تواند عاشق قطام شود و قاتل علی!
  • گمنام ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
    1 2
    عالی بود. ممنون
  • ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
    1 2
    احسنتم
  • عدنان ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
    1 1
    واقعا كار اين يه سري آقايون فيلمساز شرم آوره .شرم آور..وطن فروشي تا اين حد.؟
  • ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
    1 1
    چگونه به قهقهرا رفتم حدیث نفس کمال تبریزی
  • ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
    1 1
    این عقب مانده های نشخوار کننده تفکرات صد سال قبل متفکران غربی روشنفکر هستند؟ روش+ فکر؟
  • ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
    1 1
    چگونه می‌شود که جناب ایوبی، شخصاً از کسانی همچون کیارستمی و فرمان‌آرا و سینایی که هیچ نسبتی با سنت‌ها و اسلامیت ما ندارند دعوت کند تا فیلم بسازند؟! هه. تفسیر به رای رو نگاه. خود گویی و خود خندی!
  • اهوازی ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
    0 1
    درباره غربگرا فرهنگی باید بگوییم برخی دچار قوای فرهنگی شدند
  • ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
    0 1
    دوستان من که نفهمیدم بالاخره کار خوبی کرد یا بد
  • ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
    1 1
    سينماي ما با انقلاب ما همسو نيست همه ميدونن
  • ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
    0 2
    شاید باور نکنید ولی تیتراژ برنامه کودک آن زمان هم که بدست یکی از این ایادی بی شرم ساخته شده بود نماد طرفداری از عراق بعثی متجاوز بود . آنجا که کبوتر از سمت چپ به تصویر وارد می شد و بچه پس از آن خوشحال میشد .
  • مادربچه هاومعلم دبیرستان ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
    0 0
    کسب شهرت و ثروت واحیاناپناهندگی به غرب هدف مشترک همه این هنرمندنماهاست وبس.
  • مادربچه هاومعلم دبیرستان ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
    0 0
    کسب شهرت و ثروت واحیاناپناهندگی به غرب هدف مشترک همه این هنرمندنماهاست وبس.
  • ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
    0 0
    استفاده از "هری کثیف" برای به کرسی نشاندن موضوع بحث کاملن بیمورد است چون برداشتی که شما از "هری کثیف" کرده اید درست نیست. ایست وود این فیلم را علیه سیستم مجازاتی آمریکا درست کرد که فکر می کرد به تبهکاران و مجرمین حق بسیار می دهد - که درست نبوده و نیست. سیستم دادگاهی آمریکا یکی از فاسدترین سیستم های دنیاست که بدست مشتی آدمکش زیر نام قاضی و "عدالت" با مشتی ژوری ابله اداره می شود. اگر ایست وود علیه سیستم فاسد است چرا امروز که دولت آمریکا همدست با قاضی ها و مشتی ژوری کودن مردم مسلمانان را که به آنها به دروغ تهمت می زنند و برایشان پاپوش درست می کنند را نقد نمی کند و فیلمی در این باره درست نمی کند. همان فیلم "هری کثیف" درامدی بر وضع دادگاههای بی عدالت و فاشیستی آمریکا شد. سپس ایست وود بعلت حمله افراد و فاشیست خواندن او فیلم دیگری در نشان دادن پلیس فاسد ساخت که باصطلاح خود را بیطرف نشان دهد که نیست. او فیلم "تک انداز آمریکایی" را هم ساخت که من از آن چندش دارم و همه این فیلم را پرو جنگ ارزیابی کردند بجز خود ایست وود که به دروغ می گوید مردم نفهمیدند. این فاشیست یکبار هم وارد سیاست شد و بعنوان شهردار کارمل شد. این فاشیست حامی جنایت ها و جنگ های آمریکا طرفدار رونالد ریگان بود.
  • رضا ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
    1 0
    تبریزی دورانش تموم شده
  • ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
    1 0
    احسنت ... حال کردم در واقع روشن شدم
  • علی اصغر ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
    0 0
    این دیوید هوروویتز، تاکنون حداقل 4،5 بار ازدواج(!) کرده وطلاق داده. معلومه که خیلی سرش میشه! مثل هنرمندای ما فکرش روشنه :)
  • ناشناس ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
    1 0
    احسنت جناب اهوارکی که بسیارمستدل وجامع نظرات خود را ارائه دادید و حتی ارجاعاتی هم به سایت سینماپرس داشتید که مخاطب با فهم عمیق تر نظرات شما را دنبال کند، از جمله گفتگوی جذابی که با کارگردان بهمن داشتید ، بدون آنکه از جاده ادب خارج شویدکاملاً مستدل ومنطقی او را در موضعی منفعلانه قرار دادید، برخی خیلی راحت می گویند، قبول ندارم یا بنده باور ندارم و البته نظرشان محترم ولی بهتر است حداقل از امثال شما یاد بگیرند که هم تحلیلی منطقی برای باورنداشتن وقبول نداشتن چیزی یا کسی ارائه دهند و هم مودبانه صحبت کنند واز کلماتی نظیر آشغال برای یک هنرپیشه خارجی اجتناب کنند، هر چند مخالفش باشند(به صورت علمی او را نقد کنند)، این همه شما از نشانه ها واستعاره ها وکنایه ها صحبت کنید ، بعد برخی بگویند قبول ندارم بدون ارائه هیچ دلیلی ، واقعاً موجب تاسف از وجود افرادی است که هیچ اعتقادی به بحث های منطقی ندارند وفقط ادعاهای خود را مطرح می کنند.
  • ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
    0 1
    اینهمه قلمفرسایی کردی ولی نتونستی یک ایراد از کارهای کمال تبریزی بگیری اسم همه را بنحوی بردی و اتیکتی بر سینه اشان زدی ولی ظاهرا از موضوع اصلی پرت شدی و نتونستی بگی چرا پرفسور فراستی به تبریزی حمله کرده و فحش داده ضمنا اگر هنرمندی معروف میشه بخاطر آنچه که به ذهن و قلب خودشون میاد رو اجرا می کنن و دستوری کار نمی کنند اگه دستوری شد کاملا صنعتی و تولید غیر هنری ست ضمنا این را هم متوجه نشدم دکتر عارف چه ربطی به این موضوع دارد ولی قسمتی از جوابیه دفتر آیت ا.. آملی را ضمیمه می کنم (ین دفتر ضمن اظهار نگرانی از برخی اقدامات ناصواب رسانه ای که موجب هدم مناسبات و روابط اخلاقی و اجتماعی جامعه اسلامی می گردد، امیدوار است همگان، خصوصا اصحاب رسانه، در جهت ایجاد جامعه متعالی که بر مبنای صدق، عدل و رعایت مناسبات صحیح اخلاقی و حقوقی بنا می شود، حرکت نمایند. انشاء الله)
  • دکتر گاوچرون از کومور ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
    0 2
    چه خنده دار. کل نقد رو خوندم. کسی جز فراستی نموند که از تیغ توهین و تهمتش رد نشه. اگه همه اینجورین که فاتحه شما خونده اس از بس بی عرضه اید. اتفاقا قلم این نویسنده صفر و یکی خلاف سخنان رهبریست که از القای ناامیدی تحذیر میکنند. وقتی طبقه حساس و مادر علم حاتمی رو مصداق بی غیرتی توصیف کنه بایدم از امثال مسعود فراستی حمایت میکنه. با این نقد وارونه اتفاقا راغب شدم بقیه فیلم های توقیفی رو هم گیر بیارم و ببینم. با منطق شما طبقه حساس مصداق ولنگاری فرهنگیه یا اخراجی های سه؟ با منطق خودتون، کدوم مذهبیه که فارغ از نام کارگردان، حالش از اخراجی های 3 به هم نخوره؟ ضمنا فرق بیان آقای جوادی آملی و یاوه گویی مسعود فراستی اینه که آقای جوادی آملی کلی و بدون تطبیق بر مصداق گفتند و حتی در سخنرانی روز بعدشون از بی تقوایی برخی رسانه ها در تطبیق گلایه کردند اما فراستی گستاخانه و تهمت آلود این وصف رو شخص معین نسبت میده و قطعا مستوجب حد شرعیه هرچند حدش رو از ملت خورده. و نویسنده یا خیلی جاهله که این فرق رو درک نمیکنه یا خیلی خائن که چنین قیاس مع الفارقی میکنه. و تو ناظر کوته فکر مشرق احتمال قریب به یقین این رو هم تایید نمیکنی اما همین که خودتون بخونید و بدونید امثال من بیدارند و بیداریشون رو به چند هزار نفر دیگه هم با ابزارهای مختلف و مبارکی چون فیسبوک و یوتیوب تسری میدن براتون کافیه.
  • aras ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
    0 0
    کل مقاله داره میگه با این جماعت باید (مثل خودشون) بی پرده مقابله کرد نه اینکه یه تذکری داده بشه که نه سیخ بشوزه نه کباب بلکه مثل فراستی باید با شمشیر نقد همه رشته هاشون پنبه کنیم
  • ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
    1 0
    نتونسته برو فیلم دونده زمین اش را ببین تا بفهمی چرا فراستی بهش گیر داده
  • ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
    0 0
    آقای ناشناس ۱۷:۲۹ یک لینک در مقاله آمده که به صورت مبسوط سقوط تبریزی را بررسی کرده است (بازی با غیرت دینی یا چه کسی روی قبر مریلین مونرو خوابید؟) اما این ادعای خلاف واقع شما در مورد دستوری کار نکردن هنرمندان مشهور یک نقیض بزرگ دارد و آن هم هالیوود است
  • ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
    0 0
    جریان به اصطلاح روشنفکری (بخوانید غرب زده ) جاده صاف کن نظام سلطه بوده و متاسفانه در حوزه های فرهنگی و هنری لانه کرده اند و نقش پیاده نظام جنگ نرم به نفع غرب وحشی بازی می کنند و باید آب در داخل لانه عنکبوتی آن ها ریخت و این رسالت بر عهده عناصر فرهنگی متعهد و آگاه است و صداو سیما نیز باید از حالت وادادگی در حوزه فرهنگ و هنر خارج و سکان این حوزه به اهلش بسپارد و نه به عنوان ابزاری در خدمت آن ها باشد (افکار مجری سابق سینمای هفت و... بر بخش هایی از آن حاکم است و فکر می کنند با بها دادن به این طیف می توانند رضایت آن ها را جلب نمایند و این در حالی است آن ها روز به روز طلبکارتر می شوند و ....) . البته برنامه هفت با اجرای آقای افخمی نقطه مثبتی است که نباید از آن گذشت
  • ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
    0 0
    فرضا گاوچرون اگر پاسخ منطقی نداری اجبارت نکرده اند که نطق کنی. صفحه سیاه کردی که اثبات کنی گاوچرانی؟ چرا انتقاد از فیلم مادر به قلم آوینی نشانه وارونگی نقد است در حالی که مصداقها کاملا همخوانی دارند اگر وحی شده حاتمی یا در مرتبه پایین تر تبریزی نماد غیرتند بگو ما هم بدانیم. چرا فرافکنی میکنی صرف قبول نداشتن امثال تو بدون آوردن دلیل که فیلمی مثل طبقه حساس نمیشود اشاعه دهنده غیرت. در مورد فرموده آیت الله جوادی آملی هم همین کافیست که در برابر نماد اصلاحات مطرح شد و اولین واکنشها را خود این جریان بر ضدش علم کردند. در انتها وقتی به فرموده آیت الله مکارم لجن زاری چون شبکه های اجتماعی برای تو میشود ابزار مبارک اشاعه افکار جدا حسن نیت تو در ادعای بیدار کردن اذهان زیر سوال میرود
  • دکتر گاوچرون از کومور ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    0 0
    پاسخ ما اگر منطقی نبود که نمیگذاشتند از لیست اخبار پربازدید خارج بشه و بعد تاییدش کنند :) از همین عبارت خودت استفاده میکنم ( بدون آوردن دلیل ). درباره طبقه حساس نویسنده چه دلیلی آورد؟ اتفاقا طبقه حساس نقد افراط و تفریط بود در قالب طنز چون هم ولنگاری رو نقد میکرد هم کسانی رو که یقه درانی میکنند و واغیرتا سر میدن ولی ناموس دیگران براشون اهمیتی نداره. مادر علی حاتمی که نویسنده استعاره میگیرتش از ایران صرفا یک توهم و تهمت به قول شما بدون دلیله. اصلا نویسنده درباره کدوم نسبتش دلیل اقامه کرد؟ مادر حاتمی بیشتر نقد فرهنگی و اخلاقی بود در فضایی کاملا عاطفی با دیالوگ های سعدی نشان علی حاتمی. حالا نویسنده از کجا به سیاست ربطش داده شاید خرزوخان بهشون الهام کرده. اتفاقا اگه بخواییم برداشت سیاسی کنیم میشه نقش مام وطن رو در تالیف قلوب ولو با سلیقه ها و آرای مختلف متذکر شد اگر عینک بدبینی نویسنده اجازه بده. مرحوم آوینی هم یک انسان بودند مثل سایر انسان ها. حرف هاشون که وحی منزل نیست. حتی در بین همین اصولگراهای دوآتشه هم منتقد داشتند حتی در همین کیهان. به خصوص زمانیکه آلفرد هیچکاک رو سعی داشتند الگو معرفی کنند و روزنامه کیهان بهش تاخت. جواب بی ربطی که درباره آقای جواد آملی فرمودید موجبات انبساط خاطر رو فراهم آورد. همیشه اینجوری استدلال میکنید؟ از فرزندان و انساب اصولگراها هم کسانی به خارج کشور رفتند و برنگشتند قرار نیست کسانی رو که سابقا متعلق به این جریان بودند همچنان به بدنه اصلاح طلب داخل نظام بچسبانید. در ثانی با منطق بی منطق شما چرا نگیم همین که آقای جوادی آملی با دکتر عارف این مساله رو مطرح کردند نشان از تعریض به حزب مقابل داره؟ رای آیت الله مکارم ضمن احترام به ایشان برای من و ما حجت نیست. در مبارک بودن فیسبوک رای آیت الله العظمی هاشمی رو بیشتر میپسندیم چون فیسبوک منشا برکات زیادی هم شده از جمله جلوگیری از سانسور آرا. مهم نحوه استفاده اس.
  • دکتر گاوچرون از کومور ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    0 0
    پاسخ ما اگر منطقی نبود که نمیگذاشتند از لیست اخبار پربازدید خارج بشه و بعد تاییدش کنند :) از همین عبارت خودت استفاده میکنم ( بدون آوردن دلیل ). درباره طبقه حساس نویسنده چه دلیلی آورد؟ اتفاقا طبقه حساس نقد افراط و تفریط بود در قالب طنز چون هم ولنگاری رو نقد میکرد هم کسانی رو که یقه درانی میکنند و واغیرتا سر میدن ولی ناموس دیگران براشون اهمیتی نداره. مادر علی حاتمی که نویسنده استعاره میگیرتش از ایران صرفا یک توهم و تهمت به قول شما بدون دلیله. اصلا نویسنده درباره کدوم نسبتش دلیل اقامه کرد؟ مادر حاتمی بیشتر نقد فرهنگی و اخلاقی بود در فضایی کاملا عاطفی با دیالوگ های سعدی نشان علی حاتمی. حالا نویسنده از کجا به سیاست ربطش داده شاید خرزوخان بهشون الهام کرده. اتفاقا اگه بخواییم برداشت سیاسی کنیم میشه نقش مام وطن رو در تالیف قلوب ولو با سلیقه ها و آرای مختلف متذکر شد اگر عینک بدبینی نویسنده اجازه بده. مرحوم آوینی هم یک انسان بودند مثل سایر انسان ها. حرف هاشون که وحی منزل نیست. حتی در بین همین اصولگراهای دوآتشه هم منتقد داشتند حتی در همین کیهان. به خصوص زمانیکه آلفرد هیچکاک رو سعی داشتند الگو معرفی کنند و روزنامه کیهان بهش تاخت. جواب بی ربطی که درباره آقای جواد آملی فرمودید موجبات انبساط خاطر رو فراهم آورد. همیشه اینجوری استدلال میکنید؟ از فرزندان و انساب اصولگراها هم کسانی به خارج کشور رفتند و برنگشتند قرار نیست کسانی رو که سابقا متعلق به این جریان بودند همچنان به بدنه اصلاح طلب داخل نظام بچسبانید. در ثانی با منطق بی منطق شما چرا نگیم همین که آقای جوادی آملی با دکتر عارف این مساله رو مطرح کردند نشان از تعریض به حزب مقابل داره؟ رای آیت الله مکارم ضمن احترام به ایشان برای من و ما حجت نیست. در مبارک بودن فیسبوک رای آیت الله العظمی هاشمی رو بیشتر میپسندیم چون فیسبوک منشا برکات زیادی هم شده از جمله جلوگیری از سانسور آرا. مهم نحوه استفاده اس.
  • ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    0 0
    جناب گاوچران نظر اول شما در ساعت 18 اراِئه شد در حالی که یکی از نظرات من که 6 ساعت قبل از آن نگاشته بودم همزمان با شما روی خروجی آمد پس فکر نکنید منطق از کلامتان فوران میکند و اما بعد توجه داشته باشید مقاله حاضر را با ارجاعات و لینکهایش مطالعه کنید تا دیگر نگویید از طبقه حساس مطلبی گفته نشده است جدای از ضعفهای ساختاری فیلم ذیل ارجاع چه کسی روی قبر مونرو خوابید نقد مفصلی از مضمون فیلم طبقه حساس آمده است که چگونه ایرانیان را سراسر به مضحکه میگیرد و آن توضیح شما دم دستی ترین نگاه ممکن بود در مورد فیلم مادر هم همانقدر که شما مختارید خوش بینانه به مسائل مورد علاقه تان نگاه کنید دیگران هم می توانند واقع بینانه با تمام مسائل رو به رو شوند اگر شما هم قبول دارید مادر همان مام وطن است پس مرگش در پایان قصه به چه معناست؟؟؟؟ اگر جواب من درباره گوشزد آیت الله جوادی بی معناست پس حکم استدلال بی منطق شما چیست؟؟ شما وقتی به کسی نقد دارید آن را با دیگران مطرح میکنید؟؟؟؟!!!!!! در ضمن آقای هاشمی حجه الاسلام است نه آیت الله و در برخورد با آرا مسئله حقیقت است نه پسند ما اینکه شما چه چیزی را می پسندید که حجت نیست حتی نحوه استفاده شما هم ماهیت فیسبوک را عوض نمیکند هر چند نوع استفاده شما هم آن طور که خود را عقل کل میدانید جای بحث دارد در خاتمه متذکر میشوم آن احساسی که از آن با عنوان انبساط خاطر یاد کردید بیشتر به نفخ فکری میماند
  • Jahan ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    0 0
    هر یک از این فیلمسازان باید قیمت یک موشک گرانبها را برای هر فیلشان از غرب دریافت کنند. چون هر فیلم آنها به مثابهٔ شلیک موشک به قلب فرهنگ ایرانی‌ اسلامیسیت.
  • ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    0 0
    آقای دکتر ... از کومور جالب و با ادب جواب دادید .. ولی این آیت الله العظمی( هاشمی) رو که انتهای متن نوشتید .. هیچ جوره تو کت ام نمیره .. توی آیت الله اش کلی بحث هست .. شما عظمی رو هم اضافه کردی .. بعد به آیت الله جوادی آملی میگی .. آقای جوادی آملی
  • ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    0 0
    باور کنید اگر در ژاپن یا کره جنوبی چنین فیلم های ساخته بشه که این طور وقیح ارزش های سنتی و ملی رو تحقیر کنه حتی اگر اون ارزش یا هویت ملی چند قرن هم سابقه نداشته باشه به شدت با اون برخورد می کنن...
  • ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    0 0
    گاوچرون شما منو یاد یکی از کاراکترهای صبح جمعه با شمای رادیو میندازه اون کاراکتری که در مقابل هر موضوعی می گفت: مخو مخو مخ مخالفم خخخخخ
  • ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    0 0
    چرا جواب من چاپ نشد
  • یوسف بهلولی ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    0 0
    با سلام اگه الان من نظرم رو صریح بگم زود ایمیل میزنی غیر قابل انتشار است ولی از بقیه منتشر میکنی این رسالت فرهنگی نیست کمی با ما مدارا کن !
  • شکارچی کبک ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    0 0
    1. یعنی الآن شما مدافع رهبر انقلاب شده‌اید که فرموده‌اند القای ناامیدی نکنید؟!!! یعنی به نظر شما، فیلمسازان خائن به وطن، القای ناامیدی نمی‌کنند اما منتقدی که دست آنها را رو می‌کند باعث ناامیدی می‌شود؟!!! مگر شما دوست داری مثل کبک باشی که نبینی و نفهمی؟ یا اینکه می‌فهمی، اما می‌خواهی کسی نفهمه که شما می‌فهمی؟! تا عیشت منقّص نشود؟!! 2. در مورد فیلم مادر علی حاتمی نمی دونم سنّت می رسه که روزنامه های سال 71 رو خوانده باشی. خود علی حاتمی اون موقع در یک مصاحبه ای فاش کرده بود که مقصود من از این مادر، وطن بوده است که بازتاب گسترده ای هم در جراید داشت. 3. من دیشب نقد این جناب اهوارکی بر طبقۀ حساس رو خوندم. لینکش در متن بالا آمده. حرفش کاملاً منطقی و معقولی است. ایشان با اسناد و دلایل نشان داده که ایدۀ این فیلم از ماجرای خوابیدن روی قبر مرلین مونرو گرفته شده ولی برای اینکه آن را وطنی جلوه دهند با غیرت دینی بازی می کنند. یعنی این جناب کمال تبریزی با غیرت، مشکل اساسی دارد... حالا پیدا کن رکب‌فروش را. 4. موضوع این نقد، وطن فروشی است. پس تجاهل نکن و آسمون و ریسمون نباف. اخراجی های 3 ربطی به این بحث نداره. 5. اگر شما با فیس بوک و یوتیوپ و فیلم های توقیفی حال می کنی پس بی‌خود ژست دفاع از ولایت فقیه رو نگیر. چون اینها، در القای ناامیدی بر همدیگر سبقت می گیرند. همان چیزی که به اقرار خودتان رهبر معظم انقلاب با آن مخالف است. این را برای آن گفتم که در حدیثی خواندم که در روز قیامت خیلی ها را مطابق زبان خودشان محاکمه می کنند. یعنی همان چیزی که بر دیگران حکم کرده اند و خودشان عمل نکرده اند.
  • ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    0 0
    خیلی باحال بود!
  • دکتر گاوچرون از کومور ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    0 0
    آقای ناشناس امیدوارم مشرق چاپ کنه. ما بر خلاف شما در این سایت همیشه نگران هدررفت وقتمون در پاسخگویی هستیم چون خیلی وقت ها تایید نمیشه هرچند اینگونه میشه به خود تسلی بدیم که در الباقیات الصالحاتمون ثبت میشه ان شاء الله ولو به ظهور و بروز نرسه. و اما من نیز بعد: نگاه شما و نویسنده هم به طبقه حساس یکی از بدبینانه ترین و تهمت آلودترین نگاه های ممکنه. برای قضاوت باید خود فیلم رو به تماشا نشست و اگر نگران اثرگذاری منفیش هستیم باید برداشت عموم رو ببینیم. اون نقدشون رو هم خوندم. در جایی میگن (فیلم طبقۀ حساس، مسائل اروتیک اموات را مطرح می‌کند ) واقعا حیرت انگیزه. ظاهرا تعریف اروتیک رو هم نمیدونند. یک مورد مساله صریح و تحریک کننده جنسی در فیلم ذکر نشد. یا به صرف یک تشابه نسبیِ رخدادی با قضیه مریلین مونرو فیلم رو الگو گرفته از اون قلمداد میکنند. فیلم بیشتر به نقد تعصب میپردازه نه غیرت. غیرت صفتی مثبت و تعصب صفتی منفیه. عمده فیلم نقد تعصبه تا جایی که حتی نزد روحانی هم میرن و روحانی میگه شرعا اشکالی نداره و همین مرز شرع و تعصب رو مشخص میکنه و ناقد فیلم جاهلانه یا عامدانه از این سکانس عبور میکنند. ناقد، کلام امیرالمومنین رو تفسیر به رای میکنند. آن غیرت منفی درباره زن که مصداق خاص داره به قول آقای قرائتی مصداق چنین مردی به راحتی پیدا نمیشه. و سایر موارد غیرت برای زن هم مثبته و موجب حفظ ایمان مرده. تنها یک نقد نویسنده رو وارد میدونم درباره غیرت نسبت به حجاب همسر که اون رو هم میشه چنین توجیه کرد که نقد فیلم به نحوه اعمال این غیرته. در استفتائات آیت الله مکارم که مورد علاقه شماست همین آمده که مرد برای حفظ حجاب همسرش حق نداره به خشونت متوسل بشه. فیلم طبقه حساس به نظر من هم پایان جالبی نداشت ولی موضوع خوبی رو هدف گرفته بود و اون هم فرق تعصب جاهلی و سنتی با غیرت دینی و شرعی. حال این استنادهای بنده واقع بینیه یا به زعم شماخوش بینی قضاوت با خدا ( نه مردم. به شعار پوپولیستی قضاوت با مردم اعتقاد ندارم. انتخاب، صحیح یا غلط با مردمه ولی قضاوت با خداست. ) در مادر علی حاتمی هم مادر نمرد. جسما مرد ولی اتفاقا فضای فیلم یاد مادر رو در روح هر بیننده ای نهادینه میکنه و واقعا این نوع نگرش شما برای میهن ما خطرناکه چرا که اگر با مبنا و برداشت های شما فرض کنیم مام وطن مثلا شخص ولی فقیه باشند سوال من اینه آیا با رفتن او شیرازه امت از هم میپاشه؟ خب در اینصورت این که همون آرزوی دشمنان کشور میشه که پس از رحلت امام (ره) بهش فکر میکردند. خیر اینگونه نیست بلکه ملاک جاری و ساری بودن روح ارزش ها در نهاد جامعه و مردمه دقیقا مثل فیلم مادرعلی حاتمی که هنوز مردم ما برای گرامیداشت نام و یاد و مقام مادر به فیلم علی حاتمی رجوع میکنند و این نشون میده ایشان چه خدمتی به مردم و میهنش کرده. فرمودید (اگر جواب من درباره گوشزد آیت الله جوادی بی معناست پس حکم استدلال بی منطق شما چیست؟؟ ) این صرف الادعاست در حالیکه من دلایلم رو درباره کلام آیت الله جوادی آملی ذکر کردم و گویا شما جوابی نداشتید که چنین روش جدلی رو اختیار کردید. عناوین آیت الله العظمی و آیت الله و حجت الاسلام اگر تاریخچه اش رو بخونید متوجه میشید که هیچ مستند نقلی و روایی ندارند و صرفا اعتباری هستند پس نمیتونید به استعمال این عنوان توسط بنده نقدی وارد کنید به خصوص که آیت الله العظمی هاشمی مجتهد هم هستند به تایید شورای نگهبان. فیسبوک هم یک مفهوم جوهری نیست که ماهیتش رو تعریف کنیم و بگیم بله پس ماهیتش بده بلکه چیزی که اون رو تشکیل میده و ملاک قضاوته اعراضی هستند که در یک وبگاه نشسته اند و ملاک قضاوت، ماهیت همین اعراض هستند و از همین حیث، نحوه استفاده ماست که این اعراض رو تشکیل میدن و دقیقا اثبات عرض بنده میشه که چیزی که فیسبوک رو خوب یا بد میکنه همین نحوه های استفاده ماست که عملا فیسبوک رو تشکیل میده. از کلام آخرتون هم گاوچرون حکیم به تبعیت از لقمان حکیم عبور میکنه. و العاقبه للمتقین.
  • ۰۳:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۱
    0 0
    خداییش خودت دقت کن چرا فیلم محمد رسول الله در خارج اجازه اکران نگرفت و در برخی روزنامه های داخلی به هزینه بالای ساخت آن اعتراض می شد .
  • ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۱
    0 0
    خوب گفتی ، چیزی که پنجاه سال با فساد آلوده بود وقت می بره تا پاک بشه . مثلا مرکز فساد تهران خیابان لاله زار بوده هنوز هم وقتی به انتهای اون خیابون می ری به راسته لوازم آرایش می رسی و انواع بی حجابی و بی بند و باری رو می تونی ببینی
  • دکتر گاوچرون از کومور ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۱
    0 0
    ناظر خجالت بکش. مسخره تو نیستیم که این همه مطلب بنویسیم و غیر قابل انتشارش کنی. چاپ کن هیچ توهینی نداره. خیلی زشته که اجازه بحث نمیدی و مطمئن باش وقتی کلامی عاری از توهین باشه و صرفا بحث باشه ولی فیلترش کنی حق الناسش هم به گردنته. یا بخش نظرات رو ببند یا قوانین مشخصی برای درج نظرات وضع کن که بی محابا فیلترشون نکنی و یا وقتی قانون ندارید تابع شرع باش و وقتی حرف خلاف شرعی زده نمیشه فیلتر نکن نگاه شما و نویسنده هم به طبقه حساس یکی از بدبینانه ترین و تهمت آلودترین نگاه های ممکنه. برای قضاوت باید خود فیلم رو به تماشا نشست و اگر نگران اثرگذاری منفیش هستیم باید برداشت عموم رو ببینیم. اون نقدشون رو هم خوندم. در جایی میگن (فیلم طبقۀ حساس، مسائل اروتیک اموات را مطرح می‌کند ) واقعا حیرت انگیزه. ظاهرا تعریف اروتیک رو هم نمیدونند. یک مورد مساله صریح و تحریک کننده جنسی در فیلم ذکر نشد. یا به صرف یک تشابه نسبیِ رخدادی با قضیه مریلین مونرو فیلم رو الگو گرفته از اون قلمداد میکنند. فیلم بیشتر به نقد تعصب میپردازه نه غیرت. غیرت صفتی مثبت و تعصب صفتی منفیه. عمده فیلم نقد تعصبه تا جایی که حتی نزد روحانی هم میرن و روحانی میگه شرعا اشکالی نداره و همین مرز شرع و تعصب رو مشخص میکنه و ناقد فیلم جاهلانه یا عامدانه از این سکانس عبور میکنند. ناقد، کلام امیرالمومنین رو تفسیر به رای میکنند. آن غیرت منفی درباره زن که مصداق خاص داره به قول آقای قرائتی مصداق چنین مردی به راحتی پیدا نمیشه. و سایر موارد غیرت برای زن هم مثبته و موجب حفظ ایمان مرده. تنها یک نقد نویسنده رو وارد میدونم درباره غیرت نسبت به حجاب همسر که اون رو هم میشه چنین توجیه کرد که نقد فیلم به نحوه اعمال این غیرته. در استفتائات آیت الله مکارم که مورد علاقه شماست همین آمده که مرد برای حفظ حجاب همسرش حق نداره به خشونت متوسل بشه. فیلم طبقه حساس به نظر من هم پایان جالبی نداشت ولی موضوع خوبی رو هدف گرفته بود و اون هم فرق تعصب جاهلی و سنتی با غیرت دینی و شرعی. حال این استنادهای بنده واقع بینیه یا به زعم شماخوش بینی قضاوت با خدا ( نه مردم. به شعار پوپولیستی قضاوت با مردم اعتقاد ندارم. انتخاب، صحیح یا غلط با مردمه ولی قضاوت با خداست. ) در مادر علی حاتمی هم مادر نمرد. جسما مرد ولی اتفاقا فضای فیلم یاد مادر رو در روح هر بیننده ای نهادینه میکنه و واقعا این نوع نگرش شما برای میهن ما خطرناکه چرا که اگر با مبنا و برداشت های شما فرض کنیم مام وطن مثلا شخص ولی فقیه باشند سوال من اینه آیا با رفتن او شیرازه امت از هم میپاشه؟ خب در اینصورت این که همون آرزوی دشمنان کشور میشه که پس از رحلت امام (ره) بهش فکر میکردند. خیر اینگونه نیست بلکه ملاک جاری و ساری بودن روح ارزش ها در نهاد جامعه و مردمه دقیقا مثل فیلم مادرعلی حاتمی که هنوز مردم ما برای گرامیداشت نام و یاد و مقام مادر به فیلم علی حاتمی رجوع میکنند و این نشون میده ایشان چه خدمتی به مردم و میهنش کرده. فرمودید (اگر جواب من درباره گوشزد آیت الله جوادی بی معناست پس حکم استدلال بی منطق شما چیست؟؟ ) این صرف الادعاست در حالیکه من دلایلم رو درباره کلام آیت الله جوادی آملی ذکر کردم و گویا شما جوابی نداشتید که چنین روش جدلی رو اختیار کردید. عناوین آیت الله العظمی و آیت الله و حجت الاسلام اگر تاریخچه اش رو بخونید متوجه میشید که هیچ مستند نقلی و روایی ندارند و صرفا اعتباری هستند پس نمیتونید به استعمال این عنوان توسط بنده نقدی وارد کنید به خصوص که آیت الله العظمی هاشمی مجتهد هم هستند به تایید شورای نگهبان. فیسبوک هم یک مفهوم جوهری نیست که ماهیتش رو تعریف کنیم و بگیم بله پس ماهیتش بده بلکه چیزی که اون رو تشکیل میده و ملاک قضاوته اعراضی هستند که در یک وبگاه نشسته اند و ملاک قضاوت، ماهیت همین اعراض هستند و از همین حیث، نحوه استفاده ماست که این اعراض رو تشکیل میدن و دقیقا اثبات عرض بنده میشه که چیزی که فیسبوک رو خوب یا بد میکنه همین نحوه های استفاده ماست که عملا فیسبوک رو تشکیل میده. از کلام آخرتون هم گاوچرون حکیم به تبعیت از لقمان حکیم عبور میکنه. و العاقبه للمتقین.
  • ۰۲:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۲
    0 0
    از وقتی دیاثت فرهنگی رو وارد عرصه ی سینما و فیلم کردی ازت خوشم میاد چون بعضی ها واقعا لایق لقب دیاثت فرهنگی هستند که همه میدانند کیا هستن
  • بنده ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۲
    0 0
    بسم الله الرحمن الرحیم با سلام خدمت بنده های خدا, به نظرتان جماعتی که فکر میکنند خودشان میدانند چه چیز درست هست گفته شود,چه چیز نیست,یا که خود تهمت میزنند,خود تخریب میکنند,خود میسازن,خود را برتر بدانند,بر دفاع از حقوق دیگران بپردازن؟. اگر اشتباهی از جانب خودشان باشد سکوت میکنند. آیا میتوان آنان را شیعه واقعی دانست؟. آیا این بود درس پیامبر (ص),امامان (ع)؟. هر وقت مولایم علی (ع) به بالای منبر میرفت.نه جلوی ورود مخالف به مسجد کوفه را میگرفت نه جلوی صحبتش را. وقتی آقا بیاید,که آمدنش نزدیک است,آیا اینگونه رفتار میکند.؟ دعا میکنم برای شما که گم شدید,فکر میکنید راهتان راه حق است, منبری در دست شماست,و خود را گم کرده اید چه آفتاب باشد,چه مشرق. کمی در نمازهایتان تامل کنید پروردگار را بهتر بشناسید,تا که راه حق را بیابید. همانا پروردگار میتوانست به صلاح خود به آدمی بگوبد,ابلیس را من خلق نکردم,خود خلق کرده بدی هاست.همانا حضرت آدم میتوانست بگوید فرزند ناخلفی نداشته است به صلاح خود.همانا حضرت نوح که خود بود اهل بیتش میتوانست بگوید پسر نداشته است که خشم پروردگار او را فرا گرفت,به صلاح خود. راست گویی,حقیقت گویی راه حق است.حال آنکه به ضرر خود باشد. باشد که مهر از چشمهایتان,دلهایتان برداشته شود راه رستگاری را در پیش گیرید. چون مولایم علی,نورهایش,نورهایش به صلاح آنچه خود میدانستند سکوت کردن.بنده حقیر نیز سکوت میکنم به صلاح آنچه که یار گفت,من میدانم. میسپارمتان به دست آنکه همه چیز در مالکیت اوست.
  • ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۲
    0 0
    به قولی جناب .....چرون شما هم میتوانید در بیان نظراتتون از اطاله کلام خودداری کنید تا اگر نظرتان منتشر نشد حسرت وقتتان را نخورید درست مثل کاری که اغلب من میکنم. طبقه حساس فروش بالایی داشت صرفا به دلیل پرداختن به مسائل جنسی. درست است که فیلم صریحا به شهوت برانگیزی نپرداخته اما به هر حال اساس موضوع فیلم تصاویری را در ذهن متبادر میکنند و در تمام طول داستان به صورتهای مختلف به آن بازمیگردند شاید این اشارات در ممالک غربی برای برانگیخته شدن کفاف ندهد اما در جامعه ما چطور؟؟؟ در مورد فیلم مادر، مام وطن بدون جسمش از خاطر میرود به یک دلیل آشکار آنهم زندگی ما در یک دنیای مادی است. آیا میتوان روح و فرهنگ یک وطن را بدون سرزمینش حفظ کرد؟؟؟ در نگرش من، مام وطن همان وطن است پس با فرض خود دست به تحلیل نزنید. دلایل شما درباره فرموده آیت الله جوادی آملی چه ربطی به اصل موضوع داشت این انتقاد در دولتی مطرح شد که اصلاح طلب است و تا کنون به این صراحت بیان نشده بود پس میتوان نتیجه گرفت مصادیق آن توصیف بسیار برجسته شده اند. آن عناوین هم فرضا که مستند عقلی و روایی ندارند پس شما چرا اسیر استفاده از آنها شده اید آنهم در مسئله ای که اینقدر بر سرش مناقشه هست؟؟؟ تا جایی که آیت الله جوادی در کلامتان میشود آقا و هاشمی میشود آیت الله. ماهیت فیسبوک بد است چون اساسا ساخته شده یا ابزار اشاعه فحشا باشد یا ابزار جاسوسی یا ایجاد هماهنگی توده ها به نفع آمریکا در نظر اول گفتم چرا ؟؟ حالا چرا چطور بود ؟؟؟؟؟
  • ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۲
    0 0
    احسنت به شکارچی کبک این جماعت متوهم به عقل کلی لازم است بر سر جایشان بنشینند ولی چرا اینقدر دیر منتشر شد
  • ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۲
    0 0
    آیا کلامی از قرآن آمده که تفسیر به رای شده باشد؟؟؟؟؟؟
  • ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۲
    0 0
    آخه ناامیدی از نگاه این .... چرون یعنی ناامیدی از آمریکا
  • ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۲
    0 0
    منظور کاربر بنده چه بود؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس