اسپانیا برای کسب سومین قهرمانی پیاپی خود که تا کنون هیچ تیمی موفق به این کار نشده است کار سختی دارد و نسل طلایی فوتبال این کشور شاید آخرین تورنمنت مهم دوران فوتبالی خود را پشت سر بگذارند.

ویژه نامه یورو 2016 مشرق - پانزدهمین دوره رقابت های فوتبال جام ملت های اروپا (یورو 2016) از 21 خرداد ماه با حضور 24 تیم در 6 گروه و در 10 استادیوم فرانسه آغاز خواهد شد. 

سرویس ورزشی مشرق در ویژه نامه خود به معرفی تیم های حاضر در رقابت های مذکور به صورت مجزا خواهد پرداخت تا علاقه مندان به فوتبال با تیم های یورو 2016 بیشتر آشنا شوند.


* اسپانیا
اسپانیا

مردان دل‌بوسکه برای درخشش در یورو 2016 مقابل یک تاریخ پر فراز و نشیب از فوتبالی قرمز رنگ، مسئول‌ هستند. قهرمان یورو 1964، یورو 2008، جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی و یورو 2012 برای جبران ناکامی تلخ و تکان دهنده در جام جهانی 2014 برزیل راهی جز قهرمانی در یورو 2016 ندارد.

تیم ملی فوتبال اسپانیا در مرحله انتخابی جام جهانی 2014 برزیل در گروه I منطقه اروپا با تیم های فرانسه، فنلاند، گرجستان و بلاروس همگروه بود و در پایان با 6 برد و 2 مساوی و با 20 امتیاز به عنوان تیم اول گروه مستقیماً به جام جهانی راه یافت. این تیم با 504 میلیون یورو دومین تیم گران قیمت جام جهانی 2014 بود.

معمولا وقتی تیم ملی اسپانیا با وحدت ملی قدم در یک رقابت بزرگ می‌گذارد، شکست ناپذیر و رویایی به نظر می‌رسد اما امان از وقتی که بین مادریدی‌ها و کاتالونیایی‌ها و حتی شاید بازیکنانی از گالیسیا و آندلوس و والنسیا، تفرقه و اختلاف ایجاد شده باشد، در چنین شرایطی از این تیم هیچ توقعی نباید داشت.

اولین تیم ملی فوتبال اسپانیا در سال 1920 تشکیل شد، و هدف اصلی آن پیدا کردن تیمی بود تا در رقابت های المپیک تابستان همان سال که در بلژیک برگزار می شد، نماینده اسپانیا باشد. اسپانیا اولین بازی خود در این رقابت ها را در 28 آگوست 1920 مقابل تیم ملی دانمارک (نایب قهرمان دو دوره گذشته المپیک) برگزار کرد. این بازی در ورزشگاه جوزف مارین بروکسل برگزار شد، و اسپانیا به لطف تک گل پاتریسیو آرابولانزا به پیروزی دست یافت و این بازیکن به اولین گلزن تاریخ تیم ملی این کشور بدل شد. این مسابقه همچنین باعث شد تا اسپانیا در آن زمان به 28مین تیم ملی بدل شود که فوتبال بازی می کند. در بازی بعدی اسپانیا باید مقابل میزبان رقابت ها یعنی بلژیک قرار می گرفت که این بار آنها موفق به تکرار نتیجه بازی قبل نشده و 3-1 شکست خوردند.

اسپانیا

آغاز دوران نسل طلایی اسپانیا

بعد از موفقیت در یورو 2008، لوئیز آراگونس از هدایت تیم ملی اسپانیا کنار رفت و جای خود را به ویسنته دل بوسکه داد. در سال 2008 داوید ویا با به ثمر رساندن 16 گل در 15 مسابقه، رکورد تاریخ اسپانیا از سال 1999 که به ثمر رساندن 10 گل در یک سال توسط رائول بود را شکست. در 11 فوریه سال 2009 ویا با گلزنی مقابل انگلستان، رکورد دیگری را هم به نام خود ثبت کرد و به اولین بازیکن اسپانیا بدل شد که در 6 دیدار متوالی گلزنی می کند. دل بوسکه نیز پس از روی کار آمدن، با کسب 10 پیروزی متوالی در همان ابتدای کار، به اولین سرمربی در رده ملی تبدیل شد که چنین کاری انجام می دهد و رکورد 9 پیروزی متوالی توسط ژائو سالدانیا برزیلی را شکست؛ رکوردی که از سال 1969 پابرجا بود.

اسپانیا با رکورد 100% پیروزی در گروه I مرحله مقدماتی یورو 2012، راهی دور نهایی شد. آنها در این مرحله تیم های جمهوری چک، لیتوانی، لیختن اشتاین و اسکاتلند را شکست دادند و در نهایت به اولین تیمی تبدیل شدند که موفق به دفاع از عنوان قهرمانی خود در جام ملت های اروپا می شود.

رنکینگ فیفا: 6

رنکینگ یوفا: 3

بهترین نتیجه: قهرمان 1964، 2008 و 2012

سرمربی: ویسنته دل بوسکه

گلزنان برتر: تمام دوران – داوید ویا 59 گل، گلزن برتر فعلی – داوید سیلوا 23 گل

بیشترین حضور: تمام دوران – ایکر کاسیاس (165)، در حال بازی – ایکر کاسیاس (165)

سال تاسیس اتحادیه: 1909

لقب: لاروخا (قرمز)

استادیوم اصلی: چندین استادیوم از جمله برنابئو و مستایا

عملکرد اسپانیا در ادوار مختلف جام ملت های اروپا

تعداد بازی در مرحله نهایی و مقدماتی

برد

مساوی

باخت

گل زده

گل خورده

151

98

27

26

333

118

تعداد بازی در مرحله نهایی

برد

مساوی

باخت

گل زده

گل خورده

36

17

11

8

50

32

تعداد بازی در مرحله مقدماتی

برد

مساوی

باخت

گل زده

گل خورده

151

81

16

18

283

86

در تیم ملی فوتبال اسپانیا به فرض مصدوم نشدن و عدم تغییر اساسی در دعوت شدگان به این اردو، کاسیاس همچنان انتخاب اول دل بوسکه است، این دروازه‌بان با وجود خروج از لالیگا هنوز هم انتخاب اول دل بوسکه محسوب می‌شود. در خط دفاعی آلبا، راموس، پیکه و خوانفران حضور خواهند داشت، ماجراهای پیکه پایان ندارد اما دل بوسکه هرگز از فضای ایجاد شده خوشش نمی‌آید و منتظر است تا هر چه سریعتر این مشکلات از بین بروند.

در میانه میدان، بوسکتس، فابرگاس و اینیستا رنگی آبی و اناری به تیم می‌دهند و در خط حمله بزرگانی چون سیلوا، موراتا و تیاگو بازی خواهند کرد، تیم چندان هم رویایی به نظر نمی‌رسد اما شاید شاهد یک بازی سراسر احساسی و تعصبی از سوی بازیکنان اسپانیا باشیم. بازیکنانی که به خوبی می‌دانند سرمربی تیم پس از یورو 2016 برای همیشه از مربیگری در سطح ملی خداحافظی کرده و شاید حتی در عرصه باشگاهی نیز دیگر هیچ پیشنهادی نداشته باشد، پس این آخرین شانس دل بوسکه برای جاودانه شدن است.

اسپانیا

بازی های خاطره انگیز اسپانیا در رقابت های یورو

2012/07/01: اسپانیا 4-0 ایتالیا، فینال یورو 2012

2008/06/29: اسپانیا 1-0 آلمان، فینال یورو 2008

1964/06/21: اسپانیا 2-1 اتحاد جماهیر شوروی، فینال جام ملت های اروپا 1964


سرمربی: ویسنته دل بوسکه

تاریخ تولد: 23 دسامبر 1950 (65 ساله)
ملیت: اسپانیا
دوران بازی: رئال مادرید کاستیا، کوردوبا، کاستلیون، رئال مادرید
دوران مربیگری:  رئال مادرید کاستیا، رئال مادرید، بشیکتاش،تیم ملی  اسپانیا

ویسنته دل بوسکه، سرمربی پیشین تیم فوتبال رئال مادرید و هدایتگر شماره یک تیم ملی فوتبال اسپانیا پس از ناکامی تیمش در جام جهانی 2014 تصمیم به استعفا گرفت اما با اصرار بی سابقه مردم کشورش، همچنین فدراسیون فوتبال این کشور مجددا در شغل خود ابقا شد.

پس از دوران فعالیت به عنوان بازیکن، با سمت هماهنگ‌کننده امور جوانان در رئال مادرید شروع به کار کرد. چندین مرتبه نیز از او به عنوان مربی استفاده شد، مانند سال 1994 (برای چند هفته) و سال 1999. دل‌بوسکه در فصل 2001-2000 توانست با رئال مادرید قهرمان لالیگا شود. با شیوه آرام و متعادلش توانست تیمی رهبری کند که از ستارگان بزرگی چون لوئیس فیگو، زین الدین زیدان، رونالدو، روبرتو کارلوس، رائول گونسالس بلانکو تشکیل شده بود، بدون این‌که اختلاف و کشمکشی در تیم پدید بیاید. در فصل 02-2001 این مرد همیشه آرام و متواضع، با رئال مادرید یک باردیگر قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شد. قبل از این که قرارداد وی در پایان فصل 03-2002 از سوی مسئولین وقت باشگاه تمدید شود، موفق شد در طول بیش از سه سال، دو قهرمانی لالیگا و دو قهرمانی باشگاه‌های اروپا را به دست آورد.

اسپانیا

در جولای سال 2008، دل بوسکه به عنوان جانشین لوئیس آراگونس که از تیم ملی کنار رفته بود، معرفی شد. اولین بازی تیم ملی که به تازگی قهرمان اروپا هم شده بود، تحت هدایت او در تاریخ 20 آگوست 2008 مقابل دانمارک انجام شد.


بازیکن کلیدی: آندرس اینیستا

تاریخ تولد: 11 می 1984

باشگاه: بارسلونا

اولین بازی رسمی ملی آندرس اینیستا: 27 می 2006 (دوستانه)

تعداد بازی ملی: 107

تعداد گل ملی: 13

آندرس اینیستا لوخان که در 11 می 1984 در روستایی کوچک در استان آلباسته به نام کاستیا لامانچا بدنیا آمده اینیستا در سن 12 سالگی به همراه تیم آلباسته بالومپی در مسابقات فوتبال 7 نفره شرکت کرد و با بازی های  خیره کننده در مورد توجه بسیاری از استعداد یاب های سراسر اسپانیا قرار گرفت.

انریکه اریزائولا که یکی از مسئولین استعداد یابی آکادمی باشگاه فوتبال بارسلونا بود پدر و مادر اینیستا را متقاعد کرد که فرزندشان را در آکادمی بارسلونا بیاورند تا استعداد های آندرس را پرورش بدهد. پس از مهاجرت خانواده اینیستا به شهر بارسلون اینیستا در این آکادمی ثبت نام کرد و فوتبال حرفه ای خود را در این باشگاه شروع کرد.

اینیستا در سال 1999 در مسابفات جام برتر نایک به عنوان کاپیتان تیم در فینال این بازی های در دقایق پایانی گل پیروزی تیمش را به ثمر رساند تا ارزش های خود را به مسئولان باشگاه بارسلونا نشان دهد. و شرایطی را برای پیوست به تیم اصلی بارسلونا راه پیدا کند.

  آندرس اینیستا در سال 2001 و 2002 با تیم ملی اسپانیا توانست به قهرمانی در جام ملت های اروپا زیر 17 و زیر 19 سال دست پیدا کند. اینیستا اولین بازی خود را برا ی تیم ملی بزرگسالان اسپانیا در تاریخ 27 می 2006 در یک بازی دوستانه مقابل روسیه انجام داد ؛ و اولین گل ملی خود را در 7 فوریه 2007 در یک بازی دوستانه مقابل انگلیس به ثمر رساند.

اسپانیا

وی به دلیل وجود یک ویروس در بدن خود دچار مشکلات روده ای شده بود و نتوانست به مرحله گروهی و مقدماتی یورو 2008 برسد ولی توسط ویسنته دل بوسکه به تیم ملی دعوت شد و در اولین بازی اسپانیا با پاس گل به داوید ویا در بازی مقابل روسیه توانایی های خود را به همگان نشان داد. تیم ملی اسپانیا در مرحله یک چهارم نهایی مقابل ایتالیا در ضربات پنالتی پیروز شد و اینیستا در این بازی در دقیقه 60 بدلیل آسیب دیدگی جزئی تعویض شد. و در نهایت تیم ملی اسپانیا با شکست دوباره روسیه در نیمه نهایی به فینال یورو 2008 به آلمان برخورد کرد و قهرمانی یورو 2008 شد و اینیستا به عنوان قهرمانی در جام ملت های اروپا دست پیدا کرد.

در جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی نیز اینیستا تیم اسپانیا را همراهی کرد و نقش کلیدی در پیروزی تیمش داشت. آندرس اینیستا در فینال این بازیها با به ثمر رساندن تنها گل بازی در دقیقه 116  باعث شد تا اسپانیا با پیروزی بر هلند برای اولین بار قهرمان جهان گردد. این گل او باعث شد تا وی به عنوان بهترین بازیکن بازی انتخاب شود و به محبوبیت های او افزوده شود. وی همچنین جایزه‌ بهترین بازیکن اروپا در سال 12-2011 را برده است.  اینیستا پس از به ثمر رساندن گل تیمش با در آوردن لباس خود و نشان دادن متنی که بر روی لباسش نوشته بود " دنی همیشه با ما" یاد آور دوست صمیمی خود دنی خارکوئه شد.

اینیستا موفق شد همراه با تیم ملی اسپانیا قهرمانی یورو 2012 شود و با دریافت جایزه بهترین بازیکن این ماسابقات افتخاری به افتخارات خود افزوده کند.

آندرس اینیستا که محصول آکادمی باشگاه فوتبال بارسلونا می باشد و توسط استعداد یاب ها به این باشگاه معرفی شده با نشان دادن توانایی های خود خیلی زود به یک ستاره تبدیل شد . از خصوصیات بازی اینیستا را می توان تعادل خوب ، چابکی ، مهارت کامل بر روی توپ و زمین ، دید کامل ، بازیسازی ، تکنیک فوق العاده و ... اشاره کرد . ویسنته دل بوسکه، اینیستا را که بازیکن کامل دانسته و می گوید او هم در حمله تاثیر بسیاری دارد هم در دفاع و پرسینگ.

فرانک ریکارد که شاید بتوان گفت مثل یک معلم برای آندرس بود درباره وی می گوید: اینیستا به عنوان یک هافبک وسط کامل پشت سر مهاجمان قرار می گیرد و هر آن امکان دارد حرکتی را انجام دهد که انتظار آن را ندارید.

سایت فدراسیون جهانی فوتبال فیفا در خصوص آندرس اینیستا می گوید: انگار توپ به انگشت پاهای او چسپیده و تکان نمی خورد. همچنین این سایت اینیستا را با بازیکنانی مثل پپ گواردیولا ، ایوان دلا پنا ، ژاوی و زیدان مقایسه می کند. توانایی بازی او در همه جای زمین، به همراه فروتنی و تواضع ذاتی او، باعث شده تا القابی مانند جادوگر و ضد ستاره به او داده شود. و جدیدترین آنها سن آندرس می باشد. یکی دیگر از القاب وی طفل معصوم است.

بدون شک اسپانیا تنها به اینیستا متکی نخواهد بود و وجود بازیکنان تاثیر گذاری به مانند، راموس، پیکه، دخیا، فابرگاس و داوید سیلوا اسپانیا را به تیمی بسیار خطرناکی تبدیل کرده است.


برنامه بازیهای اسپانیا در گروه D یورو 2016

* دوشنبه 24 خرداد - ساعت 17:30

اسپانیا - جمهوری چک

* جمعه 28 خرداد - ساعت 23:30

اسپانیا - ترکیه

* سه شنبه 1 تیر - ساعت 23:30

کرواسی - اسپانیا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس