تیم ملی فوتبال ولز با صعودی قابل تامل و به نوعی قدرتمندانه به رقابت‌های جام ملت‌های اروپا توجه کارشناسان فوتبال جهان را به خود جلب کرد.

ویژه نامه یورو 2016 مشرق - پانزدهمین دوره رقابت های فوتبال جام ملت های اروپا (یورو 2016) از 21 خرداد ماه با حضور 24 تیم در 6 گروه و در 10 استادیوم فرانسه آغاز خواهد شد. 

سرویس ورزشی مشرق در ویژه نامه خود به معرفی تیم های حاضر در رقابت های مذکور به صورت مجزا خواهد پرداخت تا علاقه مندان به فوتبال با تیم های یورو 2016 بیشتر آشنا شوند.


* ولز
ولز

جزیره‌ای که به ظاهر در آغوش بریتانیا آرام گرفته، این بار به بهانه فوتبال تصمیم به طغیان و عصیان گرفته است.

تیم ملی فوتبال ولز با صعودی قابل تامل و به نوعی قدرتمندانه به رقابت‌های جام ملت‌های اروپا توجه کارشناسان فوتبال جهان را به خود جلب کرد، نمی‌شود گفت این تنها گرت بیل بود که راهی یورو 2016 شد، به هر حال تیم ملی فوتبال ولز خوب کار کرد اما مشخص است که بیل به عنوان یک ستاره کلیدی و تاثیرگذار، نقشی غیر قابل انکار در صعود ولز به این مرحله داشت.

مقامات سیاسی ولز هر چند جرات علنی جلوه دادن خصومت با بریتانیا را ندارند، اما پرچم فوتبال را به عنوان بهانه‌ای زیبا در دست گرفته و قصد دارند از این فرصت طلایی برای افزایش وحدت ملی در ولز و رنگ آمیزی دیوار تفاوت با انگلیس استفاده کنند. ولز زبان ویژه خود را دارد و منطقه‌ای است خودگردان با پرچم جداگانه خود اما اداره امور خارجه آن در دست بریتانیا است. بنابراین ولز، در معنای واقعی کلمه یک «کشور» نیست اما یک واحد سیاسی به‌شمار می‌آید که در امور داخلی خود خودگردانی دارد. از زمان آغاز به کار مجلس ملی ولز، تمایل برای آموزش زبان ولزی به کودکان این منطقه و احیاء فرهنگ ولزی رو به افزایش بوده‌است. با این وجود از میان جمعیت ولز تنها یک پنجم جمعیت قادر به تکلم زبان ولزی هستند. سطح پایین‌تر قیمت مسکن و مواد غذایی در ولز، کم‌هزینه‌تر بودن تحصیلات دانشگاهی و همچنین رایگان بودن دارو از تفاوت‌های میان ولز و انگلستان است.

ولز

در این میان، فوتبال برای تبدیل شدن به نمادی از ولز مشکل دارد، به هر حال این اشراف انگلیسی هستند که حق دارند خود را خالق فوتبال بدانند و در این میان اگر قرار باشد، ولز ادعای فوتبال داشته باشد، قطعا زیر سایه بریتانیا قرار خواهد گرفت.

رنکینگ فیفا: 24

رنکینگ یوفا: 17

بهترین نتیجه: تا کنون حضور نداشته اند

سرمربی: کریس کلمن

گلزنان برتر: تمام دوران – یان راش 28 گل، گلزن برتر فعلی – گرت بیل 19 گل

بیشترین حضور: تمام دوران – نویل ساوت هال (92)، در حال بازی – کریس گانتر (64)

سال تاسیس اتحادیه: 1876

لقب: اژدهای سرخ

استادیوم اصلی: کاردیف - میلنیوم

عملکرد ولز در ادوار مختلف جام ملت های اروپا

تعداد بازی در مرحله نهایی و مقدماتی

برد

مساوی

باخت

گل زده

گل خورده

104

41

21

42

125

133

تعداد بازی در مرحله نهایی

برد

مساوی

باخت

گل زده

گل خورده

0

0

0

0

0

0

تعداد بازی در مرحله مقدماتی

برد

مساوی

باخت

گل زده

گل خورده

104

41

21

42

125

133

گری اسپید در دسامبر 2010 سرمربی تیم ملی فوتبال ولز شد. پیروزی 4 بر یک تیم او در دیدار دوستانه با تیم ملی فوتبال نروژ در تاریخ 12 نوامبر، سومین پیروزی پیاپی برای ولز بود. بسیاری از کارشناسان فوتبال امید داشتند که تیم ملی ولز با مربیگری گری اسپید، جایگاه و موقعیت بهتری در عرصه فوتبال جهان دست یابد و پنج پیروزی این تیم در دوران کوتاهی که اسپید هدایت ولز را به عهده گرفت، این خوشبینی را تشدید می‌کرد. اما گری اسپید روز یکشنبه، 27 نوامبر 2011 در خانه‌اش در چستر خودکشی کرد.

میلووس میلووس

عقاب سرخ یا «میلووس میلووس» نماد حیات وحش کشور ولز این روزها روی پلاکاردها و دست نوشته‌های مردم ولز در استادیوم فوتبال زیاد به چشم می‌خورد و البته جای اژدهای سرخ را نخواهد گرفت. این عقاب سرخ برای پیروزی بر «سه شیر» انگلیس در گروه دوم یورو 2016 کار بسیار سختی در پیش دارد، آنهم مقابل انگلیسی که امسال بر خلاف سالهای گذشته به نظر مدعی و آماده می‌آید.

ترکیب اصلی ولز در یورو 2016

در تیم ملی فوتبال ولز، هنسی درون دروازه ایستاده است، گانتر، دیویس، ویلیامز و تیلور در خط دفاعی حضور دارند، آلن، کینگ و رمزی در میانه میدان بازی خواهند کرد و رابسون کانتو، ویلیامز و بیل در خط حمله آرایش خواهند گرفت.


سرمربی: کریس کولمن

تاریخ تولد: 10 ژوئن1970 (45 ساله)
ملیت: ولز
دوران بازی: منچستر سیتی، سوانزی، کریستال پالاس، بلکبرن وفولام
دوران مربیگری:  فولام، رئال سوسیداد، کاونتری سیتی، لاریسا و تیم ملی ولز

ولز

کریس کولمن یک مدافع مستحکم بود که فوتبالش را از رده جوانان باشگاه منچسترسیتی آغاز کرد و در سال 1986 به تیم اصلی این باشگاه راه پیدا کرد، اما نتوانست برای تیمش به میدان برود. وی در سال 87 به تیم سوانزی رفت و پس از چهار سال حضور در این تیم ولزی، راهی کریستال پالاس شد و به همراه این تیم در فصل 1993/94 قهرمان لیگ دسته اول فوتبال انگلستان یا چمپیونشیپ فعلی شد. وی در کریستال گاهی اوقات هم به عنوان یک مهاجم وارد زمین می شد.  باشگاه ، بلکبرن مقصد بعدی این مدافع ولزی بود و او برای 2 سال در تیم منطقه  لانکشایر بازی کرد و در سال 1997 به فولام رفت و 136 بازی در این تیم انجام داد. وی در سال 2001 طی یک حادثه رانندگی به شدت مصدوم شد و پس از اینکه پایش شکست دیگر نتوانست برای فولام به میدان برود و به کادر مربیگری اضافه شد تا اینکه در سال 2002 کفش هایش را آویخت. همچنین کولمن 32 بازی ملی برای ولز انجام داده و 4 گل هم به ثبت رسانده است.

کولمن در سال 2003 به عنوان سرمربی تیم فوتبال فولام انتخاب شد و تا سال 2007 در این تیم حضور داشت تا اینکه با پیشنهاد کار از اسپانیا روبرو شد. در فصل 2007/08 هدایت تیم سقوط کرده رئال سوسیداد را بر عهده گرفت و پس از کسب نتایج ضعیف در ژانویه سال 2008 استعفا داد و دوباره به انگلیس باز گشت و این بار هدایت تیم کاونتری سیتی را بر عهده گرفت. این تیم لیگ یکی دستاورد مهمی با کولمن کسب نکرد، اما نتایج خوب او در این تیم چشم گیرد. وی در سال 2011 به لیگ یونان رفت و هدایت لاریسا را قبول کرد. در لیگ یونان هم موفق نبود تا اینکه در سال 2012 فدراسیون فوتبال ولز تصمیم گرفت او را پس از مرگ دوست و هم تیمی سابقش یعنی گری اسپید،  سرمربی تیم ملی ولز کند.

حال او با ستاره های خود پا به عرصه ای گذاشته است که تا کنون تجربه چنین رقابت بزرگی را نداشته است. او موفق شده کاری را انجام دهد که مربیان بزرگی همچون مارک هیوز و جان توشاک در آن عاجز بودند، یعنی رساندن ولز به تورنمنتی معتبر، ان هم بیش از نیم قرن!


بازیکن کلیدی: گرت بیل

تاریخ تولد: 16 جولای 1989

باشگاه: رئال مادرید

اولین بازی رسمی ملی گرت بیل:   27 می 2006 (دوستانه) ولز 2-1 ترینیداد و توباگو

تعداد بازی ملی: 54

تعداد گل ملی: 19

ستاره بی چون و چرای ولز در یورو، گرت بیل است. ستاره ای که دراین فصل در کهکشان مادرید بارها درخشید و در هفته های آخر لالیگا، با گل های سه امتیازی خود، رئال مادرید را در کورس نگه داشت، هر چند که عنوان قهرمانی در نهایت به بارسلونا رسید.

ولز 

ستاره رئال مادرید، فوتبال حرفه ای خودش را از باشگاه ساوت همپتون آغاز کرد و در سال 2006 به تیم اصلی این باشگاه راه پیدا کرد. تنها یک سال حضور در این تیم کافی بود تا همه از توانایی های او مطلع شوند. وی در سال 2007  با قراردادی 4 ساله به ارزش 11 میلیون پوند راهی تاتنهام شد. بیل 6 سال در تیم شمال لندن حضور داشت و در سال 2013 به ارزش 100 میلیون پوند راهی رئال مادرید شد تا رکورد تاریخ نقل و انتقالات در فوتبال را از آن خود کند. پس از آمدن او به مادرید فشار های زیادی به  پرز  وارد شد که چنین هزینه ای برای چنین بازیکنی غیر منطقی است، شاید هم این فرضیه درست باشد، اما او تا حد زیادی برای رئال مادرید کارساز بوده است. او در اتبدای کار ، مورد انتقاد بسیاری از رسانه های و هواداران رئال قرار گرفت اما او خیلی زود در دل هواداران رئال مادرید جای گرفت.

این بازیکن افتخارات خود را در باشگاه رئال بدست آورده است. او با این تیم دو قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا، کوپا دل ری، سوپر جام اروپا و جام باشگاه های جهان را کسب کرده است. بیل در تمامی رده های سنی پایه تیم ملی ولز بازی کرده است و به سرعت به تیم بزرگسالان راه پیدا کرد. وی در می سال 2006 زمانی که تنها 16 سال 315 روز سن داشت برای اولین بار در ترکیب تیم ملی کشورش به میدان رفت و در اکتبر همان سال اولین گلش را در مرحله مقدماتی یورو 2008 مقابل اسلواکی به ثبت رساند و نام خودش را به عنوان جوانترین گلزن تاریخ ولز جاودانه کرد.

حضور ولز در یورو 2016 تا حد زیادی به گرت بیل مربوط است و او در تیم کولمن معرفی حیاتی به حساب می رود و تمام مردمان ولز چشم به ساق های او دوخته اند. بیل را می توان  پرشور و مغرور تعریف کرد. او که یکی از بهترین های نسل طلایی ولز است از قدرت بدنی، سرزنی و شوت زنی بالایی برخوردار است و به همه اینها باید سرعت بی نظیر را هم اضافه کرد. او بدون شک پر سرعت ترین بازیکن حال حاضر فوتبال است و همین موضوع می تواند نکته بسیار مهمی در بازی او باشد.

گرت بیل سال 2011 جایزه بهترین بازیکن سال انگلیس را به دست آورده بود و در سال 2013 نیز بازیکن سال فوتبال انگلیس شد و در ادامه نیز بیل عنوان بهترین بازیکن جوان لیگ جزیره را به دست آورد. او با حضور فوق العاده در تاتنهام به عنوان یکی از نمادهای فیفا 2014 لقب گرفت.

جاناتان بارنت درباره او می‌گوید: بیل از نیمار بهتر است و این را در یکی از بهترین لیگ‌های جهان نشان داده است.

ولز

سوابق فوتبال ولز

بیشترین بازی و بالاترین میزان شهرت: یان راش (28 گل زده در 73 بازی ملی)

استادیوم ملی: کاردیف

اولین حضور جهانی: 1958

بهترین رتبه جهانی: یک چهارم نهایی 1958

اولین حضور اروپایی: یورو 2016


برنامه بازی‌های ولز در گروه B یورو 2016

* شنبه 22 خرداد - ساعت 20:30

ولز - اسلواکی

* پنجشنبه 27 خرداد - ساعت 17:30

انگلیس - ولز

* دوشنبه 31 خرداد - ساعت 23:30

روسیه - ولز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • امیرمحمد IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۰
    0 0
    گرت بیل بهترین بازیکن وولز است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس