زرد و آبی در دومین حضور خود در مرحله پایانی یوروها، با هدایت مربی مجرب و در حضور ابرقدرتی همچون آلمان و تیم‌های مطرحی همانند لهستان و ایرلند شمالی راهی برای صعود بیابد.

ویژه نامه یورو 2016 مشرق - پانزدهمین دوره رقابت های فوتبال جام ملت های اروپا (یورو 2016) از 21 خرداد ماه با حضور 24 تیم در 6 گروه و در 10 استادیوم فرانسه آغاز خواهد شد. 

سرویس ورزشی مشرق در ویژه نامه خود به معرفی تیم های حاضر در رقابت های مذکور به صورت مجزا خواهد پرداخت تا علاقه مندان به فوتبال با تیم های یورو 2016 بیشتر آشنا شوند.


* اوکراین
اوکراین

اولین بازی این تیم برابر آلمان رقم می خورد، از همین روست که بسیاری از کارشناسان فوتبال در اوکراین درباره وضعیت روحی بازیکنان هشدار جدی داده اند، این تیم نباید در همان گام اول همه چیز را در صورت شکست برابر آلمان، تمام شده فرض کند. اوکران می تواند مدعی صعود از این گروه باشد.

زرد و آبی در دومین حضور خود در مرحله پایانی یوروها، با هدایت مربی مجرب و در حضور ابرقدرتی همچون آلمان و تیم‌های مطرحی همانند لهستان و ایرلند شمالی راهی برای صعود بیابد.

پیش از آنکه اوکراین کشوری مستقل شود و یکی از جمهوری‌های شوروی سابق بود، ‌بازیکنان بی‌شماری از اوکراین راهی تیم ملی شوروی شده و نزد آن خوش درخشیدند. اما وقتی اوکراین خود جمهوری مستقل شد، بازیکنان تیم ملی این کشور مجبور شدند تا جام ملت‌های 2012 که خود همراه با لهستان، میزبان مشترک بودند، برای حضور در یورو‌ها، صبر کنند. اوکراینی‌ها در روزگار قدیم بازیکنان ارزشمند زیادی را تحویل تیم ملی شوروی سابق دادند. به خصوص در اواخر دهه 80 تحت هدایت والری لوبانفسکی این بازیکنان نمایش درخشانی داشتند.

اوکراین

به هر حال کشور اوکراین پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به استقلال رسید. فدراسیون فوتبال این کشور نیز پس از استقلال در سال 1991 تاسیس شد.

نخستین بازی این تیم که معروف به «زرد و آبی» است، پس از استقلال به تاریخ 29 آوریل 1992 مقابل تیم مجارستان بود. نخستین حضور اوکراین در مقدماتی جام جهانی فوتبال 1998 فرانسه شکل گرفت. این تیم در مقدماتی جام جهانی فوتبال 2002 نیز تا مرحله پلی -آف بالا آمد ولی به جام جهانی صعود نکرد. سرانجام نخستین حضور خود را در مرحله پایانی جام جهانی فوتبال 2006 تجربه کرد. یکی از مشکلات مهم تیم ملی اوکراین حضور بازیکنان برجسته اوکراینی در تیم ملی فوتبال شوروی بود که حتی با پیراهن این تیم در جام جهانی فوتبال 1990 شرکت کردند. با آمدن نسل بعدی فوتبال اوکراین این مساله تا حدی رفع شد.

رنکینگ فیفا: 22

رنکینگ یوفا: 15

بهترین نتیجه: مرحله گروهی 2012

سرمربی: میخایلو فومنکو

گلزنان برتر: تمام دوران – آندری شوچنکو 48 گل، گلزن برتر فعلی – آندری یارمولنکو 22 گل

بیشترین حضور: تمام دوران – آناتولی تیموشچوک (141)، در حال بازی – آناتولی تیموشچوک (141)

سال تاسیس اتحادیه: 1992

لقب: زرد و آبی ها

استادیوم اصلی: NSK المپیسکی کیف

ورزشگاه ملی: اوکراین مهم‌ترین بازی‌های ملی خود را در کیف و در ورزشگاه ملی المپیکی برگزار می‌کند. این ورزشگاه قبلا متعلق به باشگاه دیناموکیف اختصاص داشت.

گلزن ملی: آندری شوچنکو بهترین گلزن تاریخ اوکراین است. تا قبل از جام جهانی 2006 در فهرست ستارگان بزرگی بود که جام جهانی را تجربه نکرده بود ولی صعود به جام جهانی کلکسیون افتخارات او را کامل کرد.

اوکراین

* سابقه حضور در یورو

تیم ملی فوتبال اوکراین که در یورو 2016 در گروه 3 با تیم‌های آلمان، ایرلند شمالی و لهستان همگروه است، تاکنون در مراحل قبلی انتخابی و مقدماتی یورو‌ها در مجموع در 57 بازی حضور داشته که 24 مرتبه برنده شده و 18 بار نیز باخته است. 24 بازی را نیز با تساوی به پایان رسانده است. اوکراینی‌ها در این تعداد بازی 75 گل زده و 57 گل نیز خورده اند.

از این تعداد بازی، تنها سابقه حضور در 3 بازی از مرحله گروهی یورو‌ها را داشته که آن نیز مربوط به جام ملت‌های 2012 است. در این 3 مسابقه، یک برد و 2 باخت را کسب کرد.

*بازی‌های بیادماندنی اوکراین

سال 2015:‌اوکراین 2- اسلوونی صفر، مقدماتی یورو 2016

سال 2012: اوکراین 2- سوئد یک، مرحله گروهی یورو 2012

سال 1999: روسیه یک – اوکراین یک، مرحله مقدماتی یورو 2000

*آمار و ارقام

نخستین بازی ملی: مجارستان 3- اوکراین یک(29 آورین سال 1992)

بهترین پیروزی: اوکراین 9 – سن‌مارینو صفر، سال 2013

بدترین باخت: اسپانیا 4- اوکراین صفر، سال 2006

اوکراین

سرمربی: ميخائيل فومنکو

تاریخ تولد: 19 سپتامبر 1948 (67 ساله)
ملیت: اوکراین
دوران بازی: اسپارتاک سومی، زوریا لوهانسک، دینامو کیف
دوران مربیگری:  فروزنتس سومی، دسنا چرنیهیف، کرایباس کریف، گوریا لانچخوتی، رشید بغداد، اوتوموبیلیست سومی، دینامو کیف، ورس ریونه، تیم ملی گینه، متالیست خارکف (سه بار)، تاوریا سیمفروپل، سالیوت بلگورود و تیم ملی اوکراین

مدافع بلند قاومت سابق دیناموکیف در دهه 70 بخشی جدایی ناپذیر از این تیم بود و او به همراه دیناموکیف سه بار جام قهرمانی در لیگ شوروی و دو جام حذفی شوروی، و دو قهرمانی در جام در جام اروپا و سوپر جام اروپا را بدست آورد. ضمن اینکه با تیم ملی شوروی سابق نایب قهرمان جام ملت های سال 1972 شد.

ميخائيل فومنکو که یکی از اعضای کلیدی شوروی  سابق بود، 24 بار لباس تیم ملی را بر تن کرد. او اولین تجربه مربیگری خود را با باشگاه فروزنتس سومی در سال 1979 آغاز کرد و پس از یک سال راهی دسنا چرنیهیف شد و پس از آن به گرجستان و عراق رفت تا تجربه بیشتری بر ای مربیگری کسب کند. فومنکو در سال 1993 هداین دینانوکیف را بر عهده گرفت و موفق شد این تیم را قهرمان لیگ اوکراین کند. همچنین با این تیم یک قهرمان و یک نایب قهرمانی در جام حذفی اورکراین را تجربه کرد.

اوکراین

او در سال 1994 سرمربی تیم ملی گینه شد، اما پس از چند ماه کار در این تیم آفریقایی هدایت متالیست خارکف را برای سومین بار بر عهده گرفت. فومنکو پس از آن با مربیگری در تیم های تاوریا سیمفروپل، سالیوت بلگورود در سال 2012 به تیم ملی اورکراین رسید.


بازیکن کلیدی:  آندری یارمولنکو

تاریخ تولد: 23 اکتبر 1989

باشگاه: دیناموکیف

اولین بازی رسمی ملی: 5 سپتامبر 2009 (قدماتی جام جهانی) اوکراین 5-0 آندورا

تعداد بازی ملی: 55

تعداد گل ملی: 22

"مردی با دو قلب" لقب آندری یارمولنکو مهاجم تیم ملی اورکراین است. او به طور فزاینده عنصر جدایی ناپذیر اوکراین طی سال های اخیر بوده است و کمک زیادی برای رسیدن تیمش به یورو 2016 فرانسه انجام داد.

یارمولنکو فوتبال خود را از   آکادمی دینامو کیف آغاز کرد  و پس از چهار سال حضور در تیم جوانان در سال 2008 اولین بازی اش برای تیم بزرگسالان دینامو کیف را انجام داد. او یک مهاجم مرکزی است و با قامت بلندش قدرت سرزنی خوبی دارد. یارمولنکو در سال های  2012 و 2014  به عنوان بهترین بازیکن اوکراین  انتخاب شد و همه او را جانشین آندری شوچنکو در تیم ملی می دانند.

اوکراین

یارمولنکو به همراه  یوگنی کونوپلیانکا مهاجم سویا خط حمله اوکراین را تشکیل می دهند  و می توانند برای کشورشان در رقابت های یورو موثر باشند. او اولین بازی رسمی اش را در سپتامبر سال 2009 در برابر آندرو انجام داد.


برنامه بازی‌های اوکراین در گروه C یورو 2016

* یکشنبه 23 خرداد - ساعت 23:30

آلمان - اوکراین

* پنجشنبه 27 خرداد - ساعت 20:30

اوکراین - ایرلند شمالی

* سه شنبه 1 تیر - ساعت 20:30

اوکراین - لهستان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس