ایرلند شمالی که همراه با 3 تیم انگلیس، ولز، اسکاتلند، یکی از 4 تیم ملی قدیمی جهان محسوب می‌شود، در تمام سال‌های حیات خود، هیچگاه نتوانسته قدرت واقعی خویش را بروز دهد.

ویژه نامه یورو 2016 مشرق - پانزدهمین دوره رقابت های فوتبال جام ملت های اروپا (یورو 2016) از 21 خرداد ماه با حضور 24 تیم در 6 گروه و در 10 استادیوم فرانسه آغاز خواهد شد. 

سرویس ورزشی مشرق در ویژه نامه خود به معرفی تیم های حاضر در رقابت های مذکور به صورت مجزا خواهد پرداخت تا علاقه مندان به فوتبال با تیم های یورو 2016 بیشتر آشنا شوند.


* ایرلند شمالی
ایرلند شمالی

تیم ملی فوتبال ایرلند شمالی برای آنها که فوتبا بریتانیا را حرفه ای دنبال می کنند و به تاریخ فوتبال این منطقه علاقه دارند، بسیار ریشه دار و با هویت است، آنها حق دارند در گروه سوم این رقابتها با همه احساس و هیجان خود، نماینده ملتی باشند که بغض و کینه از دولت مرکزی و خاندان سلطنتی بریتانیا را به یادگار دارند و نمی خواهند شاهد شکست تیمشان برابر انگلیس باشند.

اولین بازی آنها در این گروه مقابل لهستان کلید خواهد خورد. تیم ملی فوتبال ایرلند شمالی که در گروه سوم یورو 2016 با آلمان، قهرمان جهان، لهستان، یکی از مدعیان قهرمانی و اوکراین، تیم ناشناخته و آماده شگفتی همگروه است، در واقع تیمی است که هیچ تجربه حضوری در مرحله پایانی یک دوره یورو را نداشته است.

ایرلند شمالی

این تیم که نزد هوادارانش به «ارتش سبز و سفید» از دیرباز معروف بوده، البته در صحنه بین‌المللی و مسابقات جام جهانی امکان حضور در 3 دوره را داشته است. اما این تعداد حضور برای کشوری که سابقه بسیار زیادی دارد، در بریتانیا با انگلیس همسایه بوده و بازیکنانش از ابتدا تحت تاثیر فوتبال این کشور بوده،‌ اندک به نظر می‌آید.

ایرلند شمالی که همراه با 3 تیم انگلیس، ولز، اسکاتلند، یکی از 4 تیم ملی قدیمی جهان محسوب می‌شود، در تمام سال‌های حیات خود، هیچگاه نتوانسته قدرت واقعی خویش را بروز دهد. ایرلند‌ی‌ها که همواره بازیکنان بزرگ و نامی خود را روانه لیگ‌‌های برتر انگلیس و اسکاتلند کرده‌اند، به علت بی‌نظمی‌ها و عدم سازماندهی‌ کافی نتوانسته اند از قدرت بازیکنانشان در قالب یک تیم و گروه واقعی، بهره گیرند.

اما ایرلندی‌ها اکنون می‌گویند مسابقات یورو 2016 می‌تواند نقطه عطف تازه‌ای در تاریخ فوتبال ملی‌شان باشد. آنها بر این باورند دوران ناهماهنگی‌ها و بی‌نظمی‌ها به پایان رسیده و حالا «ارتش سبز و سفید» می‌آید که در فرانسه 2016 برای خود افتخار بزرگی کسب کند.

ایرلند شمالی

رنکینگ فیفا: 26

رنکینگ یوفا: 18

بهترین نتیجه: پیش از این هرگز به مرحله نهایی راه پیدا نکرده اند

سرمربی: مایکل اونیل

گلزنان برتر: تمام دوران: دیوید هیلی 36 گل، در حال بازی: کیل لافرتی 16 گل

بیشترین حضور: تمام دوران – پت جنینگز (119)، در حال حاضر – آرون هیوز 96 گل

سال تاسیس اتحادیه: 1880

لقب: Norn Iron

استادیوم اصلی: ویندسورپارک شهر بلفاست

عملکرد ایرلند شمالی در ادوار مختلف جام ملت های اروپا

تعداد بازی در مرحله نهایی و مقدماتی

برد

مساوی

باخت

گل زده

گل خورده

110

40

25

45

120

138

تعداد بازی در مرحله نهایی

برد

مساوی

باخت

گل زده

گل خورده

0

0

0

0

0

0

تعداد بازی در مرحله مقدماتی

برد

مساوی

باخت

گل زده

گل خورده

110

40

25

45

120

138

تیم ملی فوتبال ایرلند شمالی نخستین بازی رسمی خود را در سال 1882 انجام داد. این تیم در اولین بازی در تاریخ 18 فوریه 1882 برابر انگلیس قرارگرفت که با نتیجه عجیب 13 بر صفر مغلوب شد. نخستین حضور تیمی که با سنگین ترین شکست تاریخ حیات خود همراه شد.

تیم ملی ایرلند شمالی تاکنون در سه جام جهانی فوتبال 1958، 1982 و 1986 حضور داشته است که در جام‌های جهانی 1958 سوئد و 1982 اسپانیا به مرحله یک‌چهارم نهایی صعود کرد.

ورزشگاه خانگی

ارتش سبز و سفید از بدو پیدایش همواره از از ورزشگاه ویندسور پارک که در شهر بلفاست قراردارد، به عنوان محل انجام بازی‌های خانگی استفاده کرده است. این ورزشگاه با گنجایش 20 هزار نفری‌اش، تاکنون بازی‌های بزرگ زیادی را به خود دیده و بخشی عمده در تاریخ فوتبال ایرلندی ها بوده است. البته همین ورزشگاه کوچک و با قدمتی 111 ساله، بارها بازسازی شده، محل انجام بازی‌های خانگی تیم هیلینفیلد نیز بوده است.

ایرلند شمالی

تیم ملی ایرلند شمالی در تمام سال‌های حضور و حیات خود، بازیکنان بزرگ به نامی داشته است. به باور بسیاری از کارشناسان و تحلیل‌گران، جورج بست که خود سال‌ها اسطوره منچستریونایتد بوده، یکی از بازیکنان به نام و مطرح تاریخ «ارتش سبز و سفید»‌بوده است.

بست البته با انجام 37 بازی و 9 گل زده، حضور ملی کمی داشت. با این حال همین بازیکن آنقدر توانمند بود که در سال 1968 به عنوان بهترین بازیکن سال قاره سبز برگزیده شد.

نخستین بازی رسمی: 18 فوریه سال 1882: ایرلند شمالی صفر – انگلیس 13

بهترین برد: ایرلند 7 – ولز صفر، بلفاست ، یک فوریه سال 1930

سنگین ترین باخت: ایرلند صفر – انگلیس 13، 18 فوریه سال 1882

بیشترین بازی ملی: پت جنیگیز با 119 بازی

بیشترین گل ملی:‌ دیوید هیلی با 28 گل زده

دیوید هیلی مهاجم ایرلند شمالی با 13 گل بهترین گلزن مرحله مقدماتی یورو 2008 بوده است رکوردی که سال گذشته لواندوفسکی با آن برابری کرد.


سرمربی: مایکل اونیل

تاریخ تولد: 5 جولای 1969 (46 ساله)
ملیت: ایرلند شمالی
دوران بازی: کولراین، نیوکاسل، داندی یونایتد، هایبرنیان، کاونتری سیتی آبردین، ردینگ، ویگان، سنت جانستون، پورتلند تیمبرز، کلیدبنک، گلنتوران، آیر یونایتد
دوران مربیگری:  برچیم سیتی، شامروک روورز و تیم ملی ایرلند شمالی

مایکل اونیل در دوران 20 ساله بازیگری خود در دو پست هافبک و مهاجم بازی کرد و بیشتر دوران خود را در تیم های اسکاتلندی نظیر داندی یونایتد و هیبرنیان گذراند. اما اوج دوران بازیگری او در فصل 2002-2003  بود که با تیم گلنتوران فاتح دوگانه فوتبال ایرلند شمالی شد.

اونیل 31 بار پیراهن ایرلند شمالی را به تن کرد و 4 گل به ثمر رساند که دو گل آن در برد فراموش نشدنی 5-3 برابر اتریش در مقدماتی یورو 96 بود. او مربیگری را از سال 2005 به عنوان دستیار در تیم اسکاتلندی برچین آغاز کرد ، او در سال 2008 هدایت شمروک راورز را عهده دار شد و در سال 2010 این تیم را قهرمان لیگ ایرلند کرد.

ایرلند شمالی

اونیل اولین فردی بود که یک تیم ایرلندی را به مرحله گروهی لیگ اروپا رساند. اونیل در سال 2011 به عنوان مربی ایرلند شمالی منصوب شد و در مقدماتی جام جهانی 2014 نتایج بدی کسب نکرد که یکی ا ز آنها تساوی برابر پرتغال بود. اوج کار او رساندن این تیم به یورو 2016 فرانسه بود.


بازیکن کلیدی: استیون دیویس

تاریخ تولد: 1 ژانویه 1985

باشگاه: ساوتهمپتون

اولین بازی رسمی ملی استیون دیویس:  9 فوریه 2005 (دوستانه) ایرلند شمالی 0-1 کانادا

تعداد بازی ملی: 79

تعداد گل ملی: 8

استیون دیویس به عنوان یک هافبک تکنیکی شناخته می شود که پاس های عمقی اش فوق العاده است در سن 31 سالگی بهترین بازیکن این تیم است. اولین باشگاه او استون ویلا بود بعد به شکل قرضی به فولهام رفت و سپس پیراهن گلاسگو رنجرز را به تن کرد که طی حضور در رنجرز سه بار فاتح لیگ اسکاتلند شد.

ایرلند شمالی

استیون اولین بار در سن 20 سالگی پیراهن تیم ملی کشورش را به تن کرد که در  یک دیدار دوستانه مغلوب کانادا شد. او در سن 21 سالگی به عنوان جوان ترین کاپیتان تاریخ فوتبال ایرلند شمالی شناخته شد ، او دریک دیدار دوستانه در امریکا با یک گل مغلوب اروگوئه شد. دیویس 8 بار برای ایرلند شمالی گلزنی کرده است.


برنامه بازی‌های ایرلند شمالی در گروه C یورو 2016

* یکشنبه 23 خرداد - ساعت 20:30

لهستان - ایرلند شمالی

* پنجشنبه 27 خرداد - ساعت 20:30

اوکراین - ایرلند شمالی

* سه شنبه 1 تیر - ساعت 20:30

آلمان - ایرلند شمالی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس