کد خبر 583855
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۲

ترکیه برای درخشش در یورو 2016 نیاز به معجزه دارد، مردان عثمانی تیم کوچکی ندارند اما برای عبور از بزرگانی چون اسپانیا، کرواسی یا چک کار بسیار سختی در پیش خواهند داشت.

ویژه نامه یورو 2016 مشرق - پانزدهمین دوره رقابت های فوتبال جام ملت های اروپا (یورو 2016) از 21 خرداد ماه با حضور 24 تیم در 6 گروه و در 10 استادیوم فرانسه آغاز خواهد شد. 

سرویس ورزشی مشرق در ویژه نامه خود به معرفی تیم های حاضر در رقابت های مذکور به صورت مجزا خواهد پرداخت تا علاقه مندان به فوتبال با تیم های یورو 2016 بیشتر آشنا شوند.


* ترکیه
ترکیه

تیم ملی فوتبال ترکیه برای رسیدن به جمع بزرگان فوتبال قاره سبز راه سختی در پیش دارد و مدعی جدی صعود از گروهش نیست. تیم ملی فوتبال ترکیه از تیم‌هایی است که قاطعانه و با غرور و سربلندی راهی یورو 2016 شده است، این تیم ثابت کرده که کوچک و دست و پا بسته نیست اما همچنان و بر روی کاغذ به عنوان یک مدعی جدی صعود از گروهش محسوب نمی‌شود. این تیم در سال 1954 برای نخستین بار راهی جام جهانی شد و نتایج چندان خوبی بجز یک پیروزی پرگل برابر تیم ملی فوتبال کره جنوبی بدست نیاورد.

در همان سال نیز بسیاری بر این باور بودند که ترکیه به زور داد و فریاد مربیان و تعصب ملی به موفقیت نصفه و نیمه خود دست یافته است. پس از آن تا سال 1996 که به مربیگری فاتح تریم راهی یورو 96 شد به هیچ جام مهمی راه نیافته بود. در یورو 96 این تیم با قبول سه شکست پیاپی و بدون گل زده انگلستان را ترک کرد.پس از آن دوره زمام تیم ملی ترکیه را بدست مصطفی دنیزلی سپردند و او موفق شد ترکیه را راهی یورو 2000 نماید.در آن مسابقات ترکیه با انجام بازیهای قابل قبول و نتایج نسبتا درخشان با پیروزی دو بر صفر بر بلژیک میزبان مسابقات خود را در به دور بعدی رساند و در آن مرحله با باخت به پرتغال از گردونه رقابت‌ها کنار رفتند. در مرحله مقدماتی ترکیه فوق العاده کار کرد، این تیم بالاتر از تیم‌هایی چون نروژ، مجارستان، دانمارک، سوئد و اوکراین به صعود قطعی رسید.

ترکیه

رنکینگ فیفا: 13

رنکینگ یوفا: 7

بهترین نتیجه: نیمه نهایی 2008

سرمربی: فاتح تریم

گلزنان برتر: تمام دوران – هاکان شوکور 51 گل، در حال بازی – بوراک ییلماز 19 گل

بیشترین حضور: تمام دوران – روشتو رچبر (120)، در حال بازی – امره بلوزاوغلو (93)

سال تاسیس اتحادیه: 1923

لقب: Ay-Yıldızlılar

عملکرد ترکیه در ادوار مختلف جام ملت های اروپا

تعداد بازی در مرحله نهایی و مقدماتی

برد

مساوی

باخت

گل زده

گل خورده

122

47

29

46

145

167

تعداد بازی در مرحله نهایی

برد

مساوی

باخت

گل زده

گل خورده

12

3

2

7

11

18

تعداد بازی در مرحله مقدماتی

برد

مساوی

باخت

گل زده

گل خورده

110

44

27

39

134

149

ترکیه در مرحله گروهی این مسابقات سختی زیادی متحمل شد و در پایان هم با اختلاف 1 امتیاز با بلژیک توانست به مرحله حذفی این مسابقات راه پیدا کند. ترکیه در دیدار با تیم ملی آلمان در دو دیدار رفت و برگشت سه بر یک مغلوب تیم ملی آلمان شد. تیم آلمان نیز که با کسب پیروزی در تمام بازیها رکورد جدیدی را به ثبت رسانده بود، با کسب 30 امتیاز در صدر گروه خود قرار گرفت و به طور مستقیم راهی بازیهای نهایی یورو 2012 شد.

ترکیه برای درخشش در یورو 2016 نیاز به معجزه دارد، مردان عثمانی تیم کوچکی ندارند اما برای عبور از بزرگانی چون اسپانیا، کرواسی یا چک کار بسیار سختی در پیش خواهند داشت.

در ترکیب تیم ملی فوتبال ترکیه، باباجان درون دروازه می ایستد، اوزبایراکلی، عزیز، بالتا و ارکین در خط دفاعی حضار خواهند شد، در میانه میدان شاهد حضور اینان هستیم و طوفان، توران، چالهان اوغلو و اوزیاکوپ مسئول تغذیه مناسب ییلماز هستند.

ترکیه


سرمربی: فاتح تریم

تاریخ تولد: 4 سپتامبر 1953 (62 ساله)
ملیت: رومانی
دوران بازی: آدانا دنیسپور، گالاتاسرای
دوران مربیگری:  آنکاراگوچ, گوزتپ، تیم ملی زیر 21 سال ترکیه، تیم ملی ترکیه (سه بار) گالاتاسرای، فیورنتینا، میلان

ترکیه

فاتح تریم یکی از چهره های محبوب کشور ترکیه محسوب می شود و این مربی که زمانی دفاع میانی بود 51 بار برای ترکیه به میدان رفت و 32 بازی از این تعداد به عنوان کاپیتان بود.  تریم برای اولین بار در سال 1993 سرمربی ترکیه شد و آنها را به یورو 96 رساند، بعد از آن به گالاتاسرای بازگشت 4 بار فاتح سوپر لیگ ترکیه شد و یکبار در سال 2000  جام یوفا را از آن خود کرد. در سال 2005  مجددا سرمربی ترکیه شد همراه با این تیم به نیمه نهایی یورو 2008 رسید اما نتوانست ترکیه را به جام جهانی 2010  ببرد.

برای سومین بار در سال 2011 مربی گالا شد و در سال 2013 این تیم را به یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان رساند در پایان همان فصل از این تیم  جدا شد و مجددا هدایت ترکیه را به عهده گرفت و این تیم را یورو 2016  رساند.

ترکیه

تریم پس از اعلام نتایج قرعه کشی رقابت های یورو 2016، گفت: از هیچ رقیبی نمی ترسیم و قصد داریم از بازی خود در زمین لذت ببریم ، همه می‌دانند که یکی از رقیبان ترکیه، اسپانیا است، آنها تیمی پر از ستاره هستند.‏ کارشناسان عقیده دارند که این گروه یکی از دشوارترین گروه های رقابت ها است ولی فاتح تریم بر این باور است که ‏شانس تیمش برای صعود به مرحله بعد کم نیست.


بازیکن کلیدی: آردا توران

تاریخ تولد: 30 ژانویه 1987

باشگاه: بارسلونا

اولین بازی رسمی ملی آردا توران: 17 نوامبر 2010 (دوستانه) لوکزامبورگ 0-1 ترکیه

تعداد بازی ملی: 89

تعداد گل ملی: 18 

آردا توران در 21 سالگی اولین حضور در یورو 2008  را جشن گرفت و با این تیم تا نیمه نهایی پیش رفت. او نقش ویژه ای در بازگشت ترکیه از باخت برابر سوئیس در این تورنمنت داشت. او در مرحله   یک هشتم زننده گل برتری ترکیه برابر چک بود و در یک چهارم پنالتی اول ترکیه برابر کرواسی را به ثمر رساند ولی به دلیل محرومیت دیدار نیمه نهایی برابر  آلمان را از دست داد.

توران پس از درخشش در اتلتیکو مادرید مورد توجه سران باشگاه بارسلونا قرار گرفت و به نیوکمپ نقل مکان کرد. او به دلیل محرومیت بارسا از نقل و انتقالات نتوانست در 6 ماه اول حضورش  به میدان برود. پس از این دوران او در ترکیب انریکه قرار گرفت، اما نتوانست جایگاه ثابتی در بارسا به دست بیاورد. 

ترکیه

توران فوتبال حرفه ای خود را از باشگاه گالاتاسرای آغاز کرد و پس از 5 سال حضور در تیم پایه در سال 2004 راهی تیم اصلی شد و تا سال 2011 در لیگ ترکیه بازی کرد و به باشگاه اتلتیکو مادرید رفت.

 این بازیکن 29 ساله در تمامی رده های پایه تیم ملی ترکیه بازی کرده است و کلیدی ترین بازیکن فاتح تریم برای حضور در رقابت های یورو 2016 به حساب می رود.


برنامه بازیهای ترکیه در گروه D یورو 2016

* یکشنبه 24 خرداد - ساعت 17:30

ترکیه - کرواسی

* جمعه 28 خرداد - ساعت 23:30

اسپانیا - ترکیه

* سه شنبه 1 تیر - ساعت 23:30

ترکیه - جمهوری چک

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس