کد خبر 586742
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۳

تیم ملی پرتغال که همیشه در رقابت‌های بزرگ ناکام بوده امیدوار است با درخشش رونالدو به یک جام برسد.

ویژه نامه یورو 2016 مشرق - پانزدهمین دوره رقابت های فوتبال جام ملت های اروپا (یورو 2016) از 21 خرداد ماه با حضور 24 تیم در 6 گروه و در 10 استادیوم فرانسه آغاز خواهد شد. 

سرویس ورزشی مشرق در ویژه نامه خود به معرفی تیم های حاضر در رقابت های مذکور به صورت مجزا خواهد پرداخت تا علاقه مندان به فوتبال با تیم های یورو 2016 بیشتر آشنا شوند.


* پرتغال
معرفی تیم‌های حاضر در یورو 2016؛ پرتغال
پرتغال با کریستیانو رونالدو قهرمان گروه I شد. گروهی که در آن آلبانی با 14 امتیاز شگفتی ساز شد و صعود کرد. پرتغال طی 8 دیدار صاحب 21 امتیاز شد و این یک نتیجه قابل قبول بود. جالب این که دانمارک با تمام ستاره هایش در گروه I با 12 امتیاز در حسرت صعود مستقیم ماند و به پلی آف رفت و حذف شد.

تیم ملی پرتغال همیشه در رقابت‌های بزرگ ناکام است. زیرا یکی از تیم‌های اروپایی به شمار می‌آید که در اکثر ادوار تک ستاره بوده است. یعنی تنها یک الی دو بازیکن بزرگ در ترکیب خود دارد. در نتیجه کاری از این ستارگان برنمی‌آید. با مشاهده کارنامه پرتغال در رقابت‌های جام جهانی متوجه می‌شویم که در 19 دوره جام جهانی تنها در 6 دوره توانسته به این تورنمنت برسد. بهترین مقامی که ملوان ها در جام‌جهانی کسب کردند، مقام سومی در جام‌جهانی 1966 انگلیس است. بعد از آن در جام‌جهانی 2006 آلمان هم توانستند به مقام چهارمی دست یابند. این‌ تنها افتخار تیم‌ملی پرتغال در بزرگترین رقابت‌های جهانی فوتبال است.

معرفی تیم‌های حاضر در یورو 2016؛ پرتغال
رنکینگ فیفا: 8

رنکینگ یوفا:
4

بهترین نتیجه: نایب قهرمان 2004

سرمربی: فرناندو سانتوس

گلزنان برتر: تمام دوران – کریستیانو رونالدو 58 گل، در حال بازی – کریستیانو رونالدو 58 گل

بیشترین حضور: تمام دوران – لوئیس فیگو (127)، در حال بازی – کریستیانو رونالدو (126)

سال تاسیس اتحادیه: 1914

لقب: Selecção das Quinas

عملکرد پرتغال در ادوار مختلف جام ملت های اروپا

تعداد بازی در مرحله نهایی و مقدماتی

برد

مساوی

باخت

گل زده

گل خورده

135

76

29

30

234

127

تعداد بازی در مرحله نهایی

برد

مساوی

باخت

گل زده

گل خورده

28

15

5

8

40

26

تعداد بازی در مرحله مقدماتی

برد

مساوی

باخت

گل زده

گل خورده

107

61

24

22

194

101

فهرست نهایی پرتغال برای یورو 2016‏

فرناندو سانتوس، سرمربی تیم ملی پرتغال، فهرست 23 نفره اش برای یورو 2016 را اعلام کرد و نام ‏رناتو سانچس هم به عنوان گزینه ذخیره رد شده است.‏ در فهرست سانتوس تقریبا هیچ مورد غیرمنتظره ای دیده نمی شود و همه ستاره ‏های پرتغال از جمله کریس رونالدو، په په، نانی و ریکاردو کوارشما حضور دارند.‏ پرتغال در مرحله گروهی با ایسلند، اتریش و مجارستان همگروه است و انتظار می رود مشکل چندانی ‏برای صعود به مرحله بعد نداشته باشد.‏

دروازه بان ها: روی پاتریسیو، آنتونی لوپس، ادواردو

مدافعان: ویرینیا، سدریک، کاروالیو، برونو آلوس، په په، خوسه فونته، الیسئو، رافائل گریرو

هافبک ها: ویلیام کاروالیو، دانیلو، ژوائو ماریو، آدرین سیلوا، آندره گومس، ژوائو موتینیو، رناتو سانچس

مهاجمان: کریس رونالدو، رافا، ریکاردو کوارشما، ادر، نانی


بازی های خاطره انگیز پرتغال در رقابت های یورو

2000/06/20: پرتغال 3-0 آلمان، مرحله گروهی یورو 2000

2000/06/10: پرتغال 3-2 انگلستان، مرحله گروهی یورو 2000

1984/06/23: فرانسه 3-2 پرتغال،نیمه نهایی جام ملت های 1984


سرمربی: فرناندو سانتوس

تاریخ تولد: 10 اکتبر 1954 (61 ساله)
ملیت: پرتغال
دوران بازی: بنفیکا، ماریتیمو، استرویل پرایا
دوران مربیگری:  استرویل پرایا، استرلا دا آمادورا، پورتو، آ ا ک آتن (دو بار)، پاناتینایکوس ، اسپورتینگ، بنفیکا، پائوک، تیم ملی یونانو تیم ملی پرتغال

سانتوس در دوران بازیگری یک دفاع چپ بود و برای اولین بار در تیم بنفیکا به میدان رفت اما دو سال قبل از آن در آکادمی تیم های ماریتیمو و اشتوریل حضور داشت. او در سال 1975 کفش هایش را آویخت.

در سال 1987 مجددا به فوتبال بازگشت و هدایت اشتوریل را به عهده گرفت وهفت سال در آنجا ماند  که دو بار آنها را به لیگ برتر پرتغال رساند.

بعد از 4 سال حضور در آمادورا در سال 1998  به پورتو رفت  در فصل نخست حضور در پورتو آنها را قهرمان لیگ پرتغال کرد و قبل از خروج از این باشگاه 2 جام داخلی دیگر به دست آورد. در سال 2001 به آاک آتن یونان پیوست ، در سال 2002 جام حذفی یونان را فتح کرد در ادامه دوران مربیگری خود به دیگر تیم یونانی یعنی پاناتینایکوس رفت.

در فصل 2009/2010 نائب قهرمان یونان شد و پانا را به پلی آف لیگ قهرمانان رساند. در انتهای همان فصل از پانا جدا شد و به عنوان جانشین اوتو ریهاگل در تیم ملی یونان انتخاب شد و موفق شد قهرمان سابق اروپا را به یورو 2012 برساند.

همراه با یونان به جام جهانی 2014 رفت و به مرحله حذفی راه یافت اما بعد از جام جهانی از سمت خود استعفا داد. بعد از شکست 1-0 پرتغال برابر آلبانی جانشین پائولو بنتو شد پرتغال را به یورو 2016 رساند.

معرفی تیم‌های حاضر در یورو 2016؛ پرتغال

بازیکن کلیدی: کریستیانو رونالدو

تاریخ تولد: 05 فوریه 1985

باشگاه: رئال مادرید

اولین بازی رسمی ملی کریستیانو رونالدو: 20 آگوست 2003 (دوستانه) پرتغال 1-0 قزاقستان

تعداد بازی ملی: 125

تعداد گل ملی: 56

بسیار واضح است بازیکن محوری پرتغال است، با انگیزه فراوان برای مردم کشورش به میدان می رود. کریستیانو رونالدو در رده ملی تا کنون عنوان را کسب نکرده است و هر چه در توان دارد به کار خواهد گرفت تا بتواند تیم ملی کشورش را در رقابت های یورو 2016 فرانسه به مقام قهرمان برساند.

کریستیانو رونالدو دوس سانتوس آویرو، متولد 5 فبریه سال 1985، در شهر فونچال ایالت مادیرا، پرتغال است. وی عضو باشگاه رئال مادرید اسپانیا و کاپیتان تیم ملی پرتغال است. کریس رونالدو در سن 23 سالگی اولین توپ طلای خود را دریافت کرد و در سال های 2013 و 2014 دومین و سومین توپ طلای خود را کسب کرد. رونالدو در سن 28 سالگی 400 گل خودش در رده ی حرفه ای را به ثمر رساند. رونالدو اولین پرتغالی است که سه توپ طلا برده است و اولین بازیکنی است که 4 کفش طلا اروپا را در کارنامه دارد. در 100امین سالگرد فدراسیون فوتبال پرتغال ، رونالدو به عنوان بهترین بازیکن تاریخ فوتبال پرتغال معرفی شد، همچنین رونالدو به همراه منچستریونایتد و رئال مادرید 15 جام کسب کرده است.

رونالدو فوتبالش را از تیم آندورینا آغاز کرد. دو سال در آندورینا حضور داشت و بعد از آن به تیم ناسیونال منتقل شد و در سال 1997 به اسپورتینگ لیسبون پیوست. پس از درخشش خیره کننده در لیسبون توسط سر الکس فرگوسن  در سال 2003 با قراردادی به مبلغ 15 میلیون یورو راهی منچستریونایتد شد. . رونالدو پس از 6 سال افتخار آفرینی در لباس شیاطین سرخ در سال 2009 با انتقالی به مبلغ 94 میلیون یورو به رئال مادرید  رفت و تبدیل به گرانترین بازیکن جهان شد. در می 2012 رونالدو به رکورد گلزنی در مقابل تمام تیم های لالیگا در یک فصل دست یافت و در فصل بعد رکورد گلزنی در یک فصل لیگ قهرمانان اروپا را با 17 گل بدست آورد.    

 معرفی تیم‌های حاضر در یورو 2016؛ پرتغال

کریستیانو رونالدو در سن 18 سالگی ، و در آگوست 2003 اولین بازی اش را برای تیم ملی  پرتغال انجام داد و حال از 100 بازی ملی فراتر رفته است، وی همچنین اولین پرتغالی است که به 58 گل ملی رسیده است و وی بهترین گلزن تاریخ پرتغال است. 

رونالدو کارش را از تیم ملی زیر 15 سال و در سال 2001 آغاز کرد. او 34 بازی برای این تیم انجام داد و 18 گل به ثمر رساند. او در تیم های ملی زیر 17 سال ، زیر 20 سال و زیر 21 سال و تیم ملی المپیک به میدان رفت و در هرکدام موفق به گلزنی شد. وی همچنین اولین بازی ملی اش را در 20 آگوست 2003 و در برد 1 بر 0 در مقابل قراقستان انجام داد.   

رونالدو در یورو 2004، نخستین گل ملی خود را در مرحلهٔ گروهی مقابل یونان به‌ ثمر رساند و پرتغال در آن بازی با نتیجه 2 بر یک تن به شکست داد. او دومین گل ملی خود را نیز در نیمه‌ نهایی این مسابقات مقابل هلند به‌ ثمر رساند و پرتغال بازی را ۱–۲ از هلند برد. تیم ملی پرتغال در فینال هم به مانند مرحله گروهی به یونان شگفت انگیز برخورد کرد که تیم های فرانسه و جمهوری چک را در مراحل قبل شکست داده بود. فرصت مناسبی برای کریس رونالدو فراهم شده بود که به اولین افتخار مهم در رده ملی برسد. اما به یک باره همه چیز برای او از دست رفت و تیم ملی یونان با تک گل آنجلوس چاریستیس در فینال به پیروزی رسید و تا رونالدو به همراه دیگر ستاره های تیم ملی پرتغال که شامل فیگو، روی کاستا، پائولتا، مانیش، دکو و نونو گومش بودند دستش از رسیدن جام کوتاه باشد.

رونالدو هشت گل برای پرتغال در مقدماتی یورو 2008 به‌ثمر رساند و در پشت فوتبالیست لهستانی، اوزیبیوس اسمولارک جای‌گرفت؛ اما در مسابقات یورو 2008، فقط ۱ گل مقابل تیم ملی فوتبال آلمان در یک‌چهارم نهایی به‌ ثمر رساند. هنگامی که کارلوس کی روش به‌ عنوان سرمربی جدید پرتغال در ژوئیه 2008 برگزیده‌ شد، رونالدو را به‌ عنوان کاپیتان تیم ملی پرتغال منصوب‌ کرد.  رونالدو هم‌ چنین به‌ عنوان بهترین بازیکن دیدار پرتغال و جمهوری چک در گروه A یورو 2008 برگزیده‌ شد. این پرتغال به همراه رونالدو در مرحله یک چهارم در مقابل آلمان تن به شکست 3 بر 2 داد و از دور رقابت ها حذف شد تا بار دیگر رونالدو در رده ملی ناکام باشد.

معرفی تیم‌های حاضر در یورو 2016؛ پرتغال

سومین حضور رونالدو در رقابت های یورو به سال 2012 بر می گردد. وی هفت گل برای پرتغال در مرحله مقدماتی یورو 2012 به‌ ثمر رساند؛ از جمله، دو گل مقابل بوسنی و هرزگوین در مرحلهٔ پلی‌آف.  در قرعه‌کشی یورو، پرتغال به‌ همراه هلند، دانمارک و آلمان در گروه B موصوف به گروه مرگ قرارگرفت. در مصاحبه با مجلهٔ ورزشی کیکر، رونالدو اظهار داشت: «من با این زندگی حرفه‌ای سراسر فوتبالی که دارم، برای پرتغال یک غنیمت محسوب می‌شوم.»

پس از شکست مجدد پرتغال مقابل آلمان، رونالدو مورد انتقاد قرارگرفت و بر اثر ناامیدی و اشتباهات خود در بازی و پیاده‌روی در زمین، پس از پایان مسابقه، بدون تشکر از هم‌ تیمی‌های خود به رختکن رفت. هم‌ تیمی او، نانی بیان‌ کرده‌است: «او خشمگین زمین را ترک‌ کرد و نیاز به درمان دارد. او به‌ خوبی کار تیمی را انجام‌ داد و به‌ شدت تحت فشار بوده‌ است و به‌ زودی منتقدان خود را ساکت خواهدکرد. »لوئیس فیگو باتوجه به انتقاد از رونالدو و رفتار او، بیان‌کرد: «او باید همیشه کاپیتان موفقی برای تیم ملی خود باشد؛ اگرچه این نتیجه حاصل شده‌ است.»

در واپسین مسابقهٔ گروهی میان، رونالدو دو گل مقابل هلند به‌ ثمر رساند و صعود پرتغال به مرحلهٔ بعدی را تضمین‌ کرد. این بازی با پیروزی ۱–۲ پرتغال مقابل هلند به‌ پایان رسید. او هم‌ چنین دوبار در مسابقات گروهی، به‌عنوان بهترین بازیکن میدان شناخته‌ شد. رونالدو برای عملکرد خود مقابل جمهوری چک در مرحلهٔ یک‌چهارم نهایی، مورد تقدیر قرارگرفت. روی ارسال توپ ژوآئو موتینیو و ضربهٔ سر رونالدو، پرتغال بازی را ۰–۱ مقابل جمهوری چک برد و به نیمه‌ نهایی راه‌ یافت. او پس از به‌ ثمر رساندن گل، جلوی دوربین دوید و ریش‌خندان شعار مسی را داد.

او شانس‌های متعددی را برای پرتغال مقابل اسپانیا در نیمه‌ نهایی ازدست‌ داد؛ اما، سه‌ بار شوت او به تیر دروازه برخورد کرد و بهترین شانس خود را در دقیقهٔ ۹۰ از دست‌ داد. این بازی با ضربات پنالتی به‌ سود اسپانیا خاتمه‌ یافت. رونالدو پنجمین ضربهٔ پنالتی پرتغال بود تا پرتغال با شوت او به مسابقهٔ پایانی برسد؛ اما، نوبت به او نرسید و پرتغال در ضربات پنالتی از اسپانیا شکست‌ خورد. سرمربی پرتغال، پائولو بنتو گفت:«این طرح من بوده‌است که رونالدو پنجمین ضربه را بزند و پرتغال با ضربهٔ او، به مسابقهٔ پایانی برسد.»

رونالدو پیش از مسابقات و در طول آن، بارها و بارها به‌ خصوص توسط دیه‌گو آرماندو مارادونا مورد ستایش قرارگرفت. مارادونا گفته‌ است:«رونالدو بهترین بازیکن بر روی این سیاره‌ است و هم‌ میهنان او، باید برای او یک بنای تاریخی در لیسبون بسازند.» رونالدو به‌همراه پنج بازیکن دیگر، جزء بهترین گلزنان مشترک این جام با سه گل قرار گرفت؛ اگرچه فرناندو تورس، کفش طلای اروپا را به‌ دست آورد.

کریس رونالدو به تازگی قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا را به دست آورده است و مطمئنا با روحیه بسیار بالایی پا به این رقابت ها می گذارد. همه امید پرتغال در یورو به رونالدو است و اگر این فوق ستاره در این رقابت ها فرمی خوبی داشته باشد، باید پرتغال را از شانس های قهرمانی دانست.


برنامه بازیهای پرتغال در گروه F یورو 2016

* سه شنبه 25 خرداد - ساعت 23:30

پرتغال - ایسلند

* شنبه 29 خرداد - ساعت 23:30

پرتغال - اتریش

* چهارشنبه 2 تیر - ساعت 20:30

مجارستان - پرتغال

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس