صدام، بوش و بلر. کنار هم قرارگرفتن این سه کلمه درکنار هم یادآور چندین دهه درد و رنج مردم عراق است.

گروه بین‌الملل مشرق- گزارش جان چیلکوت پیرامون عملکرد دولت انگلستان در جنگ عراق، پس از 7 سال در 6 ژوئیه منتشر می‌شود و جِرِمی کوربین رئیس حزب کارگر کمر همت بسته تا خواستار رسیدگی به جرائم جنگی تونی بلر، نخست‌‌وزیر وقت بریتانیا شود. گزارش 2.6 میلیون کلمه‌ایِ چیلکوت در سال 2009 میلادی توسط گوردون براون، نخست‌وزیر پیشین کلید خورد.

کوربین خواستار رسیدگی به جرائم جنگی بلر شد

چیلکوت از سال 2009 میلادی به دستور گوردون براون در حال تحقیق پیرامون عملکرد دولت در ارتباط با جنگ عراق است

به گزارش ایندپندنت،‌ کوربین که در زمان جنگ عراق با وجود مشارکت حزب حاکم در آن کمپینی علیه اقدام بلر راه انداخته بود، از زمان ریاستش بر حزب کارگر بارها اعلام کرده که «مطمئن» است جنگ عراق «یک جنگ غیرقانونی بود و کوفی عنان هم به درستی این مطلب را تأیید کرد. بنابر این بلر باید در این مورد توضیح دهد. هر کس که مرتکب جرائم جنگی شده،‌ باید مورد تعقیب قرار گیرد».

دو روز پیش تایمز در گزارشی خبر از افشای قریب‌الوقوع جرائم بلر، جک استراو وزیر خارجه وقت و برخی مقامات نظامی در ارتباط با جنگ عراق طی سال‌های 2003 میلادی و پس از آن منتشر کرد. گزارش چیلکوت دو هفته پس از رفراندوم خروج از اتحادیه اروپا منتشر می‌شود تا اسنادش به خوراک تبلیغاتی موافقان ویا مخالفان برکسیت تبدیل نشود.

کوربین خواستار رسیدگی به جرائم جنگی بلر شد

کوربین همچنین به ادعای تونی بلر پیش از شروع جنگ اشاره کرد که تسلیحات کشتار جمعی صدام حسین ظرف 45 دقیقه قابلیت عملیاتی دارد. پس از ورود نظامی به خاک عراق، هیچ مدرکی در این مورد به دست نیامد. او نتیجه گرفت جنگ عراق در پی «یک پیمان» مخفیانه با بوش، رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده به راه افتاد. کوربین احتمالاً به دیداری اشاره دارد که بلر و بوش در آوریل 2002 میلادی صورت دادند.

جِرِمی در سخنرانی خود در دانشکده اقتصاد لندن مورد اعتراض دانشجویانی قرار گرفت که او را یک «همیشه منتقد» نسبت به دولت‌ها خواندند. وی گفت «من علناً از خیلی اقدامات مثبت دولت‌ها حمایت کرده‌ام».

به گزارش تلگراف، الکس سالموند از سیاستمداران انگلیسی نیز در حال رایزنی با نمایندگان مجلس جهت ارائه دادخواست علیه بلر است. بلر تا کنون در برابر انتقادات از خود دفاع کرده و می‌گوید تا زمان تصویب ورود دولت به جنگ عراق در مجلس عوام، یعنی مارس 2003 میلادی، فرمان جنگ را صادر نکرده است.

کوربین خواستار رسیدگی به جرائم جنگی بلر شد
کاریکاتوری از واکنش برخی نمایندگان به سخنان صریح جِرِمی کوربین

در جنگی که آمریکا و انگلیس بدون موافقت شورای امنیت به تلافی واقعه 11 سپتامبر و با ارائه شواهد غیرموثق از وجود کارخانه‌های تسلیحات میکروبی و هسته‌ای در عراق به راه انداخت، صدها هزار غیرنظامی کشته و تعداد بیشتری زخمی شدند. این در حالی است که نه تنها هیچ مدرکی دال بر وجود تسلیحات کشتار جمعی در عراق به دست نیامد، بلکه سرنگون‌سازی و اعدام صدام به وخامت اوضاع امنیتی دامن زد و همچنان پس از 13 سال، آمریکا برای مبارزه با گروه‌‌های اخلالگر و تروریستی از بمب‌افکن‌های خود بهره می‌‌گیرد.


منابع

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    0 0
    یه حسی میگه این بنده خدا رو آخر پنبشو بزنن.....
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    0 0
    این آقایان جهان اولی چرا همیشه بعد از اتمام جنایت و پس از گذشت سالها از آن یادشان می آید جنایتگر را تنبیه کنند ؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس