کد خبر 578948
تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹

رئیس کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه با تجلیل از طرح صلح عربی و پیشنهاد جدید السیسی رئیس جمهور مصر گفت که کشورهای عربی در صورتی که نتانیاهو با فلسطینی‌ها مذاکره کند، روابطشان را با اسرائیل به حالت عادی برمی گردانند.

 به گزارش مشرق، «تونی بلر» نخست وزیر سابق انگلیس و رئیس کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه اعلام کرد که کشورهای عربی در خاورمیانه آماده هستند که روابطشان را با رژیم صهیونیستی به حالت عادی بازگردانند.

بلر طی سخنانی در کنفرانسی در لندن تصریح کرد که اگر «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی مذاکره با تشکیلات خودگردان فلسطین را قبول کند، دولت‌های عربی منطقه نیز تمایل خواهند داشت تا قدم‌هایی را برای عادی‌سازی روابط با این رژیم بردارند.

وی با اشاره به احتمال انجام شدن مذاکرات موازی و مشابهی برای این امر، افزود: تحت شرایط فعلی در خاورمیانه شانس آن وجود دارد تا کشورهای عربی حتی حین انجام شدن مذاکرات سازش میان فلسطین و اسرائیل و قبل از رسیدن به توافق، برای تنظیم مفاد طرح صلح انعطاف بیشتری نشان دهند.

نخست وزیر سابق انگلیس گفت: «ارائه شده است که اسرائیل آماده است تا مباحثاتی را بر سر طرح صلح عربی برگزار کند...ممکن است قدم‌های عادی‌سازی برای محکم کردن این فرایند برداشته شود. این با رهبری جدید در منطقه ممکن است. چیزهای زیادی به پاسخ کابینه اسرائیل به طرح رئیس جمهور السیسی و طرح صلح عربی و همچنین به تمام گام‌هایی که اسرائیلی‌ها حاضر هستند بردارند، وابسته است.»

به نوشته روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» بلر خاطر نشان کرد که بدلیل بی‌اعتمادی عمیق میان سران اسرائیلی و فلسطینی و همچنین محدودیت‌های سیاسی سخت، حضور فعالانه کشورهای عربی در این فرایند برای موفقیت ضروری است.

رئیس کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه با بیان اینکه در مذاکره میان رژیم صهیونیستی و دولت‌های عربی بسته است، کلید آن را مذاکره با فلسطینیان عنوان کرد.

در هفته‌های اخیر تونی بلر و «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر در تلاش بودند تا با ارائه یک طرح منطقه‌ای، راه را برای ورود حزب «اتحاد صهیونیست» به رهبری «اسحاق هرتزوگ» در ائتلاف کابینه نتانیاهو هموار کنند.

گروه چهار جانبه صلح خاورمیانه گروهی متشکل از چهار دولت و سازمان بین‌المللی شامل آمریکا، اتحادیه اروپا، روسیه و سازمان ملل است که به منظور میانجی‌گری در روند باصطلاح صلح در درگیری‌های میان رژیم صهیونیستی  و تشکیلات خودگردان فلسطین تشکیل شده‌است. این گروه مهمترین منبع مالی دولت خودگردان فلسطین است و حدود نیمی از بودجه این دولت را تأمین می‌کند.

گروه یاد شده با شدت‌گرفتن درگیری‌ها در سال 2007 توسط خوزه ماریا اسنار وزیر خارجه اسپانیا در مادرید تأسیس شد. تونی بلر از 27 ژوئن 2007 در روزی که از نخست وزیری و عضویت پارلمان بریتانیا استعفا داد به عضویت این گروه درآمد و ریاست گروه را به پیشنهاد جرج بوش پسر رییس جمهور سابق آمریکا برعهده گرفت و از آن هنگام سفرهای متعددی به منطقه برای احیای سازش میان فلسطینی ها و صهیونیست ها داشته است.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس