کد خبر 576482
تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۸

هرچند تکفیری‌ها با تکیه بر حمایت‌های گسترده سعودی و متحدانش و دریافت تسلیحات پیشرفته و سوء‌استفاده از پایبندی ارتش سوریه به آتش بس، شهرک خان طومان در حومه حلب را اشغال کردند،‌ ولی عملیات برق آسای ارتش در حومه دمشق،یأس و سرخوردگی را بر آنها حاکم کرد.

 به گزارش مشرق، نیروهای ارتش سوریه و رزمندگان مقاومت که چند روزی است عملیات گسترده‌ای را علیه گروه‌های تروریستی تکفیری در حومه دمشق آغاز کرده‌اند به دستاوردهای قابل توجهی دست یافته‌اند.

بر اساس گزارش‌های میدانی از سوریه، نیروهای ارتش و رزمندگان مقاومت با آزادسازی 13 شهرک و روستا در غوطه شرقی دمشق به مساحت 40 کیلومترمربع، دستاورد نظامی بزرگ و مهمی را در عرصه میدانی کسب کردند و  تروریست‌های جبهه النصره، احرارالشام و فیلق الرحمن را از این مناطق بیرون برانند.

ارتش و رزمندگان مقاومت توانستند «بیاض شبعا، زبدین، حرستا القنطرة، بزینة، دیر العصافیر، أرض النحاسیة، حوش الحمصی، الرکابیة، ارض الشرطوط، ارض الکسار، العضدیة، نولة و بالا القدیمة را از لوث تروریست‌های تکفیری پاکسازی کنند و آن را به آغوش وطن بازگردانند.

مهمترین نتایج میدانی پیروزی‌های اخیر ارتش سوریه گسترش کمربند امنیتی و افزایش امنیت فرودگاه بین الملل دمشق و جاده منتهی به آن و نیز منطقه زینبیه-جایی که مرقد مطهر و نورانی عقیله بنی‌هاشم حضرت زینب(س) در آن قرار دارد-در جنوب دمشق و دور کردن خط حملات خمپاره‌ای و موشکی تروریست‌های تکفیری است.

آخرین تحولات میدانی سوریه در روز جمعه

حومه شمالی حمص : یگان‌هایی از نیروهای ارتش و دفاع ملی با گروه‌های تروریستی در تپه ابوالسناسل و ام شرشوح در سمت شمالی روستای جبورین و محور الهلالیه درگیر شدند.

- نیروهای ارتش سوریه، بمبی را در مسیر عبور تروریست‌های جبهه النصره در نزدیکی بویضان در حومه شمالی درعا منفجر کردند که به کشته شدن سه نفر از آنها منجر شد.

-حمله توپخانه‌ای ارتش ترکیه به منطقه الملعب الریاضی در شهر قامشلی در حومه شمال شرقی السکه، چند غیرنظامی زخمی شدند.

- گروه‌های تروریستی چندین موشک به شهر  البعث در حومه قنیطره شلیک کردند.

-السویداء: یک یگان از نیروهای دفاع ملی مستقر در تپه بصیر، خودروی حامل تروریست‌های تکفیری را هدف قرار داد که به انهدام کامل این خودرو و کشته شدن سرنشینان آن منجر شد.

-نیروهای ارتش سوریه با آزادسازی 13 شهرک و روستا و مزرعه در غوطه شرقی دمشق به مساحت بیش از چهل کیلومتر مربع و بیرون راندن تروریست‌های تکفیری النصره، احرارالشام و فیلق الرحمن به یک دستاورد نظامی بزرگ و پیشروی مهم در این مناطق دست یافت.

موفقیت قابل توجه حزب الله در حلب

پایگاه خبری تیار لبنان با استناد به اطلاعات امنیتی موثق تاکید کرد یکی از بزرگترین سرکردگان گروه موسوم به معارضه ریاض(معارضان مورد حمایت رژیم آل سعود) و چند افسر سازمان‌های اطلاعات فرانسه و آمریکا به دام رزمندگان حزب الله افتاده‌اند که این افراد طی یک  عملیات  امنیتی پیچیده تکاوران حزب الله دستگیر شده‌اند.این عملیات پیچیده در منطقه‌ای که مشخص نشده، ولی تحت سیطره جبهه تروریستی النصره بود، رخ داده است. سازمان‌های اطلاعاتی عربستان، آمریکا و فرانسه به تازگی اتاق عملیاتی را برای مدیریت تروریست‌های تکفیری در این مناطق ایجاد کرده‌اند.

بر اساس اطلاعات به دست آمده، عملیات پیچیده اخیر حزب الله به عملیاتی که رزمندگان این جنبش در مارس 2014 انجام دادند، تشبیه شده است، در آن عملیات، گروهی از رزمندگان تکاور به عمق منطقه قلمون که تحت سیطره تروریست‌های تکفیری بود، نفوذ کردند و توانستند پنج نفر از سرکردگان تروریست‌ها که کارشناس بمب‌گذاری خودرو بودند، به هلاکت برسانند. سازمان اطلاعات آمریکا از احتمال انتقال اسیران(نیروهای اطلاعاتی آمریکایی و فرانسوی) به لبنان خبر داده است.

بر اساس  این گزارش، عملیات امنیتی حزب الله در مقر جبهه النصره در حلب در واکنش به حمله اخیر تکفیری‌ها به خان طومان صورت گرفته است.

تنگ‌ شدن حلقه محاصره تروریست‌ها در غوطه شرقی

نیروهای ارتش سوریه پس از اجرای چندین عملیات سریع و برق‌آسا در چند مرحله چندین روستا و شهرک را در بخش جنوبی غوطه شرقی دمشق از لوث تروریست‌های تکفیری پاکسازی کرد به طوری که روز جمعه 10 روستا و شهرک و مزارع اطراف آن و امروز هم سه شهرک را به آغوش وطن بازگرداندند.

نیروهای ارتش سوریه از صبح پنجشنبه سی‌ام اردیبهشت از چندین محور به مواضع تروریست‌ها در جنوب غوطه دمشق حمله کردند و با پیشروی گسترده در این مناطق شماری زیادی از تروریست‌ها را به هلاکت رساندند و بقیه تروریست‌ها با توجه به پیشروی نیروهای ارتش به سمت شهرک‌های دیرالعصافیر و زبدین به مناطق دیگر گریختند.

نیروهای ارتش سوریه در این  عملیات‌ها از عنصر غافلگیرکردن تروریست‌ها استفاده کرده و بر اصل دور زدن تکفیری‌ها تکیه کردند به طوری که استراتژی ارتش سوریه، جبهه النصره و گروه‌های تروریستی همپیمان از جمله احرارالشام مستقر در دیرالعصافیر را غافلگیر کرد. نیروهای ارتش سوریه با پیشروی از دو محور زبدین و حرستا القنطره، پس از  درگیری‌های شدید با تروریست‌های تکفیری، آنها را در دیرالعصافیر محاصره کردند.

منزوی شدن ارتش عربستان در غوطه دمشق

گروه تروریستی جیش الاسلام که به ارتش عربستان در سوریه معروف شده بود، این روزها در بدترین شرایط خود در غوطه دمشق قرار دارد به طوری که تشکیلات گروه‌های تروریستی موسوم به تنسیقیات از مخالفت «شوراهای محلی در غوطه شرقی» با «بازگشت جیش الاسلام به شهرک‌های غوطه به دلیل تکرار عملیات تروریستی آنها علیه مردم و وادار کردن آنها به تسلیم در برابر تصمیمات ظالمانه‌شان» خبر دادند.

در بیانیه این تشکیلات آمده است :«جیش الاسلام پایگاه خود را پس از تجاوزات به شهرک‌های غوطه از محورهای مدیرا، بیت سوا، مسرابا و الاشعری از دست داده است».

الاخبار نوشت : فعالان مخالفان در پایگاه‌های ارتباط اجتماعی، افراد مسلح مستقر در غوطه را مسئول شکست دانسته‌اند به ویژه پس از آنچه غوطه شاهد درگیری‌های شدیدی میان جیش الاسلام از یک سو و فیلق الرحمن و جیش الفسطاط از سوی دیگر بود. حمزه بیرقدار سخنگوی موسوم به فرماندهی ستاد جیش الاسلام، جبهه‌ النصره را متهم کرد به مواضع این گروه در منطقه الاشعری حمله کرده‌  است، در مقابل فیلق الرحمن درخواست حامیان و مفتیان وهابی تکفیری را برای توقف درگیری میان تروریست‌ها اجابت کرد، چرا که یوسف القرضاوی رئیس به اصطلاح اتحادیه جهانی علمای مسلمان از مهمترین مفتیان و مبلغان وهابی حامی تروریست‌های تکفیری از گروه‌های تروریستی همچون جیش الاسلام و فیلق الرحمن درخواست کرد به درگیری داخلی پایان داده و همگی در یک گروه واحد ادغام شوند.

از سوی دیگر محور دواراللیرمون در شهر حلب شاهد درگیری‌ها میان ارتش و گروه‌های تروریستی بود. در اردوگاه حندرات در حومه شمالی حلب هم نیروهای ارتش سوریه با تروریست‌های فیلق الشام درگیر شدند. در حومه شمالی هم سیطره شبه نظامیان موسوم به الجیش الحر بر شهرک البل بیش از 24 بیشتر دوام نیافت، چرا که داعشی‌ها به این شهرک و اطراف آن حمله کردند و نه تنها این مناطق بلکه روستاهای الفیروزیه، یحمول، جارز و الشیخ ریح را هم به سیطره خود درآوردند.

شکل‌گیری یک تشکل جدید تروریستی و بررسی تحرکات تکفیری‌ها

رسانه‌های حامی تکفیری‌ها گزارش دادند که گروه‌های تروریستی موسوم به شام الاسلام، الویه الحق و انصارالدین تشکل موسوم به «جیش العسره» را به همراه گروه‌های کوچک دیگر در شمال سوریه و ساحل آن تشکیل  دادند. رسانه‌های حامی تروریست‌ها اعلام کردند عبدالرزاق المهدی از قضات تشکل تروریستی موسوم به جیش الفتح که ساختار و زیربنای آن را جبهه تروریستی النصره تشکیل می‌دهد، قاضی کل جیش العسره خواهد بود که هدف از تشکیل این سازمان تروریستی، «شعله‌ور کردن یکی از جبهه‌هایی است که به اعتقاد آنها نادیده گرفته شده تا فشارها از روی جیش الفتح و گروه‌های به زعم آنها مجاهد دیگر برداشته شده و ارتش و نظام سوریه از هم متلاشی شود.»

در دیرالزور هم نیروهای ارتش دو خودروی بمب‌گذاری شده را پیش از رسیدن به هدفشان منهدم کردند. درگیری‌ها با تروریست‌های داعشی در منطقه جبل الثرده در جنوب شرقی دیرالزور هم به کشته شدن شمار زیادی از آنها منجر شد که برخی از آنها ملیت غیر سوری داشتند. نیروهای ارتش سوریه همچنین سه خودروی بمب‌گذاری شده داعشی‌ها را در جنوب غربی دیرالزور منهدم کردند.

نیروهای ارتش سوریه همچنین حمله تروریست‌ها به مواضعشان در تپه غرین در آنچه به مثلث مرگ نامیده شده در حومه شمال غربی درعا را دفع کردند به طوری که درگیری‌های شدیدی میان آنها رخ داد و  تروریست‌ها با برجا گذاشتن تلفاتی پا به فرار گذاشتند.

تروریست‌های جبهه النصره و الویه الفرقان آنچه نبرد «عصف الریح» را خوانده‌‌اند، در مثلث مرگ اعلام کرده‌اند، منطقه‌ای که حومه دمشق را به درعا و قنیطره وصل می‌کند به مثلث مرگ در قاموس گروه‌های تروریستی معروف شده است.

در حماه هم دفتر رسانه‌ای تشکل تروریستی موسوم به «جیش النصر» حمله گروه‌های تروریستی دیگر به مقرهای خود در شهرک کنفرنبوده در حومه شمالی را تکذیب و اعلام کرد آنچه رخ داد، حمله برخی سارقان به این مکان و سرقت سلاح از آن بوده است. این در حالی است که اطراف شهرک الجنابره در حومه شمالی حماه شاهد درگیری‌هایی میان ارتش سوریه و تروریست‌ها بوده است.

ادامه فریبکاری رسانه‌ای عربستان و حمایت مستمر از گروه‌های تروریستی تکفیری

رسانه‌های رسمی رژیم سعودی همچنان بر حمایت خود از تروریست‌های تکفیری و عاملان کشتار مردم سوریه پافشاری می‌کنند و تروریست‌هایی را که در سوریه به هلاکت می‌رسند به عنوان مردم سوریه القا می‌کنند و این‌گونه بر حمایت‌های گسترده مالی، تسلیحاتی، سیاسی و رسانه‌ای عربستان از تروریست‌های تکفیری و جنایاتشان با هدف تخریب وجهه نظام سوریه و متحدانش سرپوش می‌گذارند.

به عنوان مثال روزنامه عکاظ با حمایت از تروریست‌های تکفیری جبهه النصره و گروه‌های همپیمان مدعی شد این گروه‌ها خسارت‌ها و تلفات زیادی به ارتش سوریه در غوطه دمشق وارد کرده‌اند. این رسانه‌ها حاضر نیستند حتی جبهه تروریستی النصره را که در یک اقدام نمایشی از سوی عبدالله شاه سابق عربستان در فهرست گروه‌های تروریستی قرار گرفته بودند، تروریستی قلمداد کنند.

ادامه حمایت روسیه از عملیات مبارزه با تروریسم در سوریه

همزمان با پیشروی‌ها و دستاوردهای جدید  ارتش سوریه در نبرد با تروریسم تکفیری، مسکو بر حمایت خود از این عملیات تاکید کرد.

گنادی گاتیلوف معاون وزیر خارجه روسیه با حمایت از  عملیات ارتش سوریه تاکید کرد اقدامات نیروهای مسلح سوریه در مبارزه با تروریسم به مثابه نقض آتش بس قلمداد نمی‌شود.

به گفته وی، جان کری و سرگئی لاوروف وزیران خارجه آمریکا و روسیه توافق کرده‌اند که نظامیان روس و آمریکایی تدابیر مشخصی را برای جداسازی حامیان آتش بس از مخالفان آن و گام‌های ویژه برای توقف حمایت خارجی از تروریست‌ها در سوریه اتخاذ کنند.

تاکید المعلم بر ادامه مبارزه با تروریسم

ولید المعلم وزیر خارجه سوریه تاکید کرد کشورش همچنان به تلاش‌های خود در مبارزه با تروریسم در عرصه میدانی همزمان با تلاش برای حل بحران و پیگیری مذاکرات در ژنو ادامه خواهد داد.

وی در جریان دیدار با نوماندیا مفیکیتو معاون وزیر روابط و همکاری بین المللی آفریقای جنوبی با بیان این مطلب به جنگ وحشیانه‌ای اشاره کرد که بیش از پنج سال است بر سوریه تحمیل شده و هدف از آن برهم زدن ثبات و نابودی بافت  اجتماعی‌اش است.

به گفته وی، تلاش‌های تکفیری‌ها برای تحمیل ایدئولوژی‌های خود باحمایت مستقیم ترکیه، عربستان سعودی و کشورهای دیگر ادامه دارد که این کشورها به حمایت مالی و آموزش و تسهیل عبور هزاران تروریست اقدام می‌کنند.

المعلم بر ضرورت تشریک مساعی جامعه بین المللی برای مبارزه با تروریسم و نابودی آن تاکید کرد. معاون وزیر روابط و همکاری بین المللی آفریقای جنوبی هم بر حمایت کشورش از حل بحران سوریه و ارائه هر کمکی در این زمینه تاکید کرد.

ضربات دردناک ارتش سوریه به تکفیری‌ها

عملیات غافلگیرکننده ارتش سوریه در حومه دمشق که به آزادسازی 13 شهرک و روستا و مزارع اطرف آن به مساحت بیش از 40 کیلومتر مربع منجر شد، علاوه بر آنکه یک دستاورد نظامی بزرگ و قابل توجه برای ارتش سوریه قلمداد می‌شود، به مثابه یک ضربه دردناک و ویرانگر به گروه‌های تروریستی تکفیری و حامیانشان ارزیابی می‌شود که اخیرا از زبان عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی به عنوان مهمترین حامی برهم زنندگان امنیت و ثبات سوریه اعلام شده بود که سلاح‌های بسیار پیشرفته از جمله تسلیحات ضد هوایی در اختیار تروریست‌ها قرار می‌گیرد.

گسترش کمرامنیتی اطراف دمشق به ویژه فرودگاه بین المللی و منطقه زینبیه و دور شدن خط حملات خمپاره‌ای و موشکی تکفیری‌ها از مهمترین نتایج عملیات ارتش در غوطه قلمداد می‌شود.

از سوی دیگر تشدید جنگ داخلی میان گروه‌های تروریستی و درخواست‌ها برای بیرون کردن گروه تروریستی جیش الاسلام از مناطق غوطه علاوه بر آنکه امتیاز مهمی برای ارتش سوریه در نبرد با تروریسم قلمداد می‌شود، از بن بست بزرگ در اردوگاه تروریسم تکفیری و حامیانشان حکایت می‌کند که تا کنون تمام برنامه‌ها و طرح‌هایشان در سوریه به شکست منجر شده است و تنها دستاورد و نتیجه‌ای که گرفته‌اند، تشدید ویرانی زیرساخت‌ها و کشتار بیگناهان و آوارگی تعداد بیشتری از مردم سوریه است که رژیم‌های نامشروع و سلطنتی حاکم بر عربستان و کشورهای دیگر سنگ آنها را به سینه می‌زنند.

افزایش آمار تلفات درگیری‌های گروه‌های تروریستی با یکدیگر در حومه دمشق به مرز هزار کشته سبب شده  است تا مفتیان و مبلغان وهابی حامی آنها به ویژه شیخ قرضاوی به تکاپو افتاده و از آنها خواهش کند که فورا درگیری‌ میان یکدیگر را متوقف کرده و علیه ارتش سوریه متحد شوند، با این حال ادامه درگیری‌ها نشان می‌دهد که تروریست‌ها اعتنایی به درخواست مفتیان و مبلغان حامی خود ندارند.

منابع میدانی از فروپاشی کامل صفوف جبهه النصره و دیگر گروه‌های تروریستی وابسته به آن در بخش جنوبی غوطه شرقی  دمشق در سایه پیشروی مستمر نیروهای ارتش و رزمندگان مقاومت و آزادسازی بخش‌های وسیعی در عمق حومه دمشق خبر داده‌اند به‌طوری که گروه‌های تروریستی هرگز گمان نمی‌کردند ارتش سوریه و متحدانشان با این سرعت غافلگیرکننده به این مناطق برسند.

به نظر می‌رسد با توجه به بدعهدی و پیمان شکنی گروه‌‌های تروریستی امضا کننده توافق آتش بس و حمله ناجوانمردانه آنها به خان طومان و شهادت جمعی از رزمندگان جبهه مقاومت و نیز با پافشاری رژیم‌های حامی تکفیری‌ها همچون آل سعود بر ادامه حمایت‌های تسلیحاتی، مالی و سیاسی از آنها، تنها گزینه پیش روی ارتش سوریه و رزمندگان مقاومت ادامه نبرد تمام  عیار با تروریست‌های تکفیری برای ریشه‌کنی آنها و بازگرداندن امنیت و ثبات به تمام خاک سوریه است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۱
    0 0
    یا باید یک نیروی عظیم ۱ میلیونی فرستاد و سوریه را سریع آزاد کرد، یا قبول کرد قسمت‌هایی‌ از سوریه از دست رفته. اینطوری فرسایشی هیچ فایده نداره و نیروهای ارزشمند حزب‌الله و مقاومت تحلیل میروند.
  • ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۱
    0 0
    با 100 هزار تا هم میشه جمش کرد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس