کد خبر 576908
تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۱

پایگاه خبری شبکه تلویزیونی نبآ نوشت : عربستان در ادامه تلاش برای صدور اندیشه تندرو و تکفیری وهابیت به کشورهای آفریقایی ٬ در صدد است اندیشه های وهابیت را در سودان بیش از پیش رواج دهد.

 به گزارش مشرق، این پایگاه خبری افزود : عربستان به همین منظور٬ برخی از مراکز و موسسه های وهابی را به کار گرفته است که هزینه آن توسط اتباع سعودی ساکن در تعدادی از کشورهای آفریقایی تامین می شود.

ماجد نهمی در گفت وگو با نشریه 'موند آفریقا' ضمن اعلام این مطلب ٬ نحوه شکل گیری رابطه عربستان و سودان تا تشکیل ائتلاف علیه یمن و پیوستن خارطوم به آن را مورد بحث و بررسی قرار داد.

ماجد نهمی مدیر مجله 'آفریقا آسیا' نیز در مصاحبه ای با عنوان 'عربستان چگونه سعی کرد سودان را وفادار خود کند؟ ' در مورد رابطه ایدئولوژیکی موجود میان حاکمیت در سودان و اخوان المسلمین و وهابیت در عربستان سخن به میان آورد.

نهمی گفت: خارطوم نمی توانست به طور همزمان با تهران و ریاض همپیمان باشد ؛ خارطوم می بایست یکی از آن دو را برمی گزید. مواضع اتخاذ شده از سوی اتحادیه عرب علیه ایران٬ در گرایش سودان به سمت عربستان نقش بسزایی ایفا کرد.

عربستان اخیرا سیاستی موسوم به سیاست دسته چک در پیش گرفته و با دلارهای نفتی بادآورده خود سعی می کند حمایت برخی کشورهای را از خود جلب کند.

مقام های عربستانی غافل از اینند که این کشورها فقط به فکر پول عربستانند و به محض اینکه این کمک ها قطع شود ٬ آن ها راه دیگری در پیش می گیرند.

از سوی دیگر عربستان با بحران های زیادی به دلیل گرفتار شدن در باتلاق یمن و هزینه های سنگین نظامی این تجاوز و همچنین کاهش قیمت نفت و بیکاری مواجه است و با چنین شرایطی نمی تواند به بذل و بخشش های خود ادامه دهد.

تفکر خشک حاکم بر عربستان نیز باعث شده است بسیاری از مردم این کشور ٬ عربستان را ترک کنند و بنا بر اعتراف منابع سعودی ٬ چنین تفکراتی باعث بی دین شدن بسیاری از جوانان این کشور شده است.

وی از حمله ائتلاف عربی به رهبری عربستان به یمن و حضور نظامی سودان در آن به عنوان یک باتلاق و بمب ساعتی در منطقه نام برد.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علی ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۱
    0 0
    تیترت رو درست کن مشرق جان بیا از امروز به جای "عربستان" از "سعودی" استفاده کن چون عربستان سرزمین وحی هست ولی سعودی ها منفور هستن در ذهن مردم تیترت رو این چنین کن :‌ "تلاش سعودی ها برای گسترش وهابیت در سودان" که بار منفی این کار بیشتر نمایان بشه ، در پناه حق

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس