گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

******

تحویل چند «اس300» دیگر به ایران/ برجام نقض می‌شود اما کمیته نظارت بر اجرای آن تعطیل است!/ نوبخت چه چیز حقوق‌های نجومی بیمه را توجیه می‌کند؟/ روحانی تکلیف «سیف» را یکسره کند!/ تهران به دیوان داوری ایران و امریکا شکایت می‌کندروزنامه کیهان:‌

اوضاع آشفته افراطیون در انتخابات ریاست‌مجلس و خبرگان

نابسامانی‌های موجود در میان طیف افراطیون مدعی اصلاحات موجب شده تا پدرخوانده‌های این جریان در ماجرای ریاست مجلس پا به عرصه بگذارند و مدیریت فراکسیون موسوم به امید از خارج مجلس را علنی کنند.

اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان مدعی پیروزی شدند اما اکنون از یک سو برای ریاست مجلس خبرگان که به احتمال قوی یکی از اعضای انقلابی و حزب‌اللهی این مجلس خواهد رسید، عزا گرفته‌اند  و تصریح می‌کنند که قادر به معرفی نامزدی که رأی آورد نیستند؛ و از سوی دیگر لاف گزاف احراز اکثریت 168 نفری در مجلس شورای اسلامی نیز دروغ از آب درآمده و به زحمت توانسته‌اند حدود 100 تا 105 نفر را دور هم جمع کنند که تازه برخی از آنها هم به لاریجانی گرایش دارند.
در این شرایط گروه موسوم به شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان روز جمعه منتخب را جمع کرد و تریبون را به کسانی چون حسین مرعشی، محسن رهامی، موسوی‌لاری، موسوی تبریزی و حسین کمالی سپرد تا این اقلیت آشفته را سرو سامان دهند. در این نشست همچنین توفیقی، تابش، تولایی نیز حضور داشتند. عارف در نشست مذکور تصریح کرده است: «کسانی را در لیست امید گذاشتیم که باعث قهر اصلاح‌طلبان شدند. عده‌ای معتقدند لیست امید تا درب مجلس است ولی همه اعضای این لیست باید به تعهدشان وفادار باشند». مرعشی سخنگوی کارگزاران نیز اظهار امیدواری کرد که عارف رئیس مجلس شود و این در حالی است که وی پیش از این مدعی حمایت از لاریجانی بوده است. جالب  اینکه غلامحسین کرباسچی دبیرکل کارگزاران در مصاحبه با روزنامه شرق از ریاست لاریجانی در برابر عارف دفاع کرده بود.
کرباسچی به شرق می‌گوید: در فراکسیون امید همه اصلاح‌طلب نیستند و جمع کثیری از آنها معتدلین هستند. ما نباید معتدلین را در سیری که در تشکیل مجلس و اداره آن طی می‌کنیم، از دست بدهیم. فراکسیون امید آقای لاریجانی را جزء کاندیداهای مورد قبول و مورد حمایت خود قرار داد؛ بنابراین در تشکیل مجلس از توانایی فردی مثل لاریجانی نباید غافل شویم و دائم این بحث را مطرح کنیم که مردم تغییر می‌خواهند.
موضع دو پهلوی کارگزاران سیاست همیشگی این حزب است چنان که در سال 76 نیز این حزب با اشاره هاشمی به حامیان خاتمی پیوستند اما هاشمی بعدها مدعی شد به ناطق رأی داده است و هم اینک نیز طیف مذکور سعی می‌کنند ناطق را به بازی بگیرند.
یادآور می‌شود مدعیان اصلاح‌طلبی دل‌خوشی هم از عارف ندارند و بارها او را اصلاح‌طلب قلابی و بدلی خوانده‌اند اما اکنون نگرانند که با شکست وزن‌کشی در انتخابات ریاست مجلس، دروغ همیشگی این اقلیت مدعی اکثریت برای چندمین بار فاش شود.


کدام پیوند عاطفی میان کارگزاران و حزب صهیونیستی کارگزاران برقرار شده؟!

دبیرکل حزب‌ کارگزاران در اظهارنظری مغالطه‌آمیز، به توجیه ملاقات عضو مرکزیت این حزب با یکی از سران شبکه صهیونیستی- انگلیسی بهائیت پرداخت و مدعی شد مسئولان زندان که فائزه هاشمی را کنار زندانی بهایی انداخته باید پاسخگوی موضوع ملاقات با وی در منزلش باشند!

غلامحسین کرباسچی در مصاحبه با «آریا» و درباره ملاقات فائزه هاشمی گفت: در این مورد هیچ موضع حزبی نگرفته‌ایم.  این موضوع دو جنبه دارد. یک جنبه سیاسی و تبلیغاتی دارد که قطعا سیاسی و تبلیغاتی کردن این صحبت یا دیدار کار مناسبی نبوده است این سوابق و تاریخچه‌ای که از سوابق بهائیت برای ما است، معقول نیست که این‌گونه دیدارها تبلیغاتی و رسانه‌ای شود. برخی از رسانه‌های اصولگرا که با آقای هاشمی مشکل دارند، این موضوع را در بوق و کرنا می‌کنند. نهایت این است که ثابت کنند دختر رئیس‌ مجمع تشخیص مصلحت نظام با آن همه سوابق، طرفدار بهائیت است؟ خب این موضوع تبلیغ بهائیت است یا تخریب خانم هاشمی؟
وی می‌افزاید: در جلسه‌ای که با خود خانم فائزه هاشمی داشته‌ایم، به ایشان گفتیم که رسانه‌ای شدن این دیدار، درست نیست اما این موضوع را باید مسئولین نظام پاسخگو باشند که از نظر عاطفی یک فردی را چه درست و چه غلط با یک پرونده‌ای می‌فرستند در زندانی در یک اتاقی که یک مجموعه از کمونیست‌ها، توده‌ای‌ها و فدایی در آن قرار دارند. خب یکی از این افراد هم بهایی است. بعد از شش ماه زندگی کردن با هم در این اتاق به یک سلام و علیکی رسیده‌اند، حالا از زندان خارج می‌شوند، آیا حق ندارند با هم ارتباط داشته باشند؟ زمینه این معاشرت را مسئولانی که شرایط را در زندان به وجود آورده‌اند، ایجاد کرده‌اند!
کرباسچی مدعی شد؛ این قبیل مسائل جنبه‌های عاطفی دارد و خیلی نباید با مسائل سیاسی ادغام شود.
مغالطه‌ کرباسچی در حالی است که این نخستین‌بار نیست که برخی اعضای این حزب فاسد و مفسد یا گروهک‌های ضدانقلاب - از نهضت آزادی با برخی مارکسیست‌های سابق و باند مهدی هاشمی معدوم و... - پیوند می‌خورند که ریشه در هم مشربی و هم افقی دارد. ادعای مرعشی سخنگوی حزب درباره لیبرال بودن حزب و اعتراض و استعفای محمد هاشمی از مرکزیت کارگزاران- با این هشدار که حزب از خط امام دور شد و سرنوشت مشارکت در انتظار آن است- ثابت می‌کند که روند سقوط در این حزب شدت گرفته است.
از سوی دیگر بنا بر ادعای کرباسچی لابد باید برای مجرمان توده‌ای یک زندان، مجرمان سازمان منافقین یک زندان، مجرمان نهضت آزادی و جبهه ملی یک زندان سوم و احیانا برای هر یک از مجرمان و خائنان به امنیت در حزب مشارکت و سازمان مجاهدین (انقلاب) و کارگزاران و... زندان‌های اختصاصی دیگر درست شود.
از سوی دیگر باید گفت، چگونه است که امثال فائزه هاشمی جذب هر چه تفاله ضدانقلاب هست می‌شوند اما با انقلاب و نظام اسلامی نمی‌توانند کنار بیایند که نمونه آن در فتنه‌انگیزی سال 88 مشاهده شد؟ چگونه است که اعضای سازمان تروریستی منافقین، تبدیل به «دوستان خوب» فائزه هاشمی می‌شوند اما نشریات و چهره‌های لیبرال کارگزارانی علیه مسلمانی چون آیت‌الله مصباح‌یزدی و آیت‌الله جنتی و ... عقده‌گشایی و نفرت‌پراکنی می‌کنند؟
با این همه دلایل روشن است که چرا آقای کرباسچی حاضر نیست حتی در لفظ مانند آقای هاشمی رفسنجانی از بهائیان اعلام انزجار و برائت کند؟! و کدام پیوند عاطفی میان شبکه صهیونیستی - انگلیسی بهائیت و حزب کارگزاران برقرار شده که مردم مسلمان ایران بی‌خبرند؟

برجام نقض می‌شود اما کمیته نظارت بر اجرای آن تعطیل است!
با وجود نقض مکرر برجام از سوی آمریکا، وظیفه نظارت بر اجرای برجام فراموش شده است.

روزنامه جوان در این زمینه نوشت: برجام سرانجام در دی ماه 94 با 18 بند قیود شورای عالی امنیت ملی مجلس شورای اسلامی و نامه 9 بندی مقام معظم رهبری متضمن نکات کلیدی و مهم برای اجرای دقیق به دولت ابلاغ گردید.
دو نکته اصلی در مجوز اجرای برجام عبارت است از 1- دولت موظف است در صورت اعمال هرگونه تحریم جدید (به هر بهانه‌ای و به هر شکلی) از سوی طرف‌های مقابل  از جمله (شیطان بزرگ آمریکا) رسما به توافقنامه برجام خاتمه داده و فعالیت‌های هسته‌ای را با همان قوت و قدرت و بلکه در مقیاسی گسترده‌تر از سر بگیرد. 2- طبق بند 2 نامه رهبری معظم انقلاب اسلامی، هیئتی (کمیته یا شورایی) آگاه و خبره هسته‌ای تشکیل شود تا به طور دائم عملکرد «ایران» و «5+1» را رصد و طبق قانون نسبت به انجام اقدامات موثر (نظیر خروج از برجام در صورت نقض عهد طرف مقابل یا عدم انجام تعهدات آن) تصمیم‌گیری کند. اینک حدود پنج ماه از مصوبات شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی و نامه موافقت مشروط مقام معظم رهبری می‌گذرد لیکن شاهد نقاط ضعف بارز و آشکاری هستیم که در صورت بی‌توجهی نسبت به رفع آنها، مطمئنا شاهد آثار زیانبار و گسترده آن و تاثیر مستقیم آن بر امنیت ملی کشور خواهیم بود.
1- اعضای هیئت یا شورای نظارت بر برجام همان کسانی هستند که در تصویب برجام نقش اصلی را داشته‌اند و این افراد هیچ‌گاه نمی‌خواهند به نقص کار خود اعتراف کنند.
2- بنا به خواست رئیس‌جمهور «شورای نظارت برجام» از شورای عالی امنیت ملی خارج و مستقیما زیر نظر دولت موظف به انجام وظایف محوله است که این اقدام شائبه تناقض و تعارض با اصل 176 قانون اساسی (مبنی بر الزامی بودن تایید مصوبات شورای عالی امنیت ملی توسط مقام معظم رهبری) را تقویت می‌کند.
3- شورای مزبور طی پنج ماه گذشته عملا تشکیل نشده و با فرض تشکیل، به اذعان نمایندگان مجلس شورای اسلامی، به هیچ‌وجه خروجی قابل قبولی نداشته است.
4- این شورا موظف است گزارش رصد خود را،‌به صورت روزانه به مجلس شورای اسلامی ارائه کند در صورتی که به گفته نمایندگان مجلس شورای اسلامی، صرفا یک بار گزارشی غیرقابل استناد و رونوشتی ابهام برانگیز از برخی مفاد برجام تهیه و ارائه نموده است.
آقای عراقچی با دادن وعده خوب شدن اوضاع کشور در مهر یا آبان سال جاری مردم را به یاد وعده‌های سرخرمن انداخته است. این در حالی است که تجربه پنج ماه گذشته و شواهد و قرائن بی‌شمار تاریخی بر بدعهدی و پیمان‌شکنی شیطان بزرگ دلالت داشته و بدبینی نسبت به اجرای برجام توسط آمریکا از حوزه منتقدان و شخص رهبری معظم انقلاب اسلامی حضرت امام‌خامنه‌ای گذشته و مسئولان دولتی به ویژه دست‌اندرکاران اصلی برجام (عراقچی، سیف و...) را شامل شده و همگی بر این مطلب اذعان و اعتراف دارند که انجام تعهدات فراتر از برجام توسط ایران، حاصلی به جز «تقریبا هیچ» برای ما در پی نداشته است.
امروز بسیاری از صاحب‌نظران و از جمله برخی از اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای بر این باورند که طرف آمریکایی در موارد متعدد مرتکب نقض برجام شده و در موارد فراوان دیگر با رندی و فریبکاری از انجام تعهدات خود سر باز زده و دیگر کشورها را نیز با دسیسه‌های مختلف به عدم اجرای برجام تشویق، ترغیب و تهدید نموده است.
جوان با این مقدمات خواستار تغییر اعضای شورای نظارت بر اجرای برجام و بازگرداندن مسئولیت آن به شورای عالی امنیت در کنار تشکیل مرتب و مستمر جلسات نظارت و نیز ارائه گزارش دقیق اجرای برجام به مردم و مجلس شورای اسلامی شد.

مدیر بیمه استعفا و عذرخواهی کرد /نوبخت چه چیزی را توجیه می‌کند؟!
اینکه چرا دولت بعد از دو سه هفته که از رسوایی فیش‌های حقوقی گذشته رسما موضع‌گیری کرده خود بحث مفصلی را می‌طلبد اما با اظهارنظر آقای نوبخت چند سوال برای مخاطبان به وجود می‌آید.

بسیج با طرح این پرسش نوشت: سخنگوی دولت در جدیدترین اظهارنظر، مبلغ حقوق‌های هنگفت و نجومی که مدیران بیمه مرکزی دریافت کرده‌اند را مطالبات معوق دانست که در ماه خاص پرداخت شد!
نوبخت در پاسخ به سوالی درباره حقوق چند ده میلیونی برخی مدیران دولتی گفت: «وزیر امور اقتصادی بعد از رسیدگی به این موضوع، گزارشی را منتشر کرد و تغییری هم صورت گرفت؛ فیش‌های حقوقی که منتشر شد، مطالبات معوقی بود که در یک ماه خاص پرداخت شد و اگر فیش حقوقی ماه‌های گذشته افراد را ببینید، درحد حقوق‌های متعارف است.»
اولین سوالی که وجود دارد اینکه اگر پرداخت چند ده میلیون تومان به مدیران بیمه مرکزی عادی و طبیعی بود چرا رئیس کل بیمه مرکزی استعفا داد؟ اگر واقعا تخلفی صورت نگرفته چرا باید محمد ابراهیم‌امین با آن وضعیت از بزرگترین نهاد نظارتی بیمه برود؟
چرا همین آقای امین قبل از استعفای خود خانم «چرخچی» معاون منابع انسانی بیمه مرکزی را اخراج کرد؟ مگر آقای نوبخت نمی‌گوید که حقوق‌های مدیران بیمه متعارف بوده؛ پس چرا باید بعد از انتشار فیش‌ها معاون رئیس کل بیمه مرکزی اخراج شود؟ جالب اینکه امین رئیس کل سابق بیمه مرکزی در متن استعفانامه خود از مردم ایران پوزش می‌خواهد؛ گویا آقای نوبخت متن استعفانامه مدیران خود را نخوانده‌اند.
مسئولان دولت یازدهم به جای حمایت از تخلف باید با آن مقابله کنند و پیگیر سایر حقوق‌های ارگان‌های دیگر دولتی باشند. در بسیاری از فیش‌های حقوقی ارقام خاص با عناوین خاص و غیرعادی پرداخت می‌شود و نوبخت بهتر از هر کسی می‌داند که این پرداخت‌ها، غیرقانونی و تخلف است.
بررسی ارقام عجیب و غریب فیش‌های حقوقی بیمه مرکزی همچنین نشان می‌دهد که آنها انواع تسهیلات و وام‌های کلان قرض‌الحسنه و ضروری را دریافت کرده‌اند و تا توانسته‌اند از جایگاه مدیریت خود منفعت شخصی برده‌اند.
مبالغ وام خودرو، وام مدیران، وام تعمیرات، وام ضروری و ... در فیش‌های همه ماه‌های مدیران قابل رویت است و آقای نوبخت هم می‌داند که معانی آنها چیست. آیا سخنگوی دولت وام ضروری 400 میلیون تومانی و آن هم قرض‌الحسنه با بازپرداخت بلندمدت را متعارف می‌داند؟ آیا آقای نوبخت می‌دانند با یک فقره وام همین مدیران می‌توان به 130 نفر وام ازدواج داد؟ آیا نوبخت می‌داند  فقط جمع کسورات فیش حقوقی به اندازه حقوق 10 کارگر است؟ آیا اینها هم متعارف است؟ اگر متعارف است چرا باید یک مدیر با حقوق متعارف تحت فشار برای کناره‌گیری باشد؟

گیتس: اشتباه می‌کنیم ایران به خاطر برجام تغییر نمی‌کند
وزیر دفاع سابق دولت اوباما احتمال تغییر ایران به خاطر برجام را توهم خواند.

به گزارش سی‌بی‌اس‌نیوز، رابرت گیتس می‌گوید: من همواره این باور را داشته‌ام که دیدگاه اوباما مبنی بر اینکه توافق هسته‌ای می‌تواند ایران را تغییر دهد، دیدگاهی نادرست بوده است.
گیتس گفت: به گمان من برخی از چیزهایی که کاخ‌ سفید درباره این باور که برداشته شدن تحریم‌ها می‌تواند در طول زمان رژیم ایران را وادار به تغییر رویه کند و بتوانیم بگوییم به کشوری عادی تبدیل شود، به نظر من این عقیده، دیدگاهی نادرست بود.
تبدیل ایران از کشوری انقلابی به کشور منفعل و معمولی در مشت آمریکا آرزویی استکباری است که ظرف 38 سال گذشته ناکام مانده است.

تحویل چند «اس300» دیگر به ایران/ برجام نقض می‌شود اما کمیته نظارت بر اجرای آن تعطیل است!/ نوبخت چه چیز حقوق‌های نجومی بیمه را توجیه می‌کند؟/ روحانی تکلیف «سیف» را یکسره کند!/ تهران به دیوان داوری ایران و امریکا شکایت می‌کندروزنامه خراسان:

وام ویژه دولت برای حمایت از ساکنان جزایر ایرانی

بر اساس ابلاغیه جدید دولت به ولی ا… سیف و نوبخت، بانک مرکزی موظف شده است به استناد اصل 138 قانون اساسی و با هماهنگی سازمان مدیریت، نسبت به تعیین بانک های عامل و سهمیه آنها برای پرداخت تسهیلات طرح ویژه نوسازی و بهسازی 200 هزار واحد مسکونی روستایی اقدام کند که این مبلغ برای ساکنان در روستاهای مرزی و جزایر 200 میلیون ریال خواهد بود و سود سهم متقاضی نیز برای این تسهیلات، تنها 5 درصد خواهد بود.

مسئولیت 10 عضو کابینه برای توسعه «برند حلال»
بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر یک مسئول ارشد اجرایی به تعدادی از اعضای کابینه، مقرر شده با توجه به ضرورت صیانت از محصولات و خدمات حلال، حضور موثر در عرصه بین المللی و توسعه تجارت حلال، شورایی جهت سیاستگذاری و راهبری این حوزه با حضور وزرای صنعت (رییس)، جهادکشاورزی، خارجه، اقتصاد، بهداشت و علوم، معاون علمی رییس جمهور، روسای سازمان های مدیریت، میراث فرهنگی و استاندارد و همچنین نماینده ولی فقیه در وزارت جهادکشاورزی و رییس اتاق بازرگانی ایران تشکیل شود تا فعالیت های دولت در زمینه برند تجاری حلال هماهنگ شود.

تحویل چند «اس300» دیگر به ایران/ برجام نقض می‌شود اما کمیته نظارت بر اجرای آن تعطیل است!/ نوبخت چه چیز حقوق‌های نجومی بیمه را توجیه می‌کند؟/ روحانی تکلیف «سیف» را یکسره کند!/ تهران به دیوان داوری ایران و امریکا شکایت می‌کندروزنامه وطن امروز:


دیدار خصوصی روحانی  با مراجع تقلید

حسن روحانی که از روز پنجشنبه به قم سفر کرده بود؛ با 4 تن از مراجع عظام تقلید دیدار کرد اما این دیدارها به صورت خصوصی و بدون حضور خبرنگاران برگزار شد.  حسن روحانی صبح روز گذشته با تعدادی از مراجع تقلید قم دیدار کرد.  براساس گزارش‌ها روحانی با آیات عظام صافی‌گلپایگانی، مکارم‌شیرازی، وحید خراسانی و موسوی‌اردبیلی دیدار کرد. نکته قابل توجه درباره دیدارهای حسن روحانی با مراجع تقلید، خصوصی بودن این دیدارها است به گونه‌ای که به خبرنگاران و اهالی رسانه اجازه داده نشد در دیدارها حضور یابند. اخبار مربوط به محتوای این دیدارها نیز با یک روایت ثابت، در اختیار خبرگزاری‌ها قرار گرفت.  خصوصی برگزار شدن دیدار روحانی با مراجع تقلید در حالی است که چندی پیش آیت‌الله‌العظمی جوادی‌آملی در دیدار محمدرضا عارف، انتقادات بسیار صریحی نسبت به وضعیت مدیریت کشور بویژه در حوزه اقتصادی مطرح کرد. روحانی ظهر دیروز با اعضای جامعه مدرسین نیز دیدار کرد. رحمانی‌فضلی وزیر کشور، محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهوری، مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، شریعتمداری معاون اجرایی رئیس‌جمهوری و آشنا مشاور رسانه‌ای رئیس‌جمهوری، روحانی را در این سفر
همراهی کردند.

درخواست سایت نزدیک به هاشمی درباره یکسره کردن کار سیف
سایت انتخاب که نزدیک به هاشمی رفسنجانی است، از دولت خواست تکلیف ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی را یکسره کند.این سایت با اشاره به سخنان چندی پیش ولی‌الله سیف مبنی بر اینکه «تقریباً هیچ‌ چیز از برجام عاید ایران نشده است»، نوشت: این سخنان باعث واکنش‌های بسیاری در سطح جامعه شد و سبب شد یکی از بهترین فرصت‌های 3 سال اخیر برای حمله و هجمه علیه دولت شکل بگیرد. با این حال و با گذشت نزدیک به یک ماه از بحران تولید شده توسط سیف، باز هم خط پیشین او و تاکیدش بر «تقریباً هیچ» با ادبیاتی دیگر همچنان ادامه دارد و سبب ابهام بیشتر مردم در برابر نتایج برجام شده است. انتخاب با اشاره به سخنان اخیر سیف درباره«عدم پایبندی غرب به تعهداتش در چارچوب برجام» این بخش از سخنان سیف که «این وظیفه اخلاقی شماست که اکنون تعهدات‌تان را در چارچوب برجام اجرا کنید» را موضعی عاجزانه و غیردیپلماتیک خطاب به غربی‌ها دانست و خطاب به دولت نوشت: دولت و شخص دکتر روحانی باید اولاً در زمینه نتایج برجام، با رئیس بانک مرکزی خود به نتیجه برسند و ثانیاً در زمینه یکدست‌سازی مواضع اقتصادی خود اقدامات لازم را انجام دهند، چرا که تعدد نظرات و مواضع متفاوت اقتصادی، تا به امروز ضربات جبران‌ناپذیری نثار دولت روحانی کرده و باعث شده بزرگ‌ترین پاس گل‌های سال‌های اخیر، از سوی مقامات اقتصادی و البته رئیس بانک مرکزی خود به دلواپسان هدیه داده شود. 

تحویل چند «اس300» دیگر به ایران/ برجام نقض می‌شود اما کمیته نظارت بر اجرای آن تعطیل است!/ نوبخت چه چیز حقوق‌های نجومی بیمه را توجیه می‌کند؟/ روحانی تکلیف «سیف» را یکسره کند!/ تهران به دیوان داوری ایران و امریکا شکایت می‌کندروزنامه شرق:

علی شکوری‌راد: شکاف بین لاریجانی و پایداری به‌سادگی پر شدنی نیست
ایرنا: دبیرکل حزب اتحاد ملت گفت: «نابرجامیان فراکسیون ضعیفی را مقابل دولت تشکیل می‌دهند که قادر به نقش‌آفرینی چندانی نخواهد بود. البته دل خوش کرده‌اند که چالش بر سر ریاست مجلس، لاریجانی را به آنها نزدیک کند. ولی این شکاف به این سادگی قابل‌پرشدن نیست. سد بزرگی که بین لاریجانی و جبهه پایداری و حامیان احمدی‌نژاد قرار گرفته، تنها در صورتی قابل‌شکستن است که افراطیون به سمت لاریجانی بیایند نه بالعکس». علی شکوری‌راد با اشاره به موضوع ریاست مجلس دهم افزود: حتی از این بابت هم نباید نگران بود چراکه افراطیون برای نزدیک‌کردن لاریجانی به خود باید از برخی مواضع تندشان کوتاه بیایند. اگر چنین شود، برای کشور بسیار مثبت است و به جلوگیری از قطبی‌شدن جامعه می‌انجامد. قطبی‌شدن جامعه بسیار خسارت‌بار است و رفتارها را رادیکالیزه می‌کند. درحالی‌که تعامل و گفت‌وگو بین گروه‌های سیاسی وحدت ملی را تقویت می‌کند. تصور من بر این است که آقایان عارف و لاریجانی به چنین تقابلی نخواهند رسید، حتی اگر بر سر کرسی ریاست مجلس کارشان به رقابت بینجامد. چراکه دارای فصل مشترک حمایت از دولت حاضر هستند. این موضع آنها را به هم پیوند می‌دهد. همین که آقای لاریجانی یک حلقه وصل بین اصلاح‌طلبان با افراطیون می‌شود، به کاهش تقابل‌ها و فروکش‌کردن رادیکالیسم کمک می‌کند. از این رو معتقدم اعضای جبهه پایداری در اتحاد با آقای لاریجانی ناگزیر خواهند بود عقلانی‌تر رفتار کنند و در واقع این پیوند مهاری است که بر آنها زده می‌شود. دبیرکل حزب اتحاد ملت ادامه داد: «ممکن است در بین پایداری‌چی‌ها شکاف بیفتد. به عبارتی ممکن است آنها دوشقه شوند. دسته‌ای از آنها به سمت عقلانیت پیش روند و مابقی بر همان سبک و سیاق سابق بمانند.

آیت‌الله علم‌الهدی خطاب به مسئولان:
نیامده‌اید مرکز عیاشی برای یک عده جفتک‌زن درست کنید

ایسنا: آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی در خطبه‌های نماز جمعه مشهد، خطاب به مسئولان نظام تصریح کرد: مسئولان این نظام هم بدانند که صرفا یک نظام حکومتی را اداره نمی‌کنند و نیامده‌اند تا یک مملکت گل‌وبلبل و مرکز عیاشی برای یک عده جفتک‌زن و خوش‌گذران درست کنند، رسالت آنها این نیست که دست به دست منافقان، مستکبران و جانیان تاریخ بدهند و این‌گونه کشور را اداره کنند. او ادامه داد: جریان مدلینگ در کشور ما به این نکته انجامیده که مؤسسات طراحی مد و پوشش در طی دوماه در کشور فراگیر شدند، آرایشگاه‌های زنانه حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای به‌وجود آوردند و در استودیوهای تولید موسیقی‌های مبتذل توسط همین شرکت مدلینگ ایجاد شده است.

رضا ضراب به‌دنبال قراردادن وثیقه برای آزادی از زندان
ایسنا: وکیل رضا ضراب، تاجر طلا در ترکیه که به اتهام توطئه برای نقض تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران در زندان به‌سر می‌برد، روز چهارشنبه پیشنهاد کرد که موکلش با قید ضمانت ٥٠‌میلیون‌دلاری و تحت شرایط سخت‌گیرانه برای تضمین اینکه در دادگاه حضور یابد، آزاد شود. روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داده که بر اساس پیشنهاد وکیل ضراب، وثیقه او شامل ١٠‌میلیون دلار وجه نقد می‌شود و لازم است تا او در اقامتگاهش در نیویورک تحت‌نظارت ٢٤ساعته مأموران و نظارت GPS بماند. بنجامین برفمن، وکیل ضراب، تشریح کرد که اگر موکلش فرار کند، نه‌تنها ضمانت ١٠‌میلیون‌دلاری را از دست می‌دهد و مسئول ٥٠‌میلیون دلار مابقی نیز هست بلکه او به شغل همسرش، ابرو گوندش، نیز آسیب می‌زند.

احمد خاتمی: قهرمانان هالیوودی الگوی زنان ما شده

ایرنا: حجت‌الاسلام احمد خاتمی گفت: بی‌حجابی زنان نه‌تنها حلال مشکلات فرهنگی زمینه ورود جامعه را به باتلاق فساد اخلاقی فراهم کرده است. ما امروز شاهد هستیم که الگوی جوانان و زنان ما بازیگران و قهرمانان هالیوودی شده‌اند که فقط لذت‌گرایی محض را تبلیغ می‌کنند.

کشف ١٠‌هزار فشنگ جنگی در اهواز
میزان: علی‌اصغر صادقی‌گندمانی، معاون دادستان عمومی و انقلاب اهواز، از کشف ١٠‌هزار فشنگ جنگی در شهرستان اهواز خبر داد. او گفت: به‌دنبال وصول خبری از سوی رئیس اطلاعات و امنیت عمومی فرماندهی انتظامی استان مبنی‌بر ورود یک محموله مهمات جنگی از استان‌ ایلام به خوزستان، دستورات قضائی لازم برای پیگیری موضوع صادر شد. عوامل انتظامی پلیس با شناسایی خودرو حامل مهمات در مسیر ورودی شهرستان اهواز، اقدام به توقیف آن کردند که در بازرسی از این خودرو ١٠‌هزار فشنگ جنگی سلاح کلاش کشف و ضبط شد.

تحویل چند «اس300» دیگر به ایران/ برجام نقض می‌شود اما کمیته نظارت بر اجرای آن تعطیل است!/ نوبخت چه چیز حقوق‌های نجومی بیمه را توجیه می‌کند؟/ روحانی تکلیف «سیف» را یکسره کند!/ تهران به دیوان داوری ایران و امریکا شکایت می‌کندروزنامه آرمان:

پيكر دو شهيد وارد كشور شد

مسئول معراج شهدا گفت: پيكر مطهر دو شهيد از سوريه وارد كشور شد. سرهنگ ابراهيم رنگين درباره تعداد شهداي وارد شده به كشور و بويژه منطقه خان طومان عنوان داشت: پيكر دو شهيد از سوريه وارد كشور شده است. وي ادامه داد: دو پيكر مطهر وارد شده به كشور؛ شهيد سيد رضا طاهر از استان مازندران و شهيد دهقان‌نيا از استان اردبيل هستند.

گمانه زني‌ها درباره تغييرات در كهگيلويه

كليد تغيير مجيد محنايي از پست معاونت امور اقتصادي و توسعه منابع انساني استانداري كهگيلويه و بويراحمد دو‌باره زده شد. تابناك نوشت؛ برخي تغيير و تحولات اين روزها رسانه‌ها و شبكه‌هاي مجازي را حساس كرده به‌گونه‌اي كه با هر تغييري گمانه زني‌ها براي تغييرات بعدي و همچنين تجزيه و تحليل‌ها در اين خصوص آغاز مي‌شود. بعد از شايعاتي كه در رابطه با تغيير مجيد محنايي و پژمان نيك اقبالي در رسانه‌ها و فضاي مجازي منتشر شد، طي حكمي مجيد محنايي در معاونت امور اقتصادي توسعه منابع انساني ماندگار شد.

سفر اشرف غني به ايران در دهم خرداد

سخنگوي دفتر رئيس‌جمهور افغانستان گفت: محمد اشرف غني براي حضور در مراسم امضاي توافق نامه ترانزيت بندر چابهار در دهم خرداد از ايران ديدار خواهد كرد. دواخان مناپا با بيان اينكه چابهار نزديكترين بندر به افغانستان است، اظهار اميدواري كرد كه همكاري سه جانبه بين ايران، هند و افغانستان چشم‌انداز خوبي را در برابر كابل قرار دهد. وي اظهارکرد: يادداشت تفاهمي بين ايران، هند و افغانستان به امضا خواهد رسيد. اين دومين سفر محمد اشرف غني رئيس‌جمهور افغانستان به ايران است. در سال گذشته ايران حدود ۵۰ هكتار زمين در منطقه آزاد چابهار را به تجار افغان اختصاص داد. تاكنون ۱۳۰ شركت افغانستان در اين منطقه به ثبت شركت اقدام كرده‌اند.

عملكرد مجلس نهم از نگاه اكبر تركان

با توجه به واپسين‌ روزهاي عمر مجلس نهم، دبير شوراي عالي مناطق آزاد عملكرد اين دوره نمايندگان در خانه ملت را در كنار مزاحمت‌هاي عناصر افراطي، مثبت ارزيابي كرد. اكبر تركان با اشاره به عملكرد مجلس نهم گفت: به هرحال به خاطر حضور برخي عناصر تندرو در مجلس نهم مزاحمت‌هايي از جنس مزاحمت‌هايي كه در تصويب برجام وجود داشت، براي دولت ايجاد شد. وي افزود: در كنار اين مزاحمت‌ها با توجه به قوانيني كه نمايندگان اين دوره مجلس با درخواست دولت تصويب كردند، مي‌شود عملكرد آنها را بطور ميانگين مثبت ارزيابي كرد. دبير شوراي عالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي با اشاره به كارنامه مجلس نهم در حوزه تجارت اظهار كرد: در بخش تجارت با توجه به اينكه قانون هفت منطقه آزاد تجاري ارائه شده از جانب دولت هنوز تصويب نشده است، مي‌توان آن را يك نقطه ضعف براي اين مجلس قانون‌گذار در نظر گرفت.

رضا ضراب آزاد شد

وكيل رضا ضراب تاجر طلا در تركيه كه به اتهام توطئه براي نقض تحريم‌هاي ايالات متحده عليه ايران در زندان به سر مي‌برد، روز چهارشنبه پيشنهاد كرد كه موكلش با قيد ضمانت ۵۰ ميليون دلاري و تحت شرايط سخت‌گيرانه براي تضمين اينكه در دادگاه حضور يابد آزاد شود. رضا ضراب در ماه مارس در سفرش به فلوريدا دستگير و براي پيگرد قانوني به نيويورك فرستاده شد. در سال ۲۰۱۳ او توسط مقامات تركيه به عنوان بخشي از تحقيقات گسترده فساد درباره ارتباط تجار با رجب طيب اردوغان دستگير شد. رجب طيب اردوغان در آن زمان نخست وزير تركيه بود و اكنون رئيس‌جمهور اين كشور است. طبق پيشنهاد وكيل ضراب، وثيقه او شامل ۱۰ ميليون دلار وجه نقد مي‌شود و لازم است تا او در اقامتگاهش در نيويورك تحت نظارت ۲۴ ساعته ماموران ونظارت GPS بماند. بنجامين برفمن وكيل ضراب، در اوراقي كه براي دادگاه فدرال نوشت اعلام كرد دفتر پريت بارارا وكيل دادگستري ايالات متحده براي منطقه جنوبي نيويورك اين لايحه دفاعي را رد كرده است و مي‌خواهد رضا ضراب تا زمان برگزاري دادگاه در زندان بماند.


احياي معاملات ايران، حاصل رايزني‌هاي ظريف

آرمان: پس از مدت‌ها رايزني ظريف با گروه ۱+۵ با آمريكا و اروپا مبني بر شكستن سدهاي معاملات تجاري ايران و اروپا طي اعلام بيانيه مشترك آمريكا، فرانسه، آلمان و انگليس سرانجام معامله با ايران آزاد شد و يك گام مثبت ديگر در كارنامه رياست‌جمهوري حسن روحاني و رياست ظريف بر وزارتخانه محسوب مي‌شود چراكه احياي معاملات تجاري ايران با قدرت‌هاي جهاني مي‌تواند شرايط و افقي تازه براي ايران ايجاد كند. پيش از اين هراس موسسات مالي بين‌المللي از احتمال تحريم شدن در صورت تعامل مالي با ايران و امتناع آمريكايي‌ها از ايجاد اطمينان خاطر براي آنها، چند وقتي است كه به پاشنه آشيل برجام تبديل شده است و اكنون با اعلام بيانيه مشترك مبني بر رفع محدوديت‌هاي تجاري و معاملاتي جامعه بين‌المللي با ايران اين نگراني تا اندازه نيز برطرف شد.

بيانيه مشترك ۱+۵ در حمايت از ايران

بر اساس اين گزارش و به نقل از خبرهاي دريافتي آمريكا، فرانسه، آلمان و انگليس در بيانيه‌اي مشترك اعلام كردند: شركت‌ها تا زماني كه در داد و ستد با ايران همه قوانين مناسب را رعايت كنند، ما مانع از اين داد و ستد آنها نخواهيم شد. در اين بيانيه كه وزارت امور خارجه آمريكا آن را منتشر كرده آمده است: اين چهار كشور راهنمايي جامعي درباره دامنه تحريم‌هاي لغو شده و تحريم‌هايي كه همچنان به قوت خود باقي است ارائه كرده‌اند. شركت‌ها ممكن است همچنان سوال‌هايي در ارتباط با برخي تحريم‌هاي خاص يا نگراني‌هايي درباره انجام دادن معامله با ايران داشته باشند، ما آماده‌ايم فورا توضيحات لازم را در اين خصوص ارائه كنيم. در بخش ديگري از بيانيه مشترك آمريكا و سه كشور اروپايي آمده است: به سود ما و جامعه بين‌الملل است كه اطمينان داده شود همه طرف‌هاي موافقتنامه هسته‌اي از جمله مردم ايران مي‌توانند از امتيازهاي اين موافقت نامه بهره مند شوند.

اين مساله شامل احياي معاملات بازرگانان و بانك‌هاي اروپايي با ايران است. در بخش ديگر از اين بيانيه، چهار كشور تاكيد كردند كه ما از تجارت شركت‌هاي بين‌المللي و موسسات مالي تا زماني كه به همه قوانين اجرايي متعهد باشند، جلوگيري نخواهيم كرد. در اين بيانيه همچنين آمده است ايران براي تحقق بهبود اوضاع اقتصادي خود كه خواستار آن است، خود نيز بايد گام‌هايي را براي فراهم شدن شرايط براي سرمايه‌گذاري بين‌المللي در اين كشور بردارد. در نشست بروكسل كه به رياست خانم فدريكا موگريني تشكيل شد و اجراي برجام در دستور كار وزاري خارجه آلمان، آمريكا، فرانسه و انگليس قرار گرفت و در اين نشست وزاراي چهار قدرت جهاني از جمله ايران بر اجراي برجام و پايبند ماندن به آن تاكيد ورزيدند. چراكه هراس موسسات مالي بين‌المللي از احتمال تحريم شدن در صورت تعامل مالي با ايران و امتناع آمريكايي‌ها از ايجاد اطمينان خاطر براي آنها، چند وقتي است كه به پاشنه آشيل برجام تبديل شده است و اكنون با اعلام بيانيه مشترك مبني بر رفع محدوديت‌هاي تجاري و معالاتي جامعه بين‌المللي با ايران اين نگراني تا اندازه‌ای برطرف شده است.

واشنگتن نيازهاي نفتي‌اش را از تهران تامين نمي‌كند

به دنبال صدور بيانيه مشترك آمريكا، فرانسه، آلمان و انگليس راستاي حمايت از گشايش روابط تجاري غرب با ايران، باراك اوباما با اشاره به تعهدات ‌آمريكا در برجام تاكيد كرد كه اين كشور ديگر به دنبال كاهش فروش نفت ايران نيست. به نقل از اسپوتنيك، باراك اوباما، رئيس‌جمهور آمريكا اعلام كرد كه آمريكا پس از دستيابي به يك توافق هسته‌اي جامع با ايران ديگر به دنبال كاهش ميزان صادرات نفت ايران نيست. وی گفت: بنا بر تعهدات آمريكا كه در برنامه جامع اقدام مشترك (JCPOA) مشخص شده است، ديگر به دنبال كاهش صادرات نفت ايران نيستيم. اوباما همچنين به اين موضوع اشاره كرد كه اين كشور قادر به تامين نيازهاي نفتي خود از ديگر كشورهاست كه به واشنگتن اين امكان را مي‌دهد تا از ايران واردات نفت خام نداشته باشد.

تحویل چند «اس300» دیگر به ایران/ برجام نقض می‌شود اما کمیته نظارت بر اجرای آن تعطیل است!/ نوبخت چه چیز حقوق‌های نجومی بیمه را توجیه می‌کند؟/ روحانی تکلیف «سیف» را یکسره کند!/ تهران به دیوان داوری ایران و امریکا شکایت می‌کندروزنامه ایران:

تهران به دیوان داوری ایران و امریکا شکایت می‌کند
نماینده ایران در سازمان ملل با اشاره به توقیف حدود 2 میلیارد دلار از دارایی‌های ایران توسط امریکا، درباره امکان شکایت  از این کشور در شورای امنیت سازمان ملل تأکید کرد: « ایران برای احقاق حقوق تضییع شده خود به دیوان داوری ایران و امریکا که مورد پذیرش هر دو کشور است شکایت خواهد کرد تا به این موضوع رسیدگی شود.» غلامعلی خوشرو به سایت امید هسته‌ای گفت: « این دیوان مرجع اصلی رسیدگی به شکایت‌های هر دو کشور در تمامی ابعاد سیاسی،اقتصادی و حقوقی است. دیوان داوری دعاوی ایران، ایالات متحده که خوشرو بدان اشاره می‌کند در 19 ژانویه سال 1981 (29 دی‌ماه 1359) توسط جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده امریکا به منظور حل و فصل دعاوی اتباع یک کشور علیه کشور دیگر و همچنین دعاوی خاص بین دو کشور قید شده در حوزه صلاحیتی دیوان تشکیل شد. این دیوان تا کنون بیش از 3هزار و963 پرونده ثبت شده در دبیرخانه دیوان را رسیدگی و مختومه اعلام کرده است، البته هنوز تعدادی از پرونده‌های با موضوع‌های پیچیده در دستور کار دیوان وجود دارد.

تحویل چند «اس300» دیگر به ایران
چند واحد دیگر از سامانه دفاع موشکی «اس300» تا پایان سال جاری میلادی به ایران تحویل داده می‌شود. به نوشته «اینترفاکس»، دستیار رئیس جمهوری روسیه روز پنجشنبه با اعلام این خبر افزود: «تاکنون یک واحد از این سامانه به ایران تحویل داده شده است.» «ولادیمیر کوژین» ادامه داد: ایران آماده است شکایتش را از مسکو بابت تحویل ندادن سامانه‌های دفاع هوایی «اس‌300» به تهران پس بگیرد و همه اسناد لازم را برای انجام این اقدام آماده کرده است، اما شرایط پس گرفتن این شکایت مشخص نیست. «کوژین» گفت: «بقیه امور مربوط به پس گرفتن شکایت، مسائلی حقوقی بوده و به روال حقوقی مربوط می‌شود.»

بررسی درخواست «ضراب» برای آزادی موقت
دادگاه نیویورک درخواست وکیل ضراب برای برگزاری جلسه استماع ارائه وثیقه برای آزادی مشروط وی را پذیرفت. به گزارش «فارس»، «ریچارد برنمان» قاضی دادگاه نیویورک اعلام کرد که جلسه استماع دفاعیه «رضا ضراب» تاجر ایرانی‌الاصل ساکن ترکیه برای بررسی مسأله وثیقه آزادی او در دومین روز ماه ژوئن برگزار خواهد شد. به نوشته وبگاه خبری «ترکیش مینت»، دفتر دادستانی نیویورک اخیراً درخواست وثیقه از سوی ضراب را رد کرده و دلیل آن را کافی نبودن مبلغ 50 میلیون دلاری پیشنهادی از سوی وی اعلام کرد. گفته می‌شود وکیل ضراب به قاضی پیشنهاد داده بود که 10 میلیون دلار از این وثیقه را نیز به صورت نقدی به دادگاه پرداخت کند. وی حتی اضافه کرد که دادگاه می‌تواند برای آزادی ضراب، شرط باقی ماندن در منطقه سکونتش در نیویورک و همچنین قرار گرفتن تحت نظارت امنیتی 24 ساعته در نظر بگیرد. وکیل ضراب همچنین از قاضی درخواست کرده بود که شرایط جلسه‌ استماعی را که برای ارائه وثیقه از سوی میلیاردر چینی که در نیویورک دستگیر شده بود، برای ضراب نیز در نظر بگیرد. وی همچنین به دادگاه اطمینان داد که در صورت آزاد شدن ضراب، وی متواری نخواهد شد زیرا نمی‌خواهد به اعتبار همسرش آسیب بزند. رضا ضراب به همراه چند نفر دیگر به اتهام دور زدن تحریم‌های امریکا علیه ایران و توطئه‌چینی مالی برای تراکنش‌های غیرقانونی جهت معامله با ایران در ماه مارس (اسفند 94) دستگیر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۱
    0 0
    کاش از رکود عبور کنیم :(
  • ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۱
    0 0
    کمی هم به فکر جوانان باشید
  • ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۱
    0 0
    باید از روسیه سوخو 30 بخریم
  • ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۱
    0 0
    مرگ بر آمریکا
  • ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۱
    0 0
    درود بر اصولگرایان
  • ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۱
    0 0
    دمت گرم
  • ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۱
    0 0
    همچنین تانک تی 90
  • ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۱
    0 0
    لاریجانی رئیس مجلس دهم خواهد شد
  • ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۱
    0 0
    لعنت خدا بر بهائیت
  • ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۱
    0 0
    یه سال مونده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس