گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

******
کیهان

حیف شد که سوء قصد نیست /سانسور کنید!

زنجیره‌ای‌ها این بار هم در ادعای سوء قصد به برادر یکی از سران فتنه به کاهدان زدند چرا که استاندار تهران اعلام کرد حمله به میرمحمود موسوی سیاسی و امنیتی نبوده است.

در پی حمله سارقان زورگیر به میرمحمود موسوی روزنامه‌های زنجیره‌ای نظیر شرق و آرمان و اعتماد و...، تعابیری نظیر سوء قصد به وی را برای احیای جریان مرده فتنه در تیتر اول خود گنجاندند و حتی این موضوع را در قالب سوال از وزیر کشور برجسته کردند.

به نوشته روزنامه جوان همین سه روز پیش بود که رسانه‌های وابسته به تجدیدنظرطلبان با انتشار گزارش‌های جهت‌دار تصویر برادر یکی از سران فتنه را که مورد سوء قصد عده‌ای ناشناس قرار گرفته بود، عکس نخست خود قرار دادند. سایت ضدانقلابی کلمه که در فتنه سال 88 نقش هدایت و هماهنگی رسانه‌های وابسته را برعهده داشت، تلاش کرد این حادثه را سیاسی و امنیتی عنوان کند که توسط افرادی با لباس شخصی صورت گرفته است. کلمه بارها از واژه «ترور» برای این حادثه استفاده کرد. پس از آن بود که برخی سایت‌های داخلی و روزنامه‌های وابسته به جریان تجدیدنظر طلب بهانه یافتند تا همچون فتنه سال 88 فضای افکار عمومی را مخدوش و با ارائه اخبار و گزارش‌های جهت‌دار، اهداف فتنه‌گرانه خود را دنبال کنند.

پس از این ماجرا با اینکه سخنگوی قوه قضائیه و مسئولان اجرایی سوء قصد به دیپلمات وزارت خارجه را امری غیرسیاسی و غیرامنیتی عنوان و تصریح کردند این حادثه انگیزه دزدی داشته، اما تعدادی از روزنامه‌های خاص کوشیدند این حادثه را فراتر از انگیزه‌هایی مانند زورگیری و دزدی عنوان کنند تا اینکه استاندار تهران بر همه اهداف سیاسی جریان رسانه‌ای فتنه خط بطلان کشید و تصریح کرد: این حادثه سیاسی و امنیتی نبوده است.

حمله زورگیران با سلاح سرد صورت گرفته بود.

نکته قابل تأمل اینکه روزنامه‌های زنجیره‌ای و رسانه‌های ضد انقلاب خارجی، با وجود تیتر یک کردن تیترهای القایی و دروغ نظیر «سوء قصد» و «ترور» توضیحات مقامات رسمی درباره منتفی بودن قصد سیاسی و امنیتی به تیغ سانسور سپردند.

به نظر می رسد برای این طیف رسانه‌ها سیاست کشته‌سازی و قربانی گرفتن از اشخاص - ولو همسو- ارزش بیشتری دارد تا منتفی شدن موضوعاتی نظیر ترور و سوءقصد؛ چرا که در غیر این صورت باید همین موضوع را هم تیتر اول می‌کردند.

تشویق لفظی شرکت‌های اروپایی!آمریکا حاضر نیست تضمین بدهد

یک خبرگزاری آمریکا با مرور سخنان جان کری نوشت آمریکا برخلاف تشویق به همکاری بانکی با ایران تمایلی به عملی کردن این کار و رفع هراس بانک‌های غربی ندارد.

جان کری روز پنج‌شنبه در دیداری با نمایندگان بانک‌های اروپایی در لندن اطمینان داد آنها به خاطر تسهیل معاملات مشروع با ایران تنبیه نخواهند شد.

کری در این نشست با حضور فیلیپ هاموند وزیر خارجه بریتانیا از «سوء تعبیر یا شایعات محض» درباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران انتقاد کرد.

نمایندگان بعضی از بانک‌های مهم اروپا از جمله اچ‌اس‌بی‌سی، دویچه بنک، بارکلیز و بی‌ان‌پی پاریباس (بانکی که 9 میلیارد دلار جریمه شده) در این نشست حضور داشتند.

اما حتی فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس هم که در این نشست حضور داشت اذعان کرد میان نیات سیاسی طرف‌های مذاکره با ایران و واقعیت‌های بانکی شکاف وجود دارد.

خبرگزاری آلمان هم با انتشار سخنان تشویقی(!) کری نوشت: بانک‌های اروپایی همچنان از ترس اینکه مبادا به خاطر همکاری با ایران مورد جریمه آمریکا قرار گیرند، از همکاری و شراکت اجتناب می‌کنند.

رادیو فرانسه نیز از قول کارشناسان گفت: بعید است که اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا بانک‌های اروپایی به ویژه آن دسته از بانک‌هایی که به دلیل نقض تحریم‌های آمریکا در گذشته مجازات‌های مالی سنگینی را متحمل شده باشند، به انجام فعالیت در ایران راغب سازد. به رغم تعلیق تحریم‌های بین‌المللی علیه نفت و نظام بانکی ایران، بانک‌های اروپایی همچنان از انجام مبادلات تجاری با ایران خودداری می‌ورزند، زیرا، دولت آمریکا تحریم‌های یکجانبه خود را لغو نکرده است.

بانک فرانسوی «سوسیته ژنرال» اعلام کرده است که به دلیل استمرار ابهامات ناشی از مجازات‌های یکجانبه آمریکا، بانک فرانسوی در نظر ندارد فعالیت‌های خود را در ایران از سر بگیرد. مدیر «سوسیته ژنرال» همچنین تصریح کرده است که تفاوت‌های میان نظام‌های مالی آمریکا و اروپا خطراتی را برای بانک‌ها و نهادهای مالی در پی دارد.

خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس نیز تأکید کرد: بعضی از دولت‌ها و بانک‌های اروپایی و آسیایی در تماس با دولت آمریکا خواستار توضیحی شفاف در مورد قوانین و مقررات مالی کنونی دولت آمریکا در ارتباط با ایران شده‌اند. آنها می‌خواهند مطمئن شوند که بعداً به خاطر معامله با ایران مجازات نخواهند شد؛ اما آمریکا تمایلی به انجام این کار ندارد زیرا نمی‌خواهد به نظر برسد که در زمینه مجازات‌های قاطعش علیه ایران نرمش به خرج می‌دهد.

گزارش رسانه‌های غربی سندی دیگر بر بیانات دقیق رهبر معظم انقلاب است مبنی بر اینکه طرف بدعهد آمریکایی روی کاغذ وعده برداشتن تحریم‌ها را می‌دهد. اما همزمان به ایران هراسی در میان بانک‌ها و شرکت‌های اروپایی و تهدید آنها به مجازات دامن می‌زند. معظم‌له این روند تعامل و توافق را خسارت محض توصیف کردند.

ریاست عارف برای اصلاح‌طلبان استارت عبور از روحانی!

یک روزنامه زنجیره‌ای در نسخه‌پیچی قابل تأملی  نوشت؛ انتخاب رئیس مجلس در درون مجلس بازی دو سر باخت است و باید در بیرون مجلس انجام شود! آرمان در عین حال تصریح کرد روحانی نگران عبور اصلاح‌طلبان از وی در صورت انتخاب عارف به ریاست مجلس است.

آرمان در تیتر اول خود با عنوان «قفل ریاست رقابت برای ریاست در صحن مجلس اشتباه بزرگی است» می‌نویسد: برخی عقیده دارند برای اینکه عارف رای اول در تهران را دارد جلوس او برکرسی ریاست حقش است که اگر این امر محقق نشود سبب سرخوردگی حامیان و اصلاح‌طلبان می‌شود که نمونه آن در نشستی رخ داد که رئیس‌جمهور برای منتخبان تدارک دیده بود. «در آن نشست یکی از منتخبان استان خوزستان نسبت به نشستن برخی منتخبان در ردیف جلو کنار رئیس‌جمهور معترض شده و در وسط جلسه با بلند شدن از جای خود و با صدایی که همه می‌شنیدند، گفت که در این جمع همه منتخب مجلس دهم هستند...»

آرمان می‌افزاید: نکته دیگر که ناشی از هیجان طیف امید است به دعوت کردن آنها از وزرای دولت برای حضور در نشستشان است.

درست است که مشی اصلاح‌طلبان با دولت در برخی موارد همسو است اما این نزدیکی دلیل انتظار حمایت پاستورنشینان از ریاست شخص خاصی نیست.

محمدرضا تاجیک چندی پیش گفته بود: «انتخاب فردی جز از لیست امید به عنوان ریاست مجلس از سوی جریان اعتدال (دولت) یک خطای استراتژیک غیرعقلایی است. منطق تئوری بقا به دولتمردان حکم می‌کند که از هرگونه اقدام مستقیم و غیرمستقیمی که موجب و موجد خدشه به مقبولیت و مشروعیت مردمی اصلاح‌طلبان می‌شود، پرهیز کنند.

تاجیک به صراحت شرط حمایت اصلاح‌طلبان از روحانی در دور بعدی انتخابات را، حمایت دولت از ریاست عارف می‌داند.

آرمان اما تاکید کرد: برخی کارشناسان بر این باورند که اگر اصلاح‌طلبان به قدرت بازگردند، هرلحظه امکان عبور از روحانی وجود دارد و روحانی این موضوع را خوب می‌داند و از کنار آن عبور نمی‌کند.

کارشناسان معتقدند تا امروز انصراف عارف، تنها گزینه چانه‌زنی اصلاح‌طلبان با دولت بود و اگر وی به ریاست مجلس برسد، دیگر زیاده‌خواهی اصلاح‌طلبان، دولت روحانی را به چالش می‌کشاند.

این روزنامه سرانجام با بیان اینکه «تعیین رئیس در صحن مجلس اشتباه بزرگ است» می‌نویسد؛ در نهایت باید چنین نتیجه گرفت که اگر قرار باشد ریاست مجلس در درون صحن مجلس تعیین شود بازی دو سر باخت است چرا که بطور طبیعی سبب دلخوری‌هایی میان نمایندگان و مردم می‌شود پس چه بهتر پیش از آغاز مجلس بر سر کرسی ریاست میان عارف و لاریجانی توافق شود.
هر چند باید در این زمینه مردم را درست توجیه و اقناع کرد.

همین هرهری مسلکی و بی‌اخلاقی اصلاح‌طلبان را بدبخت کرد

«با روشن شدن تکلیف وضعیت سرکار خانم مینو خالقی و بازماندن ایشان از ورود به مجلس دهم اکنون بهتر و با صراحت می‌شود به این بی‌اخلاقی و تبعات‌اش پرداخت.» داریوش سجادی همکار سابق نشریات اصلاح‌طلب ضمن درج این مطلب در کانال تلگرام خود نوشت: صورت بدون روتوش ماجرا حاکی از آن است که شورای نگهبان نامبرده را علی‌رغم تائید صلاحیت اولیه بعد از یابش تصاویری از ایشان که حکایت از کشف حجاب در خارج از کشور داشته با وجود کسب اکثریت آرای شهروندان اصفهانی از ورود به مجلس منع کرد؛ تصمیمی که نهایتا نیز محرز شد.

وی می‌افزاید: نکته قابل توجه آنجاست که ظاهرا و علی‌رغم تکذیب‌های اولیه نسبت به اصالت تصاویر مزبور آن تصاویر صحت داشته و خانم خالقی واقعا کشف حجاب کرده بوده‌ا‌ند. این که ایشان یا هر خانم دیگری دلبسته به حجاب باشند یا نباشند موضوع این پست نیست و اساسا تقید یا عدم تقید به حجاب امری است شخصی و محول است به تصمیم و اراده آزادانه و آگاهانه افراد، هر چند التزام به آن در حوزه قانونی و عمومی ایران تکلیفی است شهروندی. اما محل نزاع و موضوع مناقشه آن است که خانم خالقی و امثال ایشان باید و موظفند قبل از هر گونه اهتمامی جهت ورود به نهادهای حکومتی تکلیف خود را با استانداردها و لوازم و ضوابط آن حکومت نیز روشن نمایند.

سجادی تصریح می‌کند: «سرکار خانم خالقی! چنانچه چنابعالی بنا به هر دلیل موجه یا ناموجهی تقید به استانداردهای اسلامی و قواعد نظامی که در آن زندگی می‌فرمایید از جمله حجاب را ندارید آیا این اصول فروشی و ریا و فرصت‌طلبی و نان به نرخ روزخواری نیست تا علی‌رغم این بی‌التفاتی، بی‌آزرمانه اصرار به ورود به یک نهاد حکومتی با آن استانداردهای اعلام شده، داشته باشید. وقتی تقید به ضوابط آن حکومت ندارید در آن صورت این کمال پررویی و زیاده‌خواهی و ظاهرفریبی است که مظلوم‌نمایانه و محجوب‌نمایانه و مردم‌فریبانه بخواهید به نهادهای وابسته به آن حکومت ورود داشته باشید! متأسفانه اصلاحات و اصلاح‌طلبان از ناحیه همین گشاده‌دستی‌ها و بی‌مبالاتی‌ها و اصول‌فروشی‌ها و زاهد‌نمایی‌ها و ریاورزی‌ها و بی‌اخلاقی‌ها و هرهری‌مسلکی‌ها به حضیض افتاد.

پادرمیانی معاونت فرهنگی وزارت علوم برای احیای شاخه افراطیون دفتر تحکیم

تقلای افراطیون و معاونت فرهنگی وزارت علوم برای احیای شاخه گروهکی نفوذی در دفتر تحکیم وحدت با ناکامی در گام اول مواجه شد.

به گزارش خبرنامه دانشجویان ایران شامگاه چهارشنبه با برگزاری نشست موسوم به شوراهای احیا آن هم بدون طی مراحل قانونی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر و در ساختمان ریاست (سالن شورای این ساختمان) موافقت شد.

نشستی که روز پنج‌شنبه با همه برنامه‌ریزی و وعده، با حدود 15 نفر از دانشجویان دیگر دانشگاه‌ها در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار گردید و این جمعیت آنقدر کم و بی‌اهمیت بود که تعجب ما را برانگیخت و منتظر ماندیم تا شاید در ادامه به این جمعیت افزوده شود که چنین اتفاقی در عین ناباوری رخ نداد.

به گزارش خبرنگار این خبرنامه پس از انتخابات سال 92 پس مانده‌های جریان رادیکال و مرتبط با سرحلقه‌های فراری طیف علامه در کنگره آمریکا تلاش کردند ضمن اعلام موجودیت تحت عنوان شورای احیای انجمن‌های (اسلامی) اقدام به بازسازی ظرفیت تشکیلاتی خود با ویترینی جدید جهت سوء استفاده از ظرفیت دانشگاه نماید، که با هوشیاری جریان اسلام‌گرا در دانشگاه‌ها مواجه شد و با گذشت 3 سال از فعالیت مستمر و تشکیل حلقه‌هایی در سطح کشور به دلیل تضاذ ذاتی این جریان با روحیه استقلال طلبانه جریان دانشجویی هرگز نتوانسته به عنوان یک ظرفیت مهم دانشجویی شناخته شود.

اما با آغاز سال جدید و از ابتدایی‌ترین روزهای بازگشایی دانشگاه‌ها در فروردین ماه سال 95 این جریان مجددا با چراغ‌های خاموش فعال گردید تا شاید بتواند جای پایی برای خود در محیط دانشگاه‌ها باز کند و به همین دلیل تلاش نمود تا با برقراری ارتباطات متعدد با تعدادی از تشکل‌های دانشجویی پیش از پایان سال تحصیلی نشستی را جهت اعلام موجودیت خود برگزار کند.

کوس رسوایی این جریان آنچنان بلند شده است که حتی تعدادی از انجمن‌های اسلامی در دانشگاه‌های کشور که از قضا در دولت یازدهم و با تابلوی حمایت از این دولت تشکیل شده‌اند نیز طی روزهای گذشته با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که حاضر به همراهی جریان مذکور و حضور در این نشست نیستند.

همین روند باعث شد که با وجود همه تدارکات، نشست روز پنج‌شنبه این جریان در شورای ساختمان ریاست دانشگاه امیرکبیر، تنها با استقبال 15 نفر مواجه شود. دقیقا به همین دلیل بود که رسانه‌ها دیدار محمدرضا عارف با جریان مذکور را در قالب نشست یکی از تشکل‌های درون دانشگاهی دانشگاه صنعتی امیرکبیر پوشش دادند که البته واقعیت مطلب هم همین بود چرا که با فراخوان درون خوابگاهی و وعده ناهار در روز تعطیل بود که تعدادی از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر با حضور خود در این نشست تعدادشان از اعضای حاضر از دانشگاه‌های سراسر کشور بیشتر شده بود.

اما مسئله‌ای که در خصوص این نشست همچنان جای بحث دارد و به نظر می‌رسد پرونده‌اش همچنان مفتوح است اینکه چطور دانشگاه صنعتی امیرکبیر جهت برگزاری چنین نشستی بدون دارا بودن هرگونه مجوز قانونی از هیئت نظارت بر تشکل‌های این دانشگاه در اختیار جریان مذکور قرار گرفت و چه کسی و یا کسانی مسئولان این دانشگاه را به انجام این امر غیرقانونی ملزم و یا راضی نمودند؟ آیا ستاد وزارت علوم، معاونت فرهنگی این وزارتخانه و شخص ضیاء هاشمی به عنوان معاون فرهنگی اجتماعی این وزارتخانه از این اقدام غیرقانونی مطلع نشده‌اند تا مانع ادامه این روند شوند و یا خود نیز از عوامل بیرونی سفارش کننده و یا ملزم کننده دانشگاه صنعتی امیرکبیر در برگزاری نشست غیرقانونی مذکور می‌باشند؟

در عین حال وزیر علوم باید به یاد داشته باشند که چطور در دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب مورد تفقد ایشان قرار گرفت و فرمودند که به ایشان اعتماد دارند اما زیر مجموعه‌شان را در وزارت علوم مراقبت کنند.

خراسان

هشدار به مدیران درباره واگذاری رایگان برخی اماکن دولتی

بر اساس ابلاغیه یک نهاد نظارتی به تعدادی از مسئولان وزارتخانه ها و سازمان های دولتی، تاکید شده است که طبق مقررات قانونی موجود، واگذاری اماکن دولتی به بخش خصوصی صرفا در قالب اجاره و به موجب ماده 43 قانون الحاق موادی به مقررات مالی دولت و آیین نامه اجرایی آن میسر است، لذا با توجه به وصول گزارش هایی در خصوص موافقت مدیران دستگاه های مذکور با واگذاری بخشی از ساختمان های دولتی به موسسات یا شرکت های خصوصی به صورت رایگان یا بدون رعایت ترتیبات مزایده عمومی، این موضوع تصرف در اموال عمومی و دارای اشکالات متعدد قانونی است.

مجوز کابینه برای همکاری امنیتی با 2 کشور اروپایی

پس از ابلاغ موافقت دولت با همکاری های امنیتی میان جمهوری اسلامی ایران و دولت اتریش، بر اساس ابلاغیه جدید یک مسئول ارشد اجرایی به رحمانی فضلی و ظریف، وزارت کشور مجاز است با استناد به ماده 2 آیین نامه چگونگی تنظیم و انعقاد توافق های بین المللی و با هماهنگی و همکاری وزارت خارجه، برای انجام مذاکره، پیش امضا و امضای موقت موافقت نامه همکاری های امنیتی و انتظامی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دو دولت اسپانیا و صربستان اقدام کند.

آرمان

برکناری فرمانده بازداشت‌شده از سوی ایران

شنیده شد که اریک راش فرمانده ملوانان آمریکایی که در جریان توقیف دو قایق آمریکایی در خلیج فارس توسط سپاه دستگیر شده و بعد از چندی آزاد شده بود اخراج شد. ایلنا نوشت؛ به گفته یکی از مقام‌های نیروی دریایی آمریکا، علت اخراج این اریک راش «عدم کفایت در انجام وظیفه» نقل شده است.

به گفته این مقام نیروی دریایی امریکا، راش از سمت خود به عنوان فرمانده یگان ۴۰۰ نفره عزل و به سمت دیگری منصوب شده است. نیروی دریایی اعلام کرده است که اریک راش از فرماندهی یگان ۴۰۰ نفره که وی مسئولیت آموزش آن را بر عهده داشت عزل و به پست دیگری منصوب شده است، با این حال بر اساس رویه نیروی دریایی این انتصاب به منزله بازنشستگی و اخراج بی‌ سر و صدای اوست.

پیتر کوک سخنگوی پنتاگون در زمان توقیف ملوانان آمریکایی در آب‌های ایران به آسوشیتدپرس گفته بود: زمانی که دو قایق مذکور در حال حرکت در خلیج فارس در حدفاصل کویت و بحرین بوده‌اند، ارتباطشان با مرکز قطع شده است.

برخي اميدي‌ها مستقل تصميم مي‌گيرند

يك عضو كميسيون برنامه مجلس با تاكيد براينكه وزن سياسي دو فراكسيون به هم نزديك است، گفت: البته يك نكته مهم اين است كه برخي افرادي كه با ليست اميد بالا آمدند رويكردشان در انتخابات رئيس مجلس معطوف به ليست اميد نخواهد بود و مستقل از تصميمات فراكسيون اميد رفتار خواهند كرد.

 اسماعيل جليلي افزود: مستقلين هم كه هنوز به صورت شفاف موضع خود را اعلام نكردند كه قرار است در مسير فراكسيون فراگير حركت كنند يا فراكسيون اميد. لذا يك وضعيت ويژه در بعد وزن كشي سياسي را در مجلس دهم شاهد خواهيم بود. اسماعيل جليلي اظهار داشت: ظرفيت‌هاي مجلس فقط در كرسي رياست آن نيست بنابرين اگر توافق شود تا از رقابت جلوگيري شود اقدام هوشمندانه‌اي است.

پيش بيني تفاهم درباره رياست مجلس

يك نماينده مجلس با اشاره به موضوع رياست مجلس دهم گفت: بهتر است در اين مورد تفاهم اتفاق بيفتد. عليرضا محجوب درباره رياست عارف يا لاريجاني در مجلس دهم عنوان كرد: ان شاء‌ا... اختلافي رخ نمي‌دهد و اين موضوع قبل از اينكه به اختلاف بكشد حل شود.

وی ادامه داد: راه‌حل اين موضوع اين است كه طرفين قبل از ورود به مجلس جديد، تعداد افرادي را كه به آنها راي مي‌دهند مشخص كنند. قاعدتا اگر كسي نصاب داشته باشد حق دارد از نصاب خود دفاع كند و اگر كسي نصاب نداشته باشد بهتر است همراهي كند. محجوب افزود: احتمالش خيلي كم است كه هر دو جريان احساس كنند نصاب دارند، يكي احساس خواهد كرد نصاب دارد و يكي احساس خواهد كرد نصابش كمتر است.

دفاع اوباما از توافق هسته اي

رئيس‌جمهور آمريكا در دفاع از توافق هسته‌اي با تكيه بر ادعاهاي بي‌اساس غرب و آمريكا عليه كشورمان گفت: دستيابي به توافق هسته‌اي با ايران سبب امن‌تر شدن جهان شده است.

 باراك اوباما در پاسخ به سوالي درباره سطح همكاري‌ خود با كنگره گفت: ما توانستيم درباره توافقي با آنها (كنگره) رايزني كنيم كه سبب خارج شدن ذخاير اورانيوم از ايران شد و اين اقدام سبب شد جهان امن‌تر شود.

بنابراين ما توانسته‌ايم بر بسياري از مخالفت‌ها غلبه كنيم اما واضح است كه اگر همكاري بيشتري با جمهوريخواهان داشتيم مي‌توانستيم كارهاي بيشتري انجام دهيم.

تلاش براي سوء برداشت‌ها درباره تحريم‌ها

وزير امور خارجه آمريكا در نشست مديران ارشد بانك‌هاي اروپايي در لندن اعلام كرد که بانك‌هاي اروپايي نبايد درباره از سرگيري روابط تجاري قانوني با ايران، نگران اقدامات تلافي جويانه آمريكا باشند.

 به گزارش رويترز، جان كري تاكيد كرد: هيچ مانع يا محدوديتي در برابر تعامل بانكي قانوني با ايران وجود ندارد. بانك‌ها براي تجارت مشروع با ايران مشكلي ندارند. وزير امور خارجه آمريكا اعلام كرد تلاش مي‌كند سوء برداشت‌ها را درباره تحريم‌هاي ايران برطرف كند. وي اضافه كرد هدف از برگزاري نشست لندن، شنيدن اين نگراني‌ها و تلاش براي پاسخگويي به آنها است.

نشست دوم فراكسيون اميد؛ فردا

مردم تهران در مجلس دهم از برگزاري دومين نشست اعضاي فراكسيون اميد در روز يكشنبه در تهران خبر داد. عبدالرضا هاشم‌زايي با بيان اينكه روز يكشنبه ۲۶ ارديبهشت دومين نشست فراكسيون اميد با حضور تمامي نمايندگان عضو اين كميسيون از سراسر كشور در تهران برگزار مي‌شود، گفت: دستور كار اين جلسه بررسي و تصويب اساسنامه اين فراكسيون است. به گفته وي، پيش‌نويس اساسنامه فراكسيون اميد در اختيار نمايندگاني كه در نشست اول حضور پيدا كرده‌اند گذاشته شده تا با بررسي آن نظرات خود را ارائه كنند.

واكنش مشاور روحاني به دو استعفا

مشاور رئيس‌جمهور جديدترين پستش در فيسبوك را تقديم به«دو نفري كرد كه به تازگي استتعفا داده‌ند» و نوشت: بعضي وقت‌ها كوتاه آمدن، هم خودت را نجات مي‌دهد، هم ديگران را. كاربران اين صفحه در كامنت‌هايشان حدس زده‌اندكه منظور او استعفاي رئيس صداوسيما و مديرعامل بيمه مركزي در هفته اخير بوده است.

ديدار ظريف با آيت‌ا... علم الهدي

وزير امور خارجه كشورمان با امام جمعه مشهد و نماينده ولي فقيه در استان خراسان رضوي ديدار كرد. محمدجواد ظريف وزير امور خارجه كشورمان عصر روز چهارشنبه با آيت‌ا... سيد احمد علم‌الهدي، نماينده ولي فقيه در استان خراسان رضوي و امام جمعه مشهد ديدار كرد.

ایران

صدا و سیما روی موج تغییر مدیران


پس از رفتن سرافراز و انتصاب علی عسگری رده‌های مدیریتی صدا و سیما طی چند هفته آینده دستخوش تغییرات زیادی خواهد شد.

 به گزارش «ایران» براساس گمانه زنی‌ها، حسن خجسته و سید محسن مهاجرانی از نامزدهای قائم مقامی سازمان هستند. از علی دارابی به عنوان معاون امور استان‌ها یاد می‌شود و اصغر پورمحمدی در سمت معاونت سیما ابقا خواهد شد.

 معاون صدا نیز مدیر جدیدی را تجربه خواهد کرد که هنوز درباره نام او جمع بندی جدی ای وجود ندارد. معاونت خبر هم به یکی از گزینه‌های عبدالرضا بوالی، ایرج‌سبقتی، و سیدمهرداد سیدمهدی واگذار خواهد شد. مدیران شبکه‌های «جام جم»، «پویا»و «پنج» نیز در فهرست تغییرها قرار دارند. مدیر شبکه تازه تأسیس «تهران» هم که از بستگان رئیس قبلی سازمان است، ممکن است جای خود را به مدیر دیگری بدهد.

مرتضی شمس مدیر مرکز «صبا» از دیگر مدیرانی است که احتمالاً با پست خود وداع خواهد کرد. ملکی تبار، از مدیران دارای پیشینه حضور در مدیریت‌های ارشد فنی سازمان، در زمره نامزدهای انتصاب به عنوان معاون فنی صدا و سیماست. مرکز گسترش فیلمنامه نویسی که هم اکنون تحت مدیریت امین صدیق است، منحل شده و اختیارات و امکانات آن به مرکز هنرهای نمایش سیما منتقل می‌شود. همچنین با توجه به پذیرفته نشدن حکم اردشیر زابلی‌زاده از سوی وزارت علوم، محتمل است اصغر غلامرضایی به سمت ریاست دانشگاه صدا و سیما باز گردد.

اخراج فرمانده تفنگداران امریکایی بازداشتی در آب‌های ایران

نیروی دریایی امریکا روز پنجشنبه از برکناری فرمانده 10 ملوان امریکایی متجاوز به آب‌های ایران درخلیج فارس در ماه ژانویه که مدت کوتاهی در بازداشت ایران بودند، خبر داد. به گزارش «ایرنا»،  به نقل از «رویترز»، نیروی دریایی امریکا اعلام کرد که اعتماد خود را به ناخدا یکم « اریک راش» افسر اجرایی گروه ساحلی ریورین شامل 10 ملوان در زمان حادثه ایران از دست داده است. در بیانیه نیروی دریای امریکا افزوده شده است:« ناخدا یکم «راش» از وظایف فرماندهی اش مرخص شده و تغییر مأموریت یافته است».

خیز تندروهای امریکا برای تحریم جدید ایران

«المانیتور» خبر داده که نمایندگان کنگره امریکا در حال آماده کردن طرحی جدید برای تحریم ایران هستند. قانونگذاران هر دو مجلس و هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات در کنگره امریکا در ماه‌های گذشته با یکدیگر برای آماده کردن یک طرح تحریمی جامع علیه ایران همکاری کرده‌اند. به گزارش «تابناک»، قرار است طرح تحریمی جدید قانونگذاران امریکایی، ایران را به بهانه‌های حقوق بشر، آزمایش‌های موشکی و فعالیت‌های دیگر تنبیه کند.
 
قرار بازداشت سرکرده عرفان «حلقه» تمدید شد

علیزاده طباطبایی، وکیل محمدعلی طاهری، سرکرده عرفان «حلقه» که پیش‌تر دیوان عالی کشور به حکم اعدامش نقص گرفته، به تسنیم گفت: پرونده در دادسرای امنیت است و دوباره قرار بازداشت موکلم تمدید شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۵
    0 0
    مرگ بر آمربکا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس