نظرسنجی‌های برگزار شده توسط فاکس نیوز و گاردین از آمارهای جالبی حکایت دارد. طبق نتایج نظرسنجی، در میان جمهوریخواهان، دانلد ترامپ با 49 درصد در مقابل تد کروز با 22 درصد پیشتاز است.

گروه بین‌الملل مشرق - انتخابات نیویورک و نتیجه آن، آنقدر از اهمیت برخوردار بود که ترکش‌های حاصله از آن همچنان نامزدهای انتخاباتی را درگیر کرده است. تاثیر این کارزار بزرگ هم از آن جهت مورد عنایت قرار می‌گیرد، که نامزدهای انتخاباتی رویکردی با برنامه‌تر و جدی‌تر نسبت به گذشته در رابطه با مسیر آینده که بر سر گلوگاه کالیفرنیا به تلاقی می‌رسد، اتخاذ نمایند. از این دست رویکردها، می‌توان به دیدار سندرز با مسلمانان اشاره کرد. در چند روز پس از انتخابات نیویورک، حواشی دیگر همچون نظرسنجی بزرگ فاکس نیوز در تاریخ 18 تا 21 آوریل را شاهد بودیم که در گزارش جاری به آن می‌پردازیم.


از سلطه ترامپ تا دیدار سندرز با مسلمانان


نظرسنجی کلیدی و مهم فاکس نیوز

شبکه فاکس نیوز در جدیدترین نظرسنجی خود، خواستار ارائه رای عمومی در مورد میزان موفقیت نامزدهای جمهوریخواه و دموکرات در کالیفرنیا به عنوان مهم‌ترین ایالت آمریکا شد. طبق نتایج نظرسنجی، در جبهه جمهوریخواهان، دانلد ترامپ با 49 درصد در مقابل تد کروز با 22 درصد و جان کسیک با 20 درصد اول شد. نکته جالب اینکه طبق این نظرسنجی، محبوبیت ترامپ میان جوانان، زن‌ها، دانشگاهیان، و حتی محافظه‌کاران افراطی بیشتر شده است. در جبهه دموکرات‌ها، کلینتون در اختلافی بسیار کم، با آمار 48 درصد نسبت 46 درصد از سندرز جلوتر است. در این میان، کلینتون از وضع متغیر بهتری برخوردار است. 21 درصد از طرفداران سندرز اذعان کردند که ممکن است تا زمان انتخابات کالیفرنیا نظر خود را نسبت به وی عوض کنند و به کلینتون رای دهند؛ اما در مقایسه، 14 درصد از طرفداران کلینتون چنین نظری داشتند. در میان رای‌دهندگان دموکرات، در بخش آقایان، سندرز توانست 58 به 36 درصد هیلاری را شکست دهد و در بخش بانوان، هیلاری با 59 به 34 سندرز را جای گذاشت. به عبارتی، سندرز از آقایان 22 نمره برتر و کلینتون از بانوان 25 نمره برتر گرفت. همچنین جوانان زیر 35 سال استقبال بسیار خوبی از سناتور میانه‌رو به عمل آوردند. سندرز، 56 امتیاز برتر از همین جوانان و کلینتون 65 امتیاز برتر از سنین بالای 65 سال بدست آورد. سندرز، 19 امتیاز برتر از آمریکایی-اسپانیایی‌ها بدست آورد.

از سلطه ترامپ تا دیدار سندرز با مسلمانان

وقتی از طرفداران سندرز پرسیدند که اگر در ماه نوامبر و در مرحله نهایی با هیلاری کلینتون و ترامپ مواجه شوند، بین این دو کدام را انتخاب می‌کنند 45 درصد از طرفداران وی اعلام کردند که ترجیح می‌دهند که رای ندهند. همین داستان در جبهه جمهوریخواهان هم تقریبا صدق کرد. 53 درصد از طرفداران کروز و کسیک اعلام کردند که به ترامپ رای خواهند داد. 42 درصد هم اعلام کردند که رای نمی‌دهند. اما ظاهرا کروز وفاداران بیشتری دارد. چرا که وقتی در مورد روبرویی وی و کلینتون در دور نهایی سوال شد، 56 درصد از مخالفان کروز اعلام کردند که به وی رای می‌دهند و 40 درصد هم اعلام کردند که رای نمی‌دهند. تد کروز، این شانس را داشت که اکثر طرفداران کسیک او را انتخاب دوم خود پس از کسیک می‌دانند. در مجموع، 35 درصد از طرفداران کسیک، 25 درصد از طرفداران ترامپ، و 24 درصد از طرفداران کروز اعلام کردند که ممکن است نظر خود را هر لحظه تغییر دهند. مناظره کالیفرنیا در روز 7 ژوئن برگزار می‌شود.

از سلطه ترامپ تا دیدار سندرز با مسلمانان

وقتی از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی مذکور پرسیده شد که «به نظر شما باید چه رفتاری در قبال مهاجران غیرقانونی آمریکا اتخاذ کرد؟»، 75 درصد رای به اتخاذ یک سیستم و سیاست مناسب در قبال آنها دادند و 17 درصد هم خواستار اخراج آنها شدند. در بخش جمهوریخواهان، 59 درصد خواستار قانونی شدن وضعیت مهاجران غیرقانونی شدند و 30 درصد خواستار اخراج از آمریکا گردیدند. در بین دموکرات‌ها هم 90 درصد به قانونی شدن وضعیت مهاجران غیرقانونی رای دادند و 5 درصد موافق به اخراج آنها بودند.


 فشار ترامپ بر نمایندگان ایالتی؛ خطر بزرگ برای کروز

پیروزی ترامپ در نیویورک، عملا امیدهای کروز برای کسب 1237 نماینده مورد نیاز تا قبل از برگزاری کنوانسیون حق انتخاب در ماه جولای را از بین برد. حال، تمامی امید سناتور تگزاسی به نشست مذکور است تا بتواند در آن کنوانسیون آرای ابرنمایندگان ایالتی را به نفع خود تغییر دهد. اما مشکلاتی وجود دارد. کروز همان اندازه که به تغییر آرای ابرنمایندگان که هیچ تعهدی در قبال رای مردم ندارند امیدوار است، به همان اندازه از فشار و تهدید ترامپ و طرفداران قدرتمندش بر نمایندگان ایالتی می‌ترسد. برای نمونه، «استیو هاوس» رهبر جمهوریخواهان کلورادو پس از اینکه ترامپ اعلام کرد که در این ایالت علیه او تقلب شده است، عملا تهدید به مرگ شد. به ادعای وی، او هزاران تماس از طرفداران خشمگین ترامپ دریافت کرد که برخی از آنها به روش انتخاب نمایندگان ایالتی اعتراض کردند و رسما خانواده وی را تهدید به مرگ کردند. او، موضوع را به پلیس ارجاع داد اما پلیس هم خود را دخالت نداد.

از سلطه ترامپ تا دیدار سندرز با مسلمانان


در اوایل آوریل، یکی از مشاورین ترامپ به نام «دن اسکاوینو» با قرار دادن شماره تماس «رایان هاینس» -رهبر جمهوریخواهان ایالت تنسی- در صفحه توئیتر خود، خطاب به او گفته بود که «شماره‌ات را گذاشتم در توئیترم تا طرفداران آقای ترامپ با تو تماس بگیرند و بپرسند که چرا می‌خواهی رای نامزد محبوبشان را بدزدی؟». پس از آن، سیل تماس‌ها و تهدیدها به سمت هاینس سرازیر می‌شود و وی از تشکیل جلسه انتخاب نمایندگان ایالتی قبل از شروع انتخابات تنسی منصرف می‌شود. «کریگ دان» نماینده ایالتی ایندیانا هم مدعی است که اخیرا پیام‌ها و تماس‌های بسیار تهدید‌آمیزی از سوی طرفداران ترامپ دریافت کرده است. وی که طرفدار کسیچ است، می‌گوید: «خدا نکند که ترامپ در جایی ببازد، آن وقت است که باید گور خود را بکنم».

از سلطه ترامپ تا دیدار سندرز با مسلمانان
 
منابع دولتی امریکا خبر از ورود اف بی آی و پلیس امنیت ملی به پرونده تهدیدها می‌دهند. آنها اعلام کردند که نهادهای امنیتی امریکا تضمین کرده‌اند که امنیت کنوانسیون حق انتخاب را تامین خواهند کرد. اما صرفنظر از هر گونه اطمینان به تامین امنیت، هجمه سنگین طرفداران خشمگین ترامپ موجب وحشت تمامی جمهوریخواهان در رده‌های مختلف شده است و هر چند هم که فرض بگیریم که تهدیدهای ترامپ مبنی بر بروز آشوب در کشور بلوف باشد، هر آینه احتمال این می‌رود که در صورت کارشکنی در کار وی که در اندیشه رهبران حزب جمهوریخواه است، وضعیت آشوب داخلی به واقعیت بپیوندد. لذا، با توجه به شرایط کنونی و شواهد مستدل، نه سران جمهوریخواه میل به شلوغی کشور دارند و نه نمایندگان ایالتی خواستار زندگی در ترس هستند. در نتیجه، وحشت و نگرانی کروز امری طبیعی است.

از سلطه ترامپ تا دیدار سندرز با مسلمانان


مسلمانان آمریکا چه می‌گویند
در انتخابات سال 2008، 89 درصد از مسلمانان آمریکا به باراک اوباما رای دادند. طبق نتایج نظرسنجی مرکز پژوهش و مطالعات پو در سال 2011، 48 درصد از مسلمانان امریکا معتقدند که رفتار حزب جمهوریخواه با مسلمانان خوب نیست و فقط 7 درصد معتقدند که رفتار دموکرات‌ها با آنها خوب نیست.

انتخابات امسال، با مواضع بسیاری تندی علیه مسلمانان از سوی جمهوریخواهان و بخصوص دانلد ترامپ روبرو شد. وی خواستار منع ورود مسلمانان به آمریکا شد. در نظرسنجی بعمل آمده از مسلمانان مقیم آمریکا توسط روزنامه گاردین، غالب قریب به یقین آنها معتقدند که زندگی در آمریکا از پس از حادثه 11 سپتامبر برای آنها سخت‌تر شده و اگر کروز یا ترامپ رییس جمهور آمریکا شوند شرایط زندگی برای آنها بسیار سخت‌تر خواهد شد و بسیاری از آنها مجبورند که از آمریکا به نقاط دیگر مثل کانادا مهاجرت کنند.

از سلطه ترامپ تا دیدار سندرز با مسلمانان

در نظرسنجی موسسه پژوهشی پیو، مسلمانان مقیم آمریکا از اینکه دائما به چشم تهدید و تروریست دیده می‌شوند، اظهار خستگی و انزجار کرده‌اند. البته مواردی هم مانند «عایشه یعقوب» مدیر اجرایی پروژه رای مسلمانان در ویرجینیا می‌گوید تاکنون مورد رفتار تبعیض‌آمیز قرار نگرفته اما به شدت در مواضع جمهوریخواهان وحشت دارد. بسیاری از مسلمانان آمریکا بر این باورند که با ورود ترامپ یا کروز به کاخ سفید، قوانین سخت‌گیرانه علیه آنان اعمال خواهد گردید.

برخی از مسلمانان آمریکا در نظرسنجی گاردین به جمله معروف سناتور لیندسی گراهام استناد کردند که پیشتر گفته بود: «انتخاب بین ترامپ و کروز مثل انتخاب بین با سم مردن و با گلوله مردن است». لذا، معتقدند که سران حزب جمهوریخواه به هیچ وجه دوست ندارند که ترامپ و کروز قبل از کنوانسیون حق انتخاب در ماه ژوئن، به عدد 1237 برسند تا بدینوسیله جایگزینی به جای آنها معین کنند.

طبقی برآورد و ادعای گاردین، بسیاری از مسلمانان آمریکا و ایرانیان مقیم لس آنجلس خواهان پیروزی سندرز در انتخابات آمریکا هستند. چرا که منش وی را خیلی مطبوع‌تر و مقبول‌تر از بقیه نامزدها نسبت به مسلمانان می‌دانند. از نظر آنها، نگاه سوسیالیستی سندرز، با ایجاد شرایط امن برای مسلمانان که پیوسته مورد تبعیض واقع شده‌اند، تطابق بیشتری دارد.


منابع:

http://www.foxnews.com/politics/2016/04/23/fox-news-poll-trump-leads-in-california-clinton-sanders-in-close-race.html

http://www.foxnews.com/politics/2016/04/23/threats-pressure-on-delegates-could-put-cruzs-convention-hopes-at-risk.html?intcmp=hpbt1

http://www.theguardian.com/world/2016/apr/22/muslims-america-views-presidential-candidates-donald-trump-ted-cruz


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • آرش ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
    0 0
    مطمئن باشید هیچوقت نمیزارن سندرز یا امثال اون رییس جمهور شن ، خیالتون راحت رقابت نهایی بین کلینتون و ترامپ هست
  • مهگانه ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    0 0
    از سلیقه و انتخاب و ایدئولوژی گذشته ، همه می دانند میان همه کاندیداها تنها دانلد ترامپ هست که ریاکاری نمی کنه و حرفش حرفه
  • ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    0 0
    سندرز ريس جمهور ميشه خدا مي دونه كه حقش
  • مستانه ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    0 0
    این نامزدهای انتخاباتی امریکا جملگی جنون گاوی دارند
  • علی ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    0 0
    سلام سیستم حکومتی آمریکا اجازه نمی دهد کسی که تأمین کننده اهداف کارتل ها و شرکت های اسلحه سازی نیست وارد نظام تصمیم گیری آنهم در حد رئیس جمهوری شود خیلی ها در خصوص رئیس جمهور فعلی آمریکا هم خوشبین بودند اما آنچه ایشان با مسلمانان و ایرانیان کرده به مراتب بدتر از قبلی های است با این فرق که با خنده و حرف های فریبانه و ریاکاری تمام عمل می کند. در عین حال تفاوت ها را نمی توان نادیده گرفت اما اساسی و ریشه ای نیست و بیشتر در حد روش ها و سلیقه ها است نه مبنایی.
  • ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    0 1
    فقط سندرز
  • ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    0 0
    خخخخخخخخخخ
  • ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    0 0
    دمت گرم
  • ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    0 0
    ولی کلینوتون رای میاره
  • ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    0 0
    برای ادامه سیاستهای حیله گرانه آمرکیا حتما کلینتون رای میاره
  • ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    0 0
    انتخابات امریکا به ما چه!؟؟!؟!
  • ناصر ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    0 0
    ایران حمایت کند از سندرز برای منافع خودمون
  • علیرضا ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    0 0
    خب شما هم احتمالا از طرفداران احمدی نژاد هستی. ترامپ ثروتش رو از پدرش به ارث برده و تا حالا چند بار ورشکست شده. به شدت دروغگو هستش و هفته ای یک بار حرفش رو عوض میکنه.
  • مجتبی ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۵
    0 0
    من سخنرانی سندرز رو شنیدم و بنظر خیلی فرد با شعوری میاد بر خلاف رقیبان جمهوری خواهش.. هرچند بنظر سخت میاد که کلینتون رو بتونه کنار بزنه ولی هم برای مردم کشور آمریکا و بخصوص مسلمانان این کشور و باز هم بخصوص هموطنان عزیز مقیم آمریکا حضور یک نفر از دمکراتها در پست ریاست جمهوری خیلی بهتر از رئیس جمهور جمهوری خواه هست.. تجربه دوران بوش نشان داد که فضای کشور آمریکا در دوره جمهوری خواهان بسیار امینتی میشده و برخوردهای بدی با مسلمانان عرب و ایرانی شده و حتی فضای سایبری و تلفنهای مردم این کشور هم مورد رصد قرار میگرفته.. بنا به گفته یکی از فامیلهامون که مقیم آمریکا هست وضعیت رضایت عمومی در این کشور در دوران اوباما افزایش داشته و اصلا دید خوبی مهاجرین مقیم آمریکا نسبت به جمهوری خواهان ندارند... باتشکر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس