مشارکت بی‌دریغی که باکو در تحریم های آمریکایی علیه ایران داشت و حتی در شرایطی که آمریکا برای همسایگانی همچون جمهوری آذربایجان و عراق و افغانستان در ارتباط تجاری با ایران تخفیف‌هایی در خصوص تحریم ایران قایل شده بود، باکو ضمن رعایت مو به موی تحریم های بانکی ایران، مناسبات تجاری خود را با ایران در پایین ترین سطح نگه می‌داشت.

گروه بین الملل مشرق - الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان تا چند روز دیگر به ایران سفر خواهد کرد. برخی از منابع خبری در باکو اعلام کرده اند یکی از رئوس مذاکرات دو کشور در این سفر بحث انتقال نفت ایران به گرجستان از طریق خاک آذربایجان خواهد بود. این در حالی است که پیش از این قرار بود این خط لوله از مسیر ارمنستان به گرجستان منتقل شود.

بر اساس تفاهم نامه های امضا شده بین ایران و گرجستان در سال 1394 قرار بود که نفت و گاز ایران از مسیر ارمنستان به گرجستان صادر شود. وب سایت وزارت نفت ایران نیز به نقل از مدیرکل شرکت نفت (علیرضا کاملی) در این خصوص خبری به این مضمون منتشر کرده و مسیر ارمنستان را تایید کرده بود:

« علیرضا کاملی در تشریح برنامه‌های جدید صادرات گاز ایران به کشورهای منطقه قفقاز گفت: بر اساس مذاکراتی که با گرجستان انجام شده قرار است گاز را به مرز ارمنستان منتقل کنیم و گرجستان در مرز خود از ارمنستان گاز را تحویل بگیرد.

 
مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران همچنین درباره طرحهای جدید صادرات گاز، اظهار کرد: مذاکرات زیادی با گرجستان برای صادرات گاز به این کشور انجام شده، البته برای امضای قرارداد، باید طرح صادرات گاز به گرجستان مقرون به صرفه باشد.»

اخیرا ناطق علی اف، وزیر انرژی جمهوری آذربایجان از مذاکرات باکو با تهران برای انتقال گاز ایران به گرجستان و اروپا از طریق جمهوری آذربایجان خبر داده است. رسانه های باکو نیز طی روزهای اخیر توأما هم  با لحن تشویق آمیز و هم با هوچی‌گری تلاش کرده‌اند که ایران را  به گزینش مسیر جمهوری آذربایجان بجای مسیر ارمنستان برای انتقال گاز به گرجستان سوق دهند تا در جریان سفر الهام علی اف ، رییس جمهوری آذربایجان به تهران در اواخر ماه جاری فوریه توافق یا تفاهمی در این زمینه حاصل شود.

این در حالی است که هنوز کارشکنی‌های باکو در زمان انعقاد قرار خط ترانزیتی باکو- تفلیس – جیحان بر علیه ایران فراموش نشده است.

مشارکت بی‌دریغی که باکو در تحریم های آمریکایی علیه ایران داشت و حتی در شرایطی که آمریکا برای همسایگانی همچون جمهوری آذربایجان و عراق و افغانستان در ارتباط تجاری با ایران تخفیف‌هایی در خصوص تحریم ایران قایل شده بود، باکو ضمن رعایت مو به موی تحریم های بانکی ایران، مناسبات تجاری خود را با ایران در پایین ترین سطح نگه می‌داشت، نشانه این وضعیت بوده است. حتی  براساس اسنادی که بعدها در ویکی لیکس منتشر شد، الهام علی اف ، رییس جمهوری آذربایجان حتی بیشتر از خود غربی ها راغب به تحریم و شکست ایران بوده است.  سخنان محرمانه الهام علی اف ، رییس جمهوری آذربایجان در دیدار با ویلیام برنز ، دستیار وزیر امورخارجه وقت آمریکا در امور سیاسی در 25 فوریه سال 2010 میلادی می‌باشد که در سایت ویکی لیکس فاش شده است و به پایبندی باکو به تحریمهای ضدایرانی  حتی بیش از حد انتظار غربی‌ها تاکید دارد. [1]

براساس گزارش محرمانه سفارت آمریکا در باکو به واشنگتن ، در این دیدار، پس از اینکه ویلیام برنز توضیحاتی در خصوص اقدامات آمریکا و تحریمهای سازمان ملل علیه ایران و برنامه هسته ای ایران و علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ارایه می دهد، الهام علی اف  بطور محرمانه جواب می دهد که گرچه ظاهر روابط جمهوری آذربایجان با ایران عادی به نظر می رسد، اما ماهیت این روابط ، خیلی متفاوت (با ظاهر آن) است!  الهام علی اف در این دیدار ضمن بدگویی های بسیار علیه ایران ، تاکید می کند که وقتی مرکل ، صدراعظم آلمان به شدت برای ترغیب وی به همکاری در مورد اجرای تحریمها علیه  ایران تلاش می کرده است، وی تصریح می کند که نیازی به این تلاش نیست و او  حامی منزوی ساختن اقتصادی ایران است و معتقد است که اگر جامعه بین المللی به همراه همدیگر کار کنند، تحریمها علیه  ایران موثر خواهد بود.  الهام علی اف همچنین پا را فراتر می گذارد و از اینکه شرکتهای اروپایی خودشان به خوبی تحریم را رعایت نمی کند نیز گلایه می کند و  از اینکه بسیاری از شرکتهای انرژی اروپایی در ایران کار می کنند، شکایت می کند و می گوید: "استات اویل از ایران بیش از ما حمایت می کند!"

جمهوری آذربایجان امروز به کشوری تبدیل شده که دنباله رو سیاست های رژیم صهیونیستی و اخیرا عربستان است. پس از تیرگی روابط بین ایران – عربستان، ریاض فعالیت های پیچیده امنیتی خود در این کشور را بر علیه ایران افزایش داده است و حکومت باکو نیز در سرکوب شیعیان این کشور که هشتاد درصد جمعیت آن را تشکیل می دهند فروگذاری نکرده است.آخرین نمونه آن نیز سرکوب قیام نارداران است.

باید پرسید چرا در حالی که فعالیت های ضدایرانی و ضد شیعه باکو با تمام قوا ادامه دارد ، چنین طرحی از سوی وزارت خارجه تقریبا پذیرفته شده است و این امتیاز به کشوری که ذره ای در همکاری با کشورهای متخاصم با ایران کوتاه نمی آید اعطا می شود؟ بسیاری از کارشناسان بر این باورند که عبور این خط لوله از خاک جمهوری آذربایجان ضربه ای اساسی به منافع ملی ایران در منطقه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 100
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 69
  • ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    1 0
    به نظر من عوض ضد شیعی ترین کشور همسایه باید این امتیاز به شیعی ترین همسایه !!!! یعنی ارمنشتان داده شود !!!!!!
  • حمید ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 1
    اتفاقا کار درستی میکنن تا با امکان تجارت وگردشگری نفوز خودمونو تو باکو بیشتر کنیم تا به داد شیعه های اونجا برسیم وگر نه عربستان گوی سبقتو از ما میگیره
  • علی ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    علی اف دیر یا زود خواهد رفت و ملت جمهوری آذربایجان شیعه خواهد ماند. مشرق جان شما هم یک ملت شیعه را به چند دلار ارمنی ها نفروش. اگر تاریخ بخوانی می بینی علت این که قفقاز از دست ایران خارج شد ارادت همین ارمنی ها و گرجی های ارتدکس به برادران هم کیش تزاری شان بود و دوشادوش روسها علیه ایران می جنگیدند.
  • پسر ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    باید از طریق ارمنستان رد بشه تا از کشور جعلی آذربایجان آذربایجان هرکاری که از دستش میومد برای ضربه زدن به ایران انجام داده تا ارمنستان البته به گفته رییس جمهور باید گذشته کثیف کشورها در قبال کشور و مردم از ذهنمون پاک کنیم و اونا هر غلطی دلشون خواست بکنند!!
  • ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    باید از همون ارمنستان استفاده بشه ارمنستان همیشه با ما خوب بوده و هست. ما هیچ مشکلی با ارمنستان نداشته و هیچ وقت علیه کشورمون نبوده.بر عکس اون به اصطلاح کشور(اران و شروان) که دانشمندامونو ترور کرد و پان ترکا رو به کشورمون سوق میده.
  • ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    آخر عزیز من مقر فعالیت رژیم صهیونیستی در منطقه را تقویت کند مگر یادتان نیست پهباد اسراییلی از کجا پرواز کرده بود
  • ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    ارمنستان متحد استراتژیک ما در مقابل پان ترکیسم دامن زده توسط ترکیه است با کشوری که نقشه آذربایجان جنوبی چاپ می کند په کار داریم
  • علی ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    حساب مردم آذربایجان که بیشترین درصد جمعیت شیعه در بین هماسایگان ماست از الهام علی اف جداست ما باید با همه کشورهای مسلمان دوست شویم نه ارمنستانی که 20 درصد خاک کشور مسلمان یعنی آذربایجان را غصب کرده است و مسلمان هم نیست
  • ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    به هر حال مردمش شیعه هستند و پیوند عمیقی با ما دارند نباید به خاطر چند تا احمق دولتیشون با مردمش قهر کنیم
  • بدرالدین ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    ببخشید شما از بستگان نسترداموس هستید که دارید پیش گویی میکنی . از کجا معلوم دولت بعدی بدتر از علی اف مزدور نباشد .
  • ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    احمق نیوز ....رابطه دولت گرجستان با ارمنستان خوب نمی باشد و بین دولتهای اذربایجان و گرجستان و ترکیه علیه ارمنستان ائتلاف وجود دارد.
  • ابراهیم ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    الهام علی اف سردسته مافیا و رئیس جمهور دائم العمر اذربایجان با حسنی مبارک چه فرقی دارد؟ سیاست خارجی ما دیگه داره مورد تعجب دشمن هم میشه....!
  • ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    بهترین همسایه ایران ارمنستانه ..نه ادعای ارضی داره و دنبال تحریک قومی است...بدترین همسایه ایران همین جمهوری آذربایجان(اران) است
  • ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    مرگ بر پان ترک ،چه آنکارا ،چه باکو
  • ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    باید در اذربایجان نفوذ کنیم تا دست عربستان و صهیونیست را کوهتاه کنیم
  • ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    مثله اینکه یادت رفته ارمنستان چند هزار نفر از شیعیان آذربایجان رو قتله عام کرده توی خوده ارمنستان هم کلی مسجد خراب کردن نامردی اگه نظرم رو منتشر نکنی به وقتش که برسه ارمنستان ایران و میفروشه
  • ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    اگر این گزارش هم نبود ما به مسئولین دولتی در خصوص عدم دشمن شناسی اعتراض داشته و داریم که چرا دست سران و دولت هاییکه در زدن ریشه ملت ایران گوی سبقت را از دیگران می ربودند و از دشمنی چیزی کم نمی گذاشتند را بجای تنبیه و مقابله بمثل که اصل پذیرفته شده جهانی است به گرمی میفشارید تشویق شده و مطمئنا اگر در قضیه هسته ای با ترس دشمنی کرده اند در آینده با گستاخی بیشتری اقدام خواهند کرد .
  • هادی مشگان ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    دو خط لوله احداث کنند هم اذربایجان و هم ارمنستان هم رضایت هر دو رادلرد و هم رقابت برای همکاری بیشتر با ایران
  • محمد ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    حتما بابت ترانزیت گاز ونفت که برای هر ثانیه اش از آذربایجان رد میشه دلار پرداخت میکنن به حکومت فاسد و ضد شیعه جزء تضعیف اون حکومته
  • محمد ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    آقایان مسئول هیچ توقعی برای غیرت ملی و حب و بقض نمیره سوابق درخشانشان در بحث عربستان معلومه
  • محمد ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    متاسفانه پادشاهی آذربایجان و علی اف دشمن شماهر یک در شمال کشوره و تعجب من از ایرانی ها اینه که چرا تا حالا به فکر نفوذ فرهنگی و سیاسی در این کشور نبودن . نظر من اینه که به خاطر ثبات سیاسی بیشتر ارمنستان و دور بودن از تهدیدهای آذربایجان باید خط لوله از ارمنستان کشیده بشه . یه فکری هم به حال مردم آذربایجان بشه . البته فکر نمیکنم به جز عده کمی چیزی از فرهنگ شیعه نو این کشور مونده باشه و فقط طبق عادت اسم های شیعه روی بچه هاشون میذارن . مثلا حیدر و علی و هیچ اعتقادی هم بهشون ندارن اکثرا"
  • ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    ضربه ای که ایران خورده سر همین لوس بازی ها بوده باید به جای قهر و قهر بازی با کشور ها بدنبال نفوذ و جای پای محکم در همه کشورهای دنیا و بخصوص همسایه باشیم وقتی شما پاتو بکشی عقب یقین بدانید که جا را برای اسراییل و عربستان باز میکنید
  • ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    جمهوری اذربایجان که جزء خاک خودمونه. یه چند ماهی این مرتیکه علی اف ریاست جمهورشه بعد برمیگرده به خودمون
  • ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    چون که ما فقط گیر دادیم به آمریکا واسرائیل !!دشمنان خطرناکتر از آنهارا نمی بینیم وجالب است برادر هم می خوانیم !!مانند عربستان وچند کشور منطقه ای دیگر!!!!
  • رضا ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    بدترین و حتی یکی از دشمنان ایران همین جمهوری اذربایجان شوروی هست. کشوری که نه هویت دارد نه حرفی برای گفتن فقط در باج گیری استاد هست!
  • سعید ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    دولت و رئیس جمهور را مگه مردم انتخاب نکردند که حساب مردم را از علی اف جدا می دانید !!!!! ولی کلا سوابق نشان میده این همسایه خوبی نبوده و نیست ! کشور ارمنستان ماهیت و سوابق بهتری نسبت به کشور علی اف با داشته و دارند ! ممنون مشرق جان از گزارش خوبت .
  • علی ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    در این شرایط باید ببینیم نفع کدام کشور به ما میرسه ، در دنیایی که هر کشور بفکر خود و مردمش هست ما نیز باید به فکر خودمان باشیم . ابتدا خود و کشورمان را از هر جنبه قویتر کنیم سپس به فکر مسائل مهم دیگر بپردازیم چون با عرض معذرت قانون جنگل هماکنون در جهان حاکم است یعنی هر که قویتر است برنده است .
  • ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    وقتی یه خبرگزاری مثل مشرق نظرات مردم رو چاپ نمیکنه که ببینه واقعا نظر مردم درباره ی این به اصطلاح کشور که ما ملت بهش میگیم اران و شروان که باید برگرده به کشور نظراتو چاپ نمیکنه و باید از خوبی این یاجوج و ماجوج ها بگی تا نظراتتو چاپ کنه بگیرو برو بالا..... متاسفم واقعا.... از پهن گاو بدتر همین پان ترکا هستن. نمیزاریم هیچ پان ترکی که همانا از قوم یاجوج و ماجوج هستن بیاد داخل خاک پاک کشورم.
  • ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    اونایی که گقتند ارمنستان با ما خوب بوده ، خیانت ارمنی ها در جدا شدن قفقاز و همچنین تشکیل امپراطوری مسیحی در اورمیه بکمک مستشاران فرانسوس و روسی را مطالعه کنند . و نقشه ارمنستان بزرگ تا استان قزوین رو که توسط داشناکها کشیده شده ملاحظه کنند
  • احمد ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    سیاست پدر و مادر نمی شناسد
  • ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    تجزيه طلبانی مثل شما جرات ندارند کشور کردستان ایران را جدا کنند بخاطر اون با توهین به تورکها که دست کثیف تجزیه طلبان تروریست رو در سال 57 شکستند با توهین به وطن پرستان واقعی که هیچوقت سازمان تروریستی نداشتند و نامید کردن اونها از ایران سعی در تجزیه ایران دارند
  • ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    ای انتی ترکها شماها حقیقت حالیتون نبست بخدا قسم این ترکها بودند سینه هاشون را جلوی کریستینها یا کمونیستها سپر کردن تا شماها اسیب نبینید چرا با این افکار کوتاه بینتون به خودتون ظلم میکنید سواد داری که تاریخ ورق بزنید اخه چقد شماها جاهل هستید با این حرفاتون اذربایجان خودمون را از خودتون میرنجونید اگه انصاف داری بزارید
  • خوزستانی ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    در حال حاضر تنها کشوری که با 20 میلیون شیعه واقعی شیعه ترین کشور جهان هست همین عراق و در اصل شیعیان جنوب عراق هستن 20 میلون زائر پیاده رو آقا امام حسین علیه السلام که پیاده صدها کیلومتر در تابستان و زمستان حرکت می کنن.....وگرنه شیعه یا وطن پرست کاغذی در همین ایران خودمون هم زیاده..ولی وقتی که داعش به چند کیلومتری ایران هم رسید نه خبری از اون نه غزه نه لبنانی ها بود نه خیلی از ظاهر حزب الهی ها...
  • کامران ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    خدا نسلشونو از بین ببره
  • افسر جنگ نرم ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    یک کلام... انتفاضه آذربایجان والسلام
  • ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    مردمش واقعا با علی اف مخالفن؟ خب چرا انتخابش كردن؟
  • محد ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    اصلا معلوم هست دولت آقای روحانی چی کار داره میکنه
  • انقلابی ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    زنده باد ایران اسلامی زنده باد ولایت فقیه زنده باد تشیع زنده باد آذربایجانی که ارتباط ایران با اروپاست زنده باد خوزستانی که نفتش ایرانو سرپا نگه داشته مشرق مدیونی پخش نکنی تو رو خدا پخش کن
  • ایرانی ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    با سلام بشما عزیزان ازهمه کارها مهمتر اینست که خودمان عقل داشته باشیم خیروشر، سود وزیان خودمان را تشخیص دهیم هرچه هست داخل این مملکت حل وفصل شود از آن بیرونی برای ما خیری نخواهد رسید مگر درقبال آن چیزی بیشتر از آن گیرش بیاید باوجود اختلاف نظرها باید به نکات اشتراکمان توجه شود زمان الان ما بازمان دوره قاجاریه چه فرقی دارد که اکثرا" حکومت آن زمان را خیانت درامر مملکت داری متهم می کنیم ؟ حاکمان الان توجه کنند درچند دهه آینده برای شما چه خوهند گفت ؟ ...
  • ناشناس ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    این خیانت بزرگی به کشور دوست و همسایه ارمنستان و شیعیان آنسوی ارس است.اخیرا میراث فرهنگی تصمیم گرفته است جنگل های هیرکانی در شمال ایران را با جمهوری آذربایجان ثبت جهانی کند در حالیکه جمهوری آذربایجان چوگان و تار را به تنهایی و به نام خود ثبت نمود و روسی جدید میراث فرهنگی تقصیر را به گردن دولت قبل انداختند.امید است مشرق نیوز موضوع را پیگیری کند.
  • بله جانم ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    خیر جانم دلیلش حمله بی رحمانه آقا محمد خان قجر و کشتار دهشتبار تفلیس بود.در ضمن مناسبات تجاری کشورهای دیگر به ما مربوط نمی باشد.
  • ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    حقیقتاً باید مسیر ارمنستان انتخاب شود، مسیر عبوری به نخجوان نیز بسته شود.
  • ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    چرا دولتمردان ما از تاریخ و گذشته درس نمی گیرند ؟! و همیشه بین بد و بدتر ، بدتر را انتخاب می کنند . واقعا دلیلش این نیست که قدرت باعث می شه که حلال و حرام با هم جمع بشه و سفره حرامی ها همیشه رنگین تر باشه . خدا رحم کنه .
  • هووم ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    نیروی نظامی اجازه ورود به خاک کشور دیگر برای عملیات نظامی را ندارد جون نقض حاکمیت ملی آن کشور است.پس چگونه انتظار دارند که ما داعش را دفع کنیم؟در ضمن ارتش عراق ارتشی 1200000 نفری تا بن دندان مسلح است و بایستی بتواند از پس 100000 داعشی برآید.
  • هووم ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    در ضمن حاج قاسم سلیمانی آنجا هست که ابوبکر بغدادی اعلام کرد اگر او را زنده بیابیم زنده به آتشش می کشیم پس دیگر چه می خواهید؟
  • ابوالفضل انوریان مایان ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    ما آذربایجانیها خواهان روابط خوب با آذربایجان هستیم.
  • ابوالفضل انوریان مایان ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    ما آذربایجانیها خواهان روابط خوب با آذربایجان هستیم.
  • jvd ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    شیعه کش ترین کشور جهان ارمنستان هست نه آزربایجان
  • مجید ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    دکترنیوز..... خوب با این کار گرچستان مجبور میشه با ارمنستان خوب باشه و تنش کاهش میابد.
  • مجید ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    آره اختلاف بین علما سر روش اینکاره دولت میده باید دستمون را تا آرنج بکنیم تو عسل بزاریم دهنشون اگه آخر کار گاز هم گرفتن اعتراض نکنیم. گروهی هم معتقدا که همین قدر کارشکنی هم بسته.
  • مجید ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    هزینه رو در نظر نگرفتی
  • مجید ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    آمریکا هم دست به سینه وایستاده این انتقال رو نگاه می کنه.؟؟؟؟
  • اذری ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    واقعا حیرت اور هستش که اینچنین یک ملت شیعه را زیر ملاحظات قومی وسیاسی میکوبید این نشان میده که ما فقط در مواقعی که به نفع کوتاه مدتمون باشه شعار میدیم
  • غریبه ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    شاید 50سا دیگه معلوم شود کی خائن به کشور بوده کی خادم الان همه ریا کارانه رفتار می کنند
  • علیرضا ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    آقا حمید جان برادر من این پول تزریقی به جیب دولت آذربایجان می ره که ضد نظام ایرانه نه مردم کشور آذربایجان
  • مجید ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    مشرق جنون چرا از خط لوله صلح که مدت هاست بسته شده و کشوری که کم کاری کنه موظف به پرداخت ماهانه 200 میلیون دلار است و ایران سالهاست این غرامت رو نمی گیره خبری نمیدی؟؟؟؟؟؟؟ با این پولها چه کارا که توی سیستان که نمیشه کرد و امنیت کل جنوب شرق رو افزایش داد. به همه باج به پاکستان هم باج؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • رزمنده دوران دفاع مقدس ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    چرا دولت نسبت به اعتقادات ایران شیعی بی احترامی می کند و برای این کشور ضدشیعی ارزش قایل می شود مگر خورده برده ای داریم تازه اگر هم داشته باشیم نیاز نیست ما بی خیال هم کیشان مان که در بدترین شرایط با آنها بد رفتاری می شود و آب و برق و گاز را در سرما از آنها دریغ کرده این دولت آذربایجان بترسید از خشم مردم ای دولت تدبیر و امید
  • شناس ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    ترکیه هم خیلی تلاش کرد تا تمام نفت و گاز ارسالی ایران به اروپا از مسیر ترکیه باشه و حالا این موضع و تلاش های آذربایجان نشون می ده برنامه دارن
  • اهوازی ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    پهپاد اسراییلی که در ایران سرنگون شد از یکی از همسایه های شمالی آمده بود. کدوم همسایه؟ آذربایجان یا ترکمنستان؟
  • محمد محیر مغانلو ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    خواهشا توهین نکنید یاشاسین آذربایجان مردم جمهوری آذربایجان به مراتب از ما مسلمانتر هستند 20 درصد خاک اونارو روسیه و ایران تقدیم ارمنستان کردن و امنترین مرز ما هم مرز آذربایجان فقط طوری حرف نزنید که به شعور آدم توهین بشه عقده ای نباشید
  • ایرانی ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    ارمنستان بسیار همسایه بهتر و قابل احترام تری برای ایران بوده و هست. در مقابل آذربایجان روابط نظامی نزدیکی با اسرائیل داره و همیشه در حال توطئه چینی ضد ایران بوده.
  • ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    دولتمردان ما باید سیاست منطقی را در پیش گیرند.حکومت جمهوری اذربایجان لاییک وضددینی است وعلاوه بر حاکمیت دیکتاتوری واستبداد علیه ملت خود سیاستهای خصمانه وخبیثانه ای را علیه کشورمان را در پیش گرفته اند.حالا که ایران از تحریمهای خبیثانه دشمنان غرب خلاص شده اند چه لزومی دارد به این دول خبیث همسایه باج بدهند.لینها بدتر از اسراییل اند.ما به روابط با آذربایجان وعربستان نیازی نداریم.قطع روابط با این دولتها باعث سربلندی ایران عزیز خواهد بود
  • سعید ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    یاشااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
  • ناشناس ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    ارمنستان تقریبا"کشور بی طرفی است اما آذربایجان به نیروهای اسرائیل برای ضربه زدن به ایران کمک می کند .
  • انقلابی ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    مشرق اگه نظرمو نسبت به اون شخصی که مرگ بر گفته منتشر نکنی هر چی دیدی از سایت خودت دیدی دیگه حتی به سایتت نمیام چه برسه نظر بذارم خودت که میدونی ارمان از بی مخاطبی پوکیده!میرم اونجا
  • ناشناس ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    امروز ارمنستان با ایران دوست است اما آذربایجان در جهت منافع رژیم صهیونیستی حرکت میکند.
  • افشین تهران ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    ترک و کرد یا بلوچ یا عرب یا ترکمن یا لر همه با هم میشن ایران.پس یادتون نره که نژاد پرستی و قبیله ای فکر کردن همون کاری هستکه دشمن میخواد ما رو تو اون دام بندازه.ایران با تمام اقوام و زبانها و مذاهبش ایران هست و خواهد بود و به همه انها هم افتخار میکنیم.
  • ناشناس ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    فعلا"که آذربایجان ما را فروخته است .
  • کارشناس نفت و گاز ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    این یک توطئه است.چرا که یکی از شریان های اقتصاد ما بدست دشمن ما می افتد دولت اشغالگر بادکوبه و ترکیه و اسراییل و آمریکا می افتد.اگر اراده کنند نفت و گاز ما را قطع میکنند و از چاههای بادکوبه یا ترکمنستان یا قزاقستان به گرجستان نفت و گاز صادر میکنند.ارمنستان نفت و گاز ندارد و همواره به نفت و گاز ما متکی میماند و تقویت ارمنستان باعث میشود این کشور مقاومت بیشتری نسبت به دولت بادکوبه و ترکیه و حتی روسیه و آمریکا داشته و به ما نزدیکتر شود.گرجستان میتواند گاز و نفت ما را از ارمنستان دریافت و به منطقه دریای سیاه صادر کند.اگر حتی گرجستان نفت ما را نخواهد میتوان آن را در ارمنستان به فرآورده تبدیل و صادر نمود.انتقال نفت و گاز ایران به گرجستان از راه آذربایجان اشغالی (آران و نخجوان و تالش و...) اشتباه بزرگی است.
  • ناشناس ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    مردم آذربایجان از خودمون هستند اما دولت آنها در جهت منافع امریکا و اسرائیل حرکت می کند و ضد ایرانی است .
  • ناشناس ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    یاشاسین مردم آذربایجان . و مرگ بر دولت اسرائیلی آذربایجان .
  • ناشناس ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    دولت آذربایجان در سالهای اخیر با ایران دشمنی کرده است و بهترین مسیر این خط لوله ارمنستان است .
  • ناشناس ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    اتفاقا باید لوله نفت و گاز ایران برای رسیدن به گرجستان از ارمنستان بگذرد. و از راه ارمنستان به مردم و استان قره باغ نفت و گاز بدهند تا همه دنیا بفهمند که پانترکهای که 20 درصد جمهوری جعلی آذربایجان را از دست دادند نمیتواند نسبت ایران ادعایی داشته باشند.
  • ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    چرت نگو اگه ایران نبود ارمنستان تا باکو رو شخم میزد
  • ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    چرا نظر دهندها فکر میکنند از مسولین بیشتر میفهمند
  • ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    ارمنستان بهتره. راهش نزدیکه. البته تخجوان هست. ولی ارمنستان اان وقت میشه. بهترین کار ارمنستان. جمهوری اذربایجان قط برای دشمنی و ندادن اتیاز خطوط لوله نفت گاز و نفت خودو اسای مرکزی به گرجستان انتخاب کرد.
  • رضا ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    چون این کشور ضد شیعی در میان بهترین مسیر ما به روسیه که بزرگترین متحد ماست قرار داره و اومده که زمین بده امتیاز بگیره و کاریشم نمیشه کرد
  • ایدین ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    شوروی25سال است که ازبین رفته ازان گذشته هویت باکو به 6000سال قبل برمی گردد زمانی که شمادرسیبری تشریف داشتید
  • فرزانه صاحبی ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    خدا لعنت کنه اونی که میدونه ولی سر به نادانی میزنه دولت باکو ذولت امریکایی و اسراییلی و تکفیری سعودیست
  • ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    بمیر پانترک
  • ایدین ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    دوست گرامی /ارامنی گدا راهی جز این ندارندواگرروزی قدرت پیداکنند همان کاری راباایرانی می کنندکه بامردم مظلوم شوشا انجام دادند
  • مجید ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    در عوض حکومت ارمنستان نامردی در حق ما نکرده. ولی حکومت آذربایجان مثل پاکستان دو رو و رفیق دزد و شریک قافله است.
  • ۰۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    آذربایجان برای همیشه سرزمین اهل بیت علیهم السلام باقی می ماند و دشمنانش از ارمنی و روس و اهل نفاق در عالم اسلام ذلیل و مهزوم خواهند شد انشاء الله!
  • محمد ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    اگر اقای زنگنه هر چند وقت یک بار از این کارهای نادرست انجام نده ادم به شک میفته که نکنه که مریض شده؟
  • حسن ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    گل گفتی.
  • نا ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    این پولهای ترانزیت صرف عقاید پانتورکی میشه
  • ادم ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    از کجا معلومه که دولت بعدی ضد ایرانی تر نباشد.چشم بسته بعضی ها زیر آبی می روند.
  • ایران ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    ایدین پانتورک ارمنیان بی آزارتر از آنی هستند که تو پانتورک خیال باطل داری.همین الآن هم وضع ارمنیان خیلی بهتر از وضع مردم جمهوری آذربایجان است.
  • ناشناس ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    باکو غلط است.بادکوبه درسته.
  • ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    یاشاسین آذربایجان
  • معلم ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    ماپيوسته آذربايجان رادوست داريم داشتيم وخواهيم داشت...تاكورشودهرآنكه نتواندديد...آذربايجان پاره تن ماست وماآنهاراازخودميدانيم...نتركدهركه نخواد...
  • حسین ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    رییس جمهور محترم فرمودند رفتار کشور ها را درزمان تحریم مدنظر دارم!! الآن معلوم شد مدنظر دارن این امتیاز رو به آذربایجان میدن که تدبیر چی ها امیدوار بمونن
  • حسین ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    دمت گرم زدی توخال کرسنت و سکوها و قرار دادها ووووو
  • ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    مرگ بر پان ترک ،چه آنکارا ،چه باکو
  • و یگ ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    تا قطر امارت و بحرین همه مدیون اذربایجان هستند
  • ایرانی ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
    0 0
    با توجه به سرنوشت خط لوله گاز ایران - ارمنستان که قلدر مآبانه به مالکیت گاز پروم روسیه رسید و انتقال گاز ایران به قفقاز تحت سیطره بزرگترین رقیب گازی ایران قرار گرفت، سیاست انتقال نفت به گرجستان از طریق آذربایجان به نظر تصمیم درستی به لحاظ امنیت انرژی می باشد. سیاست مستقلانه باکو در قبال مسکو و غرب گرا بودن این کشور می تواند فرصت گرانبهایی برای ایران در سهم گیری از بازار انرژی منطقه قفقاز و دور زدن رقیب (روسیه) و زمینه ساز بهبود روابط ایران و آذربایجان که چند سالی است تحت تاثیر تحولات مذهبی این کشور و نزدیکی به اسرائیل قرار گرفته، شود. مسائل سیاست خارجی را نمی توان تک بعدی نگریست.
  • saeed ۰۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
    0 0
    دولت آذربایجان مشتاقترین دولت همسایه برای ضرر و ضربه خوردن ایرانه شک نکنید... و کم کم به مرور زمان داره این افکار ضد ایرانی رو تو ذهن مردم خودش هم تزریق میکنه یعنی تا حدودی هم کرده برا همین هم نمیبینین که حرکت آنچنان ضد دولتی از طرف مردم بشه چون از لحاظ فرهنگی ایران نزدیکترین کشور به آذربایجانه برای مردمش مهمه که چه دیدی نسبت به ایران داشته باشند میشه گفت یکی از دیکاتورترین کشورهای همسایه همینه... تو همه شبکه های تلویزیونی واضح و آشکار با مواضع ایران در قبال سوریه مخالفت میکنن و خیلی جاها هم سعی میکنن عامل کشتار مردم بی گناه تو عراق و سوریه رو ایران معرفی کنن... کافیه چار تا از برنامه های اجتماعی تلویزیون آذربایجان رو نگاه کنید...
  • علوی ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
    0 0
    چه خوب چه بد مرزهای ایران و آذربایجان به علت پیوند مذهبی جزو امن ترین مرزهاست و گروهک های تروریستی که در سایر مرزها شرارت میکنند در این مرز وجود نداردند همانطور که پ ک ک خط لوله گاز ایران به ترکیه را چندین بار منجر ساخته این گروهک در ارمنستان هم زیر شاخه دارد . بعد از انتقال گاز به گرجستان بهترین کاری که دولت می تواند انجام دهد ساخت پالایشگاه و فرواوری گاز صادراتی به گاز مایع در خاک گرجستان و صادرات مجدد توسط کشتی های باری به مقاصد کشور های اطراف دریای سیاه است که با این کار هم رقیب گاز مایع قطر خواهیم بود و هم بازار بزرگ اوکراین و بلغارستان و رومانی و غیره را از دست روس ها خواهیم گرفت . و در دراز مدت می توان به احداث خط لوله دریایی فکر کرد و گزینه ارسال گاز از ترکیه به اروپا حذف و از طریق گرجستان و دریای سیاه پیگیری کرد
  • ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
    0 0
    آقای معلم صحبت آذربایجان با این آقای الهام علی اف و دولتش مثل زمین تا آسمونه.اونهایی هم که منفی دادن به دلیل اینه که شما در کامنتت مشخص نکردی که منظورت از آذربایجان مردم و سرزمین آذربایجانه یا دولتش؟ چون به هر حال هر بچه ای هم میدونه که آذربایجان پاره تن ایرانه.
  • آرمان ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
    0 0
    دوستان بحث نژاد و زبان رو پیش نکشن،مسعله سیاسی هست،رهبران یه کشور همسایه تا تونستن ضد کشور ما فعالیت کردن،و ما در اینجا نمیتونیم بگیم ریس جمهور اون کشور مسعله اش با مردمش جداست،همین کشور عراق،که چندین شهر مقدس شیعه اونجاست،یه زمانی رییس جمهورش با ما دشمن بود،و وارد جنگ شذ با ما و چقدر از جوانان این مملکت رو شهید کرد و چقدر هم از مردم شیعه عراق شهید شدن،پس تا علی اف رییس جمهور اذرآذربایجانه،ما باید احتیاط کنیم،والسلام

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس