کد خبر 560032
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۷

رویکرد جمهوری آذربایجان در تحریف تاریخ ایران، انکار مشترکاتش با ایران و مصادره مواریث و مفاخر ادبی ، تاریخی و هنری همچنان در سطوح رسمی و غیر رسمی این کشور ادامه دارد.

گروه بین‌الملل مشرق -  پايگاه اينترنتي «قاينار اينفو» جمهوري آذربايجان در گزارشي با اشاره به برگزاري نمايشگاه «شاه اسماعيل؛ سردار و حکمران»  در موزه تاريخ آکادمي ملي علوم جمهوري آذربايجان،  نوشت : اين نمايشگاه با الهام گرفتن از کتاب تاليف شده توسط راميز مهدي اف، رييس نهاد رياست جمهوري آذربايجان با عنوان « شاه اسماعيل صفوي: نماد سردار جنگي و حکمران»برگزار شده است. راميز مهدي اف در اين اثر، شاه اسماعيل را به عنوان شاه آذربايجان معرفي کرده و در اين راه زحمات بزرگي متحمل شده است؟!

علیرغم این که، در زمان صفویان قفقاز یا آران بخشی از ایران بوده و کشوری به نام آذربایجان وجود نداشته است ، در منابع رسمی جمهوری آذرباجان صفویه حکومتی غیر ایرانی قلمداد می شود.
بر اساس این گزارش عاکف عليزاده ، رييس آکادمي ملي علوم جمهوري آذربايجان طي سخناني در این نمایشگاه گفت : « شاه اسماعيل به دولتمداري و هنر نظامي گري و فرهنگ آذربايجان ارمغان هاي بزرگي اعطاء کرده است.»

تحریف تاریخ ایران در نمایشگاه باکو +عکس

علیرغم تلاش برای تحریف تاریخ ایران در این نمایشگاه، در پوستر این نمایشگاه، عکسي که نقاش معروف فلورانسي از شاه اسماعيل تصوير کرده و تا به امروز باقي مانده ، تصويرگري شده است. در سمت راست اين تصوير شاه اسماعيل  کلمات Sophy PERS به معني حمکران ایران وجود دارد.

دست اندرکاران نمایشگاه اذعان کردند که فراموش کردند در پوستر مذکور ، کلمات حکمران ایران  که به ایتالیایی نوشته شده بود را حذف کنند ، همین موضوع باعث واکنش تحریف گران تاریخ ایران در آذربایجان شده است بطوری که دکتر واقف آبيشوف از محققان آکادمی علوم آذربایجان مدعی شده است : اگر چنين اتفاقي در مورد دولت صفوي و موسس آن روي داده است، اين کار، تحريف تاريخ است.  اسناد موجود اين را نشان مي دهد که دولت صفوی  متعلق به آذربايجان بوده است و در اراضي آذربايجان ايجاد شده است؟! پاک کردن کلمه ( ايران)  به زبان ايتاليايي (  Sophy PERS ) در عکس تاريخي شاه اسماعيل (صفوي) در پوستر اين نمايشگاه فراموش شده و در حرکتي رذالت آميز، شاه اسماعيل به عنوان شاه ايران معرفي شده است؟!

بر اساس گزارش قایناراینفو، اين مساله را (حذف نشدن کلمه حکمران ایران از تصوير شاه اسماعيل در پوستر نمايشگاه موزه تاريخ آذربايجان) را  ديمس آلرلي ، محقق مشهور ساکن ترکيه فاش کرده و خواستار موضع گيري در مورد اين مساله شده است.

شایان ذکر است طی سالهای اخیر جمهوری آذربایجان در کنار ثبت میراث های ایرانی از جمله چوگان ، تار به نام خود در یونسکو ، در منابع رسمی و آموزشی خود تاریخ ایران را تحریف  کرده است که تاکنون واکنش مناسبی به آن انجام نشده است .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 40
  • ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    0 5
    بله وقتي كه به مردم مظلوم ارمنستان وكشتار ارمنيان در ايران واكنش نميشه بايد به سرمون بياد
  • yashar ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    1 2
    اولا شاه اسماعيل مشترکات ما و آذري هاست. ثانيا، ما بايد در مقابل مسئله قره باغ و کشتار شيعيان خيلي محکم عمل مي کرديم که نکرديم و الان انتظارات بيجايي داريم!!!
  • ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    0 2
    حالا ببینیم واکنش مسئولین چجوریه! واکنش قاطع یا واکنش ...
  • ظالم بلا ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    1 3
    تقصير ما هست بخدا تقصير خود ما هست كه با يك حمله اين قطعه زرخيز وطن را به آن برنمي گردانيم ! در صورت انجام اين حمله مطمئن باشيد كاري از دست آمريكا و اسرائيل و تركيه بر نمي آيد چرا كه در آن صورت تنها با ما طرف نيستند پوتين هم با قاطعيت ( مجبوره ) جلوشون بايسته چون ديگه تحمل نمي كنه ناتو تا اين حد چسبيده به خاك روسيه جلو بياد پس اين فرصتي تاريخي است و در صورت انجام اين حمله از طرف ايران كسي هم نمي تواندايران را متهم به لشكركشي و جنگ كند چون از لحاظ حقوقي واگذاري اين سرزمين به روسيه از طرف ايران قاجاري مدتهاست كه انقضايش گذشته و اكنون مال ايران است و بايد به وطن بازگردد . ازما گفتن
  • آذری ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    1 1
    مشرق عزیز وقتی رئیس جمهور و وزیر نفت ایران به این جماعت التماس می کنند تا سهم اوپک ایران رو به رسمیت بشناسند چه توقعی داری؟ تا ما در موضع ضعف باشیم آشی برای ما گرم نخواهد شد. از طرف من به دکتر احمق واقف آبيشوف : در درجه اول اسم تو خائن رذل ثابت می کند که بازمانده استعمار بولشویک ها هستی بدبخت دوم قبر شاه اسماعیل در مرزهای ما ست و شاه اسماعیل شاه شیعیان صوفی ایران خواهد ماند سوم شما احمق ها اول هیکلتان را از زیر اسرائیل خارج کنید بعد در مورد یک شاه شیعه ادعا کنید چهارم آتش بس یکطرفه اعلام شده در مقابل ارمنستان اوج رذالت و خفت شما بود ولی حالا که ایران مثل یک شیر زخمی در گوشه ای افتاده مثل یک مشت کفتار صهیونیست کثیف ما را دوره می کنید؟ ننگ بر شما صهیونیست های خائن! شیر هر چقدر هم زخمی وخسته باشد یک مشت کفتار نمی توانند به آن نزدیک شوند پنجم فعالیت های ما به خصوص امام جمعه شهر ما انشاا... در آینده نزدیک به بار خواهد نشست و شاهد انقلاب مذهبی در آذربایجان خواهیم بود و چه بسا دوباره برادران شیعه ما دوباره به آغوش ما بازخواهند گشت
  • مهدی ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    0 5
    هیچ گاه از حامی های اسراییل (آذربایجان) حمایت نخواهیم کرد . ارمنستان شاید در دین با ما متفاوت باشند اما هیچ گاه خیانتی به ملت ما نکردند برعکس آذربایجان
  • ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    2 5
    آذربایجان به عنوان یک کشور هویت تاریخی ندارد،پس اصلا بحث کردن در این مورد اتلاف وقت است
  • ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    1 2
    این حق ماست وقتی اجازه می دهیم خاک کشورمان و ایران شمالی به عنوان یک کشور مستقل وجود داشته باشد اوضاع اینگونه می شود. بله شاه اسماعیل آذری بود ولی او یک اذری ایرانی بود. به امید روزی که ایران شمالی باز به کشور اصلی اش الحاق شود و دست صهوینیست ها از خاک پاک کشورم کوتاه گردد.
  • ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    0 1
    خب رژیم صهیونیستی داره از دولــــــــــت آدربایجان حکمایت میکنه نه مردم.....شیعیان اونجا واقعا مظلومند
  • محمد ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    0 1
    دوست دارم حرف شما درست باشه ولی این حرف متاسفانه بازخورد بین المللی ندارد دوست عزیز. اکثر لابی ها حامی هر کسی هستند که ضد ایران باشد. ولی در کل کاری از دستشون برنمیاد چون خدا با ما بوده و هست وانشاا... اگر کلید داران اجازه بدهند با ما خواهد ماند.
  • علی ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    1 2
    سلام خود جمهوری آذربایجان زمانی بخشی از ایران بوده که جدا شده. واقعاً اینطور مواقع مشخص نیست راجع به چی باید بحث کرد.
  • ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    1 1
    چون تاریخ ندارند و بی هویتند دنبال تاریخ سازی و جعل تاریخ هستند امیدوارم دست صهیونیسم و غرب از بلاد مسلمین قطع شود
  • ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    3 0
    ارامنه خودشان در ظلم دست عثمانی را از پشت بستند وقتی برای جبران کشتار ارامنه غربی توسط عثمانی آذریهای شیعه را قتل عام کردند.
  • وحید ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    1 1
    بدبخت، اگر ایرانی باشی میفهمی که ایرانی مجموعه ای از آذری و فارس و لر و بختیاری و کرد و بلوچ و عرب و گیل و طبری و... است. وقتی میگی ایران، یعنی هویت جمعی همه ی ما شاه اسماعیل را به آن کشور جعلی که تا چند سال قبل برای کمونیست ها موس موس می کرد حالا برای آمریکا و اسرائیل، منتسب نکن. زنده باد ایران زنده باد تمام اقوام ایران مرگ بر هر نوع جدایی طلب تفرقه افکن
  • ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    0 1
    شما نمی خواهد از رژیم باکو که حامی اسراییل و وهابی ها هست و برعلیه شیعیان کار میکند دفاع کنید . سران این رژیم ضد شیعه هستند
  • اکبر از تبریز ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    2 2
    لعنت به این خبر پراکنی که هدفش توهین به مردم نجیب و مظلوم آذربایجان هست...
  • المپیا ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    2 0
    از تاریخ ایران یه خورده اگه داره بگید.
  • ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    1 1
    ایلچی بیگ رییس جمهور وقت جمهوری آذربایجان بعد از شکست های پی در پی از ارمنی ها تنها راه آزادسازی قرهباغ را فتح اردبیل و تبریز می دانست!؟ حالا ما چه کمکی به اینها بکنیم
  • سيد محمد ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    0 0
    دوست عزيز اين نمايشگاه رو هم دولت اذربايجان برگزار کرده!!
  • مهدی کوبانی ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    0 1
    کشور آذربایجان ضررش بیشتر کشورهای عربی برای ایرانه وکاملا تو بقله امریکا و اسرائیل قرار داره
  • حیدر ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    0 1
    چرا وزارت امورخارجه و سفارت مان درباره تحریف تاریخ ایران عزیزمان واکنش نشان نمی دهد
  • محمد حسین ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    0 0
    درود برتو.
  • محمد حسین ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    0 0
    زنده باد.
  • sam ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    0 0
    حالت خوبه؟تا حالا کجا بودی؟؟
  • ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    1 2
    باید حمله کنیم تمام این مغولا رو نفله کنیم خاکمونم پس بگیریم.
  • نصیر ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    1 1
    صدام هم به خیال اعراب جنوب ایران به ایران حمله کرد آخر چه شد!؟ ایران یک کشور عربی شد!؟؟؟؟؟
  • یک کرمانشاهی ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    1 1
    احسنت هموطن آذری
  • ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 1
    هویت سازی کار صهیونیستها و جیره خواران کثیفشون هست بالاخره بی ریشه ها رو باد میبره همونطور که هیچ دروغی ابدی نیست
  • محمد ۰۲:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
    0 0
    سایت منفجر شد!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس