کد خبر 522161
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۴

ایجاد پایگاه دائم نظامی چند منظور هوایی و دریایی توسط ترکیه در قطر در کنار پایگاه آمریکا نشان از چراغ سبز ناتو و آمریکا برای مشارکت ترکیه در تامین امنیت خلیج فارس است.

به گزارش مشرق، ایجاد پایگاه نظامی دائم در قطر توسط ترکیه و حضور ۳ هزار نیروی ترک در آن موجب خواهد شد تا ترکیه جزو چندین قدرت جهانی شود که در تامین امنیت خلیج فارس سهیم می شوند.

سایت موسسه واشنگتن در تحلیلی حضور نظامی ترکیه در خلیج فارس به همراه فرانسه که پیشتر مبادرت به ساخت پایگاه نظامی در امارات متحده عربی کرده و همچنین انگلستان و آمریکا که در بحرین پایگاه نظامی دارند را بیانگر چراغ سبز متحدان آمریکا در ناتو برای حضور ترکیه در میان آنها در خلیج فارس دانسته است.

بنا بر این گزارش همچنین حضور قدرت های جهانی و ناتو در کشورهای عرب کوچک شیخ نشین منطقه خلیج فارس نشان از تمایل این کشورها برای گشودن پای ناتو به این منطقه دارد.

به اعتقاد نویسنده با توجه به تحولات اخیر منطقه و کشمکش های کشورهای عرب منطقه با ایران و همچنین مدیون بودن قطری ها به امپراطوری عثمانی در اواخر قرن ۱۹ که موجبات هویت مستقل آنها را ایجاد کرد و موجب شد تا این کشور بخشی از عربستان وهابی نباشد، موجب شده است تا دوحه و آنکارا توافقی نظامی انجام دهند که موجبات حضور درازمدت نظامیان ترکیه در خلیج فارس را فراهم کند. توافقی که به موجب آن حمله به هر یک از این دو کشور حمله به دیگری محسوب خواهد شد و موجب خواهد شد تا به نفع همدیگر وارد جنگ شوند.

به غیر از ناتو، ترکیه چنین توافقی را با دو کشور دیگر به امضا رسانده است یکی با قبرس ترک نشین و دیگری با جمهوری آذربایجان.

نویسنده با اشاره به حضور نظامی آمریکا در منطقه و انگلیس و همچنین فرانسه معتقد است توافق ترکیه و قطر موجب می شود تا ترکیه به عنوان یکی از قدرت های نخبه جهانی در منطقه حضور یابد. امری که به جهت توافق هسته ای آمریکا و ایران و همچنین چرخش سیاست آمریکا از منطقه به آسیای شرقی موجب شده است تا با استقبال کشورهای عرب کوچک منطقه مواجه شود.

نویسنده معتقد است حضور نظامی ترکیه در خلیج فارس بخشی از مسئولیت ها و هزینه های آمریکا را که بزرگترین تامین کننده امنیت خلیج فارس است را کم می کند و همچنین استقلال قطر در برابر عربستان سعودی را تضمین می کند.

همچنین حضور نظامی ترکیه در منطقه بخشی از نگرانی های امنیتی قطر برای برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال در سال ۲۰۲۲ را کاهش خواهد داد.

پایگاه نظامی ترکیه در قطر قرار است پایگاه چند منظوره هوایی، دریایی و آموزشی باشد که پذیرای نیروهای ویژه ترک خواهد بود. همچنین این پایگاه موجبات دسترسی و لجستیک نیروهای این کشور در عملیات های آتی احتمالی این کشور در دریای سرخ، شمال آفریقا و خلیج فارس را فراهم خواهد کرد همچنین برای اولین بار بعد از سال ۱۹۵۰ به ناوگان دریایی این کشور دسترسی به اقیانوس آرام را خواهد داد.

نویسنده ریسک این اقدام ترکیه را اینگونه اعلام می دارد که ممکن است ایران این اقدام ترکیه را خصمانه تلقی کند و آن را جانبداری ترکیه از ائتلاف حکومت های پادشاهی عرب تلقی کند.

در راستای اهداف بلندپروازانه ترکیه در منطقه شایان ذکر است که این کشور اولین ناو هواپیمابر خود برای اجرای ماموریت های میان قاره ای را در دست ساخت دارد که قرار است سال ۲۰۱۲ به آب انداخته شود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • shadman ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    2 0
    در راستای اهداف بلندپروازانه ترکیه در منطقه شایان ذکر است که این کشور اولین ناو هواپیمابر خود برای اجرای ماموریت های میان قاره ای را در دست ساخت دارد که قرار است سال ۲۰۱۲ به آب انداخته شود.
  • علیرضا ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    0 2
    چرا دائم می نویسید کشورهای عرب؟! تنها کشور عرب یمن است و سایر این کشورها نژاد عرب نیستند وجزء کشورهای عرب زبان هستند. حالا دوباره بنویس کشور عربی قطر یا بحرین یا امرات یا عربستان و ...
  • یک مرد ایرانی ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    0 1
    ننگ بر ما اگر تلافی نکنیم یکی از بهترین راه های تلافی ایجاد یک پایگاه دریایی بسیار مقتدر در دهانه خلیج پارس با متحد معتبری همچون روسیه است که برای همیشه توی پوز آمریکا و ترکیه و خائنین دیگر منطقه ای زده شود دیر یا زود ناگزیر از این اقدام مشترک هستیم و اگر امروز نکنیم فردا دیر است
  • میم ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 2
    هرگز. ما مخالف حظور نیروهای فرا منطقه ای در خلیج پارس هستیم، حالا چه آمریکا و ترکیه، چه روسیه
  • ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    2 0
    نابغه الان سال2016 هستیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس