این بسته خبری بنا دارد به بررسی اتفاقات مهم اقتصادی هفته بپردازد تا مخاطبان اجمالاً از شرایط پیش آمده مطلع گردند. این گزارش در پنج محور کلی تولید، بازار، اقتصادمقاومتی، توسعه و بازار سرمایه اقتصاد ایران را رصد می کند.

گروه اقتصادی مشرق- در هفته ای که گذشت اقتصاد ایران متاثر از تحولات کلان اقتصادی و تصمیمات و قوانین جدید دستخوش فراز و فرود های زیادی قرار گرفت.

این بسته خبری بنا دارد به بررسی اتفاقات مهم اقتصادی هفته بپردازد تا مخاطبان اجمالاً از شرایط پیش آمده مطلع گردند. این گزارش در پنج محور کلی تولید، بازار، اقتصادمقاومتی، توسعه و بازار سرمایه اقتصاد ایران را رصد می کند.

 به منظور دسترسی به متن کامل هر خبر روی عبارت مشخص شده کلیک کنید.


**تولید


* در هفته ای که گذشت، پرداخت نوع جدیدی از تسهیلات مسکن که تا به حال هیچ بحث و مذاکره‌ علنی بابت آن بین مثلث «بانک مرکزی، بانک مسکن و وزارت راه و شهرسازی» مطرح نشده بود، آغاز شد. در این طرح شعب بانک مسکن با ارائه شکل تازه‌ای از تسهیلات مسکن در قالب افتتاح «حساب جاری» از سوی متقاضیان، مجوز دارند مشروط به رسوب حد معینی سپرده در دوره زمانی مشخص، 90 میلیون تومان وام ساخت مسکن به صاحب حساب پرداخت کنند.

** همچنین در این هفته، ستاد هماهنگی امور اقتصادی دولت، متن کامل سیاست­های اقتصادی دولت برای مواجهه با چالش­های اقتصادی تا پیش از رفع تحریم­ها را منتشر کرد. این سیاست ها که مشتمل بر 33 بند است برای تسریع در رونق اقتصادی از سوی رئیس جمهوری ابلاغ شد.

*** در این هفته و پس از رونمایی بسته خروج از رکود ، میزان وام بانکی برای خرید خودرو مشخص شد که بر مبنای آن بانک ها تا سقف25 میلیون تومان و حداکثر 80 درصد قیمت خودرو را با بازپرداخت 84 ماهه وام میدهند. با در نظر گرفتن این موضوع میتوان اعلام کرد که با حداقل 4 میلیون تومان میتوان صاحب خودرو شد.

گروه اقتصادی مشرق نیز در گزارشی به میزان تاثیر این وام بر فروش خودرو پرداخته و نقاط مثبت و منفی آن را بررسی کرده است. یکی از اشکالات جدی این وام احتمالا شرایط دریافت آن خواهد بود که مطمئنا هرکسی امکان دریافت آن را نخواهد داشت.

**** یکی دیگر از رویدادهای مهم در هفته ای که گذشت خبر بهره برداری از میادین مشترک گاز با کشورهای عراق و قطربود. رکن الدین جوادی مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران درباره آخرین وضعیت افزایش تولید نفت و گاز ایران در سال جاری، گفت: به زودی طرح توسعه فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی توسط رئیس جمهور به طور رسمی افتتاح می شود. وی همچنین بیان کرد: در کنار توسعه فازهای گازی، برنامه‌هایی هم به منظور آغاز تولید نفت خام از لایه نفتی این میدان مشترک تعریف و در دست اجرا است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران همچنین برنامه های وزارت نفت برای دوران پساتحریم را اعلام کرد که براین اساس ایران قصد دارد در دوران پساتحریم، ظرفیت تولید روزانه نفت را به ۵ میلیون بشکه و ظرفیت تولید گاز را به یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب در روز افزایش دهد.

در همین رابطه مدیره شرکت ملی پالایش نفت فرآورده نفتی همچنین از ارائه تخفیف های ۵ تا ۱۰ درصدی در فروش نفت خام به سرمایه گذاران پالایشگاه ساز در ایران در دوران پساتحریم خبر داد و خاطرنشان کرد: اجرای طرح های جدید توسعه، بهینه سازی و بهبود کیفیت تولید فرآورده های نفتی در پالایشگاه ها نفت در دوران لغو تحریم ها در دستور کار قرار گرفته است.


**بازار


* تغییرات قیمت ها در بازار، هفته متلاتمی را پشت سر گذاشت که از جمله آن می توان به قیمت سکه و طلا اشاره کرد. به طوری که در بازار طلای ایران هرگرم طلای 18 عیار با 507 تومان کاهش در هر گرم، در ابتدای هفته  96520 تومان و پایان هفته به 96013 تومان رسید. سکه نیز با کاهش پنج هزار و 500 تومانی در ابتدای هفته 948 هزار تومان و در پایان هفته 942 هزار و 500 تومان فروش رفت.

** بازار مواد خوراکی در ماه محرم هم شاهد تغییرات قیمتی بود به نحوی که قیمت کالاهای پرمصرف در این ایام با افزایش همراه بود. گزارش کامل بانک مرکزی از تغییرات قیمت مواد غذایی را اینجا ببینید.

 در همبن زمینه عباس والوزی معاون بازرگانی داخلی شرکت پشتیبانی امور دام درباره قیمت گوشت و محرم ، با بیان اینکه شرکت پشتیبانی امور دام به مناسبت ایام محرم سهمیه‌ای از گوشت قرمز و مرغ را برای استان‌های مختلف در نظر گرفته و آن را اعلام کرده است، اظهارداشت: به مناسبت این ایام ۳۰ هزار تن گوشت مرغ و ۳ هزار تن گوشت قرمز بین استان‌های کشور توزیع خواهد شد.

در این رابطه رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی با بیان اینکه بعضی اقلام غذایی من جمله حبوبات در ماه محرم با افزایش قیمت همراه بود، جزئیات قیمت موادغذایی را اعلام کرد. قیمت ها را از اینجا ببینید.

*** در بازار خودرو در هفته گذشته گروه خودروسازی سایپا اعلام کرد قیمت دو نوع خودرو خود را هرکدام به میزان 13.5 میلیون تومان کاهش داد. این خودروها که جزو محصولات چینی این شرکت بودند.
فعالان بازار دلیل کاهش قیمت چانگان تولید سایپا را ارائه این دو محصول از سوی گروه سایپا به برخی قطعه سازان به جای مطالباتشان از این گروه خودروساز عنوان می‌کنند. این قطعه سازان برای وصول پول خود، نسبت به فروش خودروهای دریافتی با قیمت پایین در بازار اقدام کرده‌اند و این موضوع باعث کاهش قیمت محصولات چانگان در بازار شده و در نتیجه سایپا نیز نسبت به کاهش قیمت فروش این محصولات اقدام کرده است.

**** دیگر موضوع مهم در این هفته اعلام میزان افزایش قیمت آب مشترکان تهرانی بود که به گفته محمد پرورش مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران قیمت آب در استان تهران برای مشترکینی که تا 15 متر مکعب آب مصرف می‌کنند 387 تومان، مشترکینی که بین 15 تا 20 متر مکعب آب مصرف می‌کنند حدود 700 تومان و مشترکینی که بین 20 تا 40 متر مکعب آب مصرف می‌کنند 3000 تومان افزایش یافته است.

***** قیمت جهانی نفت در این هفته با افزایش جزئی به دلیل نگرانی‌ها از اشباع شدن بازار عرضه و سلامت اقتصاد جهانی مواجه شد.در همین حال، قیمت نفت دریای برنت برای تحویل در ماه دسامبر با ۲۵ سنت افزایش به رقم ۴۸ دلار و ۸۶ سنت در هر بشکه رسید.

 قیمت جهانی طلا نیز در بازار معاملات جهانی قیمت طلا در پی قوی شدن ارزش دلار و نگرانی سرمایه گذاران از احتمال افزایش نرخهای بهره آمریکا پیش از پایان سال 2015، برای چهارمین روز متوالی با کاهش قیمت روبرو شد. در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر با 0.3 درصد کاهش، 1169 دلار معامله شد.


**اقتصاد مقاومتی


* در هفته ای که گذشت و پس از آنکه سیر تصویب توافق هسته ای به پایان رسید، نگاه ها به لغو تحریم ها منعطف شد و از آنجایی که لغو تحریم ها به دو بازه زمانی روزپذیرش و روز اجرا تقسیم می شود درجدولی تحریم هایی که برداشته میشوند را بررسی میکنیم.برای مشاهده جزئیات اینجا را کلیک کنید.

در همین زمینه و بر مبنای دستورالعمل 9 ماده ای رهبر انقلاب ، حضرت آیت الله خامنه ای( دامت برکاته) ، چهار توصیه اقتصادی را در زمینه اجرای برجام به دولت گوشزد کردند که متن آن قسمت از پیام عبارت است از: «در خاتمه همان‌طور كه در جلسات متعدد به آن جناب و دیگر مسئولان دولتی یادآور شده و در جلسات عمومی به مردم عزیزمان گوشزد كرده‌ام، رفع تحریم‌ها هر چند از باب رفع ظلم و احقاق حقوق ملت ایران كار لازمی است، لیكن گشایش اقتصادی و بهبود معیشت و رفع معضلات كنونی جز با جدی گرفتن و پیگیری همه‌ جانبـه‌ی اقتصاد مقـاومتی میسر نخـواهد شـد. امیـد است كه مراقبت شود كه این مقصود با جدیت تمام دنبــال شود و بخصوص به تقویت تولید ملی توجه ویژه صورت گیرد و نیز مراقبت فرمائید كه وضعیت پس از برداشته شدن تحریم‌ها، به واردات بی‌رویه نینجامد، و بخصوص از وارد كردن هرگونه مواد مصرفی از آمریكا جداً پرهیز شود.»

** در رابطه با این موضوع گروه اقتصادی مشرق نیز در گزارشی به کالاهای مصرفی که از ایالات متحده وارد کشور می شود پرداخته است. این درحالی است که مقدار زیادی از این کالاها امکان تولید در داخل برایشان وجود دارد.

*** پس از آنکه رهبری معظم انقلاب در دیدار نخبگان از روند پیشرفت سیاست های اقتصادمقاومتی گلایه کردند، گروه اقتصادی مشرق در گزارشی به دلایل این انتقاد و مصادیق آن پرداخت.


**توسعه


* در هفته ای که گذشت عباس هاشمی مدیر کل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اعلام تفاهم این وزارتخانه با بانک مرکزی، شرایط و جزئیات دریافت وام خزید کالا را اعلام کرد.
 
همچنین گمانه زنی هایی نیز در مورد میزان احتمالی اقساط وام 25 میلیونی خرید خودرو زده شد که براساس آن حداقل مبلغ قسط این وام حدود 500 هزار تومان است که  تا 570 هزار تومان قابل پیش بینی است.

** همچنین در این هفته گمرک ایران، بخشنامه تخفيف سود بازرگانی خودروهای وارداتی و قطعات منفصله خودروهای ساخت داخل با مصرف كمتر از ۶ ليتر در يكصد كيلومتر مسافت در چرخه برون شهری را ابلاغ کرد. بر طبق آن تخفيف سود بازرگاني مربوط به خودروهاي وارداتي و قطعات منفصله خودروها ساخت داخل با مصرف كمتر از شش ليتر در يكصد (۱۰۰) كيلومتر مسافت در چرخه برون شهري خواهد بود.

*** در این هفته علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره ورود هواپیماهای جدید به کشور اظهار داشت:‌ هر ایرلاینی که بخواهد هواپیمای جدید‌‌ وارد ناوگان هوایی کشور کند، لازم است تأییدها را براساس استانداردهای بین‌المللی از سازمان هواپیمایی کشوری اخذ کند و سپس برای برای انجام پرواز اخذ تأییدیه‌های بین‌المللی را داشته باشد.

از مهم ترین شرایط برای ورود هواپیما به کشور داشتن عمر مفید و عملیاتی حداقل تا 20 سال آینده است.

**** در هفته گذشته طیب‌نیا وزیر اقتصاد درباره وضعیت نرخ تورم گفت: در دو سال گذشته تورم به شکل معنی‌داری کاهش یافته است به طوری که از دی‌ماه سال گذشته تا شهریور امسال متوسط نرخ تورم ماهیانه 5 دهم درصد یا نیم درصد بود و این رقم در مردادماه منفی شد.

وی تاکید کرد: نرخ تورم نقطه به نقطه در شهریورماه سال جاری 11.7 کاهش یافته است و امیدواریم که در آینده نرخ تورم تک رقمی شود.


**بازار سرمایه


* در بازار بورس این هفته که با رشد 824 واحدی معاملات در روز اول آغاز شده بود و شاخص بازار سرمایه در روز اول از  61973 واحد شروع شده بود در آخر هفته با افزایش 33 واحدی مواجه شد. در طی هفته نیز با افزایش 1202 واحدی، شاخص کل بازار سرمایه در انتهای هفته به 63175 واحد رسید.

** شاخص یورس کشورهای آسیایی نیز به دنبال احتمال کاهش رشد اقتصادی چین در سه ماه سوم سال جاری میلادی و رسیدن آن به ۶.۹ درصد و نیز عدم تهدید آن برای روند روبه جلو اقتصادی این کشور و از سوی دیگر، بالا گرفتن خوش بینی ها از به تعلیق درآمدن افزایش نرخ بهره بانکی توسط فدرال رزرو آمریکا تا سال آینده میلادی، شاخص بورس کشورهای آسیایی در روز دوشنبه به بالاترین رقم در دو ماه اخیر رسید.

*** در این هفته و پس از مدت زیادی که شاخص یورس با عقبگرد مواجه شده بود و زیان فراوانی برای سرمایه گذاران به دنبال داشت گروه اقتصادی مشرق در گزارشی وضعیت 2 سال اخیر بورس را مورد ارزیابی قرار داد و برنامه های دولت برای مهار این زیان را بررسی کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • بهنام ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۱
    0 0
    توی یک خانواده اگه مثلا پدر خانواده بی دلیل از یکی از بچه ها حمایت کنه قطعا اون بچه اگه ظرفیت نداشته باشه یه بچه لوس و ننر و بیعرضه و حتی بیشخصیت بار میاد !! همین اتفاق برای خودروسازهای وطنی پیش اومده و توی اون زمانه که عده ای از منفعت طلبان خودی با همکاری اجنبیها تحریم رو به مملکت و مردم تحمیل کردند ....
  • ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۱
    0 0
    فعالان بازار دلیل کاهش قیمت چانگان تولید سایپا را ارائه این دو محصول از سوی گروه سایپا به برخی قطعه سازان به جای مطالباتشان از این گروه خودروساز عنوان می‌کنند. این قطعه سازان برای وصول پول خود، نسبت به فروش خودروهای دریافتی با قیمت پایین در بازار اقدام کرده‌اند و این موضوع باعث کاهش قیمت محصولات چانگان در بازار شده و در نتیجه سایپا نیز نسبت به کاهش قیمت فروش این محصولات اقدام کرده است
  • ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۲
    0 0
    زنده باد
  • ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۲
    0 0
    متلاطم
  • ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۲
    0 0
    وام ازدواج 6 میلیون! وام خرید لگن 25 میلیون!
  • مرتضی ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    0 0
    وام
  • همت ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    0 0
    چرا خودرو سازهای ما فقط وفقط به فکر خودشان هستند جان ومال مردم براشون کوچکترین اهمیتی نداره یکی به من بگه این قضیه رو چه کسی باید پیگیری کنه
  • علی ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    0 0
    آقای رئیس جمهور درد این جوونا ازدواج و مسکن هستش چرا باید بیاید وام 25000000تومنی برا خودرو بدیو وام ازدواج هنوز 3000000تومن باقی بمونه چون زندگی جوونا به جهنم فقط صنعت خودرو سازی که مال آقا زاده ها است باید حفظ بشه. خدا خدا از دست این زمانه نمی دانم به کجا پناه برم.
  • arad ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    0 0
    سال 90 با 206 تصادف كردم .ترمز اي بي اسش نگرفت .ايربگش باز نشد .كمربند باز شد و صندلي كودك بپرت شد جلو ..دست و پا و بيني و حلق و.. بچه هام شكست و راهي بيمارستان شديم ..فكر ميكنيد اخرش ايران خودرو چكار كرد ..هيچ ..گفتن پيگيري نكن و جايي شكايت نكن فايده اي نداره ..حتي يك عذر خواهي هم نكردند ..اگر خواستن مداركشو تقديم ميكنم .به برخي مقامات هم گفتم انها هم خواستار توضيح شدند اما با پررويي تمام گفتن ..مگه نگفتيم شكايت نكن !!! حالا بايد جواب پس بدن ..تمام اون ناجوانمردي ها و بي محلي ها و رانت خواري ها يه روز جواب داره ..اين اه و درد من و زن و بچه من و امثال من بوده ..نمي خريم .كم فروش را قران لعنت كرده ..سزاي كم فروش و گران فروش هم نخريدنه..نمي خريم .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس