این بسته خبری بنا دارد به بررسی اتفاقات مهم اقتصادی هفته بپردازد تا مخاطبان اجمالاً از شرایط پیش آمده مطلع گردند. این گزارش در پنج محور کلی تولید، بازار، اقتصادمقاومتی، توسعه و بازار سرمایه اقتصاد ایران را رصد می کند.

گروه اقتصادی مشرق- در هفته ای که گذشت اقتصاد ایران متاثر از تحولات کلان اقتصادی و تصمیمات و قوانین جدید دستخوش فراز و فرود های زیادی قرار گرفت.

این بسته خبری بنا دارد به بررسی اتفاقات مهم اقتصادی هفته بپردازد تا مخاطبان اجمالاً از شرایط پیش آمده مطلع گردند. این گزارش در پنج محور کلی تولید، بازار، اقتصادمقاومتی، توسعه و بازار سرمایه اقتصاد ایران را رصد می کند.

 به منظور دسترسی به متن کامل هر خبر روی عبارت مشخص شده کلیک کنید.


**تولید



* در هفته ای که گذشت، شرکت خودروسازی پژو فرانسه با آغاز بازی جدید رسانه ای اعلام کرد از مذاکره با خودروسازان ایرانی خسته شده و قصد دارد ظرف چند روز آینده مذاکرات را علنی کند. این درحالیست که کارشناسان دلیل این اقدام را ناشی از دو موضوع میدانند. یا این شرکت قصد دارد با فریب افکار عمومی از پرداخت غرامت به ایران برای توقف یکجانبه همکاریش در سالهای گذشته فرار کند و یا اینکه قصد دارد اعتبار از دست رفته خود را در میان ایرانیانی که در چندسال گذشته کالاهای بی کیفیتی را با برند پژو میخریدند بازیابد.

بااین حال باید به این موضوع نیز توجه کرد که شرکت پژو طبق قراردادی که در سال 2004 با طرف ایرانی امضا کرد موظف شد تا سال 2014 نسبت به فروش محصول و تامین قطعات متعهد باشد که در سال 2012 بطور یکجانبه این قرارداد را فسخ نمود و تا به امروز نیز تلاشی برای جبران ضرری که این تصمیم برای صنعت خودروسازی ایران داشت، انجام نداده گویی قصد پرداخت غرامت را ندارد.

در خبری دیگر نیز یک مقام مسئول در صنعت خودرو با انتقاد از وضع فعلی بازار خودرو گفت: تولید روزانه ایران خودرو در اردیبهشت ماه حدود 2 هزار و 400 دستگاه بود، افزود: میزان تولید روزانه این شرکت در مهرماه به حدود 910 دستگاه رسیده است که این رقم نشان از رکود جدی بازار خودرو دارد.

وی تصریح کرد: البته خوشبختانه پیش بینی می‌شود با رفع برخی مشکلات تولید روزانه ایران خودرو به هزار و 500 دستگاه و سایپا به هزار دستگاه در آبان ماه برسد.

در صنف قطعه سازان خودرو نیز ساسان قربانی دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران از کاهش محسوس تعداد قطعه سازان ایرانی خبر داد و گفت: با وجود اینکه پیش‌تر بیش از ۱۹۰هزار نفر در صنعت قطعه‌سازی‌ کشور شاغل بودند، اما به‌علت بروز برخی نارسایی‌ها ازجمله کاهش تولید خودرو، تاکنون بالغ بر ۵۰هزار نفر از فعالیت در این بخش خارج شده‌اند.

در بازار جهانی خودرو نیز طبق گزارش ها قیمت جهانی خودروی تندر 90 در ایران چیزی حدود دوبرابر نمونه خارجی آن است. این گزارش می افزاید:

خودروی داچیا لوگان یا به عبارتی رنو لوگان که در ایران با نام تندر 90 شناخته می‌شود با قیمت حدود 40 میلیون برای مدل E2 با دنده دستی و حدود 47 میلیون تومان برای مدل دنده اتومات آن در سطح بازار آزاد فروخته می‌شود. قیمت مدل پیکاپ (وانت) این خودرو نیز در بازار داخلی حدود 35 میلیون تومان است. درحالی که قیمت این خودروی با کیفیت معمولی در بازار بین‌المللی تنها 6500 دلار برابر با حدود 21 میلیون تومان است.

** در این هفته سیدحسن هفده‌تن معاون روابط کار وزیر کار ، در پاسخ به این سؤال که افزایش 20 هزار تومانی حق مسکن کارگران سرانجام چه شد؟، اظهار داشت: حق مسکن کارگران باید از مبلغ 20 هزار تومان به 40 هزار تومان افزایش پیدا می‌کرد که با مخالفت کارفرمایان اجرا نشد.

وی افزود: پیشنهاد می‌شود برای جبران این موضوع از برخی مزایای انگیزشی از جمله پایه سنوات استفاده شود، به طوری که رویکرد شورای عالی کار می‌تواند به این سمت حرکت کند، تا انگیزه نیروی کار افزایش یابد.

دراین موضوع کوروش پرند معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی آماری را از درصد بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی اعلام کرد. وی با اشاره به اینکه جمعیت بیکار جامعه جنسیت و سطح تحصیلات متفاوتی نسبت به گذشته دارند تصریح کرد: بیش از ۴۰ درصد جمعیت بیکار جامعه تحصیل کرده اند و این یعنی از هر ۱۰۰ فارغ التحصیل دانشگاه، ۱۹ نفر بیکار هستند.

یکی دیگر از آمارهایی که در این هفته اعلام شد مربوط میشود به میزان درآمد کارهای مختلف در حوزه ساختمان سازی که مطابق آمار اعلامی مرکز آمار ایران، کمترین دستمزد کارگران شاغل در طرح های عمرانی مربوط به کارگر ساده با ساعتی5 هزار تومان و ماهی 935 هزار تومان است و حداکثر حقوق مربوط به استادکار کابل‌کش فشارقوی با ساعتی 22250 تومان و ماهی حدود 4.2 میلیون تومان است.

*** آنطور که در خبرها آمده  میانگین مصرف روزانه بنزین کشور به بیش از ٧٢ میلیون لیتر رسید بیشترین مصرف بنزین در این بازه زمانی با ٩٥ میلیون و ٤٠٠ هزارلیتر به روز پنجشنبه ( ٣٠ مهرماه) و کمترین میزان مصرف آن نیز با ٤٩ میلیون و ٢٠٠ هزار لیتر به روز شنبه ( ٢ آبانماه) مربوط می شود.

در همین زمینه مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از آخرین مراحل تصویب افزایش کارمزد فروش بنزین در شورای اقتصاد خبر داد و افزود: پیش بینی می‌شود تا ۱۰ روز آینده شورای اقتصاد مصوبه جدید افزایش کارمزد فروش بنزین و گازوئیل در جایگاه‌های سوخت را ابلاغ و در نهایت این مصوبه اجرایی خواهد شد.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه هم‌اکنون بررسی افزایش کارمزد فروش بنزین و گازوئیل در شورای اقتصاد در مراحل پایانی خود قرار دارد، گفت: در صورت ابلاغ، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی این مصوبه را از ابتدای سال جاری محاسبه و اجرا می‌کند.

همچنین در روزهای گذشته بیژن زنگنه وزیر نفت با بیان اینکه بلافاصله پس از برداشته شدن تحریم‌ها، تولید نفت ایران ٥٠٠ هزار بشکه در روز افزایش پیدا می‌کند، گفت: امیدواریم با افزایش تولید بتوانیم اقتدار ایران و ظرفیت کاری صنعت نفت را به جهان نشان بدهیم.

محمدرضا نعمت زاده نیز در اظهار نظری با بیان اینکه عمر ذخایر نفتی ایران بسیار بیشتر از آن مقداری است که اعلام می شود گفت: برخی می‌گویند ذخایر هیدروکربنی ما تا 50 سال دیگر تمام می‌شود اما من معتقدم این منابع تا 400 سال آینده دوام خواهند داشت و باید خود را برای بهره‌مندی از این منابع به دانش روز مجهز کنیم و آنچه را که لازم داریم خودمان تولید کنیم که این کار شدنی است چون پیشتر خیلی قطعات ساده وارد می‌شدند اما اکنون نه تنها آنها بلکه تجهیزاتی پیشرفته‌تر از آنها را در داخل می‌سازیم.

**** در هفته ای که گذشت، عباس کشاورز  معاون وزیر جهاد در واکنش به خبر آلودگی برنج تولید داخل و مباحث مطرح شده از سوی وزارت بهداشت مبنی بر وجود سم بیش ازحدمجاز در برخی محصولات کشاورزی از جمله برنج، اظهارداشت: بررسی‌های ما حاکی از این است که مساله فوق درباره برنج صحت ندارد.


**بازار


* تغییرات قیمت ها در بازار، هفته متلاتمی را پشت سر گذاشت که از جمله آن می توان به قیمت سکه و طلا اشاره کرد. به طوری که در بازار طلای ایران هرگرم طلای 18 عیار با 900 تومان افزایش در هر گرم، در ابتدای هفته  95828 تومان و پایان هفته به 96728 تومان رسید. سکه نیز با افزایش هفت هزار و 500 تومانی در ابتدای هفته 940 هزار و 500 تومان و در پایان هفته 948 هزار تومان فروش رفت.

** بازار مواد خوراکی در ماه محرم هم شاهد تغییرات قیمتی بود به نحوی که قیمت کالاهای پرمصرف در این ایام با افزایش همراه بود. گزارش کامل بانک مرکزی از تغییرات قیمت مواد غذایی را اینجا ببینید.

در رابطه با قیمت مواد غذایی پرمصرف، مهدی یوسف‌خانی، رئیس اتحادیه پرنده و ماهی قیمت مرغ را در مراکز خرده‌فروشی ۶۰۰۰ توماناعلام کرد و اظهارداشت: قیمت این کالا طی هفته‌های اخیر در مراکز خرده فروشی از ۷۱۰۰ به ۶۰۰۰ تومان کاهش یافته است.


همچنین علی خندان‌روی جوان، رئیس اتحادیه گوشت گاوی با بیان اینکه قیمت گوشت گوساله طی حدود ۲ ماه اخیر هیچ تغییری نداشته است، قیمت هرکیلوگرم گوشت گوساله به صورت مخلوط برای مصرف کننده را ۳۲ هزار تومان اعلام کرد.

علی اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی نیز قیمت هرکیلوگرم شقه بدون دنبه عرضه به مغازه‌دار را بین ۲۵ هزار و ۵۰۰ تا ۲۶ هزار تومان و عرضه به مشتری را ۲۹ هزار تومان عنوان کرد.

میوه نیز در بازار شاهد افزایش قیمت بود بطوری که به گفته یکی از مسئولان میدان میوه و تره بار، تقریبا قیمت تمامی میوه‌ها نسبت به هفته قبل بین ۵ تا ۱۰ درصد افزایش یافته است. قیمت سبزی و صیفی نیز حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد نسبت به هفته قبل گران شده است. برای مشاهده آخرین قیمت انواع میوه و سبزی در بازار اینجا را کلیک کنید.

*** در این هفته شرکت خودروسازی ایران خودرو در اقدامی قیمت بعضی محصولات خود را بالا برد. براین اساس قیمت محصول پژو 405 SLX با موتور TU5 در شهریور ماه سال جاری با قیمت 30 میلیون 45 هزار تومان به فروش می رسید اما هم اکنون قیمت این خودرو 30 میلیون و 717 هزار تومان است.

گفتنی است که تفاوت قیمت این خودرو در کارخانه و بازار حدود یک میلیون تومان است که قیمت بازار یک میلیون تومان ارزان تر از قیمت کارخانه است.

جدیدترین قیمت خودروهای داخلی را از اینجا ببینید.

**** طبق آمارهای منتشر شده درباره هزینه های زندگی خانوارها و بررسی جزئیات شاخص قیمت ۳۱ گروه کالایی که مرکز آمار ایران آن را ملاک ارزیابی برای نرخ تورم قرار می دهد، نشان می دهد که تمامی ۳۰ شاخص در مهرماه روندی افزایشی داشته اند به طوری که شاخص قیمت خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات افزایش ۱۰.۸ درصد، نان و غلات ۱۷.۵ درصد، ماهی ها و صدف داران ۱۵.۳ درصد، شیر، پنیر و تخم مرغ ۱۱.۲ درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل خود افزایش قیمت داشته اند. مابقی افزایش قیمت ها را از اینجا ببینید.

***** براساس نتیجه مطالعاتی که در این هفته منتشر شد خط فقر مسکن با معیار «حداقل هزینه اجاره‌نشینی در خانه‌ای با کمترین امکانات قابل سکونت» برای 31 استان کشور محاسبه شد. بر این اساس، بالاترین «نقطه کف اجاره‌بها» به استان تهران اختصاص دارد که رقمی معادل 7/ 5 میلیون تومان در سال، برای یک خانوار برآورد می‌شود.در این میان، استان ایلام با عدد حدود یک میلیون و 400 هزار تومان، کمترین خط فقر مسکن در بین 31 استان کشور را در اختیار دارد. برای مشاهده جدول میانگین اجاره بهای سالانه استان های کشور اینجا را کلیلک کنید.

****** پس از آنکه یک گروه صنعتی اعلام کرد که حجم ذخایر نفت آمریکا در کوشینگ اوکلاهاما، نقطه تحویل نفت وست تگزاس اینترمدییت کاهش یافته، قیمت نفت روز چهارشنبه در معاملات کم حجم بازار آسیا افزایش یافت و از پایین ترین رقم چند هفته اخیر فاصله گرفت.قیمت هر بشکه نفت برنت با 3 سنت افزایش به 46 دلار و 84 سنت رسید. قیمت این شاخص نفتی در روز سه شنبه به 46 دلار و 41 سنت رسید که پایین ترین رقم از اواسط ماه سپتامبر تاکنون بود.

دربازار  جهانی قیمت طلا نیز، هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر با 0.4 درصد افزایش، به 1171 دلار رسید.


**اقتصاد مقاومتی


* محمدرضا مرتضوی رئیس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران با بیان اینکه، حتما برند‌های خارجی به بازار مواد غذایی ایران ورود می کنند، افزود: محصولات لبنی، رشته و پاستا،سرمایه گذاری مشترک در زمینه واردات غلات و صاردات محصولات تمام شده به سایر کشور‌ها و ... از مواردی است که با اجرای برجام در بخش صنایع غذایی شاهد خواهیم بود مرتضوی در پایان گفت: یکی از مورادی دراین زمینه حتما رونق می‌گیرد، خرید گندم از قزاقستان، روسیه و اکراین  و صاردات محصول آماده به کشورهای دیگر از جمله عراق است.

در این رابطه و پس از آنکه اظهار نظرهای زیادی نسبت به فعالیت شرکت آمریکایی مک دونالد در ایران مطرح شد، احم تویسرکانی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور،گفت: برند تجاری این شرکت برای پیشگیری از مشابه سازی در بسیاری از کشورها از جمله در ایران ثبت شده است اما این شرکت در کشور هیچ شعبه‌ای را به ثبت نرسانده است.

** یکی از مهم ترین خبرهای اقتصادی در هفته ای که گذشت مربوط می شود به راه اندازی سازمان مردم‌نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت با هدف افزایش مشارکت مردم و مقابله با فساد اقتصادی در تمامی حوزه‌ها از سوی تنی‌چند از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از جمله احمد توکلی رونمایی و آغاز به کار کرد.

 احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس در آئین رونمایی از این سازمان مردم نهاد گفت: با توجه به قوانین مترقی جمهوری اسلامی ایران از تمامی ظرفیت‌های مردمی به منظور دفاع از حقوق شهروندی و اجرای عدالت همواره قوانینی وجود داشته که در کنار فرمان‌ 8 ماده‌ای مقام معظم رهبری در موضوع مقابله با فساد اقتصادی، تدوین شده، اما در مقام عمل چندان از این حقوق دفاع نشده است.در حال حاضر فساد به مثابه یک موجود زنده تا جایی رشد یافته است که به فساد سیستمی تبدیل شده و حتی دستگاه‌های مرتبط را نیز گرفتار فساد کرده است.


**توسعه


* دراین هفته ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به سئوالی درباره‌ زمان آغاز پرداخت تسهیلات 25 میلیونی خرید خودرو و همچنین 10 میلیونی خرید کالاهای بادوام اظهار کرد: تمامی سیاست‌های اعتباری بانک مرکزی در رابطه با اجرایی شدن بسته رونق اقتصادی از نیمه دوم آبان‌ماه در دستور کار قرار گرفته و اجرایی می‌شود.

آنطور که رییس کل بانک مرکزی اعلام کرده است تسهیلات جدید خودرو در نهایت برای مصرف‌کنندگان‌ این امکان را ایجاد می‌کند که تا 80 درصد قیمت خودرو و حداکثر تا 25 میلیون تومان را در یک دوره هفت ساله پرداخت کنند.

در مورد بازپرداخت وام خرید خودرو نیز برآوردها نشان می‌دهد که با شرایط اعلامی و با توجه به سود 16 درصدی در نظر گرفته شده ، اگر این وام با نرخ 16 درصد در اختیار مشتری قرار گیرد وی باید در یک دوره هفت ساله هر ماه با پرداخت حدود 495 هزار تومان قسط، تسهیلات دریافتی را برگرداند. در عین حال که وام 25 میلیون تومانی در پایان دوره با مجموع 41.7 میلیون تومان تسویه می شود. بر این اساس برای تسهیلات 25 میلیون تومانی باید حدود 17 میلیون تومان سود پرداخت شود.

گروه اقتصادی مشرق نیز در گزارشی به تاثیر پرداخت این وام بر صنعت خودروسازی کشور پرداخته و از بی برنامگی دولت در زمینه تکمیل جزئیات پرداخت آن انتقاد کرده. گفتنیست طبق گزارشات از زمان اعلام خبر اعطای این تسهیلات تا بحال رکود صنعت خودروسازی کشور عمیق تر شده است.

** سیستم بین بانکی سوئیفت این هفته دربیانیه شرایط برداشته شدن تحریم بانکی ایران را اعلام کرد. در این بیانیه آمده است که بانکهای ایرانی تنها در صورتی به این شبکه وصل خواهند شد که توافق هسته ای ایران به طور کامل اجرا و تایید شود.

*** در این هفته مرکز آمار ایران نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به مهر ماه ۹۴ را ۱۳.۳ درصد اعلام کرد، این در حالی است که نرخ تورم سالیانه شهریور ۱۳.۶ درصد اعلام شده بود. این درحالیست که طبق گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به مهرماه 1394 نسبت به دوازده ماه منتهی به مهرماه 1393 معادل 14.8 درصد است.

**** در این هفته خبرهایی نیز درباره زمان آزادسازی سهام عدالت منتشر شد که به گفته سید جعفر سبحانی مشاور عالی سازمان خصوصی‌سازی، سهام عدالت دو دهک پایین درآمد که شامل تخفیف ۵۰ درصدی هستند، در نیمه اول سال ۹۶،‌ آزاد خواهد شد. تاکنون ۳۷ درصد از بدهی‌ سهام عدالت پرداخت شده که تا پایان سال آینده به ۵۰ درصد می‌رسد.

***** صندوق بین المللی پول در بخشی از گزارش جدید خود موسوم به «چشم انداز اقتصاد منطقه ای خاورمیانه و شمال آفریقا و آسیای مرکزی» به بررسی میزان ذخایر ارزی کشورهای منطقه پرداخته است.

در این گزارش میزان ذخایر ارزی ایران در پایان سال 2014 بالغ بر 111 میلیارد دلار اعلام شده است. بر اساس برآوردهای این نهاد بین المللی ذخایر ارزی ایران درسال جاری میلادی 18 میلیارد دلار افزایش یافته و در پایان این سال که دو ماه دیگر به پایان می رسد 129 میلیارد دلار خواهد شد.

****** در هفته ای که گذشت گروه اقتصادی مشرق در گزارشی به دلایل نامه نگاری 4 وزیر به رئیس جمهور مبنی بر رکود اقتصادی کشور که در حال تبدیل شدن به بحران است منتشر کرد که طبق آن مشخص شد رشد تعداد جواز تاسیس واحدهای صنعتی در 4 ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل حدودا منفی 9 درصد، پروانه بهره‌برداری از واحدهای صنعتی منفی 10 درصد، گواهی کشف معادن منفی 24 درصد، پروانه اکتشاف معادن منفی 20 درصد، پروانه بهره‌برداری از معادن منفی 39 درصد و مجوز برداشت از معادن منفی 41 درصد بوده است.

نگارش این نامه واکنش های مختلفی را در مجامع مختلف به همراه داشت که قبلا در گزارشی مستقلا بررسی شده بود. یکی از این واکنش های جنجالی که در این هفته اتفاق افتاد اظهار نظر اکبر ترکان مشاور ارشد روحانی بود. وی بابیان اینکه نگارندگان این نامه رانت خوار بودند و هدفشان از نوشتن این نامه خوراک پتروشیمی با قیمت پایین بود، رسانه ها را با لحن بی ادبانه ای مورد انتقاد قرار داد و آنها را خوردن نان حرام متهم کرده است.

******* در  این هفته همچنین گروه اقتصادی مشرق در گزارش دیگری به وضعیت پرداخت تسهیلات بانکی در کشور پرداخته و از اختصاص 62 درصدی وام ها به ازدواج و خرید و قرض الحسنه خبر داده است. همچنین پرداخت وام به کارمندان بانک را نیز بررسی کرده است.


**بازار سرمایه


* در بازار بورس این هفته که با افت 382 واحدی معاملات در روز اول آغاز شده بود و شاخص بازار سرمایه در روز اول از  62792 واحد شروع شده بود در آخر هفته با افزایش 5 واحدی مواجه شد. در طی هفته نیز با افزایش 136 واحدی، شاخص کل بازار سرمایه در انتهای هفته به 62928 واحد رسید.

** به دنبال تلاطم بازار جهانی نفت، ارزش شاخص بورس کشورهای آسیایی در روز چهارشنبه باز هم روند نزولی به خود گرفت. ارزش شاخص بورس شانگهای ۴ دهم درصد، بورس تایوان ۶ دهم درصد، بورس هنگ کنگ ۳ دهم درصد، بورس کره جنوبی ۳۷ دهم درصد و نیز ارزش شاخص شماری از شرکت های انرژی در ژاپن و استرالیا با کاهش روبرو شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • سید اکبر کولر ساز ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۹
    0 0
    ممنون از مک دونلاد عزیز که سرطان های نوع جدید را برای ما به ارمغان میاورد. البته مردم فقط شکم را میشناسند و زیرش را. به عوارضش کاری ندارند. فرقی هم نداره براشون چه چینی باشد چه ایرانی و چه آمریکن
  • ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۹
    0 0
    خداییش عالی گفتید ناشناس
  • ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۹
    0 0
    اکبر کولرساز حرف خوبی نزدی مردم ما خیلی فهیم تر از این حرفها هستند و گوشت خوک و گوشت کثیف لقمه آنها نیست !!! کار عده معدود ی انسان خام رو به حساب همه نذار

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس