درحالی که با لغو تحریم نفتی ایران انتظار می رود نفت این کشور به بازار اروپا بازگردد عربستان برای تنگ کردن جا برای ایران و همچنین کنار زدن روسیه اقدام به افزایش عرضه نفت ارزان در این بازار کرده است.

 به گزارش مشرق، رویترز اعلام کرد: در ماه های اخیر چند شرکت بزرگ نفتی، از جمله اکسون، شل، توتال و انی خرید نفت عربستان برای پالایشگاه هایشان در غرب اروپا و منطقه مدیترانه را افزایش داده اند.

در روز 13 اکتبر، ایگور سچگین، رئیس شرکت رزنفت روسیه گفت، عربستان فروش نفت خود به لهستان  به زیر قیمت را شروع کرده است.

هرچند این اقدام می تواند برای سهم مسکو از بازار پرسود انرژی اروپا مشکلاتی به وجود بیاورد، اما تحلیلگران روسی تاکنون در ارزیابی های خود از این روند محتاطانه عمل کرده اند.

الکساندر پاسچنیک، رئیس بخش تحقیقات صندوق ملی امنیت انرژی در این باره گفت: «نفت عربستان پیش از این در بازار اروپا حضور داشته است. در سال 2010، اروپا حدود 10 درصد صادرات نفت عربستان، یعنی 30 میلیون تن نفت را به خود اختصاص داد.»

به گفته این تحلیلگر روسی، این به معنای ایجاد یک کوریدور انتقال نفت است نه بازتوزیع سهم کشورهای مختلف از بازار نفت اروپا.

وی در ادامه گفت: «بندر گدانسک لهستان دریافت محموله های نفتی از عربستان را آغاز کرده است. ممکن است در اینجا شرایطی برای افزایش همکاری ها و در نتیجه  ریسک هایی برای روسیه وجود داشته باشد.»

تحلیلگران شرکت کننده در نظرسنجی موسسه آر بی تی اچ گفته اند، از آنجایی که اعضای اوپک تلاش نمی کنند حجم تولیدشان را کاهش دهند، توسعه حضور عربستان در بازار اروپا یکی از منطقی ترین اقدامات این کشور است.

پاسچنیک افزود: «به محض اینکه تحریم های ایران به صورت قانونی برداشته شود، نفت این کشور راه خود را به سمت بازار اروپا پیدا خواهد کرد. احتمالا به همین علت است که عربستان اکنون تصمیم گرفته موقعیت خود در اروپا را تقویت کند.»

در حال حاضر، روسیه حدود 25 درصد نیاز نفتی اروپا را تامین می کند. امسال، عرضه نفت روسیه به اروپا بیش از 5.5 درصد افزایش یافته و به 97.6 میلیون تن رسیده است. با این حال، بر اساس ارزیابی یوری پروکودین، تحلیلگر مسائل نفتی، در سال آینده روسیه ممکن است تا یک سوم این بازار را از دست بدهد.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ياور ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۱
    0 0
    باید به یمن موشك ضد كشتی بدهیم. دو تا شلیك به دو تا نفتكش عرعرستان. يا اینكه كمك كنیم چند تا پالایشگاه عرعرستان را بزنند. بخدا شبانه روز دعا میكنم فتوی جهاد از سوی يكي از مراجع شیعه داده شود. ریز و درشت وهابی‌ها را از دم تیغ میگذرانم.
  • شهرام ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۱
    0 0
    بزارین این کار را بکند. قاطرهای سعودی انقدر احمق هستند که به راحتی میتوانند عربستان را نابود کنند حمله به یمن و پرداخت هزینه های گزاف برای جنگ از یک طرف و زیاد و ارزان فروشی نفتشون از طرف دیگر هم اقتصاد عربستان را تهدید میکند و هم باعث کودتا و درگیری بین اعضای خاندان ال قاطر میشود. الان ملک قاطر که با شاه شدنش تمام خاندان شاه به درک واصل شده ی پیشین را کنار گذاشت . در پی بهانه و فرصتی هستند که شاه امروزی را کله پا کنند.
  • ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۱
    0 0
    بزارید مالشو حراج کنه اتفاقا این فرصتیه ایران ناخواسته بسمت اقتصاد بدون نفتی حرکت کنه
  • علی اکبر ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۱
    0 0
    واقعا خاک بر سر سعودی ها ، اینا یه مشت بی خرد و بی عقل و عقب مانده ان که حتی نمیتونن تشخیص بدن که چی به نفعشونه و چی به ضررشونه .
  • ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۱
    0 0
    عربستان همین الان داره با تمام ظرفیت کار می کنه این خبر ساختگی غربی ها با هدف درگیری ایران و عربستان در جنگ هست..فراموش نکنید کانادا و امریکا تا چند سال دیگه بزرگترین تولید کننده نفت دنیا میشن و باید قیمت نفت بیاد بالای شصت دلار...و جز جنگ بین قدرت های نفتی خاورمیانه نمی تونه به این هدف برسن...
  • مهدی ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۱
    0 0
    اگر دولتمردان ایران به اقتصاد بدون نفت که دستور مقام معظم رهبری اعتقاد و ایمان داشتند و اقدام میکردند ایران میتوانست از نفت به عنوان سلاح فلج کننده علیه وهابیت خبیث استفاده کند ، وقتی که ما برای تامین دلار به نفت نیاز نداشته باشیم و اقتصادمان بر اساس نفت نباشد در هنگام خباثت و حماقت دشمنان اگر آنها اعلام کنند که نفت 40 دلار میفروشند ما هم اعلم میکنیم نفت 10 دلار و این نفت 10 دلاری که برای اقتصتد وهابیت کمر شکن است را به همه اروپا نمیدادیم هر کشوری که دوست داریم میفروشیم مثلا به انگلیس و فرانسه بدلیل خباثت و دشمنی با ایران نمی فروشیم اونوقت با سلاح نفت دو تیر زدیم یکی بینی وهابیت را به زمین مالیدیم دوم کشورهایی که رفتار خصمانه با ما داریم را از نفت ارزان محروم میکنیم ولی حیف که دولتمردان در فکر افزایش صادرات نفت هستند صد حیف .
  • نصیر ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۱
    0 0
    بیشتر بازار اروپا که دست روسیه جون هست که!!
  • دکتر ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۱
    0 0
    برادر عزیز نفت ایران از نوع نفت سنگین هست با نفت امثال عربستان تفاوت داره هر بشکه نفت ایران یکو نیم برابر یک بشکه سعودی بنزین میده...سر نفت ایران در دنیا دعوا هست جوری که از هند و چین ژاپن و کره و شرق آسیا تا اروپا و حتی آفریقا و حتی خود این شیوخ عرب خواستار خرید نفت ایران و پالاش اون و فروش دوباره به ایران هستن!!...
  • ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۱
    0 0
    انهدام چاه های نفتی وپالایشگاه های عربستان توسط انصار ا... یمن این کشور را با چالش های مختلف ازدست دادن مشتریان خود ، افزایش کسری بودجه ، هزینه ترمیم چاه های نفتی ، کمبود انرژی در داخل این کشور ، افزایش قیمت جهانی نفت ، تلافی ملت فداکار یمن بابت بخشی از ویرانی کشورشان ، کاهش ذخایر ارزی عربستان ، ایجاد نارضایتی در داخل عربستان و...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس