پس از آنکه رئیس‌جمهور از «پیش‌خور» شدن پول‌های بلوکه‌شده ایران در خارج کشور خبر داد، معاون اول وی اعلام کرد ۱۰۰ میلیارد دلار ذخایر ارزی در خارج کشور داشتیم که مبالغی از آن هزینه تضمین فاینانس و طرح‌های نفت و گاز شده و مبلغی را هم به داخل آورده‌ایم.

به گزارش مشرق، اسحاق جهانگیری ظهر امروز در همایش روز ملی صادرات در جمع صادرکنندگان نمونه کشور به تأثیر برجام بر وضعیت اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: برخی کشورها به زعم خودشان فضایی فراهم کرده بودند تا به واسطه ایجاد ایران هراسی در دنیا ما را از صحنه‌های مختلف عقب برانند، از طرفی کشورهای 1+5 به دلیل روحیه استکباری به دنبال زیاده‌خواهی از ایران بودند اما در این چنین شرایطی ایران وارد مذاکره شد و فرصت‌های خوبی در اختیار تیم مذاکره کننده قرار گرفت.

وی تصریح کرد: دنیا از شرایط نا امن منطقه فهمید که با ایران می‌تواند ثبات را به منطقه برگرداند و شاید برای خود  غربی‌ها هم قابل تصور نبود که یک کشور جهان سومی در مقابل 6 قدرت بزرگ دنیا از چنین مذاکره‌ای به دستاوردهایی برسد که دستاوردی تاریخی برای ملت ایران و در دوران انقلاب به ثبت رسید.

وی تصریح کرد: در طی روند مذاکرات، تمام نتیجه خدمت به مقام معظم رهبری ارائه می‌شد و هرجا نظری بود اصلاحات صورت می‌گرفت بعد از توافق رژیم صهیونیستی تمام هم و غم خود را به کار گرفت تا کنگره آمریکا به برجام رأی ندهد تا کنگره آمریکا به برجام رای ندهد که اگر اینگونه می‌شد باز هم ما برنده بودیم.

وی با بیان اینکه خوشحالیم هرکس هر مطالبه و هر مطلبی را چه به حق و چه به ناحق داشت از طریق تلویزیون رسمی آعنوان کرد، افزود: پس از تمام اینها موافقین توافق طبق نظرسنجی‌ها در کشور 85 درصد بودند و تعداد مخالفین به 3 درصد هم نمی‌رسید.

وی با اشاره به اینکه قبل از مذاکرات برخی صاحب‌نظران معتقد بودند که قطعنامه‌ها علیه ایران حتی در دوره 16 سال روسای جمهور نیز قابل لغو نخواهد بود، خاطرنشان کرد: در همین مدت کوتاه پس از توافق، شورای امنیت با یک قطعنامه 5 قطعنامه دیگر را لغو کرده است و آژانس هم وقتی گزارش خود را اعلام کرد کشورهای اروپایی روز اجرای لغو تحریم‌ها را اعلام کرده‌اند.

وی ادامه داد: اتحادیه اروپا مراحل قانونی لغو تحریم‌ها را تصویب و تحریم را لغو کردند و 3 کشور آمریکا، چین و ایران درمورد بازپروری اراک نیز بیانیه داده‌اند. پیش‌بینی ما این است که انشاالله در آذرماه تحریم‌ها لغو خواهد شد و ما با لغو تحریم‌ها دوران جدیدی را پیش رو خواهیم داشت.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دوران تحریم بر اثر فشارها فرصت‌های جدیدی برای ما ایجاد شد، اضافه کرد: ما با روز اعلام لغو تحریم‌ها خود را آماده‌کرده‌ایم که روزانه 500 هزار بشکه نفت به تولید کشور اضافه کنیم. برای این موضوع، وزارت نفت نیاز به تامین منابع داشت که آن را انجام دادیم و پس از آن ظرف چند ماه آینده به رقم ظرفیت 2 میلیون بشکه خواهیم رسید.

جهانگیری تصریح کرد: اینکه یک عده سعی می‌کنند با یکسری حرف‌های کوچک‌ حاشیه‌ای دستاورد بزرگ را در ذهن مردم کوچک کنند کار درستی نیست.

وی در مورد پول‌های بلوکه شده خارج از کشور گفت: 100 میلیارد دلار ذخایر ارزی در خارج از کشور داشته‌ایم که برخی صرف تضمین فاینانس شده، برخی در پروژه‌های نفت و گاز بکار گرفته شده و برخی به داخل کشور آورده‌ایم و اگرچه برخی می‌گویند معادل ریالی 30 میلیارد دلار خرج شده است اما در نهایت این پول منبعی است که به کشور وارد می‌شود و در اختیار واردات، صادرات و فعالان اقتصادی قرار می‌گیرد.

* سرمایه‌گذاری خارجی به ارزش 4.2 میلیارد یورو در بخش برق کشور

معاون اول رئیس جمهور در مورد نتیجه ورود سرمایه‌گذاران خارجی طی این مدت به کشور گفت: با برخی از آنها به قرارداد رسیده‌ایم که نمونه آن سرمایه‌گذاری 4.2 میلیارد یورویی در بخش برق است که با وزارت نیرو توافق شده است.

جهانگیری بر این نکته تاکید کرد که باید بازنگری‌های جدیدی در سیاست‌های راهبردی اقتصاد کشور انجام شود و گفت: رهبری هم فرموده‌اند که اقتصاد مقاومتی باید تبدیل به برنامه‌های جدیدی شود و امروز جلسه ستاد راهبردی اقتصادی مقاومتی برنامه‌های جدیدی را که در این حوزه تدوین شده مصوب خواهد کرد.

* تدوین برنامه‌های جدید اقتصاد مقاومتی در ستاد راهبردی

وی در مورد جزئیات بیشتر برنامه‌های جدید راهبردی اقتصاد مقاومتی گفت: یکی از آنها ارتقای بهره‌وری در 5 حوزه انرژی، نان، آب، سرمایه و نیروی کار است که فکر می‌کنیم ده‌ها میلیارد دلار حول این محورها وجود داشته باشد.

وی یکی دیگر از برنامه‌ها را برون‌گرایی اقتصاد و توسعه صادرات عنوان کرد و افزود: باید در حوزه صادرات با رویکردهای جدید ورود پیدا کنیم و کشورهای هدف را مشخص کرده و به آنها وارد شویم، به عنوان مثال 30 کشور را مد نظر قرار دهیم. در همان راستا اتاق‌های بازرگانی، وزارت صنعت و دست‌اندرکاران این حوزه خود را برای ورود به بازارهای این کشورها آماده کنند.

جهانگیری در مورد تاثیر قیمت نفت در بودجه کشور نیز به این نکته اشاره کرد که اقتصاد ایران و بودجه به شدت وابسته به قیمت نفت است که با بالا و پایین رفتن آن اوضاع اقتصاد خوب یا متشنج می‌شود.

وی با اشاره به اینکه قیمت نفت در دو برهه زمانی در سال‌های 53 و 91 به اوج خود رسید، گفت: کشورهایی که بیشترین حجم فروش نفت را داشتند به دنبال راهکار مقابله با بیماری هلندی (رکود تورمی) رفتند و ما هم به دنبال ایجاد حساب ذخیره ارزی بودیم که هرگاه بخش خصوصی نیاز به وام داشت 50 درصد از این رقم را در اختیار آن بگذاریم و بعد در صورت کاهش قیمت نفت آن را از محل حساب ذخیره ارزی جبران کنیم.

* 150 میلیارد دلار پول حساب ذخیره ارزی در دولت دهم به کجا رفت

وی با انتقاد از عملکرد دولت نهم و دهم تصریح کرد: گزارش دیوان محاسبات عنوان می‌کند که حساب ذخیره ارزی می‌بایست در هنگام تحویل 171 میلیارد دلار پول در خود داشته باشد ولی آقایان بی‌حساب میلیاردها دلار پول مملکت را خرج کردند و روزی که حساب ذخیره ارزی به صندوق توسعه ملی انتقال یافت فقط 12 میلیارد دلار مانده بود.

معاون اول رئیس جمهور در مورد توضیح بیشتر درآمدهای نفتی دولت در سال 90 گفت: درآمد ارزی حاصل از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی 191 میلیارد دلار بوده که رشد اقتصادی کشور منفی 6.8 اعلام شده است و امسال پول نفت که در بودجه می‌آید کمتر از 20 میلیارد دلار است. در یک مقطعی مجبور شدند برای کنترل نرخ ارز 22 میلیارد دلار پول کشور را در استانبول و دبی بفروشند تا بتوانند نرخ ارز را کنترل کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    0 0
    مشکل ملت ایران،آمریکا و دیگران نیستند.دروغگویی مسئولان مشکل اصلی است.موندم حرفهای قبل از برجام درسته یا حرفهای بعد از برجام
  • ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    0 0
    اگه بگن 200 میلیارد دلار میخاد وارد کشور بشه همه براش نقشه میکشند از داخلی تا خارجی اما وقتی گفته بشه 20 30 میلیارد دلار وارد میشه همه خف میگیرن
  • سید مهدی ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۳۰
    0 0
    آهای مردم ایران... خوب ببینید کسانی که توی بحثهای سیاسی ادعا می‌کردن پول نفت در دوره‌ی قبلی خیلی بالا بوده و دولت همه رو حیف و میل کرده، حالا یهو ۱۰۰۰۰۰ میلیون دلار زبون بسته یکجا تقدیمش شده. حالا ببینید و شاهد باشید و قضاوت کنید که دولت با این پول کلان چقدر میخواد کشور رو آباد کنه!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس