پرفروش‌ترین کتاب‌های دفاع مقدس در یکسال گذشته بر اساس گزارش «زیر بازارچه کتاب» را بشناسید.



به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، دفاع مقدس یک رویداد مهم در تاریخ معاصر نه تنها کشور ما بلکه در تاریخ جهان است. جنگی که از سوی رژیم بعث عراق به ایران تازه انقلاب کرده تحمیل شد و کشورهای دیگر که از انقلاب ایران دل خوشی نداشتند نیز از هیچ حمایتی دریغ نکردند تا بتوانند انقلاب را از پا در بیاورند.

اما مردان این سرزمین برای حفظ استقلال و آزادی خود از هیچ تلاشی فروگذار نکردند و از انقلاب و آرمان‌های انقلاب دفاع کردند و یک وجب از خاک خود را به بیگانه ندادند.

همانطور که در تمام جهان پس از هر جنگ هنرمندان آنها با تولید آثاری نسبت به آن واکنش نشان می‌دهند تا رشادت سربازان خود را پاس بدارند و وقایع آن روزگار را برای آیندگان روایت کنند، پس از جنگ هشت ساله ایران با عراق و حتی در زمان جریان داشتن این جنگ، هنرمندان از نویسنده گرفته تا فیلم‌ساز و سایر اقشار هنری به تولیداتی در این زمینه دست زدند.

حال پس از گذشت حدود 27 سال از پایان این رویداد تاریخی، کتاب‌های این موضوع تبدیل به یک ژانر در فضای دفاع مقدس شده‌اند و مخاطبان خود را پیدا کرده است.

گروه کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس با استفاده از گزارش هفتگی «زیر بازارچه کتاب»- از شهریور 93 تا شهریور 94 -که از بیش از 50 کتابفروشی در تهیه آن نقش دارند و یکسال از انتشار هفتگی این گزارش می‌گذرد، پرفروش‌ترین کتاب‌های دفاع مقدس در یکسال گذشته را به خوانندگان خود معرفی می‌کند.

*همچنان «من زنده‌ام» در صدر

سرنوشت بازار کتاب در سال 93 و بخشی از سال 94 با کتاب «من زنده‌ام» گره خورده بود. این کتاب که خاطرات معصومه آباد از روزهای اسارتش در زندان‌های عراق در سن 17 سالگی بود کتابی بود که توانست پرفروش‌ترین کتاب بلامنازع سال باشد. این کتاب همچنان نیز در میان پرفروش‌ها دیده می‌شود و بنا به اعلام ناشر تاکنون نیم‌میلیون نسخه از آن منتشر شده است.

*«آن بیست و سه نفر»ی که پرفروش شدند

23 نوجوان، تنها قطره‌ای بودند از سیل نوجوانی که در طول هشت سال دفاع مقدس با ترفندهای مختلف راهی جبهه‌ها شدند تا لبیکی به فرمان پیر خود گفته باشند.

«آن بیست و سه نفر» کتابی از خاطرات اسارت 23 نوجوان حاضر در جبهه‌ها است که به دست رژیم بعثی عراق اسیر شدند و در این کتاب که احمد یوسف‌زاده آن را نگاشته خاطرات 8 ماه ابتدایی اسارت برای خواننده روایت می‌شود. خاطره دیدار با صدام حسین و مقاومت آنها در اینکه سنشان زیر 17 سال نیست تا صدام نتواند علیه انقلاب اسلامی استفاده تبلیغی کند.

*سلام بازار کتاب بر ابراهیم

«سلام بر ابراهیم» دیگر کتابی است که در طول سال گذشته پرفروش بوده است. این کتاب خاطرات شهید ابراهیم هادی است که از سوی گروه ابراهیم هادی منتشر شده است. این کتاب از زمره کتبی است که به طور معمول پرفروش است و تاکنون شمارگان قابل توجهی از آن به فروش رسیده است.

*دست‌های طلایی عباس صافکار در بازار کتاب دیده شد

«عباس دست طلا» عنوان کتابی است که مورد توجه جامعه بوده و در میان پرفروش‌ها خودنمایی می‌کند. این کتاب خاطرات عباس‌علی باقری است که به حرفه صافکاری مشغول بوده و با آغاز جنگ کار و کاسبی را رها کرده و برای صافکاری خودروهای جنگ راهی جبهه می‌شود. این کتاب را محبوبه معراجی‌پور نوشته و انتشارات فاتحان منتشر کرده است.

*«تفحص» داودآبادی در بازار کتاب

«تفحص» عنوان کتابی است که داودآبادی آن را نوشته و موسسه شهید کاظمی آن را منتشر کرده است. این کتاب مشاهدات داودآبادی و برخی نیز خاطرات دیگران از روند تفحص پیکر شهدا است. این کتاب تصاویری به خواننده عرضه کرده که کمتر دیده شده و از این منظر ارزشمند است.

*هیاهوی «سیزده‌ ساله‌ها» در بازار کتاب

کتاب «سیزده ساله‌ها»، حکایتی است از نبرد و حماسه آفرینی نوجوانانی که هنوز طعم تکلیف را نچشیده بودند، ولی به بهترین نحو، تکلیف خود را ادا کردند و بلوغشان با رسیدن به شهادت بود، آن هم بلوغ خونین. به گونه‌ای که «سیزده ساله‌ها»، روایاتی است از حضور قاسم‌های خمینی کبیر، بزرگ مردانی که به جایی رسیدند که رهبرشان آنان را رهبر نامید. این کتاب را هادی شیرازی نوشته و موسسه شهید کاظمی منتشر کرده است.

*باز شدن «پنجره چوبی» به روی بازار کتاب

داستان بلند «پنجره چوبی»، از وقایع تاریخی پیش از انقلاب آغاز می شود و در ادامه به روایت دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران می پردازد و ماجرا های آن تا سال 65 ادامه پیدا می کند. تمام این وقایع در قالب یک داستان عاشقانه و تاثیری که انقلاب بر افراد می گذارد بیان شده است. قصه به سرگذشت دختری در قبل از انقلاب باز می گردد که به پسری علاقه مند می شود که آن پسر از مبارزین و انقلابیون است و این علاقه وی را به جریان مبارزات سوق داده و همراه و هم پای پسر می کند. این کتاب را فهمیه پرورش نوشته و انتشارات کتابستان معرفت منتشر کرده است.

*لبخند «مترسک مزرعه آتشین» به کتابفروشی‌ها

«مترسک مزرعه آتشین» اثر داود امیریان، سرگذشت نوجوان سیزده چهارده‌ ساله‌ای به نام آیدین است، که در مسیر به اصطلاح مرد شدن تصمیم می‌گیرد به جبهه برود تا بتواند از رهگذر حضور در جبهه به مردانگی دست یابد. این کتاب را انتشارات کتابستان معرفت منتشر کرده است.

*رخ‌نمایی «نیمه پنهان ماه» در بازار کتاب

«نیمه پنهان ماه1» که شهید چمران به روایت هسمر شهید است را انتشارات روایت فتح منتشر کرده است. این کتاب خاطرات همسر شهید چمران است که از زمان انتشار تاکنون مورد توجه مخاطبان بوده است. این کتاب که حجم زیادی نیز ندارد بعد از گذشت چند سال از انتشار همچنان پرفروش است.

*سر و کله «نورالدین پسر ایران» در بازار کتاب پیدا شد

«نورالدین پسر ایران» کتاب خاطرات سید نورالدین عافی است؛ پسری شانزده ساله از اهالی روستای خنجان در حوالی تبریز در آذربایجان شرقی که مانند دیگر رزمنده‌های نوجوان ایران با تلاش و زحمت فراوان رضایت والدین و مسئولین را برای اعزام به مناطق عملیاتی جلب کرد و از دی ماه 1359 -یعنی تنها سه ماه پس از آغاز جنگ تحمیلی- به جبهه‌های نبرد با متجاوزان رفت. او حضور در گردان‌های خط‌‌شکن لشکر 31 عاشورا را به عنوان نیروی آزاد، غواص و فرمانده دسته و در جبهه‌های مختلف تجربه کرده و بارها مجروح شده است. نورالدین نزدیک به هشتاد ماه از دوران جنگ تحمیلی را علیرغم جراحات سنگین و شهادت برادر کوچک‌ترش سید صادق -در برابر چشمانش- در جبهه ماند و در عملیات‌های متعددی حضور داشت و جانباز هفتاد درصد دفاع مقدس است.

*«قصه فرماندهان» پرفروش شد

این کتاب‌ در حقیقت عنوان یک مجموعه کتاب است که در قطع پالتویی منتشر شده بود. این کتاب‌ها مختصر بوده و در حجم کمی خاطرات فرماندهان دوران مقدس را بازخوانی کرده و به خواننده ارائه کرده است. داوود بختیاری دانشور این کتاب‌ها را نوشته و انتشارات سوره مهر منتشر کرده است.

*«دختر شینا» دل بازار کتاب را برد

«دختر شینا» خاطرات قدم خیر محمدی کنعان است که بهناز ضرابی‌زاده آن را نوشته و انتشارات سوره آن را چاپ کرده است. این کتاب خاطرات روزهای سخت یک زن از جنگ است که به تنهایی در حالی که همسرش در جبهه‌ها است بار زندگی را به دوش می‌کشد. این کتاب دارای روایتی متفاوت از دوران دفاع مقدس است که به شهرها و حال و هوای آنجا در هنگامه جنگ اشاره دارد.

*«خاک‌های نرم کوشک» زیر بازارچه کتاب

«خاک‌های نرم خوشک» اثر سعید عاکف یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های دفاع مقدس از زمان انتشارش تاکنون بوده است. این کتاب خاطراتی از شهید عبدالحسین برونسی است که در قالبی متفاوت منتشر شده است. این کتاب بیش از 201 مرتبه تاکنون تجدید چاپ شده است.

*«اینک بازار کتاب شوکران را سر کشید

«اینک شوکران1» عنوان کتابی است که در آن خاطرات شهید منوچهر مدق به روایت همسر شهید نقل شده و از زمره کتب مورد توجه انتشارات روایت فتح است و از زمان انتشار تاکنون در میان پرفروش‌های کتاب حضور پررنگی داشته است. این کتاب دارای بار عاطفی بسیار است و از این حیث بسیار مورد توجه است.

*«تبسم‌های جبهه» به روی بازار کتاب

کتاب «تبسم‌های جبهه» تألیف حمید داودآبادی با موضوع طنزهای رزمندگان در دفاع مقدس از سوی موسسه شهید کاظمی راهی بازار کتاب شده است. در این کتاب به خوبی صفا و صمیمیت بین رزمندگان اسلام توصیف شده است و بیان شوخی‌ها و طنزهای رزمندگان در دفاع مقدس به جذابیتش افزوده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس