سرلشکر سیدیحیی رحیم صفوی دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری گفت:زنان ایرانی در دوران دفاع‌مقدس نمادی از خردمندی،عقلانیت‌ و شجاعت بودند که اکنون به عنوان یک الگو برای زنان جامعه اسلامی مطرح‌اند.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، همایش نقش زنان در مقاومت آبادان و مراسم رونمایی از کتاب «شماره پنج» که روایت نقش زنان در مقاومت آبادان به روایت فاطمه جوشی در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع‌مقدس برگزار شد.

در بخشی از این مراسم سرلشکر سید یحیی رحیم صفوی در سخنانی گفت: این جای گله‌مندی است که از مجاهدت‌های زنان کشورمان در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس کمتر سخن به میان آمده است. متاسفانه بخشی از فعالیت‌ها و فداکاری‌های آنها در مناطق جنگی مورد غفلت واقع شده است. این در حالی است که فداکاری‌های آنها در تقویت هویت ملی و اجتماعی ما بسیار موثر بوده است.

وی افزود: باید به بانوانی همچون فاطمه جوشی،‌راوی کتاب «شماره پنج» تبریک گفت. چون از خاطره خوبی برای بیان مجاهدتش برخوردار است. بی‌شک پرداختن به نقش بانوان در دوران دفاع مقدس و دوران اسلامی در سطح تحصیلی دکتری قابل اجرا است. چرا که پیروزی ما دردوران دفاع مقدس و انقلاب اسلامی بدون حمایت زنان و همسران شهدا میسر نبود.بنابراین باید حضور زنان دراین دوران‌ها ثبت شود و برای تاریخ باقی بماند.حماسه زنان آبادانی و خرمشهری و مجاهدت‌های آنها دردوران هشت سال دفاع مقدس بسیار اثربخش بود.

این فرمانده دوران دفاع مقدس با اشاره به جایگاه بانوان توضیح داد: زنان ما در دوران دفاع مقدس نمادی از عزت ‌، احترام و هویتی ارزشی هستند و دختران و زنان فعلی ما باید بدانند که از چه پیشینه عقلانی خردمندی و ایمانی همچون زنان مجاهد آبادان برخوردار هستند. بی‌شک اکنون که تهاجم فرهنگی به شکل گسترده علیه جامعه ما در جریان است پرداختن به نقش زنان در تاریخ پرحماسه دوران دفاع مقدس می‌تواند یکی از راه‌های مقابله با این تهاجم باشد.

دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری تاکید کرد: زنان ایرانی الگوی مقاومت اسلامی برای زنان جهان اسلام هستند. این بانوان خودشان از حضرت زهرا(س) و زینب (س) الهام گرفته‌اند.

سرلشکر رحیم صفوی در بخش دیگر سخنان خود با بیان خاطره‌ای از روزهای مقاومت آبادان گفت: عراقی‌ها روز نوزدهم مهرماه 1359 از کارون گذشتند و جاده‌های اهواز آبادان و ماهشهر آبادان را قطع کردند و بعد از آن به سمت رودخانه بهمن شیر به راه افتادند اما تمام جوانان و مردم آبادانی علیه عراقی‌ها قیام کردند و آنها را پس زدند برای همین آبادان در محاصره 270 درجه‌ای قرار گرفت و تنها راه رسیدن به آن این بود که به بندر ماهشهر برویم و از طریق دریا آنجا وارد آبادان شویم.

وی ادامه داد:‌آن زمان مهندس مهدی باکری و شهید حسن شفیع‌زاده با 20 نفر بسیجی به گلف (پایگاه منتظران شهدا) آمدند و به من گفتند که می‌خواهند در سخت‌ترین جبهه حضور یابند. من آنها را به آبادان فرستادم آنها برای آن که به آبادان بروند دو روز کارگری کردند. چرا که لنچی که می‌خواست آنها را به آبادان ببرد پر از گونی‌های آرد بود. آنها روزی سه گلوله خمپاره می‌توانستند شلیک کنند چرا که تسلیحات کامل را نداشتند. یادم می‌آید شب‌ها چراغ شهر خاموش بود و از آنجا که ماه مهر بود مدرسه‌ها در آبادان تعطیل بودند اما آقای جمی امام جمعه آبادان زیر آتش و گلوله نماز جمعه را اقامه می‌کرد بنابراین حماسه و مقاومتی که آبادانی‌ها و خرمشهری‌ها آفریدند بی‌نظیر است.

سرلشکر صفوی با اشاره به اشغال هفت ساعته کشور کویت به دست عراقی‌ها گفت: مردم ما توانستند 34 روز دشمن را پشت دروازه‌های خرمشهر نگه دارند اما کویت هفت ساعته اشغال شد. مسیری که عراقی‌ها به سمت کویت طی می‌کردند 130 کیلومتر بود. اما فاصله عراقی‌ها با خرمشهر 15 یا 16 کیلومتر بود. بنابراین اینجا باید نتیجه بگیریم میان حکومت‌های مردمی با رهبری مقتدر با حکومت غیرمردمی بسیار تفاوت وجود دارد.امیدواریم که اینگونه آثار توسط پژوهشگران و مراکز مرتبط با دفاع مقدس بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس