سعید عاکف، نویسنده شاخص کتاب های حوزه دفاع مقدس به ویژه کتاب معروف "خاک های نرم کوشک" بر لزوم حمایت جدی مسئولان از ناشران و مولفان عرصه دفاع مقدس تاکید کرد.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، در میان اهل کتاب و شیفتگان این یار مهربان به خصوص آنان که به بیش از سایرین دل در گرو کتب و آثار حوزه دفاع مقدس دارند، سعید عاکف نامی بس آشناست ، از این حیث که او نویسنده و ناشر پرتیراژ ترین و در عین حال تاثیرگذارترین کتاب ها در این بخش است.

با توجه به این که در آستانه برپایی بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برای اولین بار در مجموعه شهر آفتاب هستیم، با این نویسنده و پژوهشگر ادبیات دفاع مقدس و مدیر انتشارات مُلک اعظم در خصوص وضعیت چاپ و نشر به ویژه در زمینه کتب دفاع مقدس و نیز مشکلات ناشران و نویسندگان این حوزه به گفتگو پرداخته ایم که مشروح آن در ادامه می آید؛

شما به عنوان نویسنده و ناشری که در حوزه دفاع مقدس کار می کنید، قطعاً بهتر از دیگران نسبت به مشکلات و در عین حال فرصت های این عرصه اشراف و آشنایی دارید، برای شروع بحث بفرمایید که در حال حاضر صنعت نشر دفاع مقدس در چه شرایط و وضعیتی قرار دارد؟!

قبل از پاسخ به سوال شما لازم می دانم که به این نکته مقدماتی اشاره کنم که ما هم اکنون در حال یک نبرد تمام عیار با دنیای استکبار هستیم که به خصوص در قضایای عراق و سوریه یک بخش مهم آن نمود و تجلی یافته است.

این که رهبر معظم انقلاب به عنوان دیده بانِ بیدار نظام اسلامی در طول سال های متمادی همگان را نسبت به جنگ فرهنگی آگاهی می دهند، از همین روست چه آن که اگر غفلتی در این عرصه داشته باشیم خسارت های گاه جبران ناپذیری را متحمل می شویم.

در این میان آنچه مسلم است این که ما باید با داشته های فرهنگی و ارزشی خودمان به ویژه در حوزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ غنی ایثار و شهادت به مقابله با هجمه های دشمنان برخیزیم.

کتاب های خوب در عرصه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی ، فیلم ها و نمایش های ارزشمند می تواند به سان سنگری در این جبهه به ما کمک کند.

طبعاً در این راستا مدیران و مسئولان کشور باید به حمایت جدی و غیرشعاری از جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی بپردازند و کسانی را که با انگیزه الهی و بدون چشمداشت در حال فعالیت در این عرصه هستند را مورد حمایت لازم قرار دهند.

به لطف الهی و با وجود همه مشکلات و بعضاً بی توجهی ها و کم توجهی ، امروز کتاب های دفاع مقدس از جمله پرتیراژ ترین کتاب های کل کشور هستند  به عنوان مثال کتاب خاک های نرم کوشک به چاپ دویست و پنجم خود نیز رسیده است.

روی سخن ما با مسئولان و دولتمردان این است که نباید به بهانه برقراری عدالت، آثار دفاع مقدسی که این همه اهمیت دارد با کتاب هایی چون هنر آشپزی و غیره در یک ردیف قرار گیرد، چه آن که این ها اصلاً قابل قیاس با هم نیستند!

اگر اشتباه نکنم، سال گذشته بود که خبری در خبرگزاری ها مطرح شد مبنی بر استقبال بسیار زیاد مخاطبان عرب زبان از کتاب «خاک‌های نرم کوشک»؛ به نظر شما برای تقویت این فضا و معرفی کتب ارزشمند دفاع مقدس به سایرکشورها و ملت ها چه باید کرد؟!

البته بالغ بر دو سال است که این کتاب ارزشمند که مورد عنایت مقام معظم رهبری نیز قرار گرفته و داستان زندگی شهید عبدالحسین برونسی را از زبان همسرش روایت می‌کند، در برخی کشورهای عربی منطقه به فروش می رسد و شاید جالب باشد که بگویم در طول یک سال و اندی بالغ بر یک میلیون و دویست هزار نسخه از آن به فروش رفته است.

این موضوع نشان می دهد که نه فقط مخاطبان داخل کشور ، بلکه حتی مردم آن سوی آب ها و به ویژه کشورهای مسلمان منطقه علاقه مند به معارف دفاع مقدسی ما هستند؛ منتهای مراتب باید این کار با دقت و جذابیت صورت گیرد تا بتواند مخاطبان انبوه را با خود همراه کند.

البته ناگفته نماند که توفیقات این قبیل آثار فرهنگی بعد از تفضلات الهی ناشی از عنایت خود شهداست که به کارها برکت می دهد و باعث می شود با کمترین تبلیغات ممکن و با وجود عدم همراهی برخی مسئولان این گونه بدرخشند و مایه اعتبار بین المللی برای کشور عزیزمان شوند.

به شخصه از رسانه های جمعی به ویژه صدا و سیما برای تبلیغ این گونه کتب و آثار چه انتظار و توقعی دارید؟!

رسانه نقش بسیار مهمی در ایجاد و تقویت موج فرهنگی دارد به ویژه در رابطه به مساله کتاب و کتاب خوانی که جامعه ما در این بخش دچار ضعف هایی است و باید این نقیصه و ضعف را با کار اطلاع رسانی دقیق و هوشمندان و به خصوص بهره گیری از توان رسانه ای مرتفع نمود.

واقعیتش این است که گاهی دیده می شود صدا و سیما در تبلیغ چیپس و پفک و فلان کالای ایرانی و خارجی که برایش منفعت مادی دارد بسیار جدی و پررنگ ظاهر می شود اما در تبلیغ کتاب به ویژه کتاب های ناشران بخش خصوصی و امثال ما که به هیچ جا وصل نیستیم چندان التفاتی ندارد که باید این رویه اصلاح شود.

در کنار رسانه ملی، نهادهای مهم فرهنگی دیگر همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی و ... نیز باید به این مقوله ورود پیدا کنند هر چند که ما هنوز چیز زیادی از آن ها ندیده ایم.

در حال حاضر وضعیت صنعت نشر در کشور اوضاع چندان مساعدی ندارد و اگر حمایت های لازم از سوی مسئولان وجود نداشته باشد چه بسا اوضاع بدتر از قبل هم شود؛ در هر صورت آنچه مهم است ما دیگر نیازمند شعاردادن نیستیم بلکه می بایست اقدام و عمل مسئولان و دست اندرکاران را ببینیم و بر اساس آن قضاوت کنیم.

به لطف الهی امروز رهبری معظم انقلاب بزرگترین حامی و پرچمدار اصلی حمایت از کتب دفاع مقدسی هستند و امیدواریم که سایر مسئولان نیز در نوع نگاه و حمایت ها به ایشان تاسی کرده و شاهد رونق و تحول خوبی در این عرصه در آینده باشیم.

با توجه به این که در آستانه برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران هستیم، امسال چه کتاب و آثار جدیدی برای عرصه در این نمایشگاه دارید؟!

در انتشارات مُلک اعظم یک کتابی را آماده کرده ایم درباره زندگی شهید علی اکبر عین القضات که اسم کتاب "عین الحیا" است؛ این کتاب تالیف آقای محمد محمودی نورآبادی است که مصاحبه ها و تایید آن ها از سوی بنده انجام شده است و به نظرم این کتاب همچون آثار گذشته بتواند با مخاطبان انبوه خود ارتباط خوبی برقرار کند و به چاپ های بالا برسد.

همان طور که پیشتر هم عرض کردم در این دوره از نمایشگاه چاپ دویست و پنجم کتاب خاک های نرم کوشک نیز عرضه می شود که در صورت استقبال مخاطبان احتمال دارد به چاپ های بعدی هم برسد.
خبرگزاری حوزه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس