کد خبر 473485
تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۴:۵۹

یک خبرگزاری غربی ضمن اشاره به بحران مهاجرت به اروپا نوشت: رویای اتحادیه اروپا برای تشکیل "حلقه‌ای از دوستان" از قفقاز تا صحرای آفریقا، به یک کابوس تبدیل شده است.

به گزارش مشرق و به نقل از رویترز، در حالی که درگیری‌ها و ناآرامی‌ها مهاجران زیادی را به سوی مرزهای اروپا سرازیر کرده است، به نظر می‌رسد رویای اتحادیه اروپا برای تشکیل حلقه دوستان به یک کابوس تبدیل شده است.

اتحادیه اروپا بر خلاف تجربه موفقی که در گسترش این اتحادیه به سوی مرزهای شرقی داشت و کشورهای شرق اروپا را در اتحادیه اروپا جذب کرد، نتوانست با اتخاذ سیاست همسایگی اروپایی در سال 2003 میلادی به اهداف خود برای تشکیل حلقه ای از دوستان دست یابد.

اتحادیه اروپا پول، کمک های فنی و دسترسی به بازار را به کشورهای شرق و جنوب اروپا پیشنهاد داد ولی حاضر به قبول آنها به عنوان عضو نشد تا در ازای آن این کشورها معیارهای اقتصادی، اداری و دموکراتیک اتحادیه اروپا را اجرا کنند.

کارل بیلدت نخست وزیر سابق سوئد در این باره تاکید کرد: همان طور که شرایط را اکنون مشاهده می کنیم، سخت است که از این نتیجه گیری اجتناب کنیم که ما اکنون نه تنها از سوی حلقه ای از دوستان احاطه نشده ایم بلکه حلقه ای از آتش ما را احاطه کرده است.

رویترز در ادامه مدعی شد: 5 کشور از 6 کشور شرق اروپا یعنی اوکراین، مولداوی، گرجستان، ارمنستان و آذربایجان با درگیری‌های حل نشده‌ای روبه‌رو هستند که روسیه در آنها دست دارد و به واسطه این درگیری ها، تضعیف شده اند.

ششمین کشور یعنی بلاروس نیز آنقدر اقتدارگرا است که با تحریم های اتحادیه اروپا روبرو شده است. مقام های اتحادیه اروپا اکنون به این مساله اذعان می‌کنند که چارچوب طراحی شده برای تعامل و ایجاد تغییرات در کشورهای همسایه، از همان ابتدا ناقص بوده است.

کریستین دانیلسون رئیس بخش سیاست همسایگان و گسترش اتحادیه اروپا در این باره تاکید کرد: ایده این بود که حلقه ای از دوستان داشته باشیم ولی این کشورها عضو اتحادیه اروپا نشوند. ما می خواستیم این کشورها شبیه ما باشند ولی عضوی از اتحادیه اروپا نشوند.

این ایده می خواست تا روابطی را با کشورهایی برقرار کند که از نظر توسعه اقتصادی و اداره کشور در سطوح مختلفی قرار داشتند. اکثر این کشورها برای هماهنگ کردن خود با استانداردهای بازار، بهداشت و محیط زیست اروپا با مشکلات زیادی روبرو بودند.

اکنون سیاست همسایگی اروپا در حال بازنگری ساختاری است تا یک رویکرد متعادل‌تر و متفاوت را در پیش گیرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس