کد خبر 470254
تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۷

سران اتحادیه اروپا تلاش می‌کنند با برگزاری نشستی اضطراری راه حلی برای پایان دادن به بحران پناهجویان بیابند.

به گزارش مشرق به نقل از رویترز؛ کشورهای اروپایی به دلیل ورود سیل گسترده پناهجویان با بحران اساسی مواجه شده‌اند. سران اتحادیه اروپا  قرار است چهارشنبه در نشستی اضطراری بر سر یافتن راه‌حلی مناسب برای بحران پناهجویان گفتگو و تبادل نظر کنند. این موضوع به وخیم‌ترین بحران مهاجران از جنگ جهانی دوم تبدیل شده است.

"آنگلا مرکل،" صدراعظم آلمان، روز گذشته در جمع اتحادیه‌های تجاری از سایر رهبران اروپایی خواست تا مسوولیت‌پذیر باشند. وی گفت: آلمان مایل به کمک است؛ اما این تنها چالش آلمان نیست بلکه چالشی برای کل اروپا محسوب می‌شود.

مرکل در ادامه تاکید کرد: اروپا باید به صورت منسجم و متحد عمل کند و مسئولیت‌ پذیر باشد. آلمان به تنهایی نمی‌تواند بار این مسئولیت را به دوش بکشد.

مرکل هشدار داد آلمان نمی‌تواند به کسانی که به دلایل اقتصادی و نه جنگ و پیگرد فراری شده‌اند، پناه دهد. وی افزود: ما کشور بزرگ و قدرتمندی هستیم؛ اما اینکه گمان کنید ما می‌توانیم تمام مشکلات اجتماعی جهان را حل کنیم، واقع‌بینانه نیست.

"دونالد تاسک،" رئیس شورای اروپا که ریاست نشست‌های اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، نیز در پیامی توئیتری پس از سفر به اردن و مصر گفت: این اتحادیه باید به آوارگان سوری برای رسیدن به زندگی بهتر کمک کند. در همین حال یکی دیگر از مقام‌های ارشد اتحادیه اروپا گفت که اگر این اتحادیه نتواند با بحران مذکور مقابله کند،‌ به اعتقاد وی اتحادیه اروپا از هم متلاشی می‌شود.

کشورهای اروپای شرقی با پذیرش تعداد بالای مهاجران مخالفند. این یکی از موضوعات نشست روز چهارشنبه در بروکسل خواهد بود. در واقع رسیدگی به این بحران بی‌سابقه از سوی 28 کشور عضو اتحادیه اروپا محکی برای آن‌ها محسوب می‌شود.  این نشست در شرایطی برگزار می‌شود که وضعیت پناهجویان برای عبور از برخی کشورها از جمله مجارستان به سمت اروپا وخیم شده است. پناهجویان از صربستان خود را به اتریش می‌رسانند. در همین حال روز یکشنبه در پی غرق شدن یک قایق حامل پناهجویان دست‌کم ۱۳پناهجو کشته شدند.

مجارستان هفته گذشته با کشیدن حصار و سیم خاردار مرزهای خود را به‌طور کامل بست و سبب شد پناهجویان نتوانند خود را به صربستان برسانند. مجارستان همزمان با کشیدن حصار و سیم خاردار در مرزها قوانینی را نیز به تصویب رساند که بر مبنای آنها عبور غیرقانونی از مرز محکومیت طولانی مدت زندان در پی خواهد داشت.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس