این لباس های نسل جدید با توجه به سفارش نیروهای مسلح می تواند قابلیت هایی مثل ضد حریق، ضد عوامل میکروبی، ضد سامانه های شناسایی فروسرخ و ضد آب داشته باشند که با تغییر در مواد پارچه لباس و اجزای ضروری، قابل ایجاد است.

گروه دفاع و امنیت مشرق در نظر دارد طی برنامه جدید خود در سال 1394، نسبت به معرفی تولیدات و دستاوردهای دفاعی کشورمان در قالب گزارش های کوتاه و همراه با توضیحات رسمی این محصولات، اقدام کند.

تمامی این دستاوردها همانند گزارشات تفصیلی مشرق، از منابع رسمی از جمله کتاب دستاوردهای دفاعی ایران که توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح منتشر شده، استخراج می شود که همراه با کاتالوگ آن محصول، به خوانندگان تقدیم خواهد شد.

هدف از این رویه جدید مشرق، کاستن از توضیحات و تحلیل های مطول فنی و قراردادن مستندات و توضیحات رسمی در خصوص این محصولات است و امید می رود مجموعا 500 محصول دفاعی، در ماههای آینده معرفی شوند.

در انتخاب این محصولات جهت معرفی نیز تلاش شده عمدتا تجهیزاتی انتخاب شوند که تاکنون کمتر از آنها تصاویر و اطلاعات رسمی در اختیار کاربران قرار گرفته باشد.

لباس سربازان؛ از متحد الشکل شدن تا مقابله با دوربین های فروسرخ

لباس سربازان از روزهای اولیه تشکیل اولین ارتش های منظم جهان به صورت متحدالشکل تعریف شده و تا سالهای اخیر تغییر خاصی در آن مشاهده نمی شد. تغییر در نوع مواد سازنده پارچه لباس و ورود الیاف ترکیبی یا شیمیایی از جمله معدود تغییرات مهمی بودند که در لباس های سربازان اعمال شدند.

کم کم با مشخص شدن اهمیت استتار در محیط رزم، لباس های مختلف رزمی برای شرایط مختلف اقلیمی طراحی و به نیروهای نظامی تحویل داده شد که هر کدام برای محیط خاصی طراحی شده است.

با ورود به قرن بیست و یکم و افزایش هرچه بیشتر پیشرفت های تکنولوژی در علوم نظامی و به موازات آن افزایش ضرورت کاهش تلفات نیروی انسانی رزمی، تلاش های گسترده ای در بخش های گوناگون برای این امر آغاز شد که تا به امروز نیز با جدیت تمام ادامه دارد.

ملبس شدن سربازان ایرانی با پوشش های ضد حریق و میکروب+عکس

برای نمونه تا مدتی قبل لباس های ضد آتش تنها مخصوص خلبان بود اما امروزه اکثر ارتش های مدرن جهان سربازان خود را با لباس های ضد حریق مجهز می کنند. در بخش خدمه زرهی نیز این مسئله بسیار حیاتی به شمار می آید. در زمانی که زره پوش مورد نظر مورد اصابت قرار می گیرد اینگونه لباس ها زمان و شرایط لازم را برای خروج خدمه از زره پوش مورد نظر را فراهم می کند.

یکی دیگر از بحث های جدید در مسئله افزایش بقاء پذیری سربازان، استتار در برابر سامانه های شناسایی فروسرخ است. امروزه یونیفورم سربازان ارتش های عضو ناتو از این قابلیت برخوردار هستند. این لباس های جدید با مواد جاذب امواج فروسرخ پوشیده شدند و امکان شناسایی شدن سرباز با این سیستم ها را بسیار کاهش داده و بقاء پذیری سربازان در میادین نبرد قرن بیست و یکم را شدیدا افزایش می دهند.

تولید نسل جدید لباس برای نیروهای پیاده ایرانی

صنایع دفاعی جمهوری اسلامی ایران نیز با توجه به نیاز نیروهای مسلح، طی سالهای اخیر چند مدل از لباس های نظامی را برای برطرف کردن نیازمندی های مختلف یگان های سپاه و ارتش طراحی کرده است که در بخش لباس نیروهای رزمی پیاده چند نوع پوشش در طرح های مختلف از جنس کتان به همراه مواد ترکیبی ساخته شده اند .

ملبس شدن سربازان ایرانی با پوشش های ضد حریق و میکروب+عکس

این لباس های نسل جدید با توجه به سفارش نیروهای مسلح می تواند قابلیت هایی مثل ضد حریق، ضد عوامل میکروبی، ضد سامانه های شناسایی فروسرخ و ضد آب داشته باشد که با تغییر در مواد پارچه لباس و سایر اجزای ضروری، قابل ایجاد است. این لباس ها در 5 سایز مختلف عرضه می شود.

تن پوش ضد حریق ایرانی برای خدمه زرهی و هوایی

لباس خدمه پروازی محصول دیگری است که به طور کامل از مواد ضد حریق ساخته شده و در 10 سایز مختلف به بازار عرضه شده است. این لباس ها با استفاده از ماده Nomex که یک ماده موثر و مهم ضد حریق است، ساخته شده اند. با توجه به نیاز خدمه فنی پرواز و خلبانان برای حمل تجهیزات گوناگون، موارد مهم و جزییات قابل توجه مانند 9 جیب زیپ دار نیز بر روی این لباس ها تعبیه شده است.

ملبس شدن سربازان ایرانی با پوشش های ضد حریق و میکروب+عکس

ملبس شدن سربازان ایرانی با پوشش های ضد حریق و میکروب+عکس

در ادامه این طراحی های صنایع دفاعی کشورمان، لباس مخصوص خدمه زرهی نیز توسط تولیدکنندگان ایرانی تکمیل شده است که تقریبا  مانند نمونه خدمه پروازی می باشد و علاوه بر ضد حریق بودن، جزییات ریز و مهمی مورد توجه قرار گرفته و به عنوان مثال بندهایی نیز بر روی این لباس تعبیه شده است تا در صورت آسیب دیدن زره پوش مورد نظر بتوان شخص مصدوم را به سرعت از وسیله آسیب دیده بیرون کشید.

با توجه به اینکه تولید انبوه و ارائه این لباس ها به یگانهای عملیاتی و بخش های مختلف نیروهای مسلح کشورمان، پروسه ای زمان بر و هزینه دار است، نباید توقع و انتظار داشت که در بازه زمانی کوتاه، بخش قابل توجهی از نیروهای نظامی ایرانی دارای چنین تجهیزاتی شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 53
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 7
  • ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    1 0
    تا استفاده نشه به درد نمیخوره
  • ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    لایییییییییییییییییک
  • ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    هر سال پوشاک نو به نظامیا میدن اگه واقعا دانشش هست باید جیره بعدی پوشاک از این نوع جدید باشه
  • صدرا ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    2 0
    اگر همچین موردی درست باشه. واقعا پیشرفت فوق العاده کردیم در زمینه لباس نظامی .من هم لباس کامپیوتری و هم لباس انگلیسی نظامی استفاده کردم . بنظرم هیچ لباسی تا الان مثل لباس تفنگداران دریایی امریکا سبک . ضد ضربه و راحت نیست
  • ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    ما تو خدمت ک لباسمون هم خودمون خریدیم. البته تو اموزشی بهمون دو دست دادن ههههه شانس ما جیره سربازا رو قطع کردن
  • yaser ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    2 0
    فکر کنم از بند پوتین تا کلاه سربازا هم عوض بشه باز ژ-3 عوض نمیشه!!!! آخه چرا؟
  • بسیجی ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    مرگ بر دشمنان ایران اسلامی درود بر نیروهای نظامی
  • ۰۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    این تن پوش های عایق از همون لباسات که توی برنامه بدلکاران میکردن تن بعد خودشون رو اتیش میزدند؟
  • ۰۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    1 0
    لباس ضد گلوله را جدی بگیرید ضد گلوله با مواد نانو و ... دانشمندان ایران میتوانند تولید کنند اگر مسئولین همت کنند یا علی
  • سعید شاهدی ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    بابا همه توانمندی هامون رو لو ندید
  • ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 1
    درودبرسپاه اسلام
  • موشک خان ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 1
    اینا عمومیه بیشتر کشورها ازشون استفاده می کنن جای نگرانی نداره
  • ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 1
    آره والا یاد میگیرن کپی میکنن
  • ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 1
    امیدواریم در حد رونمایی نباشه و بطور گسترده در اختیار نیروها قرار بگیره
  • بهروز ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    1 1
    قربون اون لباس خاکی های خودمون برم که وقتی می پوشیدی دیگه میشدی بسیجی ، حالا میخوای ارتشی باشی میخوای سپاهی باشی میخوای مدیرکل باشی میخوای رئیس باشی میخوای وکیل باشی میخوای استاد دانشگاه باشی میخوای راننده باشی میخوای معلم باشی و و و ... عینهو لباس احرام که در هر پست و مقامی و جایگاهی که باشی وقتی لباس سفید احرام رو که مثل کفن و یاد آور قیامت و صحرای محشر هست می پوشی دیگه با بقیه حاجی ها و مردمی که به حج اومدن یکی میشی و وقتی که اعمال تموم شد و تقصیر کردی و سر تراشیدی دیگه همه تعلقات رو باید فراموش کنی که آخر منم منم فرعون بود که باید یه پشه خدا اون رو به درک فرستاد. لباس خاکی های دوران دفاع مقدس هم کمی از کفن نداشت وقتی هم که بر اثر گرد و خاک بیش از حد مناطق جنگی و عدم دسترسی به حمام در هر جائی سرت رو از ته میتراشیدی میشدی یه رزمنده بی آلایش و خاکی و بی ریا و البته پر از صفا و محبت و معرفت و مرام و ایثار و همه و همه و همه خوبیها و دیگه قلندرانه میزدی به خط دشمن و پوزه صدامیان رو که یه دنیا پشتشون بود می مالیدی به خاک بدون کمترین ایمنی از لحاظ لباس و تجهیزات نظامی. یاد اون روزهای پر از صفا و صمیمیت و خلوص بخیر.
  • ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    1 0
    در تیتر خود باید کلمه ضد را قبل از کلمه آلاینده ها هم بیاورید تا از سوء برداشت جلوگیری شود.اینطور تداعی می شود که نیروهای ایرانی با آلاینده های میکروبی وارد میدان می شوند
  • ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    چون هنوز منتظریم ژ-4 بیاد بازار !!!
  • امیر حسین ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    امید وارم سریعتر این لباس ها جایگزین شوند ...
  • حامد ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    درود بر سپاه اسلام ارزوی دشمنان داخلی و خارجی به گور بره انشاالله به کوری چشم حسود و بدخواه دشمنا هیچ غلطی نمی کنند بکنن
  • تیمسار ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    تا تحویل نیروها نشه بدرد نمیخوره اینکه چند دست بخاطر نمایش تولید کنیم الان بیست ساله میگیم اسلحه میسازیم اما سربازا که هیچ تو رزمایش نیروهای ویژه میبینیم که کلاش دستشونه!!! البته کلاش اسلحه فوق العاده اییه اما ابهت نیروی نظامی یه کشور به استفاده از تجهیزات ساخت خودشه
  • جمال ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    عمراااا تنها چیز بی ارزش جان سربازهامون نمونه اش برین شرق کشور ببینین که نیروی انتظامی چقدر بدون امکانات داره مبارزه میکنه با اشرار
  • حسین ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    زمانبره دوست عزیز
  • حسین ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    من همین سلاح جدید که تازه طراحی شدهفاتح رو دیدم دست سربازا دومن رزمایش اگهی نیست که هی بگن دیدی دستمون هست دیدی
  • ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    2 0
    الکی!! همش تبلیغه . هیچ کدوم از این تجهیزاتی که رونمایی شده استفاده نمیشه ... من قبلا خیلی اعتقاد داشتم . الان فهمیدم همش حرف مفته.
  • حسین ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    مشرق یه نمونه از زره های تانک ها زرهپوش ها و اگر ایران پلتفرمی طراحی کرده قرار بده
  • بسیجی ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    مرگ بر دشمنان ایران اسلامی درود بر نیروهای نظامی
  • ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    الآن چه کار به سپاه داشت؟ درود بر تمامی رزمندگان اسلام
  • ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    خدا کنه.البته این با بقیه پروژه ها فرق داره اون ها بودجه ی زیاد میخوان ولی این لباس ها در مقایسه با اون ها ارزون هستند.ای کاش بهد از لباس برن سراغ کلاه های حلبی و کلاه کامپوزیتی با روکش پارچه ای بیارن.وقتی میبینم سربازای ارتش با اون کلاه حلبی های رنگ و رو رفته میان تو رزمایش ها حالم گرفته میشه.امیدوارم مسِِئولین به فکر این نکات ریز لی مهم باشن
  • ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    چون تفنگ خوبیه
  • ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    نانو یک تکنولژی شیمیایی و گلوله یک پدیده با آسیب فیزیکی است
  • ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    نانو هم تو ایران زیادی لوث شده موضوعش
  • ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    خوبی بهروز جان؟!!!! میگن لباس ضد حریق مقابله با دوربین دید در شب به اهمیت موضوع واقفی داداش؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟
  • ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    لباس کامپیوتری؟ منظورت همون استتار پیکسلی هست دیگه. نه؟
  • ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    دوست خوبم. در تمام ارتش های دنیا حتی حرفه ای ها خیلی از تجهیزات مربوط به یان های خاص هستند و برای همه یگانها طراحی نمیشه.
  • ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    سربازی که سر پست بخوابه به درد حفاظت از ناموس مردم نمیخوره. ربطی هم به تجهیزات نداره
  • همون اولی ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    حسین آقا دوست من کلا رویه کشور ما فقط ابداعه و استفاده در قاموس ما جایی نداره جایی که حرامیان صهیونیست و لی لی پوتهای خلیج فارس و اطراف از بهترین زره پوشها بری نقل و انتقال نیرو استفاده میکنن که در مقابل انواع پرتابه ها تا آر پی جی مقاومه ما از تویوتا های شهری (هایلوکس) برای نقل و انتقال سرباز و نیروی عملیاتی میکنیم که در مقابل 9 میلی متری هم مقاومت نداره در حالی که یک موی سرباز و ارتشی و پاسدار این سرزمین به تمام هستی اونها می ارزه چند وقته فلس اژدها رو میگن که ساختیم؟ چند ساله ما از انواع پهپاد های شناسایی رونمایی کردیم؟ چرا بازم چه تو جنگ های نیابتی چه تو مرزهای خودمون از توله سگان وحشی اجاره ای کمین میخوریم؟ (فیلمهایی که داعش از کوادکوپتر برای شناسایی استفاده میکنه روببین) چندوقته مهمات هوشمند و هدایت شونده رو برای جنگنده هامون ابداع کردیم؟ اما هنوز کارپت بمبینگ میکنیم چندوقته منحنی زن با هدایت لیزری رو ابداع کردیم؟ که واقعا میتونه تغییر دهنده بازی و صحنه نبرد باشه؟ چقدر ازش استفاده کردیم؟ چرا تو صحنه های حساس عراق و سوریه استفاده نمیکنیم که اگر عمق استراتژِک ما از بین بره حتی با زراد خان های امریکا هم باشیم دیگه به در نمیخوره (گویا بعضی اهمیت موضوع سوریه و عراق رو درک نکردن) چند وقته که انواع دوربین های ترمال رو ساختیم، اما تمام جبهه های سوریه و عراق مدام داریم ضربیه میخوریم برادر اختراع خوبه ولی بدون استفاده هیچه
  • حسام ترک قشقایی ۰۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
    0 0
    هر چی هست خوبه..بعضی کشور های ثروتمند همین هم ندارن..باید خدا رو شکر کنیم..و توقعمون رو بالا نبریم
  • افشین تهران ۰۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
    0 0
    در کجا برای چکاری الان باید ازش استفاده بشه ؟مگه ما درحال جنگ هستیم؟
  • افشین تهران ۰۳:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
    0 0
    جناب دانشمند در جیره بعدی برای رژه رفتن باید از این لباسها بدن؟یا برای مانور با دشمن فرضی؟
  • افشین تهران ۰۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
    0 0
    لباس کامپیوتری!!!مطمئنی اسمش اینه؟شما لباس انگلیسیها و تفنگداران امریکایی برای چی پوشیدی؟مگه در بازار گمرک میفروشن؟
  • افشین تهران ۰۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
    0 0
    چرا یک سلاح سازمانی که کارکردی خوب داره و از اون چندین هزار قبضه در کشور موجود هست رو باید عوض کرد؟سلاح که رو مد نمیچرخه.در دفاع مقدس به این سلاح عراقیها میگفتن توپ دستی که واقعا همینطور هم بود .این سلاح فقط باید بعد از چند خشاب شلیک که تقریبا بالای 100شلیک هست تمیز بشه تا گیر نکنه.
  • افشین تهران ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
    0 0
    البته اقا بهروز فکر کنم پشه کار نمرود رو ساخت ولی شما درست میگی یاد اون زمانها بخیر و در عجبم از جوانان امروزی که لباس رزمشونم باید مطابق با مد باشه و فتاوری روز وگرنه جنگ کردن براشون با این لباسهای قدیمی کلاسش میاد پایین.
  • افشین تهران ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
    0 0
    تمام سلاحهای ساخته شده ایزانی در اختیار نیروهایی که به کاربری انها نیاز دارن قرار گرفته واگه منظور شما تعویض سلاح سازمانی ارتش یا سپاه هست باید بگم اینکار نه یکشبه اتفاق میفته و نه با بودجه های کم میشه اینکار رو کرد.حالا اگه شما ندیدی مشکل خودته.
  • افشین تهران ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
    0 0
    تجهیزات نیروی مرزبانی امروز خیلی بیشتر از گذشته هست و من حتی نفربر هم در این پاسگاهها دیدم و البته شهید کردن چند سرباز و یا مامور کادر اونم با این روشهای نامردی که این جانوران بکار میبرن کار خیلی سخت نیست و احتیاج به تجهیزات انچنانی نداره و اگه شما به پهنه مرزهای شرقی و فعالیت تروریستهایی که تحت حمایت شبکه های جاسوسی دشمنان قسم خورده ایران نگاه کنی میبینی که خیلی هم خوب عمل کردن نیروهای ایرانی و تلفات تروریستها چندین برابر ماموران بوده و اگه منظورت اینه که اصلا نباید تلفات بدیم که چه عرض کنم.
  • افشین تهران ۰۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
    0 0
    از لحن شما معلومه که اصلا در مورد اعتقاد هیچ تجربه ای نداری و ضمنا این لباسها رو کجا باید استفاده میکردن؟ضمنا رونمایی با تولید انبوه فرق داره و تولید زمانی انجام میشه که به اون نیاز باشه اونم در مورد لباس که نگهداری اون کار درستی نیست.در روسیه یا کشورهای دیگه هم خیلی موارد رونمایی میشه و در غرب هم همینطور ولی ایا تولید انبوه هم میشه؟نمونش سوخو 37.
  • افشین تهران ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
    0 0
    شما یا واقعا ساده ای یا خواستی جک بگی.مرد حسابی زره تانک یا نفربر یک مسئله سری هست انوقت میخوای مشرق بیاد برای شما اطلاعاتش رو افشا کنه!تازه مگه داره.
  • افشین تهران ۰۴:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
    0 0
    با توجه در علم نانو در کشور این یک پیشرفت خیلی پیچیده ای نیست که بعضی دوستان به او.ن شک دارن و این لباسها برای عملیاتهای خاص طراحی میشه نه برای خدمت معمولی و تازه اونم برای یگانهایی که به اون نیاز دارن نه همه.مثل لباس غواصی که برای عملیات خاص خودش هست.شکر خدا امروز در کشور ما جلیغه های ضد گلوله ای ساخته میشه که نسبت به نمونه های خارجی خیلی سبکتر هستند و در یگانهای مخصوص بکار میره .
  • سینا ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
    0 0
    بفرمایید...یه عده مثل اقا افشین امروز سر کارند
  • ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
    0 0
    خدا را شکر در زمان جنگ در تهیه لباس معمولی هم مشکل داشتیم .
  • ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
    0 0
    درود بر تمامی رزمندگان سپاه اسلام
  • ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
    0 0
    سلاح جدید اومد خرج رو دست مملکت میزاره با این سلاح قدیمی چیکار کنیم؟؟؟؟؟؟تو این شرایط صرفه اقتصادی نداره
  • ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
    0 0
    بهشون میگیم استپ من باید تفنگم رو تمیز کنم اونها هم میگن چشم دیگه کاری نداره!
  • ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    یه بار نشد این افشین تهرانی کامنت نزاره فهمیدیم یه پا ژنرالی تو رمبو وترمیناتور

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس