با توسعه مهمات هدایت شونده با امواج ماهواره ای، اکثر ارتش های مدرن جهان به سمت مجهز کردن ارتش های خود با سامانه های اخلال گر در سیگنال های ماهواره ای حرکت کرده اند.

گروه دفاع و امنیت مشرق در نظر دارد طی برنامه جدید خود در سال 1394، نسبت به معرفی تولیدات و دستاوردهای دفاعی کشورمان در قالب گزارش های کوتاه و همراه با توضیحات رسمی این محصولات، اقدام کند.

تمامی این دستاوردها همانند گزارشات تفصیلی مشرق، از منابع رسمی از جمله کتاب دستاوردهای دفاعی ایران که توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح منتشر شده، استخراج می شود که همراه با کاتالوگ آن محصول، به خوانندگان تقدیم خواهد شد.

هدف از این رویه جدید مشرق، کاستن از توضیحات و تحلیل های مطول فنی و قراردادن مستندات و توضیحات رسمی در خصوص این محصولات است و امید می رود مجموعا 500 محصول دفاعی، در ماههای آینده معرفی شوند.

در انتخاب این محصولات جهت معرفی نیز تلاش شده عمدتا تجهیزاتی انتخاب شوند که تاکنون کمتر از آنها تصاویر و اطلاعات رسمی در اختیار کاربران قرار گرفته باشد.

اخلال در ارتباطات دشمنان ؛ نیاز درجه یک ارتش های قرن بیست و یکم

برقراری ارتباطات رادیویی و راداری بین بین یگان های عملیاتی هر نیروی نظامی از جنگ دوم جهانی به این سو تبدیل به عنصری بسیار مهم شده است. به موازات همین مسئله، بحث اخلال در این امواج نیز به عنوان یکی از مهم ترین تلاش ها در نیروهای نظامی مطرح شده است. با آغاز عصر سفرهای فضایی و استقرار ماهواره ها در مدار زمین، بحث هدایت ماهواره ای انواع وسایل نقلیه نظامی اعم از هوایی، زمینی و دریایی و حتی مهمات هدایت شونده با ماهواره نیز مطرح بوده و همچنان اهمیتی حیاتی دارد.

مقابله با این سیگنال ها به منظور اخلال در ارتباط بین نیروهای نظامی طرف مقابل و همچنین سامانه های کنترل جنگ افزار های هدایت شونده امروزه به یکی از مسائل مهم بدل شده و برای نمونه می توان به استفاده از موبایل به عنوان یک فعال کننده بمب اشاره کرد.

امروزه به دلیل تلفات سنگینی که بمب های کنار جاده ای به نیروهای اشغالگر در عراق و افغانستان وارد کرده اند، بسیاری از خودروهای این نیروها به سامانه های اخلالگر امواج تلفن همراه مجهز هستند. یک تماس از طرف این تلفن ها می تواند پروسه را آغاز کرده و در نهایت به انفجار منتهی شود. چراکهانواع امواج رادیویی می تواند برای فعال کردن مواد منفجره به کار رود.

همچنین بحث جاسوسی از مراکز نظامی، صنعتی و سیاسی حساس نیز همواره مطرح بوده است که می توان با استفاده از بخش های مختلف تلفن همراه مانند سیگنال های آن، این امر را به انجام رساند، پس با این اوصاف، نصب اخلال گر امواج در بسیاری از این مراکز نیز یک اولویت مهم به شمار می آید.

امروزه همچنین با توسعه مهمات هدایت شونده با امواج ماهواره ای، اکثر ارتش های مدرن جهان به سمت مجهز کردن ارتش های خود با سامانه های اخلال گر در سیگنال های ماهواره ای حرکت کرده اند. استفاده از این سیستم ها باعث می شود که مهمات شلیک شده به سمت هدف، دچار اخلال شده و نتواند با موفقیت هدف خود را مورد اصابت قرار دهد. تا به امروز مهمات هدایت شونده به وسیله امواج ماهواره ای در برابر دشمنی مجهز به این سامانه های اخلال گر وارد عمل نشده است اما اعتقاد کلی بر این می باشد که کارایی این جنگ افزارها در محیط های اصطلاحا " آلوده به جنگ های الکترونیک" شدیدا کاهش می یابد.

3 عرصه نبرد با دشمن توسط اخلال گرهای ایرانی+عکس
اخلالگر جی پی اس ساخت روسیه

برای درک بهتر این موضوع باید می توان مثال کشورهایی به مانند عراق، افغانستان، صربستان و یا لیبی را مطرح کرد که در سالهای اخیر صحنه استفاده گسترده از مهمات هدایت شونده ماهواره ای بودند اما نبود اخلالگرهای مناسب در سیستم دفاع هوایی این کشورها منجر به از هم پاشیدگی سیستم دفاع هوایی و نفوذ این تسلیحات به عمق دفاعی این کشورها شده بود.

3 عرصه نبرد با دشمن توسط اخلال گرهای ایرانی

جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که از آغاز حیات خود در سال 1357 به این سو با انواع تهدیدات بالا در حوزه های ترور شخصیت ها، جاسوسی از مراکز مهم و حمله نظامی رو در رو بوده است، تلاش گسترده ای را برای مقابله این تهدیدات و خودکفایی در این زمینه به انجام رسانده است.

در حوزه اخلال گرهای امواج مختلف، سه سامانه توسط متخصصین ایرانی طراحی و ساخته شده است که در حوزه های اخلال گرهای امواج تلفن همراه، اخلال گر امواج ماهواره ای و اخلال گر ضد بمب برای حفاظت از شخصیت های مهم به کار می رود. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که به دلایل بسیار واضح امنیتی، جزییات بسیار کمی از نحوه عملکرد این سامانه های ایرانی منتشر شده است.

سامانه اخلال گر ضد امواج تلفن همراه ایرانی فرکانسهای مربوط به امواج سه باند GSM، DCS و 3G را مختل می کند. این سامانه بیشتر برای استفاده در مکان های نظامی حساس توصیه شده است.

3 عرصه نبرد با دشمن توسط اخلال گرهای ایرانی+عکس

این سیستم که از کنترل از راه دور بهره می برد با توجه به توان مورد نظر می تواند هر سه باند و یا هر یک از باندهای مورد نظر را پوشش دهد.

اخلال گر بعدی ساخت ایران وظیفه ایجاد پارازیت بر روی امواج ماهواره ای جی پی اس و گلوناس را دارد و توسط شرکت صا ایران طراحی و ساخته شده است. این سامانه توان اخلال بر روی سیستم های هدایت هر وسیله ای در آسمان ، دریا و روی زمین را نیز دارد. یکی از نقش های اصلی این سامانه دفاع از تاسیسات خودی در برابر موشک های کروز و بمب های هدایت شونده می باشد.

3 عرصه نبرد با دشمن توسط اخلال گرهای ایرانی+عکس

3 عرصه نبرد با دشمن توسط اخلال گرهای ایرانی+عکس
اخلالگر جی پی اس و گلوناس ایرانی

اخلالگر بعدی ایرانی به منظور محافظت از شخصیت های مهم در برابر بمب گذاری ها ساخته شده است. این سامانه که VBJ-100 نام دارد با توان های 50، 30 و 20 وات در فرکانسهای 100 تا 500 مگاهرتز ، GSM-900 و GSM-1800 را مختل می کند.

3 عرصه نبرد با دشمن توسط اخلال گرهای ایرانی+عکس

هر کدام از این عملیات های اخلال می تواند به صورت مستقل از یکدیگر انجام شده و در صورت لزوم می تواند امواج مورد نظر را قطع یا دوباره وصل کند. این اخلال گر به منظور قابلیت آسان شدن در حمل و نقل برای تحرک بالا و حمل برای حفاظت از شخصیت های مهم در اندازه و وزنی قابل حمل طراحی و ساخته شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 38
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
    2 0
    خدا قوت
  • ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
    0 0
    "جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که از آغاز حیات خود در سال 1357 ؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!" یعنی قبل از انقلاب ایران وجود نداشته !!!!؟
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
    0 0
    وزارت دفاع باید به قول شما ایرانی ها شش دانگ حواسش را جمع کند که منافقان داخلی به اسرار نظامی پی نبرند و این اسرار را در اختیار دشمنان قسم خورده انقلاب که می خواهند سر به تن ایران و ایرانی نباشه قرار دهند حسبنالله و نعم الوکیل
  • امیر ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
    0 0
    بسیار عالی... ظاهرا صادراتی هم هستند. باعث افتخار من شد
  • ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
    0 0
    احسنت به مهندسین غیور ایرانی حوزه الکترونیک. امیدواریم اخبار خوبی درباره اخلالگرهای رادار ایرانی و ساخت رادارهای مقاوم در برابر اخلال و جنگ الکترونیک هم بشنویم.
  • ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
    0 0
    احسنت
  • دوستدار اقتدارایران زمین علوی ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
    0 0
    اینا جای خود ولی ،قاهر، ناوخلیج فارس ،پهپادهای جدید، زیردریایی قائم،ساخت جنگنده نیمه سنگین ،بالگرد جنگی سنگین سپاه و...... چی شد بابااعصابمون داغون شد بسکه اینترنت وسایتهای نظامیو شخم زدیم اطلاعات جدیدی گیرنیاوردیم اصلا چطور شد ماازرتبه یازدم یادوازدهم رسیدیم به بیستوچندم نکنه خدای ناکرده برای نظامی کم بذاریم که توی این وضعیت بحت اقتدار وتوان نظامی از نان شب هم جدآ واجب تره
  • مجید ۰۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
    0 0
    درود برتمام نیروهای مسلح ایران اسلامی این دلاور مردان غیور ایرانی ، درود بر آرتش ،سپاه پاسداران ،نیروی انتظامی و بسیج جمهوری اسلامی ایران. افراد به جای خود، به احترام پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران خبر دار. پاینده باد ایران / نابود باد دشمنان ایران.
  • الهه سادات ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
    0 0
    باعث افتخار است .. دمشون گرم خداوند بهشون جزای خیر بدهد که ما فقط به این سربازان گمنام امام زمان عج دلخوشیم اجرکم عندالله..
  • ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
    0 0
    گفته جمهوری اسلامی
  • آرشیتکت ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
    0 0
    دقت کن جمهوری اسلامی ایران.
  • ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
    0 0
    اخ اقا نروژي شيفته مرامتم. ديگه به قول ما ايرانيها چي چي؟
  • ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
    0 0
    دانشمند قبل 57 که جمهوری وجود نداشته!!!
  • یکی ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
    0 0
    توی جنگ برای هر وسیله ی امنیت ساز حتی یک ماهواره باید امکان جایگزینی سریع وجود داشته باشه اینا رو دشمن شناسایی کرده و بی گدار به اب نمی زند.اول اونها رو تخریب می کنه . ما باید زرنگتر باشیم
  • ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
    0 0
    جمهوری اسلامی منظور است نه کشور ایران
  • کرامت ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
    0 0
    با سلام قابل توجه افراد خودباخته در برابر دشمن
  • ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
    0 0
    اگه فرکانس مخفی داشته باشن چی ....یعنی در شرایط جنگی فرکانس جدیدی استفاده کنن ......ما باید همه طیف امواج الکترومغناطیسی را رصد کنیم(هواپیمای خفاش بهینه سازی شده) ...و توانایی اخلال هر طول موجی را داشته باشیم......در ضمن ارتباطات در سوریه ناامن است (لو می ره.....شکسته شدن کد ....).....مسئول این نابسامانی کیست؟
  • ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
    0 0
    جایگزین برای ماهواره؟؟؟!!! بابادک که نیست ماهوارس کلی خرج هوا کردنشه مگه کشکه یکی دیگ جایگزینش کنی اونم تو زمان جنگ؟ دوما یه جعبه که اندازه یه کیف سامسونته وهزارن ازش موجوده رو مگه میشه تخریب کرد؟ حالا از کار اندازی بگی یه چیزی
  • پیمان ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
    0 0
    خدا قوت عزیزان
  • ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
    0 0
    دستور زبانت تو حلقم
  • علیرضا ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
    0 0
    یعنی واقعا نمیفهمی فرق " جمهوری اسلامی ایران " با " ایران " رو ؟؟ فرق بین نظام پادشاهی و غیره رو نمیفهمی لابد ؟؟ :| :| من معذرت میخوام دوست عزیز ...
  • نصیر ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
    0 0
    مقاله های مشرق خیلی کلی هستن یه میکرو کنترل ساده پردازنده مرکزی به راحتی می تونه فرکانس بوست رو با زمان تاخیر پایین تر تغییر بده جوری که کدینگ اون کاملا تغییر کنه به غیر از اینکه با فرکانس و انرژی کمتر نتیجه بهتری بده پس نتیجه می گیریم روش های سخت افزاری هم کاملا در برابر روش های نرم افزاری در سیستم های کدیینگ موثر هستن حالا باید دید ایران چه طوری عقب ماندگی شدید خودش در بخش سخت افزار آنهم در گرید نظامی و نه تراشه های سیویل و تجاری رو می تونه پر کنه!..با گذاشتن کولر دو تکه اسپیلت سامسونک به عنوان ایر/ واتر کولر خنک کننده برای کاهش حرارت بسیار بالای تحهیزات استفاده شده سیویل در یک سیستم با تعریف نظامی!!؟
  • افشین تهران ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
    0 0
    با رونمایی از این طرحها و تولید انبوهشان به روح مذاکرات لطمه وارد میشود!کدخدا از پیشرفت ما ناراحت میشه و ممکن هستکه بابت نتونستن حمله به ایران دلگیر بشه.
  • افشین تهران ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
    0 0
    اینا کوچولو هستند و در تعداد زیاد .چه جوری میخوان نابودشان کنن؟
  • افشین تهران ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
    0 0
    ارتبطات در سوریه نامن هست ما باید جوابگو باشیم؟
  • افشین تهران ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
    0 0
    این اخلالگر جی پی اس و کلوناس خیلی بدرد بخور هست مخصوصا که اگه موشک کروز به طرف هدفی شلیک بشه میتونه کاری کنه که موشک هدفش رو اشتباه بگیره و بجای زدن یک زیر ساخت مثلا به یک تپه بخوره.البته برای پهباد ها هم کارایی داره و شاید شکارشون هم بشه کرد یعنی جایی برای فرود در نظر گرفته بشه که پهباد اونو با فرودگاه اصلیش که با جی پی اس شناسایش میکنه اشتباه بگیره.میشه اینجوری هم باشه؟؟؟
  • ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
    0 0
    اون رتبه های یازده و دوازه واقعی نیود ولی در منابع بین المللی رتبه ما تقریبا همیشه بیست و چندم بوده
  • بهرام ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
    0 0
    عزیزم این چیزی که شما میگی جعل کننده امواج gps هست ( gps spoofer ) این صرفا یه اخلال گره ! همین !
  • ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
    0 0
    دارومت کوکا
  • ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
    0 0
    افشین جان و جناب دوستدار شما کلا تو جو تشریف دارید مگه ساخت زیر دریایی یا هواپیما مثل تولید کلوچست که خیلی سریع بسازند آمریکا برای ساخت یه هواپیمای جنگی نیم قرن وقت گذاشت این رتبه بندی ها اصلا ملاک نیست
  • ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
    0 0
    خداییش الان دنبال لبه دیوار میگردم سرمو بکوبماااااا اخه مهندسین عزیز مشرق مگه دشمن مهاجم از راه زمین میاد که اخلال گر بسازیم؟ اونوقت چند تا و از کجاها باید کار بذاریم؟ Anti jamming - Anti spoofing چیه؟ سناریو: موشک داره از ارتفاع بالا میاد و به هدفی روی زمین نزدیک میشه ارتفاع دو هزار متر(مثلا) امواج از ارتفاع ۲۰۲۰۰کیلومتری داره بهش میرسه از اقلا شش ماهواره مختلف اونوقت ما روی زمین!!!!! یه دستگاه اخلالگر جی پی اس نصب کردیم حتما در فیزیک دبیرستان خوندید که توان امواج با مربع فاصله اشون نسبت عکس دارن؟ حالا تو این فرمول عدد فاصله رو بذارید هزار متر ، توان اعمال شده میشه یک میلیونیم رفقا اینا چاره نیست اساسا کار سلبی جواب نمیده اگر قراره مستقل باشیم باید سیستم موقعیت یاب ماهواری خودمونو داشته باشیم در اینده کشوری مستقله که Gnss خودشو داشته باشه گالیله بایدو گلوناس و...؟
  • iran ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
    0 0
    آقای باهوش اگر اخبار نگاه میکردی و یه کم مغزت رو از آکبندی در می آوردی میفهمیدی چند سال پیش بهباد آمریکا رو همینجوری نشوندن.البته نه با این تجهیزات.اینا برای اخلال هست نه اغفال.دقت کن.
  • علیا ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
    0 0
    مشکل از اونجاییه که صبر نداری و انتظار داری یک شبه همه ی اینها اماده بشه و ی ماهه 10 تا زیر دریایی دوتا ناو هواپیمابر و دو جین جنگنده نیمه سنگین برای هرکدوم از ناوها و ... آماده بشه. در صورتی که در همون آمریکا هم چنین طرح هایی هر کدوم بیش از یک دهه زمان میبره. این هم که یه بار یازدهم هستیم یه بار بیستم یه بار 15 ام اینه که هر سایتی با توجه به مسائل مختلف قدرت کشورها رو تخمین میزنه. مثلا اونی که میگه ایران یازدهمه جمعیت کشور و منابع مالی و منابع ذخیره انرژی و منابع کشاورزی و این ها رو هم مد نظر قرار میده. اونی که میگه ما بیست و دوم هستیم فقط تعداد تانک و هواپیما و و بمب اتم و نیروی نظامی رسمی رو در نظر میگیره و پدافند و نیروی موشکی و خیلی چیزای نظامی دیگه رو در نظر نگرفته. به نظرم هم اونی که میگه یازدهم هستیم توهم زده و هم اونی که میگه 22 ام هستیم بی انصافی میکنه
  • علیا ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
    0 0
    آره. اما نمیشه خود ماهواره رو هک کنند؟ خیلی جالب تر میشه ها. توی ماجرای آرکیو 170 ثابت شده که تنستند ارتباط ماهواره ای رو هک کنند. این یک قدم جلوتر از ایجاد اختلال در ارتباط هست. یه قدم دیگه هم جلوتر برند و خود ماهواره رو هک کنند.
  • افشین تهران ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
    0 0
    ناشناس 21.20بنده هم به اندازه شما به این مطلب توجه دارم البته نه با زمانیکه شما گفتی نیم قرن!!!!!!اما منظور من این بود که این محصولات یا ساخته شده و یا برای اتمام مورد بی توجهی این دولت قرار گرفته وگرنه من همیشه در این سایت گفتم که برای ساخت اینجور دستاوردها صبر لازمه اما خواستن هم مهمه که من در این دو سال ندیدم .همه چیز این کشور شده مذاکرات حتی برای محیط زیست هم از مذاکرات مایه میزارن. سوراخ لایه اوزون هم با مذاکرات بسته میشه و البته همه و همه هم تقصیر دولت قبل بوده حتی اون سوراخه. شما بهتره مطلب منو خوب بخونی .
  • ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    0 0
    خوبه این دستگاههای پارازیت رو بالاخره دیدیم
  • ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۵
    0 0
    برادر خودت جواب خودتو دادی. توان امواج با مربع فاصله اشون نسبت عکس دارن. از اونجایی که فاصله سوژه با اخلالگر (چند کیلومتر) خیلی کمتر از فاصله سوژه با ماهواره (چند هزار کیلومتر) است پس تاثیر امواج اخلالگر روی سوژه فوق العاده قوی تر از تاثیر ماهواره است.
  • عرفان ۰۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    0 0
    نسبت به سالهای گذشته رونمایی از دستاوردهای نظامی کندتر شده(متاسفانه).

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس