لانچر موشک های فجر به صورت متحرک بوده و معمولا هر پرتابگر دارای 4 موشک فجر 5 می باشد. این پرتابگرها توان شبکه شدن با یکدیگر، همچنین شلیک به صورت تک راکت یا شلیک رگباری را در شب و روز به همراه تحرک بالا را فراهم می کند.

گروه دفاع و امنیت مشرق در نظر دارد طی برنامه جدید خود در سال 1394، نسبت به معرفی تولیدات و دستاوردهای دفاعی کشورمان در قالب گزارش های کوتاه و همراه با توضیحات رسمی این محصولات، اقدام کند.

تمامی این دستاوردها همانند گزارشات تفصیلی مشرق، از منابع رسمی از جمله کتاب دستاوردهای دفاعی ایران که توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح منتشر شده، استخراج می شود که همراه با کاتالوگ آن محصول، به خوانندگان تقدیم خواهد شد.

هدف از این رویه جدید مشرق، کاستن از توضیحات و تحلیل های مطول فنی و قراردادن مستندات و توضیحات رسمی در خصوص این محصولات است و امید می رود مجموعا 500 محصول دفاعی، در ماههای آینده معرفی شوند.

در انتخاب این محصولات جهت معرفی نیز تلاش شده عمدتا تجهیزاتی انتخاب شوند که تاکنون کمتر از آنها تصاویر و اطلاعات رسمی در اختیار کاربران قرار گرفته باشد.

موشک های فجر؛ در هم شکننده گنبد آهنین

در دومین روز رزمایش گسترده بیت‌المقدس 27 نیروی زمینی ارتش که از روز شنبه دوم خردادماه آغاز شد، موشک‌های "فجر 5" و "نازعات" (N10 و N6) در منطقه آران و بیدگل با موفقیت به سوی اهداف مورد نظر پرتاب شدند. این موشک ها در اختیار یگان موشکی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار دارند و بر اساس اعلام فرمانده نزاجا مورد ارتقاء قرار گرفته و بر دقت و برد آنها نیز افزوده شده است.

اما اینکه موشک های (راکت ها) مذکور چه ویژگی هایی دارند و مشخصات رسمی آنها چیست، موضوعاتی است که بر اساس اطلاعات رسمی منتشره توسط وزارت دفاع به آن اشاره خواهد شد.

موشک های سری فجر از جمله معروف ترین موشک های ایرانی است که به نوعی شهرت جهانی نیز یافته است. در جریان نبردهای رزمندگان مقاومت با ارتش صهیونیستی، این موشک ایرانی بارها و بارها با گذشتن از گنبد آهنین و سد دفاعی رژیم صهیونیستی، نقاط مختلف سرزمین های اشغالی را هدف قرار داده و توانست نقش مهمی را در پیروزی جریان مقاومت در برابر اشغالگران ایفا کند.

«فجر و نازعات»؛ مسلسل موشکی شهید طهرانی‌مقدم برای ارتش +عکس (آماده)

موشک فجر 5 در دو مدل طراحی شده است که شامل فجر یک مرحله ای با برد 75 کیلومتر و فجر 2 مرحله ای با برد 180 کیلومتر است. این موشک در هر دو مدل کالیبر 333 میلی متر بوده و دارای سر جنگی 175 کیلوگرمی شدیدالانفجار است. طول این دو راکت، در مدل تک مرحله ای در حدود 6.5 و در مدل دو مرحله ای 9.5 متر است و شعاع ترکش های آن 500 متر می باشد که از سوخت جامد بهره می برند.

«فجر و نازعات»؛ مسلسل موشکی شهید طهرانی‌مقدم برای ارتش +عکس (آماده)

پرتابگر این موشک ها به صورت متحرک بوده و معمولا هر پرتابگر دارای 4 موشک فجر 5 می باشد. این پرتابگرها توان شبکه شدن با یکدیگر، همچنین شلیک به صورت تک راکت یا شلیک رگباری را در شب و روز به همراه تحرک بالا را فراهم می کند.

نازعات؛ برادران با سابقه و پر قدرت ارتش

موشک نازعات که امروز نسل جدیدی از آن در جریان این رزمایش نزاجا مورد آزمایش قرار گرفته است یادگاری از شهید بزرگوار حسن طهرانی مقدم است که در سالهای اوج جنگ تحمیلی برای مقابله با ارتش عراق طراحی و ساخته شده است. در حال حاضر دو مدل از راکت نازعات به نام های نازعات 6 و نازعات 10 در سازمان رزم نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران وارد شده است.

«فجر و نازعات»؛ مسلسل موشکی شهید طهرانی‌مقدم برای ارتش +عکس (آماده)

موشک نازعات 6 دارای برد 100 کیلومتر و وزن سر جنگی 130 کیلوگرم است. طول این موشک در حدود 6 متر و 30 سانت بوده و از سوخت جامد بهره می برد. وزن کلی این موشک 960 کیلوگرم و وزن پیشران آن 420 کیلوگرم است.

موشک نازعات 10 دارای برد 130 کیلومتر و طولی بیش از 8 متر بوده و وزن سر جنگی آن 230 کیلوگرم است. وزن ماده پیشران این موشک 865 کیلوگرم و وزن اولیه موشک 1830 کیلوگرم است. این موشک از سوخت جامده استفاده می کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 35
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 4
  • صاعقه ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    1 0
    درود بر ارتش وسپاه، قدرتهای اول خاورمیانه .
  • اهوازی ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    0 0
    ایکاش در خودروسازی و نفت و صنایع دیگر هم تهرانی مقدم داشتیم.
  • امیر ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    0 0
    لطفا از دستاورد های نیروی هوایی هم بگذارید
  • ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    0 0
    سلام.مشرق درباره موشک فجر یک گذارش بزن.این فجر دراین گذارش راکته نه موشک.تصور کنید در 2 تیوپ ۴تای متصل به هم 8موشک هدایت شونده فجر باشد.موشک هدایت شونده فجر در بازدید رهبری از دستاورد های سپاه رونمایی شد
  • مهدی از قم ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    0 1
    این ادوات بسیار کارامد و بازدارنده هستند اما میدانم یه سری از دوستان برای اینکه خیلی متفاوت و باکلاس جلوه کنند کامنت میدهند که باید واقع بین باشیم و ما قدرتی در برابر غرب نداریم و.....
  • محسن ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    0 0
    داشتن قابلیت موشکی برای ایران خیلی خوبه چون بازدارندگی ایجاد می کنه ولی داشتن توان موشکی در جنگ های نامنظم کافی نیست چون نیروها به سرعت جابجا میشن بنابراین ایران باید توان نبردهای نامنظم خودش رو افزایش بده تا بتونه در مقابل جنگ های نامنظم دفاع و بصورت ترکیبی با استفاده از توان موشکی این جنگ ها رو به خوبی مدیریت کنه ان شاء الله
  • عرفان ۰۲:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    1 0
    حماس از موشک فجر ۵ استفاده کرد هم بردش خوب بود و هم اینکه از گنبد آهنین عبور کرد ولی متاسفانه هیچ کدومشون به هدف اصابت نکردن و اکثرا در دریا فرود آمدند. و این نکته ضعف باید اصلاح بشه.
  • ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    0 0
    البته روسیه از ترس اینکه ایران اس 300 را بومی سازی کند به ایران نمی داد. حالا با شهادت طهرانی مقدم و اصرار آقایان مبنی بر اینکه قصدی برای معکوس سازی ندارند حاضر شده بدهد! البته تازه باز هم به شرط پس گرفتن شکایت ایران!
  • ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    0 0
    مشرق چرا اینقدر گزارشهای دفاعیت کوتاه و معمولی شده قبلا خیلی بهتر بود !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    1 0
    برای جنگ های نامنظم با گروههای شبه نظامی نیاز به بالگردهای هجومی وهواپیماهای پشتیبانی نزدیک مانند ای 10 وسوخو25 می باشد وبرای جنگ نامنظم با ارتشهای قوی مهمترین چیز حفظ برتری ارتباطاتی و جنگ الکترونیک می باشد
  • شاپرک ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    0 0
    عکس هایی که از محل برخورد این موشکها در اسراییل نشان داده میشود حاکی از یک سوراخ نیم متری در دیوار آجری است حالا شعاع 500 متر را از کجا آوردین حیراااااااااااانم
  • ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    0 0
    اون وقت تو که میگی از گنبد آهنین عبور کرد و افتاد تو دریا . منظورت اینه که تو اسراییل رو دریاهاش گنبد آهنین داره نه تو شهرهاش ؟ حالت خوبه ؟
  • ali ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    0 0
    مشرق جان لطفا یه لینک از این کتاب رو بزار یا حداقل بگید از کجا بخریم
  • ناشناس ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    0 0
    درود بر ارتش وسپاه، قدرتهای اول دنیا
  • محمد علی ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    0 0
    درستش آن است که بگویید درود بر ارتش وسپاه، قدرتهای اول جهانی چون اگر غیر از این بود ائتلاف مستکبرین عالم (آمریکا -انگلیس -آلمان -فرانسه-کانادا و سایر اذناب بین المللی) لحظه ای برای حمله اساسی به ایران درنگ نمی کرد.سپاهیان اسلام بحمد الله امروزه با اتکا به نیروی ایمان ، حصن حصینی را برای ملت مؤمن و انقلابی رقم زده و یقینا فتح و نصرت با سپاهیان اسلام است هر چند در این راه اقتضائاتی چون شهید و جانباز شدن و سایر حرمانهای دنیوی می باشد .
  • علیا ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    0 0
    این 4 پاراگراف اول رو باید اول هر مقاله ای خوند؟ خب الان چندمین خبر دفاعیه که دقیقا همین جمله ها رو خوندیم. بازم اگر آخر خبر بذاریدش بهتره ها
  • ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    0 0
    باز گزارش های تکراری و نخ نما
  • علیا ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    0 0
    وقتی تجهیزاتی مربوط به جنگ نامتقارن تولید میشه میگن دشمن اصلی ما آمریکا هست. نیاز به ارتش و سپاه کلاسیک داریم. وقتی تجهیزاتی برای جنگ های متقارن تولید میشه میگند اینها برای جنگ نا متقارن مناسب نیست. اتفاقا بسیار خوبه که ارتش و سپاه هر کدوم بیشتر در یکی از این زمینه ها فعالیت میکنه. سپاه بیشتر در جنگ نامتقارن و ارتش بیشتر در جنگ کلاسیک
  • قاسم ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    0 0
    لطف خدا در همه حال شامل این ملته چرا چون با فرار مغزها و وعده های انچنانی غربی ها به این غرب گراها ، یکدفعه نوری در دل یه نفر قرار میده که همانند تهرانی مقدم میتونه کارایی داشته باشه و اینم بدونید که امسال تهرانی مقدم فراوانند اما به جهت امنیتی دیگه معرفی نمیشن ، به امید ظهور منجی عالم بشریت ای امام عصر عج تو شاهد و ناظر همه کارهای ماهستی
  • علیا ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    0 0
    مشکل شما اینه که فکر میکنی طهرانی مقدم یه نفر بود که رفت. اتفاقا مشکل غرب هم همین بود و فکر میکرد با ترور دانشمندان ما لنگ میمونیم و دیگه کسی نیست که جای اونها رو بگیره. هرچند فقدان طهرانی مقدم بسیار ناگوار و نا مطلوب هست. اما اسلام و فرهنگ جهاد با ما کاری کرده که اگر یک نفر رو از دست بدیم 3 نفر جایش رو پر میکنند.
  • ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    0 0
    ترکش هاش تا شعاع 500 متری پرتاب میشن
  • ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    0 0
    داریم متاسفانه تو سیستم های داغون له میشن و میرن و فرصت کار بهشون داده نمیشه
  • کیان ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    0 0
    راکت با موشک فرق دارد. دقت کنید.
  • ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    0 0
    دوست خوبم اولن این ها متفاوت با اوناییه که شما دیدی. دوما خودت بشین یه خورده فکر کن آیا سر جنگی اینها اگر با تی ان تی معمولی هم پر بشه آیا این خسارتی که تو گفتی رو ایجاد میکنه؟ اما درباره ی 500 متر. کسی ادعا نمیکنه که 500 متر رو با خاک یکسان میکنه. بلکه ترکش هاش تا 500 متر اطراف پخش میشه. توجه داشته باش که اینها مثل کاتیوشا عمل میکنند البته با قدرت و برد و دقت بالاتر. یعنی بر علیه محل تجمع نیروها و یا محل دپوی تجهیزات و لجستیک دشمن.
  • حی ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    0 0
    آخه طهرانی مقدم برای پول کار نمیکرد ولی خودرو سازها فقط پول میشناسن
  • ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    0 0
    جنگنده ی تولید انبوه شده می خواهیم
  • صلواتی ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    0 0
    اللهم صل علی محمد وآ ل محمد وعجل فرجهم ارتشی وسپاهی یک لشکر الهی نهضت جهانی صلوات
  • ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    0 0
    نگويم خاورميانه! بنويسيم منطقه غرب آسيا
  • manamhamintor ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    0 0
    تو مشخصات نوشته دقت 5 در صد برد! برد که هست 100 کیلومتر پس دقت 5 کیلومتر است! خیلی دقیقه نه؟ از Wikipedia گرفتی؟
  • ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    0 0
    بار کشتی ایران در جیبوتی تخلیه شد - سایت مشرق !!! دست بردار از فریب دادن مردم
  • پسرک افسرده ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    0 0
    زیاد شنیدم که میگفتن خرمشهر رو خدا ازاد کرد ولی خیلی نمیفهمیدم موضوع چیه، تا اینکه صبح مستندی از شبکه مستند در باره ازادی خرمشهر داد، وای خدای من این همه اسیر گرفته بودن عجیب بود، اینه که فهمیدم واقعا خرمشهر رو خدا ازاد کرد شادی روح امام و شهدا صلوات
  • ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    0 0
    خدا قوت
  • manamhamintor ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    0 0
    خوب گفتی! فعلا بازار حرافی و حرف مفت زدن گرمه
  • ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    0 1
    در راستای مسخره کردن تا شاید به رگ غیرت نداشتتون بر بخوره: جیبوتی جیبوتی ما داریم می آییم......در ضمن مطالبه من یکی توپ 152 میلیمتری بدون خان (همونی که روسها روی آرماتا گذاشتن)......حداقل لگن های 50 سال پیش را بخوردمون می دید توپ نسل جدید روش بگذارید
  • محمد ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
    0 0
    ما عاشق جهادیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس