این سامانه‌های شناسایی بر روی یک دستگاه کامیون یا شناور نصب می شوند و توان عملیات 24 ساعته را دارند و در عین حال با توجه به استفاده از حالت غیرفعال در سامانه ELINT، امکان کشف این سامانه برای طرف مقابل بسیار مشکل خواهد بود.

گروه دفاع و امنیت مشرق در نظر دارد طی برنامه جدید خود در سال 1394، نسبت به معرفی تولیدات و دستاوردهای دفاعی کشورمان در قالب گزارش های کوتاه و همراه با توضیحات رسمی این محصولات، اقدام کند.

تمامی این دستاوردها همانند گزارشات تفصیلی مشرق، از منابع رسمی از جمله کتاب دستاوردهای دفاعی ایران که توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح منتشر شده، استخراج می شود که همراه با کاتالوگ آن محصول، به خوانندگان تقدیم خواهد شد.

هدف از این رویه جدید مشرق، کاستن از توضیحات و تحلیل های مطول فنی و قراردادن مستندات و توضیحات رسمی در خصوص این محصولات است و امید می رود مجموعا 500 محصول دفاعی، در ماههای آینده معرفی شوند.

در انتخاب این محصولات جهت معرفی نیز تلاش شده عمدتا تجهیزاتی انتخاب شوند که تاکنون کمتر از آنها تصاویر و اطلاعات رسمی در اختیار کاربران قرار گرفته باشد.

ELINT سامانه ای برای جاسوسی الکترونیک در نبردهای جدید

اطلاع حاصل کردن از مکالمات و تحرکات دشمن یکی از اولویت های اصلی هر نیروی نظامی در طول تاریخ بوده و به علت حساسیت این موضوع در دهه های اخیر، بخش قابل توجهی از مکالمات و ارتباط بین ارکان ارتش ها بر اساس سامانه های الکترونیکی صورت گرفته است اما در این میان، رهگیری مکالمات و اطلاعات تبادل شده بین یگان های طرف مقابل و مکان یابی آنها، از گذشته تا امروز یکی از اولویت های اصلی به حساب می آمده است.

با توجه به اهمیت کسب اطلاعات، جمع آوری اطلاعات مربوط به سیگنال های الکترونیکی همواره در اهمیت ویژه ای قرار داشته و در این بخش، "ELINT" به مجموعه ای از سامانه ها اطلاق می شود که امر شنود و مکان یابی فرستندها، مکالمات و رادارهای دشمن را در این حوزه بر عهده دارند.

سامانه های ELINT معمولا در نیروهای هوایی و روی هواپیماها سوار شده و به ایفای نقش می پردازند اما این سامانه ها قابلیت نصب بر روی کشتی و خودروهای زمینی را نیز دارند. به عنوان مثال، در طول جنگ سرد سامانه های ELINT نقش بسیار مهمی در جاسوسی دو طرف شرق و غرب از یکدیگر ایفاء کرده و بر روی انواع پلتفورم ها مثل هواپیما و کشتی ها از این سامانه ها استفاده می شد. امروزه هم انواع کشتی ها، ماهواره ها، هواپیماها، پهپادها و زیردریایی ها سامانه های ELINT مجهز شده اند.

سامانه های ELINT ایرانی سوار بر کامیون و کشتی به میدان نبرد آمدند+عکس
کشتی نیروی دریایی آلمان مجهز به سامانه ELINT

سامانه های ELINT ایرانی سوار بر کامیون و کشتی به میدان نبرد آمدند+عکس
TU-214R نیروی هوایی روسیه مجهز به سامانه ELINT

این حامل های سامانه ELINT در نزدیکی مناطق مورد نظر چه در زمان جنگ و چه در زمان صلح مستقر شده و به استراق سمع و جمع آوری اطلاعات مختلف می پردازند. برای نمونه هم اکنون یک فروند کشتی فرانسوی با قابلیت شنود و مجهز به سامانه های ELINT وارد دریای سیاه شده و تحولات شرق اوکراین را زیر نظر دارد.

ELINT های ایران سوار بر کشتی و کامیون به میدان نبرد آمدند

قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نیز سامانه های ELINT ساخت آمریکا بر روی تعدادی از هواپیماهای بوئینگ 707 و سی 130 نیروی هوایی نصب شده بودند اما با توجه به اهمیت طراحی و ساخت چنین سامانه هایی در نیروهای مسلح کشورمان، صنایع دفاعی ایران 3 مدل از رادارهای ELINT را برای نصب و استفاده بر روی یک خودروها توسعه داده اند.

این سه مدل که با نام های EL 418 ، EL 118 و EL 818 شناخته می شوند در نقش جستجوگر غیر فعال برای شناسایی و مکان یابی دقیق سامانه های ارتباطی دشمن به کار می روند. بر اساس اطلاعات رسمی منتشر شده، فرکانس های عملیاتی این 3 مدل به ترتیب 0.4 تا 18 گیگاهرتز ، 1 تا 18 گیگاهرتز و 8 تا 18 گیگاهرتز است. 

این مجموعه های شناسایی که بر روی یک دستگاه کامیون نصب می شوند توان عملیات به مدت 24 ساعت با یک منبع برق 220 ولت را دارد که با توجه به تحرک بالای حمل کننده این سامانه ها، قابلیت مناسبی برای طی کردن مسیری قابل توجه و کسب اطلاعات از نقاط مختلف را فراهم می سازد.

البته با توجه به ضرورت اطلاع و اشراف به تحرکات یگانهای مختلف در اطراف مرزهای آبی و خاکی کشورمان، مدل EL 418 موجود در ایران، به غیر از نصب بر روی یک کامیون قابلیت نصب بر روی کشتی را نیز دارد. با استفاده از این مجموعه می توان به اطلاعاتی همچون فرکانس تکرار پالس راداری، فرکانس های راداری، تعداد پالسهای راداری، پهنای باند راداری و مکان دقیق رادارهای هدایت کننده برای انواع هواپیماها و موشک های متخاصم پی برد. این سامانه ها قابلیت شبکه شدن با یکدیگر را داشته و می تواند تا 3600 واحد در سمت و 600 واحد در ارتفاع را اسکن کند.

همچنین بر روی این سامانه، سیستم تست برای اطمینان از عملکرد صحیح دستگاه و همچنین سامانه ذخیره اطلاعات نیز تعبیه شده است و در عین حال، با توجه به استفاده از حالت غیر فعال در سامانه ELINT (پسیو) امکان کشف این سامانه بسیار مشکل خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
    0 1
    مشرق خیلی وقته که منتظر اخبار ویژه نظامی هستیما... ساخت موشکی که به آمریکا برسه... و هواپیمای جنگی فوق مدرن واقعی با برد بسیار زیاد... و... چند وقته همه ساکتن...!!
  • ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
    0 0
    چندوقتیه که دیگه خبرهایی ازدستاوردهای جدیددفاعی نیست خسته شدیم بس اینترنت روشخم زدیم خبرجدیدی پیدانکردیم خدانکند که مسئولین حتی یک ثانیه ویک ریال رادرتولیدات دفاعی ازدست بدهند
  • استاد دانشگاه ۰۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
    0 0
    می گن مقاله های مشرق خیلی به درد بازرسان آژانس خورده برای بازرسی از سایت های نظامی بیچاره خود مدیران صنایع نظامی می گن شما چطور از پروژه ای که در حد یک نمونه اولیه و منهدسی و ماکت بوده باخبر شدین!!؟....
  • ۰۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
    0 0
    فعلا همه چیز تحت شعاع مذاکرات است
  • ۰۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
    0 0
    ما دیگه قراره با دنیا صلح کنیم جنگی در کار نیست این صنایع نظامی
  • ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
    0 0
    واقعا پولی که برای خودرو سازی ها حرام می شود، برای صنایع دفاعی هم خرج می شود؟
  • مهدي ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
    0 0
    حيف پول نيست الان داريم تمام سو تفاهم ها رو با عمو كري كنار ميگذاريم و عكس سلفي مي گيريم؟ من جاي اقاي روحاني بودم ارتش رو منحل مي كردم چه كاريه؟
  • ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
    0 0
    چیه این این خبرا میزاری.ایرانم که هیچی از خودش نداره یا چینیه یا روسیه.
  • ناشناس ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
    0 0
    بعد از شهید تهرانی مقدم دیگر دستاورد موشکی نداشتیم لطفا پیگیری کنید. در ضمن چند وقتیست که در زمینه فضایی هم کاری صورت نگرفته
  • ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
    0 0
    يه جوري نوشتي كه نميدونيم موافق باشيم يا مخالف؟ اگه طنزه منم موافقم
  • فرهاد ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
    0 0
    خوبه بازرسای آژانس اطلاعات رو از شما که میگی استاد دانشگاهی نمی گیرن وگرنه باید میرفتن کاتالوگ جمع می کردن
  • ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
    0 0
    ار دست آورد های دولت تدبیر و امید همینه بودجه نظامی علنا صفر شده و گرنه طرح خرید خدمت سربازی رو پیش نمی کشیدن
  • ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
    0 0
    دوست ناشناس ، چرا توهین میکنی و از لفظ احمق استفاده میکنی ، هب قشنگ بگو حرفت رو. توانایی نظامی بسیار مهم و حیاتی برای کشور هست، در هیچ شرایطی نباید از بومی سازی و پیشرفت در این حوزه دستت برداشت. درضمن ، موتور تحرک صنعتی تمام کشورهای پیشرفته ، صنایع نظامی بوده که به عنوان پایه صنایع ، محرک زنجیره ای صنایع دیگه میشه
  • مش رمضون ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
    0 0
    شکی نیست که هر کسی به این سایتها سر میزنه و به همین خاطر هم سایتها توهینها رو حذف میکنن
  • ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
    0 0
    میدونین چرا خبری از دستاوردهای جدید نیست؟ چون دستاوردهای دفاعی به قول روحانی اقتدار نمی آورد امتیاز دادن به دشمن اقتدار میاره
  • امیر پاشا ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
    0 0
    آخه ELINT چیه ؟ یه اسم فارسی بگید براش
  • ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
    0 0
    مشرق چرا بخش دفاعیت که یکی از نقاط قوت سایت بود را با این گزارش های مختصر وغیر کامل خرابش کردید؟؟؟!؟
  • مهماندار هواپیما ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
    0 0
    امیدوارم صنایع دفاعی ما موشک ضد ماهواره را هر چه زودتر بسازه و حتما امتحان کنه چون بزرگترین سلاح بازدارنده است زیرا چشمان دشمن را می شود با این سلاح کور کرد و مطمئن باشید بزرگترین برگ برنده ما می شود اقای مشرقی حتما به مسئولین این مطلب را منتقل کنید اگر وطن پرست هستید
  • ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
    0 0
    آیا ایران قادر به ساخت رادار برنده وآواکس برای نیروی هوائی هست؟ وآیانیروی هوائی ارتش چنین سامانه ایی را دراختیاردارد؟
  • ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
    0 1
    شما یک هلیکوپتر آبپاش بسازین جنگلا سوخت اینElint پیشکشتون
  • ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
    0 0
    مشرق چرا روی آوردی به معرفی دوباره دستاوردهای تکراری!؟ قحط الرونمایی شده نه!
  • ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
    0 0
    بنده های خدا از سال 90 تا الان بودجهاشون شده یک پنجم....نیروی هوایی و سها کها با تولید مخزن گاز هنوز سرپا هستن.....بقیه هم زدن داخل کارهای تجاری... اکثر متخصصین هم عملا اخراج کردن
  • شمس ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
    0 0
    اززحمتهایی برادران متشکریم
  • افشین تهران ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
    0 0
    ما همین الان هم با دنیا در حال صلح هستیم و دنیا فقط امریکا و چند مستکبر نیستن اما هر ابلحی میدونه که داشتن نیروی نظامی قوی ضمانتی برای امنیت کشور و ملت هست.حال مسائل صنعتی و اقتصادی ان بجای خود.
  • افشین تهران ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
    0 0
    اگه همه ایرانی ها مثل تو باشن ساخت چماق هم عجیبه.
  • جن مدرن ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
    0 0
    ضمناً برای تکمیل کار باید برای حفاظت خود این دستگاه های اخلالگر از ضربات دشمن فکری کرد زیرا حتماً کسی که می خواهد حمله ای را شروع کند می داند ایجاد کننده های اخلال در کار هستند و بهتر است بجای یک اخلالگر الکترونیک ، گروهی از آنها را در نقاط گوناگون حوزه عملیاتی بکار بگیرند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس