با توجه به ویژگی های خاص موشک دهلاویه مانند برد بالای آن و قدرت نفوذ بسیار زیاد، می توان مطمئن بود که کلیه تهدیدات زرهی که توسط برخی کشورهای فرامنطقه ای در اطراف ایران ایجاد شده، با استفاده از این موشک از بین خواهند رفت.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، روز شنبه و در خلال هفته دفاع مقدس، چندین جنگ افزار جدید از جمله موشک ضد زره "دهلاویه" به طور رسمی به یگان های نزاجا تحویل داده شد. با توجه به اهمیت و ویژگی های خاصی که این موشک ضد زره دارد، می توان این اقدام را یک تحول مهم و قابل توجه در توان رزمی یگانهای عملیاتی نیروی زمینی ارتش دانست.

این موشک یکی از جدیدترین دستاوردهای اعلام شده دفاعی ایران در بخش سلاح های ضد زره محسوب می شود که توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروی های مسلح ساخته شده و در تیر ماه سال 1391 رونمایی شد.

بر اساس اطلاعات اعلام شده از این موشک، دهلاویه برد موثری بین 100 الی 5500 متر دارد. این برد، این موشک را از برد عملیاتی تمام توپ های نصب شده بر روی تانک های عملیاتی حال حاضر در جهان خارج می کند. در بحث هدایت نیز این موشک از سیستم هدایتی لیزری نیمه خودکار، فرمان به خط و موج سواری لیزری دید بهره می برد. در این روش کاربر مورد نظر پرتویی از لیزر را به سمت هدف تابانده و تا لحظه برخورد باید تابش لیزر را بر روی هدف حفظ کند.

نزاجا به «کورنت ایرانی» مجهز شد+عکس
موشک ضد زره دهلاویه

از نکات مثبت این سامانه هدایتی این است که در لحظات اولیه لزومی بر تاباندن یک لیزر نیرومند به هدف که ممکن است باعث فعال شدن سامانه های دفاع متقابل زره پوش شود، نیست و موشک مورد نظر نیز صرفا بر روی موج لیزری که از پشت و از سمت لانچر با آن در ارتباط است حرکت کرده و به نسبت بسیاری از اقدامات متقابل ایمن است.

نزاجا به «کورنت ایرانی» مجهز شد+عکس
پرتابگر موشک دهلاویه

وزن سر جنگی این موشک 6.8 کیلوگرم بوده و از نوع دو مرحله ای است و توان نفوذ در 1000 الی 1200 میلی متر زره را دارد که البته این میزان مربوط به بعد از عبور از زره های واکنش گر است. وجود سر جنگی دو مرحله ای یکی از توانایی های مناسب این موشک برای مقابله با تانک ها و یا زره پوش های مجهز به زره های چند لایه است. سر جنگی مرحله اول وظیفه نابودی لایه های اولیه مثل زره های واکنشگر را داشته و مرحله دوم نیز به داخل هدف نفوذ کرده و آن را نابود می کند.

سرعت این موشک در حدود 250 متر بر ثانیه بوده و مدت زمان پرواز آن در بیشینه برد در حدود 22 ثانیه است. وزن موشک و پرتابگر آن بر روی هم 27 کیلوگرم است. هر موشک در پرتابگرهای استوانه ای شکل یک بار مصرف قرار گرفته است که نیروهای پیاده توان حمل آن را دارند. معمولا تیم های ضد زره کورنت از 2 یا 3 نفر تشکیل می شوند. مدت زمان بارگذاری هر موشک بر روی لانچر در حدود 30 ثانیه و در هر دقیقه می توان یک یا دو تیر موشک را شلیک کرد. این موشک در دمای منفی 20 الی مثبت 60 درجه سانتی گراد توان فعالیت دارد.

مقایسه دهلاوه با سایر موشک های ضد زره نزاجا

از جمله خانواده موشک های ضدزره فعلی در نزاجا، موشک های توسن می شود. یک مقایسه با مشخصات موشک توسن نشان دهنده برتری خاص موشک دهلاویه است. موشک توسن از هدایت سیمی بهره برده و 26.5 کیلوگرم جرم دارد که 3.2 کیلوگرم از آن مربوطه به سرجنگی است. برد آن بین 70 تا 4000 متر، بیشینه سرعت آن به کمک پیشران سوخت جامدش 200 متر بر ثانیه و میزان نفوذ آن در عمق زره تا 670 میلیمتر است. برد این موشک در شب به 2500 متر می رسد.

نزاجا به «کورنت ایرانی» مجهز شد+عکس
موشک توسن در خدمت نزاجا

با یک مقایسه ساده بین این اعداد مشخص می شود که موشک دهلاویه برتری آشکاری بر توسن داشته و می تواند نیازهای ضد زره نزاجا در بحث عملیاتهای ضد زره را فضای نبردهای جدید تامین کند. آنچه که از اعداد اعلام شده مربوط به موشک دهلاویه برداشت می شود این نکته است که کلیه تهدیدات زرهی که توسط برخی کشورهای فرامنطقه ای در اطراف ایران وجود دارند با استفاده از این موشک از بین خواهند رفت.

در حقیقت ایران با طراحی و ساخت موشک ضد زره دهلاویه خود را به یک موشک استاندارد ضد زره مجهز کرده است که توان مقابله با تمامی تانک های پیشرفته حال حاضر دنیا را دارد. اما نکته جالب در بحث موشک دهلاویه است که است که مشخصات این موشک و شکل ظاهری آن شباهت زیادی به موشک کورنت روسی دارد. موشک ضد زره روسی کورنت تا به امروز سابقه از کار انداختن تانک آمریکایی آبرامز و همچنین تانک اسراییلی مرکاوا در جریان جنگ 33 روزه را دارد.

نزاجا به «کورنت ایرانی» مجهز شد+عکس
موشک ضد زره روسی کورنت

اولین بار موشک کورنت به سال 2003 میلادی در عراق چندین دستگاه تانک آبرامز و نفربرهای بردلی ارتش آمریکا را از کار انداخت. اما اوج کار این موشک که شهرت جهانی را برای آن کسب کرد جنگ 33 روزه بود که در طی آن مبارزان حزب الله لبنان با کمک این موشک موفق شدند تا تعداد زیادی از تانک های پیشرفته مرکاوای اسراییلی را نابود کنند. در سالهای اخیر کشورهای زیادی از جمله ترکیه و یونان که از اعضای ناتو نیز به شمار می آیند این موشک را خریداری کرده و وارد خدمت کردند.

این موشک در حمله گسترده نیروهای سعودی به کشور یمن نیز نقش مهمی داشته و توانسته تجهیزات زرهی سعودی ها را منهدم کند. با توجه به دستیابی متخصصان دفاعی کشورمان به این سلاح مهم و تاثیرگذار و همچنین تولید انبوه آن در داخل کشور، می توان امیدوار بود که علاوه بر تقویت سرپنجه های دفاعی کشورمان در مرزهای زمینی، در صورت نیاز رزمندگان جبهه مقاومت نیز یادگاری های تاریخی را با "دهلاویه" برای دشمنان ثبت کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    3 1
    تا میتوانیم باید تجهیزات جدید بسازیم و در صورت نبود دانش بایستی به مهندسی معکوس روی بیاوریم ، به نظر من مهندسی معکوس خیلی از اول انقلاب تا بحال به ارتش و سپاه کمک کرده است
  • ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    3 0
    خدا قوت و دست مریزاد
  • ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    3 0
    امیدوارم اونقدر دهلاویه و میثاق در انبارهای مقاومت یمن پر کنید که آبرامز و بردلی و آپاچی بماند باهاش تجمع نیرو بزنن ، خود عربستان با حمله زمینی به یمن این فرصت را داده تا می تونید از این متجاوزهای حرامی هلاک کنید تا قدری از رنج کشتار حاجیان و به سوگ نشستن مردم کاسته شود .
  • ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    1 1
    سال۹۱ نمونه واقعی‌اش تست و رونمایی شده ، سال۹۴ تحویل ارتش شده و احتمالا تولید انبوه!! اونایی که میگید قاهر و شفق و ... (که همشون پروژه تحقیقاتی اند،) کو!!؟؟؟ توجه کنید!!! توجه کنید یه موشک چند سال پروژه‌اش طول می‌کشه!! وای به هواپیما!!!
  • افشین تهران ۰۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    1 1
    احسن.این کجا و ار پی جی 7کجا.
  • بابک ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    1 1
    به امید خدا در آینده به تکنولوژی هلفایر میرسیم
  • پژمان ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 1
    بسیار عالیه وخوشحال کننده بود مچکریم....اردنی ها چهار لانچر بروی تانکهای از رده خارج اسکوسپویون نصب کردن با توجه به اینکه ما هم تانک از رده خارج نسبتا زیادی داریم....m45...m46...m47..و اسکورپیون میتونیم به عنوان جایگاه متحرک زره دار ازشون استفاده کنیم.
  • سوسان ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 1
    سلاحی که با خودرو حمل میشه و سنگینه به کار ما نمیاد اف 22 های آمریکائی اجازه نمیدند یک ماشین تکون بخوره باید سلاح سبک و مخرب تولید کرد سلاحی که یک نفر بتونه ببره بالای کوه و شلیک کنه این موشکهای سنگین به درد نمیخورند فقط هدف خوبی برای اف 22ها هستند.
  • پژمان ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    اینها سلاح تدافعی هستند.....و بروی خودرو ها پشت خاک ریز کمین میکنند و حتما باید توسط پدافند هوایی محافظت بشن....با توجه به اینکه جنگنده های متخاصم از سنسور های حرارتی برای یافتن هدف استفده میکنند میشه خودروهارو به صورت خاوش و سرد در کمین نگها داشت و سیستم از طریقه باطری مناسب کنترل بشه...
  • ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    همه چیزو که با اف22 مقایسه نمی کنند زدن اف 22 کار موشک پدافندی است این برای زدن زره ساخته شده درحوزه های مختلف باید به مرز دانش روز برسیم مثل این محصول
  • ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    انشااله بزودی مجهز به موشکهای پیشرفته تری بشویم که نیاز به نگه داشتن هدف در دوربین تا لحظه اصابت نباشد یعنی همان سیستم بزن وفراموش کن ، در اینصورت سرباز پس از شلیک میتواند بسرعت از معرکه خودرا به نقطه امن برساند وکمتردرمعرض حمله متقابل دشمن باشد همچنین نیازمند موشکهای کوچکتر ضدتانک وزره پوش انفرادی هستیم چپزی مانند دراگون های سابق البته خیلی بهتروکارآمدتر تا هر سرباز پیاده یک قاتل تانک وزره پوش باشد.
  • دکتر یسربی ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    دوست عزیز شما انتظار داری کشوری که بودجه نظامی اون یک پنجم قدرت های همسایه یعنی حدود 3 میلیارد دلار یا حدود نه هزار میلیارد تومن هست بهتر از این عمل کنه!!؟؟ بودجه وزارت دفاع رو کردن یک پنجم حدود دوهزار و پانصد میلیارد تومن آنهم در حالی که چند سال پیش حتی دوازده هزار میلیارد تومن هم در بودجه تصویب شده بود و تازه با دلار هزار تومنی ... بعد از سه برابر شدن دلار باید سه برابر میشد روند سابق ادامه پیدا می کرد اینکه یه زمانی هر سال یه مدل موشک دوربرد مثل سجیل یا عاشورا یا قدر یا شهاب سه و... رونمایی مشد اصلا اتفاقی و کیلویی نبود....خود وزیر دفاع هم گفت عملا از سال 90 به بی پولی خوردیم و حتی برنامه فضایی ما هم که بسار کم هزینه تر از برنامه هوایی بود به شدت کند شده ساخت تولید انبوه فقط یک مدل جنگنده یک میلیارد دلار سرمایه نیاز داره ...
  • ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 1
    نیاز فعلی ما موشکی با هدایت موج میلیمتری یا تصویربرداری فروسرخه که بتونه تو شرایط گرد و خاکی منطقه ی ما با اطمینان هدایت بشه. در ضمن، موشکی شبیه هلفایر در سازمان رزم سپاه روی بالگردها سوار است.
  • شهرام ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 1
    اخه نادان اف 22 کجا این کجا اصلا ربطی به هم ندارند اف 22 حوضه ی هوایی این حوضه ی زمینی . نگفتند که با این اف 22 میندازند این برای تانک های متجاوز ساخته شده .
  • ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 1
    توفان 3 هست عزیز ...
  • reptor ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    ایران حالا به موشکهای سبک قابل حمل هم نیاز داره یه چیزی تو مثل جاولین . البته مدل بومی شده دراگون رو ساخته ولی سر جنگیش کوچیکه و برد کمی هم داره تازه سیستم هدایتش هم سیمیه
  • ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    1 0
    الان میدونی هلفایر چیه؟ واقعن متاسفم برای شماها که قبله ی آمال و آرزوهاتون آمریکاست. بیچاره ها
  • ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    درکنار مهندسی معکوس کمی هم ابتکار به خرج بدهیم. همیشه که نمی شه مهندسی معکوس کرد. حیفه که هوش ایرانی فقط برای مهندسی معکوس بکار گرفته بشه!! خداقوت
  • گمنام ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    مشرق نمی خوام ایراد بگیرم این موشک فوق العادست . فقط یک نکته ای یادت رفت . اونم زره فعال و سامانه ی تروفی از رژیم کودک کش صهیونیستی . که تقریبا موفق هم عمل می کنه . که البته نمی دونم ایران تا حالا کاری کرده یا نه . ولی شخصا فکر می کنم یک حرکت با دوران شدید در لحظه ی اخر بتونه رادار این سامنه رو با اختلال همراه کنه . و اگر هم موشک دیگه جواب نداد ربان انتحاری که خرج و گود و ... زیر تانک منفجر کنه بهترین گزینه هست . چون سامانه ی تروفی فکر کنم نتونه بزنه خطرات زمینی رو ؟
  • دانا ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 1
    اقای شهرام هنوز بلد نیستی حوزه رو درست بنویسی بقیه رو نادان خطاب میکنی؟ من جای تو بودم اصلا در حوضه !!! کامنت نویسی وارد نمیشدم
  • موسی ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    1 1
    چندتا اف 22 آمریکا میتونه بفرسته؟ اف 22 رو با این موشکها نمیزنیم تحقیق کن ببین فرق موشک ضدتانک با ضد هواپیما چیه؟ هر ابزار جنگی برای موقعیت مناسب خودش طراحی و استفاده میشه.
  • محمد ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 1
    ماشاءالله همه اهل نظرند
  • منوچهر ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    2 0
    مهندسی معکوس هنره عادت کردیم وزرات دفاع همه چیزشو او از سلاح های غربی و شرقی که دراختیار داشت داره از اونا سلاح میسازه هنر نیست که خودومون طراحی کنیم خودمون ابتکار بدیم خودمون بسازیم طرح جدید بدیم
  • ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    خداقوت برادران ارتشی.قهرمانان وطن.شیران ولایت.مردان بی ادعای جبهه ها...
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
    0 0
    من برام معما شده که وقتی سلاح روسی رو میآریم و اسمشو عوض میکنیم آیا واقعا اون سلاح ایرانی میشه؟!!این موشک کورنت روسیه هست دیگه دهلاویه ایرانی یعنی چی،

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس