سامانه کنترل آتش نصب شده بر روی تانک های ام 60 های ایران، دارای مسافت سنج لیزری با دقت 5 متر، سامانه محاسبات بالستیک مربوط به شلیک به صورت دیجیتال در زمان 0.1 ثانیه، توان بزرگنمایی 7 برابر، سیستم دید در شب نسل دوم است.

گروه دفاع و امنیت مشرق در نظر دارد طی برنامه جدید خود در سال 1394، نسبت به معرفی تولیدات و دستاوردهای دفاعی کشورمان در قالب گزارش های کوتاه و همراه با توضیحات رسمی این محصولات، اقدام کند.

تمامی این دستاوردها همانند گزارشات تفصیلی مشرق، از منابع رسمی از جمله کتاب دستاوردهای دفاعی ایران که توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح منتشر شده، استخراج می شود که همراه با کاتالوگ آن محصول، به خوانندگان تقدیم خواهد شد.

هدف از این رویه جدید مشرق، کاستن از توضیحات و تحلیل های مطول فنی و قراردادن مستندات و توضیحات رسمی در خصوص این محصولات است و امید می رود مجموعا 500 محصول دفاعی، در ماههای آینده معرفی شوند.

در انتخاب این محصولات جهت معرفی نیز تلاش شده عمدتا تجهیزاتی انتخاب شوند که تاکنون کمتر از آنها تصاویر و اطلاعات رسمی در اختیار کاربران قرار گرفته باشد.

 M60 تانک اصلی و تاثیرگذار در جنگ سرد

تانک M-60 یکی از موفق ترین طرح های زرهی بلوک غرب در سالهای جنگ سرد محسوب می شد که نزدیک به 15 هزار دستگاه از آن تولید و به تعداد زیادی از متحدین آمریکا در جهان صادر شده است. این تانک از 4 نفر خدمه بهره برده و وزن آن بسته به مدل آن بین 50 تا 52 تن است. این تانک از یک توپ خان دار 105 میلی متری به همراه یک قبضه تیربار 12.7 به همراه یک قبضه تیربار 7.62 میلی متری بهره می برد.

سیستم پیشران این تانک که از اوایل دهه 1960 تولید آن آغاز شده است، یک دستگاه موتور دیزل به قدرت 750 اسب بخار است که سرعتی در حدود 48 کیلومتر بر ساعت و برد 500 کیلومتر را برای این تانک فراهم می کند.

این تانک در جنگ سال 1973 اعراب با رژیم صهیونیستی، جنگ تحمیلی علیه ایران و عملیات طوفان صحرا در سال 1991 میلادی حضور داشته است و منابع غربی اعتقاد دارند که ام 60 های ایرانی در جریان جنگ ایران و عراق، عملکرد بسیار موفقی علیه تانک های روسی ارتش عراق داشتند.

در جریان عملیات طوفان صحرا نیز ام 60 های تفنگداران دریایی ارتش آمریکا که خصوصا در بخش زره ارتقاء یافته بودند، توانستند عملکرد قابل قبولی را با نابودی تانک های عراقی از خود به نمایش بگذارند.

ام 60 های ایرانی با تجهیزات متفاوت به میدان آمدند+عکس (آماده نیست)
ام 60 آمریکایی در جریان عملیات طوفان صحرا، سال 1991 میلادی

ام 60 از جمله پلتفورم های زرهی محسوب می شود که تا به امروز در کشورهای گوناگون تحت برنامه های سنگین ارتقاء قرارگرفته و دربسیاری از کشورهای جهان همچنان به خدمت خود ادامه می دهد. این تانک توسط ترکیه، اردن، ایالات متحده آمریکا و اسپانیا مورد ارتقاء قرار گرفته و در بسیاری از کشورهای جهان همچنان در حال خدمت است.

کیمیای ایرانی برای ام 60 آمریکایی

اما جمهوری اسلامی ایران بعد از پایان جنگ تحمیلی و با توجه به این که ام 60 های تحویلی به کشور قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، از مدل های اولیه بودند برنامه ارتقاء این تانک را با استفاده از توان داخلی آغاز کرد که چندین بخش مهم از سامانه های این تانک را شامل می شود.

تانک های تحویل شده به ایران فاقد سامانه دید در شب بودند، لذا در جریان ارتقاء مذکور، یک عدد پیرسکوپ دید در شب مخصوص راننده تانک بر روی این تانک نصب شده است که زاویه دید 30 درجه به هر طرف را داشته و توان بزرگنمایی 1 برابر را دارد. این پریسکوپ ظرف 30 ثانیه قابلیت نصب یا جدا شدن از روی تانک را دارد. با این اقدام مهم، عملا، امکان اجرای عملیات های شبانه برای این تانک فراهم شد.

بخش بعدی مربوط به نصب استبلایزر بر روی تانک است که وظیفه حفظ ثبات لوله توپ را حرکت به عهده دارد. در این راستا، سامانه کنترلی مربوط به توپچی نیز ارتقاء پیدا کرده است. تانک های تحویل شده به ایران در زمان قبل از پیروزی انقلاب از انواع اولیه بودند که استبلایزر مناسبی نداشته و شلیک در حال حرکت با دقت برای این تانک را تقریبا ناممکن می کردند.

ام 60 های ایرانی با تجهیزات متفاوت به میدان آمدند+عکس (آماده نیست)

ام 60 های تحویل شده به ایران از نوع A1 بودند که فاقد مسافت سنج لیزری بوده و پریسکوپ فرماندهی آن نیز از نوع M51، فاقد دید پانارومیک برای فرمانده بود. بخش دیگری از ارتقاء مربوط به نصب یک سیستم دید پانارومیک برای فرمانده تانک است. زاویه دید این سامانه 8.5 درجه بوده و به طور مستقل از برجک اصلی توان حرکت در سمت و ارتفاع را دارد. توان بزرگ نمایی 7 برابر، مجهز بودن به مسافت‌یاب لیزری با برد 20 کیلومتر و دقت 10 متر و توان وصل شدن به مسلسل سنگین روی برجک از قابلیت های این سامانه است.

بخش بعدی ارتقاء این تانک های در اختیار ایران، مربوط به نصب سامانه کنترل آتش EFCS-3 می باشد. این سامانه دارای مسافت سنج لیزری با دقت 5 متر، سامانه محاسبات بالستیک مربوط به شلیک به صورت دیجیتال در زمان 0.1 ثانیه، توان بزرگنمایی 7 برابر، سیستم دید در شب نسل دوم، توانایی دریافت وضعیت آب و هوای محیط برای محاسبه در هنگام شلیک و زاویه دید 7.5 متری به همراه توان حرکت سیستم بصری در ارتفاع و سمت می باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 72
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 19
  • ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    2 0
    در ضمینه خودروهای زرهی خیلی باید کار کنیم و مثل موشکی باید روش سرمایه گزاری کنیم به خصوص تهدیدات شبه نظامی اطراف ما زیاد شده و متحدین ما به نیروی زمینی قوی و چابک نیاز دارند
  • شایان ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    1 0
    تانکی که طراحی و مهندسیش مال سال 1961 باشه ازش چی در میاد؟ با پیکان توربو شارژر دارو تقویت شده نمیشه به جنگ پورشه و لامبورگینی رفت
  • ۰۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    1 0
    این ارتقاها کافی نیستن بماند که همین ارتقاهای نصفه و نیمه و اندک به سرعت به روی تمامی تانک های نیروهای مسلح اعمال نمیشن
  • یار غریب ۰۴:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    1 0
    بد سلیقگی در ظاهر تا کجا؟!!!!! تانک آمریکایی رو آدم می بینه فکر میکنه مال ۲۰۱۵ ولی تانک ایرانی رو که دیدم یاد کنسرو لوبیا افتادم! ولی بازم دمتون گرم که این تانکو زنده اش کردین
  • ۰۴:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    1 0
    تجهیزات عصر شیپور!!! پراید با چراغ جدید!! به حای این کارا یک فکر اساسی بکنید!؟
  • کاپیتان ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    مشرق خسته نباشی دلم واسه اون گزارش های ناب تنگ شده فقط خواهشن عکس خوب بذارید
  • ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    بچه ها بترکانید اسرائیلو
  • امیر ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    روی تانکهای چیفتن هم چنین کارهایی شده است
  • ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    در مورد ارتقاء زرهش چیزی ننوشتی؟
  • محمد ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    :|
  • ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    مشرق خدایش گند زدی به بخش دفاعیت فقط همین
  • ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    موشک های ضد زره عملا دارن تانک های قدیمی رو تبدیل به اسباب بازی می کنن. برای همین همه کشورهای تولید کننده دارن توی طراحی تانک ها انقلابی کار می کنن تا بتونن تانک های مقاوم در برابر سلاح های جدید رو کنند. شک دارم این ام ۶۰ کارایی سابق رو حتی در برابر گروهی مثل داعش داشته باشند.
  • علی ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    باسلام تو رو خدا دست از سر این تجهیزات قدیمی بردارید .... اینا به در د الآ نمی خورن جنگ در قرن بیست و یک با اینا امکان پذیر نیست اینارو بدین اوراق کنن و هزینه ارتقا اینارو بدید ذوالفقار بسازن ..... چرا شما در زمینه زرهی به روز نیستید و چندین پله پایین تر از استاندارد های جهانی هستید ............
  • فرهاد ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    همون تانک ذولفقار رو ارتقا بدن بهتره اخه این عطیقه ها کارایی در بر برابر تانک های مدرنی مثل تانک ابراهام رو ندارن
  • جواد ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    شما هر چقدر هم که یک ژیان رو ارتقاء بدی نمیتونه بنز های مدل 2014 رو بگیره! البته این مقایسه با شدت کمتری در مورد ابزار آلات نظامی و تانک صادقه و از طرفی ارتقاء دادن تانک ها خیلی بهتر از ارتقاء ندادن اون هاست! بهتره بیشتر روی طراحی پلت فرم های جدید و تانک های بومی مثل ذوالفقار تمرکز کنیم و اونها رو به سطوح بالاتر برسونیم.
  • حامد ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    و همچنین صلاحهای فردی
  • ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    1 0
    مگر تانک خودور سواریه که هر سال یک مدل داشته باشه . بمب کف جادن و مین تانک قدیمی و جدید نمی شناسه و موشک های بالگردها و هواپیماها هم همینطور . مهمات و تجهیزات و سیستم های تانک و هواپیا قابل ارتقا دادن است .
  • ناشناس ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    حتماکارائی این عتیقه ها ی دهه شصت از تانکهای امروزی ذوالفقار هم بالاتره وگرنه ذوالفقار را بهینه سازی وبه روز می کردید
  • ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    تمام ارتش و بسیج باید بشه تک تیرانداز
  • ناشناس ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    این روزها تانک به هیچ دردی نمی خوره
  • ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    همون ذوالفقار رو ارتقاش بدن تولید انبوهش کنن از همه اینا بهتره
  • ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    بنظر پلاستیکییه
  • ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    تانک آبرامز
  • علیا ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    پس میشه بگی تانک متعلق به 50 سال قبل توی ارتش ایالات متحده چه میکنه؟ لابد اونا مهندسی و بدنه اش مال همین دیروزه. هرچند به نظر میرسه که از نظر موتور و زره هم باید شامل حال ارتقا بشه وگرنه قدرت موتور و سرعتش خیلی پایینه.
  • ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    امروزه تانک و بالگرد بدرد نمیخوره،با یه موشک چندهزار دلاری چندین میلیون دلار دود میشه!
  • علیا ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    اینجاست که جناب خان توی خندوانه باید بگه: آبراهاااااااااااام؟ آبارهام دیگه چیه؟ بنده خدا اقارب برای آبرامز بسه. نگاه نکن ریزه پیزه هست. به جاش چابکه و کوچکه و همین دو مورد باعث میشه بتونه از یک تانک مثل ذوالفقار خیلی بیشتر به تانکی مثل آبرامز نزدیک بشه و با شلیک چند عدد موشک ضد تانک مثل دهلاویه و طوفان کار آبرامز آمریکایی ها یا به قول شما آبراهام رو یکسره کنه.
  • سروش ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    1 0
    ام ۶۰از تی۶۲بهتر بود اما دربرابر تی۶۴حرفی برای گفتن نداشت موفقیت این تانک دربرابر تی۵۵بود نه تی ۷۲ البته ترکیه هم دست به ارتقا این تانک زد اما با کمک رژیم صهیونیستی ولی هرچیزی که اسراعیل ارتقا دهد بدرد نخوره
  • ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    فک نکنم به تانک آرماتا روسیه و آبرامز امریکا به این برسن
  • دکتر ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    3 0
    دفعه بعد ایشالا ارتقای پانزر 4 و تی 34 .
  • بسیجی ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    تمام هیکلت پلاستیکیه اگه وجود داری یه پیشرفتش بساز دستتم می بوسیم والا جوانان مارو دلسرد نکن که ...
  • ناشناس ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    جواب علیا : تانکهای آمریکائی پشتوانه قوی هوائی وموشکی دارند به تنهائی کاری نمی کنند بلکه تیمی عمل می کنند ساپورت میشن اگه غیر از این بود بایک آرپی جی کارشان تمام بود ولی ارتش ما اگه پیشرفته ترین تانک را داشته باشه اجازه کار بهش نمی دن چون پشتوانه خوب نداره زدن تانک قدیمی آمریکا خیلی سخته اما زدن تانکهای بی پشتوانه هرچند پیشرفته هم باشه خیلی اسانه
  • ناشناس ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    الان مثل اینکه تازه از خواب بیدار شدی موضوع فعلا چیز دیگه هست
  • ناشناس ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    فرهاد جان عتیقه نه عطیقه
  • ناشناس ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    عراق بهترین تانکها را داشت ولی همه آنها دود هوا شد .... تانکها امروزه احتیاج به پشتوانه قوی هوائی وموشکی دارند وگرنه هیچ تانکی چه قدیمی وچه مدرن به تنهائی کاری نمی توانند بکنند .....
  • ناشنا ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    وحتما تک تیر اندازها اف 35 ها وبمب های لیزری را منهدم می کنند ؟؟؟
  • محمد ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    دوستان مشرقی.مطالب نظامی و دفاعی شما نقطه برتری و متمایز کننده شما بود.چندی است به بهانه استفاده از کاتالوگ های وزارت دفاع رویه جدیدی باب کرده اید که اصلا با برتری های مطالب پیشین قابل مقایسه نیست.مطالب جدید کم بنیه و بی رمق و سطحی است و کپی پیست است.مشخص است نویسنده قبلی دیگر فعال نیست.لذا خواهشمند است تا ریزش مخاطب جدی نشده مشکل را اساسی حل کنید.
  • ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    چقدر کارشناس !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! اقا وزارت دفاع بدو بیا جدا کن
  • ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    چقدر شما تقلید کارید........گمی خودتونو اصلاح کنید
  • دکتر ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    سلام بر جنگ جهانی دوم
  • علیا ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    آقای ناشناس که جواب من رو دادی. اتفاقن حرفت درسته. امااا.... اما چرا آمریا با داشتن تکنولوژِی ساخت تانکی مثل آبرامز باز هم ام60 رو ارتقا میده و ازش هنوز استفاده میکنه اما دوستانی مثل شما میاین اینجا و میگید ما نباید با وجود ذوالفقار ام60 ها رو ارتقا بدیم؟ حرف من اینه. وگرنه من از خدامه که 1000 تا ذوالفقار 3 داشته باشیم و 500 تا ذوالفقار 4 بسازند و اطلاع رسانی کنند که تا 4 سال دیگه ذوالفقار 5 رو هم به نیروی زمینی تحویل میدند و این ها رو هم بذاریم توی موزه.
  • انصاری جعفری ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    ان شاءلله خدا یاورتان باشد
  • ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    فرهاد معلوم شد سوادت درچه حده!!
  • ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    اطاعت قربان سریع اوامر اجرا میشه ممنون که گفتی متخصصان کشور با سالها تجربه ایده شما به مغزشون خطورنکرده بود
  • ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    ای کیو اون عکس مال تانک امریکاست نه ایران اول متنو بخون وبعد نظربده
  • مهدی ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    دست همه ی تلاش گران عرصه دفاع درد نکنه به امید پیشرفت های بیشتر وقتی امریکا بزرگترین تولید کننده تانک هنوزم داره از اینا استفاده میکنه معنیش اینه که کارایی بالایی داره
  • شناس ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    اگر هم گردان هایی پر از تی-72 و ذالفقار داشتیم باز هم وجود این تانک ها با افزایش تعداد ذخایر تانک ایران رتبه ایران رو بالاتر می برد و کاملن منطقی هست همونطور که ترکیه ام-60 هاش رو با وجود داشتن لیوپارد هنوز داره
  • ناشناس ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    عراق تانکهای خیلی پیشرفته ای داشت اما آمریکا در عرض 2 هفته همه آنهارا با موشک وهواپیما نابود کرد اگه عراق قدرت هوائی داشت این جوری نمیشد ما اگه بخواهیم تانک بسازیم اول باید به فکر سلامتی تانکها وخدمه اش باشیم یعنی باید نیروی موشکی وهوائی ما آنقدر قوی باشه که براحتی اجازه شکار شدن تانکهارا در میدان نبرد به دشمن ندهیم وگرنه کسی حاضر نمیشه خدمه تانک بشه عراقی ها اکثرا از ترس موشکهای آمریکائی تی 72 ها را رها و فرار کردند.چاره ای هم نداشتند چون ساپورت نمی شدند
  • احسان ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    ناشناس 12:44 یعنی روسیه و آمریکا که موشک های قاره پیما و هزاران نوع دیگه دارن بی کار هستند که هر سال در فکر تقویت زرهی خودشونن؟شما فکر میکنی موشک آچار فرانسه اس که همه کارا را انجام بده؟
  • علی ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    فقط وفقط همین همین که کشور ایران امن ترین کشور در بین تمام کشور های اطرافشه ... همین که یه سید خامنه ای داریم .یه فرمانده قاسم سلیمانی وغیرت پارسی .فقط یه سربند یا زهرا ببندیم .تمومه . هیچ سلاحی به نظرم به درد نمیخورم . والا
  • ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    متخصصان باید به فکر باشن که تانک را در برابر موشک های تاو آمنریکایی مقاوم کنن والا تانکی که با یک موشک پودر بشه به درد نمی خوره
  • ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    عراق 20 سال پیش همینو ارتقا داد ببینید چی ساخته بود.این چه ارتقاییه
  • افشین تهران ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    کجاش نصف و نیمه هست و شما این اطلاعات رو از کجا اوردیکه روی همه اعمال نمیشه؟؟؟!!!!
  • افشین تهران ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    روی بیشتر این تانکها زره واکنشی گذاشتن.حتی مدلهای اولیه تی72.
  • ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    اینا قدیمی اند والا. حالا هرچی هم روش ببندی
  • افشین تهران ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    یکدفعه بگو ابرام دیگه .عزیزم ذوالفقار رو ارتقا بدن؟؟؟تانکی که هنوز تولید انبوه واقعیش شروع نشده و دارن ازمایشی تحویل یگانهای زرهی میدن اونو باید ارتقا بدن؟؟این تانک هنوز در بیشتر کشورهای دارنده اون در حال کار هست حتی امریکا انوقت برای ایران که تحریم هست میشه عتیقه!!!احتمالا دوستان ماشین باز هستند و حسابشون وصله به یکی از ........
  • سیروس ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    مشرق چرا اینجوری شدی؟!! این گزارش چند سال پیش خودته که دوباره با همان نام قدیمی بازنشرش کردی. قبلا" هم درباره سوخو 22 ها همین را بهت گفتم. آدم فکر میکنه که کفگیرت خورده ته دیگ...! این همه کار انجام میشه، شما گزارش دو سال پیش را میگذاری؟!
  • ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    0 0
    یک جدول زیرش بکشید مشخصات تانک آبرامز توی یک ستون و مشخصات این ام 60 های ارتقا یافته تو ستون دیگه که بشه باهم مقایسه اش کرد
  • دیده بان ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    0 0
    این همه کارشناس و صاحب نظر داریم ؟ بابا پیکره تانک نسبتا ثابت است و سیستم های الکترونیکی و حفاظتی و اتش ان را می شود ارتقا داد . روسیه و امریکا کارشان فروش سلاح است . گول اینها را نباید خورد . وقتی در جنگ شنیدم توپ های 105 را از سازمان گردان ها حذف کردند برای کسانی که کارائی ان را نمی دانند تاسف خوردم و یا کسانی که تانک های تی 52 را به ذوب اهن دادند نمی دانند این تانک در مرز های شرقی و پست های نگهبانی چقدر کارائی دارد
  • ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    0 0
    چرا میرین سراغ جنگ خلیج فارس. جنگ ایران و عراق هم تقریبن همون بلا ها سر تانک های عراقی امد. اون هم بخاطر هوانیروز قوی و متعهدی که ارتش داشت. اما این ها هیچکدوم دلیل نمیشه که ما تانک های ام 60 رو ارتقا ندیم. اگر اخبار رو مالعه کنید بالگردهای طوفان 1 و طوفان 2 رو به همین منظور ساختیم. و نیروی زمینی ارتش هم قراره هلیکوپتری بر مبنای ارتقا و ساخت بومی سوپر کبراهای هوانیروز رونمایی کنه. اینها دقیقن همون چیزاییه که شما دغدغه ی اون رو دارید که البته دغدغه ی درستیه.
  • ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    0 0
    در جنگ شهری بهترین جنگ افزار تانک و ماشین زرهی است
  • ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    0 0
    عراق ام 60 از کجا آورد؟
  • ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    0 0
    آبرامز هم با دهلاویه پودر میشه. مهم پوشش دادن تانک با نفر و بالگرده.
  • ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    0 0
    در بازی شطرنج وزیر قویترین مهره است ولی کسی که سرباز نداره به احتمال زیاد شکست میخوره چون باید وزیرش رو برای حمایت از بقیه مهره ها مشغول کنه و این یعنی بی استفاده شدن قوی ترین مهره . شاید ام 60 ارتقاء یافته در حد ذوالفقار یا تی72 یا آبرامز نباشه ولی میتونه با به عهده گرفتن وظیفه قوای پشتیبانی یا توپخانه سیار بار کاری تیپهای پیشرفته را که قدرت تهاجم دارند کمتر کنه. ضمنا با پول یه تی 72 یا آبرامز میشه حداقل 40 تا تانک رو ارتقاء داد به نظرتون یه تی 72 پیروز میشه یا 40 تا ام 60 ؟
  • افسر ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    0 0
    ۲ نوع تانک وجود دارد ۱_تانک اصلی صحنه نبرد ۲_ تانک پشتیبان تانک های قدیمی وقتی بهینه سازی میکنند از آنها به عنوان نانک پشتیبان استفاده میکنند که وظیفه اش درگیر شدن با ifv ها و تانک های یپشتیبان دشمنه
  • افشین بوشهر ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    0 0
    کاش یکی‌به کارشناسان می گفت آبرامز m1a3 تانک میدان نبرد هست و m60 پشتیبانی تنها حرفم:کافی نیست باید بیش از این ها ارتقا داد بشه
  • خسته از جنگ ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    0 0
    بسازند اشکال نداره اگه قدیمی شد میفروشیمش به یه کشور بد بخت دیگه.
  • علی ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    0 0
    باسلام آرماتا که رو دست هرچی تانک هسته اومده ،هفت تا ارماتایی که تو رژه امسال نشون دادن نسخه اصلی نبود نسخه اصلی که قرار تولید بشه با این نسخه که تازه نشون دادن فرق می کنه
  • علی ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    0 0
    به چه امیدی رتبه ایران رو به بره بالا،حداقل به امید افزایش توان زرهی نه اینکه این تانک ها مثل شکارآسون جلوی تانک های دشن دربیاد
  • علی ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    0 0
    با سلام ما تی-52 نداریم اون تی-54/55 هستش در ضمن تانکی که با یه ار پی جی-7 دود بشه چه بدرد می خوره ولو اینکه در مرز های شرقی باشه که اسباب باز ی اشرار اونجا آر پی جی -7 هست در ضمن فعلا باید تی-72 هار وبفرستن باسه این کار و یه سری تانک جدیدی برای جایگزینی تی-72 بخرن فعلا هم روسیه داره تانک هاشو جایگزین می کنه برن یه سری تی-90 و تی-80(فکر کنم تی-80 رو خریدش رو ایران لغو کرد ... به چه امیدی رو نمی دونم) بخرن خیلی بهتره از تی-72 هست
  • علی ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    0 0
    40 تا ام 60 دود بشه بهتره یا یه دونه تی-72 وظیفه پشتیبانی و قوای پشتیبان رو در صورتی ام 60 می تونه بر عهده بگیره که در کنار تانک قدرتمندی قرار بگیره که اون توانایی رویارویی با تانک های مدرن غربی رو داشته باشه وگرنه استفاده از تانک به معنای خودکشی دسته جمعیه !!!!!!!!!!!
  • امین ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 0
    تانک با موتور tu5 ....فقط کاشکی موتورش روغن نده تو عملیات بمونه....ولی گیربوکس این تانکها ماله 405 قدیمیه.....گوشت رو بیار جلو.. بچها میگن تانک هاچ بک بگیر بهتره..
  • صفد ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    اقای علیا مرغ همسایه تا بوده وهست غازه ترا چه به دشمن ستیزی برو غاز ها را نگاه کن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس